Dit is een moeilijke vraag om even te beantwoorden. Ik hou het toch even kort. De bijbel spreekt over verschillende groepen binnen de mensheid. Groep kan je vertalen naar gemeente, een verzameling van mensen. De Gemeente die in de Bijbel als Lichaam van Christus aangemerkt wordt is door God gekend van voor de grondlegging van de wereld. Dan spreek je over een tijd waarin God de Gemeente als Lichaam verzameld. Buiten deze periode kan je niet spreken van verkiezing of verwerping van voor de grondlegging of nederwerping van de wereld. Omdat God de Gemeente van voor de grondlegging der wereld gekend heeft, wist Hij ook wie de boodschap van het Evangelie zou geloven. Even los van de vraag of geloof een gave is (ja dat is het, alleen dan een gave die iedereen uit genade kan krijgen bij het aanhoren van de evangelieboodschap uit het Woord), is de Gemeente voorbestemd (gepredestineerd) tot de hemel. De anderen komen daar niet omdat ongelovigen verloren gaan. Dat geld overigens wel voor alle ongelovigen van alle tijden.jakobmarin schreef:Welke bijbelteksten ondersteunen deze visie?Gian schreef:Ik geloof overigens wel in verwerping, maar dan naar voorzien ongeloof. Net als dat ik geloof in uitverkiezing naar voorzien geloof.
Daarbij wil ik opmerken dat we vooral verkoren zijn IN Christus, omdat Christus door Zijn geloof verkoren is, en wij in navolging van Hem in Hem. De Gemeente IS het Lichaam van Christus, van Zijn vlees en van Zijn benen (Ef5vs30). Dat bevestigd de stelling dat we het alleen over de Gemeente als Lichaam hebben in de discussie over persoonlijke uitverkiezing, en niet over bijv. de gemeente als volk van Israel.