Nee, het tweede deel is eigenlijk ook al minder.refo schreef:Ik heb de eerste 2 delen van de Geert Dammers trilogie van Aart Romijn weer eens gelezen.
Het derde deel had nooit geschreven moeten worden. Vind ik.
Inmiddels: een dagje naar huis gelezen. Vond het best aardig.Afgewezen schreef:De afgelopen weken heel wat gelezen:
De tornado van B. Nijenhuis
Het negende uur van Pieter Nouwen
Het meisje dat verdween van Els Florijn
Achtendertig nachten van Janne IJmker
Een dagje naar huis van Hans Werkman
Kronkelpad van Irmja Joubert.
Van al deze boeken heb ik de meeste sympathie voor Janne IJmker en Pieter Nouwen, en van die twee weer voor Janne IJmker.
En dan heb ik ook nog in een boek van Lynn Austin zitten lezen, maar dat is echt bagger.
Ah, prachtserie!-DIA- schreef:Wat onder u gesproken is
Deel III
door ds. F. Bakker
Vanmorgen de preek gelezen over 2 Korinthe 7:10henriët schreef:Ah, prachtserie!-DIA- schreef:Wat onder u gesproken is
Deel III
door ds. F. Bakker
Absoluut een prachtige preek. Heeft destijds diepe indruk op me gemaakt. De ouderling die 'm las, wilde alleen niet zeggen van wie de preek was (terwijl dat normaal altijd wel gezegd werd). Toen ik 'm de volgende dag tegenkwam en ernaar vroeg zei hij: ach, want maakt het uit van wie de preek was, als de boodschap maar overkomt.-DIA- schreef:Vanmorgen de preek gelezen over 2 Korinthe 7:10henriët schreef:Ah, prachtserie!-DIA- schreef:Wat onder u gesproken is
Deel III
door ds. F. Bakker
Want de droefheid naar God werkt wwn onberouqelijke bekering tot zaligheid,
maarr de droegheid der wereld werkt de dood.
Een zeer leerzame preek.
Ik kan het niet samenvatten in een thema of punten, omdat ds. Bakker dat niet altijd
deed. Hier ook niet. Maar het gaat over het zijn en de schijn, de ware droefheid
tegenover de droefheid naar de wereld. Ik zou deze preek ook aan ieder van harte
willen aanbevelen. Ds. Bakker geeft blijk van een diepe bevindelijke kennis van zaken.
En hij is niet duister, maar spreekt heldere en klare taal.
Ja van harte mee eens! Er zijn nog zoveel goede preken buiten de GG die ook goed gelezenMara schreef:Jammer dan he, deze kerkmuren
Toch triest dat dat zich dan moet uiten op zo'n merkwaardige manier. De ouderling in kwestie wilde echt dié preek lezen omdat hij wist dat dat een preek was die mensen kon raken. Maar toen "vergat" hij zogenaamd om te zeggen van wie de gelezen predikatie was. En toen ik hem er rechtuit naar vroeg, werd hij duidelijk in verlegenheid gebracht, want hij was z'n boekje te buiten gegaan.-DIA- schreef:Ja van harte mee eens! Er zijn nog zoveel goede preken buiten de GG die ook goed gelezenMara schreef:Jammer dan he, deze kerkmuren
kunnen worden. Maar ja, ik snap ook wel dat er een zekere orde moet zijn.
Ik weet dat in bepaalde Gereformeerde gemeenten (mij niet bekend hoeveel) met enige regelmaat ook de preken van ds. Bakker worden gelezen. En zijn boeken, zoals gebedsgestalten, worden daar zeer gewaardeerd. De opmerking over de 'carpriolen' bij het preeklezen behoeft m.i. dan ook enige nuance. Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.Hendrikus schreef:Toch triest dat dat zich dan moet uiten op zo'n merkwaardige manier. De ouderling in kwestie wilde echt dié preek lezen omdat hij wist dat dat een preek was die mensen kon raken. Maar toen "vergat" hij zogenaamd om te zeggen van wie de gelezen predikatie was. En toen ik hem er rechtuit naar vroeg, werd hij duidelijk in verlegenheid gebracht, want hij was z'n boekje te buiten gegaan.-DIA- schreef:Ja van harte mee eens! Er zijn nog zoveel goede preken buiten de GG die ook goed gelezenMara schreef:Jammer dan he, deze kerkmuren
kunnen worden. Maar ja, ik snap ook wel dat er een zekere orde moet zijn.
Ben ik ff blij dat het fenomeen preeklezen -met al dit soort capriolen erbij- bij ons niet aan de orde is...
Vanavond tijdens de tweede avond in de Stille Week weer heel wat GG'ers gesignaleerd. 't Zijn mooie avonden, inhoudsvol. DIA, kom je donderdag ook?
Preeklezen komt in de PKN niet voor, afgezien van noodsituaties. Heb 't één keer meegemaakt dat een predikant onwel werd en dat een ouderling plotsklaps een prekenboek uit de consistorie moest halen.dennis schreef:Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.
Het kan toch ook voorkomen dat een dominee in een file verzeild raakt, of in een sneeuwstorm? Als dat vlak vóór kerktijd gebeurt, heb je toch zo geen "reservedominee"voor handen?Hendrikus schreef:Preeklezen komt in de PKN niet voor, afgezien van noodsituaties. Heb 't één keer meegemaakt dat een predikant onwel werd en dat een ouderling plotsklaps een prekenboek uit de consistorie moest halen.dennis schreef:Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.
Plotsklaps nog wel...Hendrikus schreef:Preeklezen komt in de PKN niet voor, afgezien van noodsituaties. Heb 't één keer meegemaakt dat een predikant onwel werd en dat een ouderling plotsklaps een prekenboek uit de consistorie moest halen.dennis schreef:Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.
Bij ons gebeurt het regelmatig dat een dominee in de kerk zit. We hebben meer predikanten dan kerkgebouwen, dus er is er altijd minstens één vrij. Ik heb het inderdaad één keer meegemaakt dat een gastpredikant niet kwam opdagen (bleek een verkeerde aanvangstijd in z'n agenda te hebben staan en was nog onderweg) en dat de predikant die meende vrij te zijn, z'n vrouw naar huis stuurde om een preekschets op te halen. Toen mevrouw terug was, was de verlate gastpredikant intussen ook binnen. En wij maar zingen ondertussenMara schreef:Het kan toch ook voorkomen dat een dominee in een file verzeild raakt, of in een sneeuwstorm? Als dat vlak vóór kerktijd gebeurt, heb je toch zo geen "reservedominee"voor handen?Hendrikus schreef:Preeklezen komt in de PKN niet voor, afgezien van noodsituaties. Heb 't één keer meegemaakt dat een predikant onwel werd en dat een ouderling plotsklaps een prekenboek uit de consistorie moest halen.dennis schreef:Trouwens: fijn dat jullie een eigen predikant hebben, maar voor de gemeente die dat niet hebben is er eenvoudigweg een noodzaak tot preeklezen.