Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezing

Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Bookreader »

Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:Ik zag meer het beeld voor me van gelovige kerkgangers, die denken dat er heel wat met ze moet gebeuren...
Moet dat niet dan? Een hele nieuwe geboorte?
Natuurlijk is er wedergeboorte nodig. Maar voel je het dramatische van 'er moet heel wat met je gebeuren' dan niet? Dat staart zich blind op heftige geestelijke ervaringen. Dan sta je niet meer op de vaste grond van Gods beloften, maar op het dunne ijs van het eigen gevoel als grond voor heilszekerheid. Daar zak je vroeg of laat doorheen.
Het komt neer op dezelfde tegenwerping als die van eilander, die er direct op volgde.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Bookreader »

SecorDabar schreef:
Bookreader schreef:Zo te zien hebben we dan wat verschillends in gedachten.
Jij denkt (bijvoorbeeld) aan de niet-gelovige collega, die op zich best zou willen geloven, maar die dat niet kan, vanwege het gemis aan een solide argumentatie daarvoor.
Ik zag meer het beeld voor me van gelovige kerkgangers, die denken dat er heel wat met ze moet gebeuren, en die tevens de overtuiging hebben dat er maar weinige ware kinderen Gods zijn, en dat voor hen de kans statistisch gezien dan wel heel klein moet zijn om het ware geloof deelachtig te worden en behouden te worden. En dat is iets, waar ik me graag zo nadrukkelijk mogelijk van distantieer, omdat het ketterij van een zeer verwerpelijk soort is.
Het is een kwestie van onmacht en impulsief gedrag om iets nadrukkelijk weg te zetten als ketterij.
Daarmee sla we een discussie dood.

De Heere Jezus heeft Zelf gepredikt van wijze en dwaze bouwers, wijze en dwaze maagden,
Het zaaien van het zaad in een goede aarde en op de steenrotsen.
Zijn het er dan veel of weinig die wijze bouwers zijn, etc?


Uiteraard is de Verkiezing niet een gesloten deur, maar het wonder van een geopende deur.
De Vader verkiest, de Zoon verlost en de Heilige Geest past het wonder van de geopende deur toe.
Ik denk niet dat dat weggezet hoeft te worden als onmacht en impulsiviteit, als iets ketterij wordt genoemd. Dat idee heb ik bijvoorbeeld niet van Ultra-gereformeerd en vrijzinnig, wat dr. A.A. van Ruler geschreven heeft. Dat vind ik juist eerder doordacht en erudiet geschreven. Ik vrees dat ik de eerste ultra-gereformeerde predikant nog moet tegenkomen die dit op een net zo onderlegde wijze weet te weerleggen.
Er kunnen ook situaties zijn waarin heldere taal wenselijk is.
En de discussie slaan we ook niet dood. Als je vindt dat dat geen ketterij is, toon dan maar aan dat dat niet zo is.

Met je laatste alinea kan ik het alleen maar volledig eens zijn.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Bookreader »

Mara schreef:
Bookreader schreef:Zo te zien hebben we dan wat verschillends in gedachten.
Jij denkt (bijvoorbeeld) aan de niet-gelovige collega, die op zich best zou willen geloven, maar die dat niet kan, vanwege het gemis aan een solide argumentatie daarvoor.
Ik zag meer het beeld voor me van gelovige kerkgangers, die denken dat er heel wat met ze moet gebeuren, en die tevens de overtuiging hebben dat er maar weinige ware kinderen Gods zijn, en dat voor hen de kans statistisch gezien dan wel heel klein moet zijn om het ware geloof deelachtig te worden en behouden te worden. En dat is iets, waar ik me graag zo nadrukkelijk mogelijk van distantieer, omdat het ketterij van een zeer verwerpelijk soort is.
Beste Bookreader, jij redeneert zoals velen, vanuit de mens, dat wij rechthebbenden zijn. Waarom zou de Heere ons willen verwerpen, we leven toch vroom en netjes?
Zo kunnen wij ons in een geruste slaap sussen.
Dat wij doemwaardige schepsels zijn, wil men niet aan.
We hebben het er al eerder over gehad. Het zal een schare zijn die niemand tellen kan.
Maar ook: ik zal me doen overblijven, een arm en ellendig volk.
Lijkt met elkaar in tegenspraak he?
Uitverkiezing is geen loterij. Het is juist een troost dat het nu van onze kant onmogelijk is, maar bij God niet.
Die eerste twee zinnen vind ik wel typisch. Het komt op mij over alsof je meteen in de reactie schiet, en daardoor niet in staat bent tot nauwkeurig lezen. Alsof er een gevoelig punt wordt geraakt, die de rationaliteit uitschakelt.
Overigens vind ik je laatste zin wel weer erg mooi.

Zijn wij rechthebbend in onszelf? Dat beweer ik nergens. Ik zou wel willen zeggen: Christus heeft voor ons het recht verworven op het heil. Zie bijvoorbeeld Hebreeën 4:14-16.

Ik vraag me wel eens af: hebben we het wel eens moeilijk gehad met het idee van de verdoemenis? Of zijn we daarin zo afgestompt, dat we er helemaal aan gewend zijn, en dat we ons niet realiseren over welk een tragedie dat gaat? We praten dan quasi-pro-God, terwijl we er ondertussen misschien onbewust en min of meer noodgedwongen niet zo heel erg zitten met het idee dat een ander verloren kan gaan. Je zal het maar zijn, de niet-gelovige wiens leven op een dag compleet op zijn kop wordt gezet, en die ineens er achter komt dat hij voor eeuwig de verdoemenis in gaat! Dat idee heeft mij wel eens doen huiveren. Al is dat dan misschien een typisch westerse moeite, terwijl het idee van Gods wraak juist een troost is voor de mishandelden en vervolgden.
Ik wil de verdoemenis niet gaan ontkennen, maar het heeft mij wel eens in de moeite en de worsteling gebracht. Je probeert het geloof immers te begrijpen, en je moet het een plek geven. En ja, toen heb ik ook ontdekt dat er ook genoeg kwaad is aangericht om Gods wraak te rechtvaardigen. Yad Vashem in Jeruzalem is daar een goede plek voor om dat te zien: daar staan de wreedheden van de nazi's uitgestald tegen de mensheid. En dat is dan nog maar gedurende een beperkte tijd in de geschiedenis. Er is nog veel meer vergelijkbaar kwaad aangericht door de tijd heen. Dan wordt je wel duidelijk: alverzoening is helemaal zo'n goed idee niet, vanuit een naïef westers beeld van de brave mens.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Mara »

Bookreader schreef:
Mara schreef:
Bookreader schreef:Zo te zien hebben we dan wat verschillends in gedachten.
Jij denkt (bijvoorbeeld) aan de niet-gelovige collega, die op zich best zou willen geloven, maar die dat niet kan, vanwege het gemis aan een solide argumentatie daarvoor.
Ik zag meer het beeld voor me van gelovige kerkgangers, die denken dat er heel wat met ze moet gebeuren, en die tevens de overtuiging hebben dat er maar weinige ware kinderen Gods zijn, en dat voor hen de kans statistisch gezien dan wel heel klein moet zijn om het ware geloof deelachtig te worden en behouden te worden. En dat is iets, waar ik me graag zo nadrukkelijk mogelijk van distantieer, omdat het ketterij van een zeer verwerpelijk soort is.
Beste Bookreader, jij redeneert zoals velen, vanuit de mens, dat wij rechthebbenden zijn. Waarom zou de Heere ons willen verwerpen, we leven toch vroom en netjes?
Zo kunnen wij ons in een geruste slaap sussen.
Dat wij doemwaardige schepsels zijn, wil men niet aan.
We hebben het er al eerder over gehad. Het zal een schare zijn die niemand tellen kan.
Maar ook: ik zal me doen overblijven, een arm en ellendig volk.
Lijkt met elkaar in tegenspraak he?
Uitverkiezing is geen loterij. Het is juist een troost dat het nu van onze kant onmogelijk is, maar bij God niet.
Die eerste twee zinnen vind ik wel typisch. Het komt op mij over alsof je meteen in de reactie schiet, en daardoor niet in staat bent tot nauwkeurig lezen. Alsof er een gevoelig punt wordt geraakt, die de rationaliteit uitschakelt.
Overigens vind ik je laatste zin wel weer erg mooi.

Zijn wij rechthebbend in onszelf? Dat beweer ik nergens. Ik zou wel willen zeggen: Christus heeft voor ons het recht verworven op het heil. Zie bijvoorbeeld Hebreeën 4:14-16.

Ik vraag me wel eens af: hebben we het wel eens moeilijk gehad met het idee van de verdoemenis? Of zijn we daarin zo afgestompt, dat we er helemaal aan gewend zijn, en dat we ons niet realiseren over welk een tragedie dat gaat? We praten dan quasi-pro-God, terwijl we er ondertussen misschien onbewust en min of meer noodgedwongen niet zo heel erg zitten met het idee dat een ander verloren kan gaan. Je zal het maar zijn, de niet-gelovige wiens leven op een dag compleet op zijn kop wordt gezet, en die ineens er achter komt dat hij voor eeuwig de verdoemenis in gaat! Dat idee heeft mij wel eens doen huiveren. Al is dat dan misschien een typisch westerse moeite, terwijl het idee van Gods wraak juist een troost is voor de mishandelden en vervolgden.
Ik wil de verdoemenis niet gaan ontkennen, maar het heeft mij wel eens in de moeite en de worsteling gebracht. Je probeert het geloof immers te begrijpen, en je moet het een plek geven. En ja, toen heb ik ook ontdekt dat er ook genoeg kwaad is aangericht om Gods wraak te rechtvaardigen. Yad Vashem in Jeruzalem is daar een goede plek voor om dat te zien: daar staan de wreedheden van de nazi's uitgestald tegen de mensheid. En dat is dan nog maar gedurende een beperkte tijd in de geschiedenis. Er is nog veel meer vergelijkbaar kwaad aangericht door de tijd heen. Dan wordt je wel duidelijk: alverzoening is helemaal zo'n goed idee niet, vanuit een naïef westers beeld van de brave mens.
Diezelfde worsteling ken ik dus ook. Ik zei dit niet exclusief tot jou, ik antwoordde jou, maar trok het breder zoals ik vaak mensen hoor redeneren.
Ook kan ik zeker met jou eens zijn, dat er verschil is tussen een christen in Nederland en één bijv. uit de vervolgde kerk.
Wij verkeren in een riante positie, in de ogen van veel vervolgde christenen. We kunnen in vrijheid naar de kerk, hebben allerlei Bijbels tot onze beschikking, in alle talen en vertalingen. Wij zijn erfgenamen van de reformatie en dat heeft ons wel gevormd.

Maar voor wie is de verdoemenis dan volgens jou? Precies geformuleerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Afgewezen »

Bookreader schreef:
Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:Ik zag meer het beeld voor me van gelovige kerkgangers, die denken dat er heel wat met ze moet gebeuren...
Moet dat niet dan? Een hele nieuwe geboorte?
Natuurlijk is er wedergeboorte nodig. Maar voel je het dramatische van 'er moet heel wat met je gebeuren' dan niet? Dat staart zich blind op heftige geestelijke ervaringen. Dan sta je niet meer op de vaste grond van Gods beloften, maar op het dunne ijs van het eigen gevoel als grond voor heilszekerheid. Daar zak je vroeg of laat doorheen.
Het komt neer op dezelfde tegenwerping als die van eilander, die er direct op volgde.
Maar wat versta je onder staan 'op de vaste grond van Gods beloften'. Ik ken dit soort uitdrukkingen wel, ik heb genoeg Woelderink en anderen gelezen om zo ongeveer te weten wat je bedoelt.
Zeker, het heil is er en we mogen ons voor 100% aan Christus toevertrouwen. Alleen, van nature doen we dat niet. We kunnen het niet, we willen het niet, we weten niet eens wat het ís. Dat moet ons boven geleerd worden.
Inderdaad, 'er moet heel wat met ons gebeuren'.
-DIA-
Berichten: 33950
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:
Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:Ik zag meer het beeld voor me van gelovige kerkgangers, die denken dat er heel wat met ze moet gebeuren...
Moet dat niet dan? Een hele nieuwe geboorte?
Natuurlijk is er wedergeboorte nodig. Maar voel je het dramatische van 'er moet heel wat met je gebeuren' dan niet? Dat staart zich blind op heftige geestelijke ervaringen. Dan sta je niet meer op de vaste grond van Gods beloften, maar op het dunne ijs van het eigen gevoel als grond voor heilszekerheid. Daar zak je vroeg of laat doorheen.
Het komt neer op dezelfde tegenwerping als die van eilander, die er direct op volgde.
Maar wat versta je onder staan 'op de vaste grond van Gods beloften'. Ik ken dit soort uitdrukkingen wel, ik heb genoeg Woelderink en anderen gelezen om zo ongeveer te weten wat je bedoelt.
Zeker, het heil is er en we mogen ons voor 100% aan Christus toevertrouwen. Alleen, van nature doen we dat niet. We kunnen het niet, we willen het niet, we weten niet eens wat het ís. Dat moet ons boven geleerd worden.
Inderdaad, 'er moet heel wat met ons gebeuren'.
En vaste grond is alleen een eenzijdig werk van God: Als het Hem behaagd Zijn Zoon in mij
te openbaren. Dan mag alle echt alle twijfel er wel eens onder liggen. Als het wordt: Ik heb
het zelf uit Zijn mond gehoord. Dat geeft zo'n onwankelbare vastheid, dat niet geloven eens
onmogelijk word. Maar dat is een zaak tussen de God en de ziel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Bookreader »

Mara schreef:Maar voor wie is de verdoemenis dan volgens jou? Precies geformuleerd.
Vind je het erg als ik ervoor terugschrik om dat te gaan formuleren? Wie ben ik om dat precies te weten? Ik ben maar een eenvoudig mens.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Bookreader »

Afgewezen schreef:Maar wat versta je onder staan 'op de vaste grond van Gods beloften'. ...
Ik doel eigenlijk vooral op: in vertrouwen op Christus zien, op zijn volbrachte werk. Dat in tegenstelling tot speuren in jezelf naar gronden.
Dus niet dat hyper-introverte, van zoeken naar gevoelens/ervaringen in jezelf, om zo 'waardig' te worden voor het aannemen van Christus.

Ik ontken daarmee niet de moeiten die we kunnen hebben met het vertrouwen op Christus. We blijven mensen.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Bookreader »

-DIA- schreef:En vaste grond is alleen een eenzijdig werk van God: Als het Hem behaagd Zijn Zoon in mij
te openbaren. Dan mag alle echt alle twijfel er wel eens onder liggen. Als het wordt: Ik heb
het zelf uit Zijn mond gehoord. Dat geeft zo'n onwankelbare vastheid, dat niet geloven eens
onmogelijk word. Maar dat is een zaak tussen de God en de ziel.
Hm, dat klinkt wel heel erg mystiek.

Paulus schrijft dat het God op een gegeven moment behaagde om zijn Zoon in hem te openbaren. Galaten 1:16 is dat. Maar als gezegd wordt dat aan iemand iets gebeurde, is daarmee nog niet meteen gezegd dat het aan iedereen op diezelfde wijze moet gebeuren. Een indicatief is immers geen imperatief.
God heeft zijn Zoon aan ons geopenbaard in de Heilige Schrift. Het lijkt mij niet verstandig om dat onder de maat te vinden, door een mystieke openbaring te eisen. Dat leidt tot heel veel geestelijke duisternis, als je het mij vraagt.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
-DIA-
Berichten: 33950
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door -DIA- »

Bookreader schreef:
-DIA- schreef:En vaste grond is alleen een eenzijdig werk van God: Als het Hem behaagd Zijn Zoon in mij
te openbaren. Dan mag alle echt alle twijfel er wel eens onder liggen. Als het wordt: Ik heb
het zelf uit Zijn mond gehoord. Dat geeft zo'n onwankelbare vastheid, dat niet geloven eens
onmogelijk word. Maar dat is een zaak tussen de God en de ziel.
Hm, dat klinkt wel heel erg mystiek.

Paulus schrijft dat het God op een gegeven moment behaagde om zijn Zoon in hem te openbaren. Galaten 1:16 is dat. Maar als gezegd wordt dat aan iemand iets gebeurde, is daarmee nog niet meteen gezegd dat het aan iedereen op diezelfde wijze moet gebeuren. Een indicatief is immers geen imperatief.
God heeft zijn Zoon aan ons geopenbaard in de Heilige Schrift. Het lijkt mij niet verstandig om dat onder de maat te vinden, door een mystieke openbaring te eisen. Dat leidt tot heel veel geestelijke duisternis, als je het mij vraagt.
Het is geen mystiek maar wil het wèl zijn dan moet dit toch doorleefd worden. We kunnen buiten
de verzoening in en door Christus nooit voor God bestaan, en dus alle gronden buiten de
openbaring en toepassing van deze Christus vallen straks eeuwig weg.
Of het bij een ieder precies hetzelfde gebeurt, nee, maar wel in hoofzaken. We kunnen nooit geen
andere Grond leggen om op te rusten dan die Ene Grond, Die ook tevens zo vast is, dat bergen
zullen wankelen en heuvelen zullen wijken, maar deze vaste Grond zal de eeuwigheid kunnen
verduren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1545
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
Bookreader schreef:
-DIA- schreef:En vaste grond is alleen een eenzijdig werk van God: Als het Hem behaagd Zijn Zoon in mij
te openbaren. Dan mag alle echt alle twijfel er wel eens onder liggen. Als het wordt: Ik heb
het zelf uit Zijn mond gehoord. Dat geeft zo'n onwankelbare vastheid, dat niet geloven eens
onmogelijk word. Maar dat is een zaak tussen de God en de ziel.
Hm, dat klinkt wel heel erg mystiek.

Paulus schrijft dat het God op een gegeven moment behaagde om zijn Zoon in hem te openbaren. Galaten 1:16 is dat. Maar als gezegd wordt dat aan iemand iets gebeurde, is daarmee nog niet meteen gezegd dat het aan iedereen op diezelfde wijze moet gebeuren. Een indicatief is immers geen imperatief.
God heeft zijn Zoon aan ons geopenbaard in de Heilige Schrift. Het lijkt mij niet verstandig om dat onder de maat te vinden, door een mystieke openbaring te eisen. Dat leidt tot heel veel geestelijke duisternis, als je het mij vraagt.
Het is geen mystiek maar wil het wèl zijn dan moet dit toch doorleefd worden. We kunnen buiten
de verzoening in en door Christus nooit voor God bestaan, en dus alle gronden buiten de
openbaring en toepassing van deze Christus vallen straks eeuwig weg.
Of het bij een ieder precies hetzelfde gebeurt, nee, maar wel in hoofzaken. We kunnen nooit geen
andere Grond leggen om op te rusten dan die Ene Grond, Die ook tevens zo vast is, dat bergen
zullen wankelen en heuvelen zullen wijken, maar deze vaste Grond zal de eeuwigheid kunnen
verduren.
Beste DIA,
Van harte mee eens.
Alle gronden van de mens vallen er te ene male buiten.
Anders zou de enige offerande van de Heere Jezus aan het kruis niet de enige grond zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5976
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
Het is geen mystiek maar wil het wèl zijn dan moet dit toch doorleefd worden. We kunnen buiten
de verzoening in en door Christus nooit voor God bestaan, en dus alle gronden buiten de
openbaring en toepassing van deze Christus vallen straks eeuwig weg.
Of het bij een ieder precies hetzelfde gebeurt, nee, maar wel in hoofzaken. We kunnen nooit geen
andere Grond leggen om op te rusten dan die Ene Grond, Die ook tevens zo vast is, dat bergen
zullen wankelen en heuvelen zullen wijken, maar deze vaste Grond zal de eeuwigheid kunnen
verduren.
Beste DIA,
Van harte mee eens.
Alle gronden van de mens vallen er te ene male buiten.
Anders zou de enige offerande van de Heere Jezus aan het kruis niet de enige grond zijn.
Bedoelen jullie beiden met de enige grond dat de mens niets tot zijn of haar zaligheid kan toedoen? Daar ben ik het van harte mee eens, al het werk is al gedaan, gelukkig wel.
Maar dat ontkent Bookreader ook niet in zijn post voor zover ik die kan beoordelen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
Het is geen mystiek maar wil het wèl zijn dan moet dit toch doorleefd worden. We kunnen buiten
de verzoening in en door Christus nooit voor God bestaan, en dus alle gronden buiten de
openbaring en toepassing van deze Christus vallen straks eeuwig weg.
Of het bij een ieder precies hetzelfde gebeurt, nee, maar wel in hoofzaken. We kunnen nooit geen
andere Grond leggen om op te rusten dan die Ene Grond, Die ook tevens zo vast is, dat bergen
zullen wankelen en heuvelen zullen wijken, maar deze vaste Grond zal de eeuwigheid kunnen
verduren.
Beste DIA,
Van harte mee eens.
Alle gronden van de mens vallen er te ene male buiten.
Anders zou de enige offerande van de Heere Jezus aan het kruis niet de enige grond zijn.
Bedoelen jullie beiden met de enige grond dat de mens niets tot zijn of haar zaligheid kan toedoen? Daar ben ik het van harte mee eens, al het werk is al gedaan, gelukkig wel.
Maar dat ontkent Bookreader ook niet in zijn post voor zover ik die kan beoordelen?
Bookreader lijkt te willen beweren dat de openbaring van Christus in de ziel niet noodzakelijk is. Paulus schrijft dat het God behaagde Zijn Zoon in hem te openbaren. Dat is niet iets anders dan Zijn openbaring in de Heilige Schrift. Maar wel iets anders dan een objectieve kennisname van wat er geschreven staat in de Bijbel.
Maar hopelijk versta ik Bookreader verkeerd?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Mara »

Bookreader schreef: Hm, dat klinkt wel heel erg mystiek.

Paulus schrijft dat het God op een gegeven moment behaagde om zijn Zoon in hem te openbaren. Galaten 1:16 is dat. Maar als gezegd wordt dat aan iemand iets gebeurde, is daarmee nog niet meteen gezegd dat het aan iedereen op diezelfde wijze moet gebeuren. Een indicatief is immers geen imperatief.
God heeft zijn Zoon aan ons geopenbaard in de Heilige Schrift. Het lijkt mij niet verstandig om dat onder de maat te vinden, door een mystieke openbaring te eisen. Dat leidt tot heel veel geestelijke duisternis, als je het mij vraagt.
Ken je het lied van William Cowper?
God moves in a mysterious way.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Afgewezen »

Bookreader schreef:
Afgewezen schreef:Maar wat versta je onder staan 'op de vaste grond van Gods beloften'. ...
Ik doel eigenlijk vooral op: in vertrouwen op Christus zien, op zijn volbrachte werk. Dat in tegenstelling tot speuren in jezelf naar gronden.
Dus niet dat hyper-introverte, van zoeken naar gevoelens/ervaringen in jezelf, om zo 'waardig' te worden voor het aannemen van Christus.

Ik ontken daarmee niet de moeiten die we kunnen hebben met het vertrouwen op Christus. We blijven mensen.
Nogmaals, je maakt een valse tegenstelling. Het kenmerk van onze verkiezing is volgens Calvijn (om die maar even erbij te halen) de inwendige roeping. En wat gebeurt er bij die inwendige roeping? Dit, dat onze ogen geopend worden voor de boodschap van het Evangelie, voor het volbrachte werk van Christus. Dat is dus niet de grond voor het aannemen van Christus, dat is het aannemen van Christus.
Dat is dus niet iets wat je uit jezelf kunt. Je kunt jezelf wel wat aanmatigen, dat wel.
Ik ben het overigens met DIA eens, al zou ik het zelf anders formuleren.
Plaats reactie