SecorDabar schreef:-DIA- schreef:jan34willem schreef:Dit soort stukjes vind ik altijd erg oneerbiedig. Het getuigt van grote hoogmoed dat wij denken dat we ons moeten bemoeien met Gods heilsplan. En van Dia wil ik wel eens weten wat je van plan bent om aan de problemen te doen. Want zoals ejvl zegt hebben we die grotendeels aan onszelf te danken. Klagen ben je goed in, maar dat is geen Bijbelse opdracht.
Wat is ootmoet?
Bezit ik dat?
Bezit u dat van nature?
Meermalen heb ik in andere topics genoemd:
We zijn in hoogmoed gevallen.
Daar liggen wij, ik en u.
"Dit soort stukjes vind ik altijd erg oneerbiedig"
Mag ik vragen: Bedoelt u de stukjes van wijlen ds. W.C. Lamain en degenen
die op dezelfde grond spreken?
En waar merkt u dat er gesproken wordt over
"het bemoeien met Gods
heilsplan"? En wat houdt dat in? Het zijn voor mij termen die ik niet veel
tegenkom. Het is niet bedoelt om twistvragen op te werpen, maar het is om
te begrijpen wat u bedoelt.
Mijn antwoord op uw vraag, die indirect een reactie was op het onbebegrip en
de grote onkunde en verwarring omtrent de stukken van de gereformeede Waarheid,
is of het mogelijk een middel mag zijn om deze onkunde omtrent onze eigen identeit
weer wat te belichten.
Ik zou willen vragen: Ergert het u, als ik soms een artikel te plaats van
onze, in het verleden zo hooggeachte voorgangers, wat mogelijk wat meer
licht werpt op de zaken die niet of nauwelijks meer gekend worden?
Dat zijn dan wat vragen van mijn kant.
Dia,
Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, houdt dat vast.
Niet dat we een voorgezien geloof bezitten, maar dat eenvoudige geloof, dat is het.
Al die andere zaken die (niet of nauwelijks meer gekend worden) die men erbij gedaan heeft, hebben geen enkele betekenis, als we het geloof ontvangen.Al was het maar een kruimel geloof, of het geloof als een mosterdzaadje.
Misschien moeten we meer afzien van onszelf en zien op het
volkomen en volbrachte offer van Christus
dan op onze "in het verleden zo hooggeachte voorgangers"
Hoe onbedoeld zo genoemd.
Ik weet het, maar God werkt middelijk.
We liggen verloren (als dat alleen eens echt gevoeld werd)
Maar over het algemeen wensen we niet afgebroken te worden in onze
godsdienst. We moeten immers "groeien in het geloof"?
Ik bedoel met zulke stukjes ook weer te geven hoe arm vaak modernere
meditaties zijn. De mensen worden niet ondekt, onttroont, maar opgebouwd in
een waan van Godewelbehaaglijkheid. Dan mag het wel een hard en afsnijdend
klinken. Maar wat hebben we eraan als we onszelf bedriegen voor de
eeuwigheid?
Daarom kan een stukje dat alles van de mens eraan moet wel eens
goed zijn - als God het belieft te zegenen - voor mensen die deze afnijdende
prediking niet meer kennen.
En ik weet ook wel dat wij uit ons zelf met alle ijver niets kunnen doen,
geen haar wit of zwart maken.
Ik moet wel eens denken aan het teruggevonden wetboek ten tijde van Josia.
Dat mocht een gezegende vrucht afwerpen.
Ik acht ik het daarom ook niet verkeerd om af en toe iets te laten doorschemeren dat
het grote verschil tussen vele hedendaagse predikers en de beproefde bevindelijke
leer duidelijk naar voren komt.
Ik weet dat velen er zich ook aan kunnen stoten. Maar dan hebben ze het toch
kunnen lezen, al stoppen ze hun oren als bij het stenigen van Stefanus.
En ik weet het ook wel, als je hierop wijst word je wel eens hoogmoed verweten.
Laar dat dan maar liggen, en laten we hopen dat de conscienties nog eens
geraakt mogen worden. We bedoelen toch niet onze eigen eer, al zijn we ook
van nature eerrovers van God. En ook al zitten we voor we het weten in de toppen
van de bomen. Maar laten we verwaardigd mogen worden om onze eer er voor
over te hebben.
Er zoveel wat lezenswaardig is, en wat ik wel een groter publiek wel eens onder ogen
zou wensen. Daarvoor zou internet wel een middel kunnen zijn, al kun je je ook afvragen
of internet het aangewezen middel is... Laat ik dat maar even buiten beschouwing laten.
Met de grote hoop mee gaan is de weg van de minste weerstand, en in
eigen kracht weerstand bieden is ook een onmogelijkheid. Echt dan zou er nooit een
mens zalig zijn geworden. We moeten maar doen wat onze hand vindt om te doen.
En wat ermee gedaan wordt is dan in feite niet aan ons. Wij kunnen alleen maar meer
verderven, maar we mogen toch weten dat er een God is die soms in onze ogen geringe
dinen kan gebruiken, en wil zegenen.