De troonswisseling

Mara

De troonswisseling

Bericht door Mara »

De Partij voor de Dieren legt op 30 april geen eed van trouw aan de koning af.

"Een eed wordt afgelegd bij ambtsaanvaarding en behoeft geen herhaling", schrijft de partij dinsdag op de opiniepagina van de Volkskrant.
Omdat parlementsleden al een eed van trouw aan de grondwet hebben afgelegd kunnen ze volgens de partij niet ook nog eens trouw aan een persoon beloven.
Door trouw aan de koning te beloven, zouden parlementsleden zich niet meer kritisch naar hem kunnen opstellen als hun kiezers dat willen. Daarom zou de eed van trouw aan de koning in strijd zijn met de grondwet.

De partij is wel aanwezig bij de inhuldiging van Willem-Alexander in de Nieuwe Kerk. Ook zullen de Tweede Kamerleden Marianne Thieme, Esther Ouwehand en Eerste Kamerlid Niko Koffeman hem 'van harte geluk wensen en hem een in alle opzichten voorbeeldige toekomst wensen'.
Bij andere parlementsleden kan de eed volgens de partij ook op weinig steun rekenen. Zij zouden het als folklore zien waar ze in het kader van de festiviteiten niet te veel vraagtekens bij willen zetten. "Maar gemakkelijk voelen ze zich er niet bij."

Het afleggen van de eed heeft geen juridische betekenis, schreef premier Mark Rutte (VVD) vorige week in antwoorden op vragen van D66. De eed zou geen beperking van de handelingsvrijheid met zich meebrengen en niet te vergelijken zijn met de eed die Kamerleden bij hun aantreden afleggen.
Twee SP-Kamerleden kondigden eerder al aan geen eed af te leggen. Rutte schreef dat dit geen rechtsgevolgen heeft. De eed is volgens de premier vooral bedoeld om 'uiting te geven aan de onderlinge verbondenheid van de koning met de volkeren van het koninkrijk, belichaamd in de parlementen van de landen van het koninkrijk'.
Behalve de Kamerleden leggen ook Statenleden uit Aruba, Curaçao en Sint Maarten de eed af.

bron: NU.nl
===========================================================================================================================
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Re: De troonswisseling

Bericht door -DIA- »

Is het de bedoeling om hier over de troonswisseling in het agemeen te spreken of in het bijzonder
over de eed...
Van de PvdD zouden we ook niet zo bar veel anders verwachten, denk ik.

Er worden volgens mij geen speciale kerkdiensten gehouden, in ieder geval las ik dat van de PKN.
Wel is er een speciale preek geschreven voor de Gereformeerde Gemeenten, door ds. J. Mijnders, een tijdwoord, dat voor de troonswisseling kan gelezen worden in de kerken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Wat mij betreft wel. Er was nog geen topic over. In de komende weken zal er toch wel e.e.a. over gezegd kunnen worden? :)
Mara

Bericht door Mara »

Bijvoorbeeld: Dit bericht las ik op CIP.nl:

Vraag de Oranjewimpel hier aan!
Als het aan Bert Dorenbos ligt, directeur van Schreeuw om Leven, hangt iedereen een Oranjewimpel aan zijn vlag bij de kroning van Willem Alexander. Met een Bijbeltekst erop uit Deuteronomium.

Bert: "We krijgen zoals je weet een nieuwe koning. In Deuteronomium staat dat de nieuwe koning als hij eenmaal was aangesteld de Bijbel moest overschrijven en deze binnen zijn bereik moest houden, en lezen, zolang hij leefde. Om zo de Here God te vrezen. Opdat het land gezegend wordt. Dat staat op de Oranjewimpel. Het is een statement; je kunt zo laten zien dat je bid voor de koning, en het is een aansporing voor Willem-Alexander om hem aan te moedigen ook de Bijbel te lezen." Natuurlijk wel met als voorwaarde dat je zelf ook de Bijbel leest. "Anders ben je ongeloofwaardig. De Bijbel wordt namelijk ook onder christenen steeds minder gelezen. Helaas."

Mensen kunnen de wimpel via onze website aanvragen. Er wordt hier wel een vrijwillige bijdrage voor gevraagd. Bert: "Het zou prachtig zijn wanneer christenen deze Oranjewimpel massaal aan hun vlag hangen."

"Ik heb een warm hart voor de Oranjes," vertelt Dorenbos. "Nederland is geboren uit gebed. Willem van Oranje organiseerde al verschillende nationale dagen van gebed. Dat is geweldig. Daar moeten we ons van bewust zijn. En we moeten echt blijven bidden voor het land. Daarom roepen we als Schreeuw om Leven mensen ook op om de zondag voor de kroning te gaan bidden. Onder andere opdat de verschrikkelijke abortuspraktijken zullen ophouden in Nederland."
= = = = =
Iets ter navolging?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wat mij betreft wel. Er was nog geen topic over. In de komende weken zal er toch wel e.e.a. over gezegd kunnen worden? :)
Zo nu nu, dan zullen er zeker zaken komen om hier te plaatsen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Bijvoorbeeld: Dit bericht las ik op CIP.nl:

Vraag de Oranjewimpel hier aan!
Als het aan Bert Dorenbos ligt, directeur van Schreeuw om Leven, hangt iedereen een Oranjewimpel aan zijn vlag bij de kroning van Willem Alexander. Met een Bijbeltekst erop uit Deuteronomium.

Bert: "We krijgen zoals je weet een nieuwe koning. In Deuteronomium staat dat de nieuwe koning als hij eenmaal was aangesteld de Bijbel moest overschrijven en deze binnen zijn bereik moest houden, en lezen, zolang hij leefde. Om zo de Here God te vrezen. Opdat het land gezegend wordt. Dat staat op de Oranjewimpel. Het is een statement; je kunt zo laten zien dat je bid voor de koning, en het is een aansporing voor Willem-Alexander om hem aan te moedigen ook de Bijbel te lezen." Natuurlijk wel met als voorwaarde dat je zelf ook de Bijbel leest. "Anders ben je ongeloofwaardig. De Bijbel wordt namelijk ook onder christenen steeds minder gelezen. Helaas."

Mensen kunnen de wimpel via onze website aanvragen. Er wordt hier wel een vrijwillige bijdrage voor gevraagd. Bert: "Het zou prachtig zijn wanneer christenen deze Oranjewimpel massaal aan hun vlag hangen."

"Ik heb een warm hart voor de Oranjes," vertelt Dorenbos. "Nederland is geboren uit gebed. Willem van Oranje organiseerde al verschillende nationale dagen van gebed. Dat is geweldig. Daar moeten we ons van bewust zijn. En we moeten echt blijven bidden voor het land. Daarom roepen we als Schreeuw om Leven mensen ook op om de zondag voor de kroning te gaan bidden. Onder andere opdat de verschrikkelijke abortuspraktijken zullen ophouden in Nederland."
= = = = =
Iets ter navolging?
Wat mij betreft hoeft dat niet, ik vindt het zelf wat 'actievoerderig' en dat is iets wat we misschien niet te veel moeten doen. Nu zijn de acties van dhr. Dorenbos altijd wel wat 'schreewerig', ze vallen in ieder geval wel op.
Mara

Bericht door Mara »

Hij haalt ook twee zaken door elkaar, die niets met elkaar te maken hebben. De troonswisseling en abortus.
We weten immers niet het standpunt van onze toekomstige koning?
En hij heeft daar ook niets over te zeggen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Hij haalt ook twee zaken door elkaar, die niets met elkaar te maken hebben. De troonswisseling en abortus.
Op zich zelf hebben deze twee zaken niks met elkaar te maken. Maar Dorenbos geeft hiermee wel een stukje verdriet aan, dat naar mijn mening op z'n plaats is bij de troonswisseling. Het Oranjehuis geeft in de praktijk geen blijk van een leven bij de Bijbel, maar van vrijzinnigheid.
Mara schreef: We weten immers niet het standpunt van onze toekomstige koning?
En hij heeft daar ook niets over te zeggen.
Wellicht heeft hij zich hierover nog nooit in het openbaar uitgelaten. Maar we weten denk ik wel genoeg van de denkwereld van de kroonprins om te weten dat hij geen koerswijziging zal voorstaan, maar op en top liberalisme.
Terecht zeg je dat hij hierover niets te zeggen heeft. Maar we kennen allemaal nog de gebeurtenissen in België, waar koning Boudewijn ook niets kon, maar toch een duidelijk signaal af gaf.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Op zich zelf hebben deze twee zaken niks met elkaar te maken. Maar Dorenbos geeft hiermee wel een stukje verdriet aan, dat naar mijn mening op z'n plaats is bij de troonswisseling. Het Oranjehuis geeft in de praktijk geen blijk van een leven bij de Bijbel, maar van vrijzinnigheid.

Wellicht heeft hij zich hierover nog nooit in het openbaar uitgelaten. Maar we weten denk ik wel genoeg van de denkwereld van de kroonprins om te weten dat hij geen koerswijziging zal voorstaan, maar op en top liberalisme.
Terecht zeg je dat hij hierover niets te zeggen heeft. Maar we kennen allemaal nog de gebeurtenissen in België, waar koning Boudewijn ook niets kon, maar toch een duidelijk signaal af gaf.
Dat is allemaal waar. Er zijn ook nog meer ethische vraagstukken waar ons land mee worstelt.
Van koning Boudewijn wist iedereen wel dat deze man heel dicht bij God leefde, de Schepper die leven geeft en leven neemt. Hij leefde daar ook naar.
Het kon allemaal staatkundig niet, maar het was zeker een krachtig signaal.
Waren er maar meer van deze mensen, maar het lijkt erop of men steeds meer gaat zwijgen, of een compromis gaan zoeken.
Zou een Daniël nog zo veel indruk kunnen maken?
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

We moeten ons maar niet te druk maken over het geloof van onze vorst/vorstin. Er is altijd nog zoiets als het geheim van Huis ten Bosch. En emerituspredikant Carel ter Linden heeft zich er eens gunstig over uitgelaten (over Koningin Beatrix).
En er is altijd nog het gebed van de onderdanen voor de vorst.
Laatst gewijzigd door Eppo Gremdaat op 20 mar 2013, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:
Mara schreef:.......................
......... Het Oranjehuis geeft in de praktijk geen blijk van een leven bij de Bijbel, maar van vrijzinnigheid.
..............
Mara schreef:
Hoe weet je dat zo zeker?? Ze lopen er nu eenmaal niet mee te koop.
Zou je even overnieuw willen quoten alsjeblieft? Ik heb dit nl. niet gezegd.
Eppo Gremdaat

[quote="eilander"]]Hij haalt ook twee zaken door elkaar, die niets met elkaar te maken hebben. De troonswisseling en abortus.
[quote=eilander"]

Hoe weet je dat laatste zo zeker.
De emeritus(hof)predikant Ds Carel ter Linden vertelde het ooit in intieme kring wel anders!
Ze zijn nu eenmaal niet oud gereformeerd o.i.d.
Eppo Gremdaat

Ik kan me soms zo druk maken over dat gezeur over het al dan niet geloven van de leden van ons kon.huis.... We kunnen ze niet in het hart kijken. Bovendien is het een `privezaak`.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Mara schreef:De Partij voor de Dieren legt op 30 april geen eed van trouw aan de koning af.

"Een eed wordt afgelegd bij ambtsaanvaarding en behoeft geen herhaling", schrijft de partij dinsdag op de opiniepagina van de Volkskrant.
Omdat parlementsleden al een eed van trouw aan de grondwet hebben afgelegd kunnen ze volgens de partij niet ook nog eens trouw aan een persoon beloven.
Door trouw aan de koning te beloven, zouden parlementsleden zich niet meer kritisch naar hem kunnen opstellen als hun kiezers dat willen. Daarom zou de eed van trouw aan de koning in strijd zijn met de grondwet.

De partij is wel aanwezig bij de inhuldiging van Willem-Alexander in de Nieuwe Kerk. Ook zullen de Tweede Kamerleden Marianne Thieme, Esther Ouwehand en Eerste Kamerlid Niko Koffeman hem 'van harte geluk wensen en hem een in alle opzichten voorbeeldige toekomst wensen'.
Bij andere parlementsleden kan de eed volgens de partij ook op weinig steun rekenen. Zij zouden het als folklore zien waar ze in het kader van de festiviteiten niet te veel vraagtekens bij willen zetten. "Maar gemakkelijk voelen ze zich er niet bij."

Het afleggen van de eed heeft geen juridische betekenis, schreef premier Mark Rutte (VVD) vorige week in antwoorden op vragen van D66. De eed zou geen beperking van de handelingsvrijheid met zich meebrengen en niet te vergelijken zijn met de eed die Kamerleden bij hun aantreden afleggen.
Twee SP-Kamerleden kondigden eerder al aan geen eed af te leggen. Rutte schreef dat dit geen rechtsgevolgen heeft. De eed is volgens de premier vooral bedoeld om 'uiting te geven aan de onderlinge verbondenheid van de koning met de volkeren van het koninkrijk, belichaamd in de parlementen van de landen van het koninkrijk'.
Behalve de Kamerleden leggen ook Statenleden uit Aruba, Curaçao en Sint Maarten de eed af.

bron: NU.nl
===========================================================================================================================
Dit keer ben ik het wel eens met Marianne Thieme, ze zat gisteren bij P&W en verklaarde waarom ze geen eed aflegt.
Ze had wel degelijk een punt, de eed aan de koning heeft geen betekenis en het is meer een vorm van traditie of folkore.
Daar is de eed toch niet voor bedoeld.
ieder kamerlid heeft al eens de eed of gelofte afgelegd en dus trouw gezworen aan de grondwet.
Dat het haar hier om te doen is betwijfel ik, denk meer dat het sensatie zoeken is, maar een punt heeft ze zeker.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eppo Gremdaat schreef:We moeten ons maar niet te druk maken over het geloof van onze vorst/vorstin. Er is altijd nog zoiets als het geheim van Huis ten Bosch. En emerituspredikant Carel ter Linden heeft zich er eens gunstig over uitgelaten (over Koningin Beatrix).
En er is altijd nog het gebed van de onderdanen voor de vorst.
Dat laatste is zeker waar, dat heb ik ook zeker niet willen ontkennen.
Maar dat neemt een stukje verdriet niet weg. Ik draag het Oranjehuis een warm hart toe. Maar met alle waardering die ik heb voor het werk dat onze vorstin doet en de manier waarop ze dat doet, en met alle mildheid die je toe mag passen: kijk bijvoorbeeld naar de kersttoespraak van de koningin, waarin ze haar persoonlijke boodschap mag leggen. Dat gaat echt aan de kern van de Bijbelse boodschap voorbij.

Daarnaast is gewoon te zien dat de zondagen benut worden voor allerlei werkzaamheden i.p.v. dat enigszins de zondagsrust en de eredienst in acht genomen wordt. Dat zijn toch zaken waar we als reformatorische christenen ons zorgen over maken? Ik wel althans.

Dat ik bedoeld zou hebben dat ze Oud-gereformeerd moet zijn, slaat gewoon nergens op. En het heeft ook niks te maken met iemand in het hart willen kijken.
Plaats reactie