Democritus schreef:M.b.t. de landen die je noemt zit de bedreiging met name in nucleaire, chemische en biologische wapens. Wat draagt het hebben van 60 JSF'en bij t.o.v. 60 Saabs, EuroFighters etc. Volgens mij zijn dit niet de landen met een geavanceerde luchtmacht. In die zandbaklanden heb je meer van tanks etc. te duchten dan van de luchtmacht.huisman schreef:
1.Idd 40 toestellen is ook te weinig dus moeten wij er zeker 20 meer kopen.
2.Syrië,Noord Korea en Iran blijven de wereldvrede ernstig bedreigen en wij maar bezuinigen op onze veiligheid.
Ik ben het met je eens dat wij teveel bezuinigen op veiligheid maar ik zie de oplossing niet helemaal zitten in de meest moderne luchtmacht. Kunnen die extra miljarden niet beter gebruikt worden om andere legeronderdelen of de luchtverdediging (middels niet straaljagers) te versterken?
1. Luchtverdediging is een passief wapen kun je geen peace-enforcing missie's mee doen
2. Bij conflicten willen wij geen "feets on the ground" i.v.m. grote aantallen slachtoffers (M.a.w. de landmacht heeft afgedaan)
3. Onze nationale veiligheid hangt af van ons (militair) gedrag in internationaal verband. Dat gedrag was tot nu toe erg goed maar dat gaat snel bergafwaarts.