Waarom zingen wij zo?

Harmen

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Harmen »

Leuk hoor, wat een gitaar al niet teweeg kan brengen in refoland.
Mara

Bericht door Mara »

Harmen schreef:Leuk hoor, wat een gitaar al niet teweeg kan brengen in refoland.
:haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Harmen schreef:Leuk hoor, wat een gitaar al niet teweeg kan brengen in refoland.
Verbaast je dat? Dan moet je het woord legging eens laten vallen...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Luther schreef:
MarthaMartha schreef:Maar ik denk dat dit een te snelle conclusie is.
Ik heb helemaal niks met pop en met de meeste gospel ook niet... maar ik vind het heerlijk om met kinderen liedjes te zingen met mijn gitaar erbij... en als je dat naast een pop of gospel cd-tje houdt vraag ik me werkelijk af wat de overeenkomsten zijn....
Nee, zo geredeneerd is die conclusie niet juist. Het gaat over het algemene beeld, niet persé hoe jij ermee omgaat.

Maar zo wordt het wel beleefd Luther.
De verbinding tussen gitaar en pop- en gospelliederen is helemaal niet zo zwart wit als jij , en ook ds Neele in de Saambinder, stelt.
Door velen wordt er heel anders, op een goede manier mee omgegaan.
Sja, hier komen we dus niet uit. Ik ken die vele voorbeelden van het bovenstaande niet.
Wat ik vooral heb geprobeerd, is aan te geven dat ds. Neele best argumenten heeft om wat vraagtekens bij een gitaar te zetten binnen JBGG-verband. Verder heb ik geprobeerd om helder te maken wat mensen rond de gitaar moeilijk vinden. Mensen met die opvatting zijn toch niet gek, of hoeven toch niet direct als achterlijk weggezet te worden?

Als het gaat om kwaliteitsmuziek is de gitaar doorgaans de grote afwezige. Zegt ook wel wat. De gitaar verschijnt doorgaans ten tonele als er enig ritme is, en de liedinhoud (denk aan de liedbundels die in de brede geref. gezindte circuleren) nogal eens op z'n minst aan de eenzijdige kant hangen.
link deed het niet, dan maar zo: https://www.youtube.com/watch?v=v2BPc6sZuRs
Dit lijkt mij kwaliteitsmuziek.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Dat weet ik niet. Soms is er "angst" voor het onbekende.
In de behoudende gezindte, kan het bedreigend aanvoelen, wanneer stilaan diverse muziekinstrumenten gebruikt worden.
Inhoud zonder vorm >>> vorm zonder inhoud.
Ik denk dat het erom moet gaan, met welke intentie je een Psalm zingt. Vanuit je hart, de beleving?
Dan mag het vals zijn, op een krakkemikkege gitaar begeleid worden, wat mij betreft.
Juust!
Harmen

Bericht door Harmen »

Tiberius schreef:

*legging*
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
Het heeft er natuurlijk mee te maken met welke intentie het gezegd word, als het gebracht word als zijnde dat het absoluut verkeerd is en dat Gods kinderen dat nooit zouden doen, Gods volk draagt zoiets niet enz. of dat het verboden is terwijl het bijvoorbeeld een cultuur/traditie element is, word er inderdaad wat teweeg gebracht. Al lijkt het wel een tendens te zijn dat (jongere) mensen vele malen vaker vraagtekens ergens bij zetten aangaande dingen die vroeger klakkeloos aangenomen werden, en logisch vind ik gedeeltelijk, alles groeit ook verder, dat kan ook niet zomaar genegeerd worden.

Overigens is in dit gitaar voorbeeld dat helemaal niet ter sprake.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:Als het gaat om kwaliteitsmuziek is de gitaar doorgaans de grote afwezige. (....)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Zita schreef:
Luther schreef:Als het gaat om kwaliteitsmuziek is de gitaar doorgaans de grote afwezige. (....)
[youtube]oPfZVflJdp0[/youtube]
Ga eens YouTuben op Julian Bream of John Williams, je zult eens zien wat een kwaliteitsmuziek daar te vinden is. En dat is best wel doorgaans hoor :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Harmen schreef:
Tiberius schreef:

*legging*
In de winter worden weinig leggings gedragen, meestal dikke maillots/panty's.
Probeer het over een paar weken nog eens ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Zita schreef:
Ga eens YouTuben op Julian Bream of John Williams, je zult eens zien wat een kwaliteitsmuziek daar te vinden is. En dat is best wel doorgaans hoor :hum
Jij weet net zo goed als ik dat de gitaar doorgaans in onze kringen niet gebruikt wordt (en bij de massa ook niet) om Bach ten gehore te brengen.
Ware dat zo, dan zou ds. Neele de opmerking in de Saambinder ook niet gemaakt hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Zita schreef:
Het orgel ontbreekt ook 'doorgaans'.
En de dwarsfluit.
En de mondharmonica.
En de viool.

Het is maar welke verzameling kwaliteitsmuziek je neemt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik had vroeger in de 4e en de 5e klas (nee, niet groep, klas) een meester met een gitaar. Die meester vond ik echt super en die gitaar hoorde helemaal bij hem. We gingen zelfs een keer ritmisch gymmen, dan speelde hij tegelijk gitaar en mondharmonica!
Geweldig toch! :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:Ik had vroeger in de 4e en de 5e klas (nee, niet groep, klas) een meester met een gitaar. Die meester vond ik echt super en die gitaar hoorde helemaal bij hem. We gingen zelfs een keer ritmisch gymmen, dan speelde hij tegelijk gitaar en mondharmonica!
Geweldig toch! :super
Wij hadden toen een meester die de zang begeleidde met zo'n blaasorgeltje, hoe heet zo'n ding,
je weet wel, en dat vonden we ook prachtig!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tegenwoordig zie je dat mechanisme zoals je dat had op de lagere school, namelijk dat je iets prachtig vond omdat het anders was dan gewend, ook bij volwassenen... :hum
Plaats reactie