Ik vind de tekst over de goddeloze die door God wordt gemaakt helemaal niet slaan op de verwerping. De strekking lijkt me eerder dat God ieder mens heeft geschapen tot zijn eer, en ook nog onderhoudt, tot de dag van het oordeel, en daarna niet meer. Of er wordt bedoeld wat in de Naardense bijbel staat:
Alles heeft de Ene bewerkt
omwille van hemzelf,-
zelfs een boosdoener
voor een dag vol kwaad.
De Kanttekeningen bijvoorbeeld geven ook geen enkele indicatie dat zoiets de bedoeling zou zijn.
De NBV heeft:
De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven,
de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.
Dat is min of meer hetzelfde als de SV heeft. Maar er is in de tekst helemaal geen reden om aan een bestemming tot een eeuwig oordeel te denken. Het kan net zo goed de bedoeling zijn dat het Gods vaste plan is om goddelozen uiteindelijk de strijd altijd te laten verliezen.
De Kanttekeningen bij de NBG bevatten zelfs een uitdrukkelijke waarschuwing dit niet op een voorbeschikking te betrekken, ook vanwege de context van het vers. Het geheel dient namelijk juist als een waarschuwing om de juiste keuzes te maken in het leven. Zie het vers ervoor, dat juist stelt dat bij een leven in dienst van God de voornemens juist wél zullen gelukken.
Daar komt bij dat het een heel kwalijke gewoonte is om duidelijke schriftplaatsen met onduidelijke schriftplaatsen uit te leggen. Wat er ook zij van de predestinatie (ik vind het een tamelijk onbelangrijk onderwerp, want voor God die van eeuwigheid en tot in eeuwigheid zichzelf én dezelfde is maakt het natuurlijk niets uit wanneer Hij een besluit neemt, dat is hooguit een punt van logica voor mensen) dit soort uitspraken mag niet worden gebruikt om in te gaan tegen de kennelijke boodschap van het Evangelie.