http://www.facebook.com/#!/events/483345425066212/
In de voorbije weken is op een zolder van de St. Janskerk een bijzonder vaandel gevonden. Gezien de afbeeldingen op dit vaandel, collectezakken en offerblokken, is dit vaandel naar alle waarschijnlijkheid van het Gilde van Collectanten geweest. In de middeleeuwen waren er verschillende gilden. Bakkers, timmerlieden, meubelmakers en glazenmakers verenigden zich in afzonderlijke belangenorganisaties. Binnen zo’n gilde, zo konden we onlangs nog lezen in een landelijke krant, leidde men volgens gezamenlijke overtuigingen jonge medewerkers op tot vakmannen. Zo stond men, aldus de krant, samen voor dezelfde zaak, het voortbestaan van een specifiek vak. De meesten gilden hadden ook een vaandel en een altaar in de kerk. Het vaandel werd gevoerd bij optochten en processies. Vele vaandels zijn in de loop van de tijd uit het straatbeeld verdwenen. Een aantal daarvan is nog te bezichtigen in musea. Of er in de St. Janskerk ook een altaar van het gilde is geweest, is niet meer te achterhalen.
Van het bestaan van een collectantengilde in Gouda was men niet op de hoogte. De vondst van het vaandel, die daarmee het bestaan van een dergelijk gilde in Gouda bevestigt, is daarom uniek. Volgens Tom Hage van de Stichting Goudse Sint Jan en koster Maurits Tompot is het een raadsel hoe dit vaandel zolang onopgemerkt op de zolder van de St. Jan heeft gelegen. De vondst werpt een ander licht op het zakkendragershuisje. Altijd is gedacht dat het hier om de zakkendragers ging die ladingen losten van de schepen die Gouda aandeden. Vermoedelijk is het zakkendragershuisje de uitvalsbasis van het Gilde van Collectanten geweest. Marien Zonnenberg, secretaris van de Goudse diaconie, en John Mak (kerkrentmeester) hebben enthousiast gereageerd op de vondst van het vaandel. Zij hebben het initiatief genomen om het gilde weer nieuw leven in te blazen. Zij roepen daarom alle collectanten in Gouda, van zowel kerkelijke denominaties als goededoelenorganisaties, op om zich te
verenigen in dit gilde. Iedere collectant kan zich aansluiten bij het gilde. De bedoeling is dat op deze wijze weer jonge collectanten geworven en opgeleid kunnen worden. Ik denk dat het goed is als in ieder geval onze diakenen en ouderling-kerkrentmeesters zich bij het gilde aansluiten.
Het vaandel zal getoond worden tijdens een processie op 2e Paasdag. Harmonie Caecilia, met o.a. Hendrie Jacobs, zal haar medewerking verlenen. De processie start om 12.00 uur bij het zakkendragershuisje achter de St.Janskerk. Informatie over het lidmaatschap van het gilde kun je krijgen bij Marien Zonnenberg, en aanmelden voor de processie kan bij John Mak, beiden lid van de Groep SintJansGemeente.
Gilde van collectanten
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Gilde van collectanten
1 april...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Gilde van collectanten
Ongelooflijk leuk verzonnen. Maar die datum van vandaag...
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!