Wie wordt de nieuwe Paus?

Luther
Contacteer:

Re: Wie wordt de nieuwe Paus?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
ds. Van der Groep schreef:Bij de antichrist gaat het om een machtsconcentratie en gelijk om godsdienstige verering. De antichrist is een politieke en geestelijke dictator, een wereldwijde regeerde, een heerszuchtige, zichzelf goddelijk wanende figuur, die niet alleen tegen Christus is, maar gelijk in de plaats van Christus zich opstelt en laat vereren. Deze antichrist hebben we dus nog te verwachten.
Je zou toch het idee krijgen dat dit over de paus gaat. Maar het gaat over de antichrist...

Overigens vind ik de hele speculatie over wie of wat de antichrist is een beetje... ik weet het niet. Ik heb ook weleens iemand horen zeggen dat meerdere personen de anticrist kunnen zijn.
Dat laatste lijkt me lastig te combineren met de Bijbelse gegevens. Dat eerste snap ik; dat is de reden dat ik met de stellige mening dat de Paus de Antichrist is, moeite heb.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
ds. Van der Groep schreef:Bij de antichrist gaat het om een machtsconcentratie en gelijk om godsdienstige verering. De antichrist is een politieke en geestelijke dictator, een wereldwijde regeerde, een heerszuchtige, zichzelf goddelijk wanende figuur, die niet alleen tegen Christus is, maar gelijk in de plaats van Christus zich opstelt en laat vereren. Deze antichrist hebben we dus nog te verwachten.
Je zou toch het idee krijgen dat dit over de paus gaat. Maar het gaat over de antichrist...

Overigens vind ik de hele speculatie over wie of wat de antichrist is een beetje... ik weet het niet. Ik heb ook weleens iemand horen zeggen dat meerdere personen de anticrist kunnen zijn.
Dat laatste lijkt me lastig te combineren met de Bijbelse gegevens. Dat eerste snap ik; dat is de reden dat ik met de stellige mening dat de Paus de Antichrist is, moeite heb.
Eerlijk gezegd heb ik me er nooit in verdiept, dus geen idee of het volgens de Bijbel maar één persoon moet zijn. Volgens mij was het ds. P. Mulder die het zei, maar dat kan ik ook helemaal mis hebben.
Mara

Bericht door Mara »

Van een site, zich noemende: algemeen christelijke informatie, haalde ik dit stukje:
Het gedraaide kruis die de paus vaak bij zich draagt is ontstaan in het jaar 666 na Christus, het is bedacht door satanen als karikatuur op het traditionele kruis dat de Rooms Katholieke kerk gebruikte, al snel werd het een van de vele symbolen die gebruikt word voor de antichrist. In 1963 droeg Paus Paul VI deze kruis voor het eerst met zich mee. De mensen die bekend zijn met het occulte werd ineens duidelijk dat het vaticaan van nu af aan geleid werd door de illuminati. En dan nu is het duidelijk dat duistere krachten het vaticaan helemaal over heeft genomen. Het is nu zelfs zo erg dat de paus het bekendste symbool voor de anti-christ heeft geïntroduceerd in de kerk.

Eigenlijk zou dit alles ons niet moeten verbazen. De Rooms Katholieke kerk gaat een grote rol spelen in de 'Nieuwe Wereldorde', en de paus is daar de belangrijkste leider van. We kunnen aannemen dat de paus de valse profeet zal zijn uit Openbaring 13:11-18. De valse profeet gaat ervoor zorgen dat de wereld de anti-christ zal gaan aanbidden, en nu zien we al de anti-christus symbolen in de rooms-katholieke kerk komen en men zal langzaam daar aan gaan wennen, in feite buigen ze nu al voor de anti-christ. Paus Johannus Paulus II heeft de Inquisitie weer terug ingesteld met Kardinaal Ratzinger als hoofd van deze afdeling. Zou de paus de kerk nu al klaar maken om af te rekenen met Christenen die tijdens de verdrukking weigeren het teken van het beest aan te nemen??

Onderzoek het zelf en trek je conclusie. Zal de rooms-katholieke kerk inderdaad een grote rol gaan spelen in het scenario dat beschreven staat in openbaringen. Is de paus (of de volgende paus) inderdaad de valse profeet? En zo nee, dan is het toch vreemd dat ineens al die occulte symbolen publiekelijk te zien zijn binnen de Rooms-Katholieke kerk.

+++++++++++++++
Zoals het hier beschreven staat, had ik het nog niet bekeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Van een site, zich noemende: algemeen christelijke informatie, haalde ik dit stukje:
Het gedraaide kruis die de paus vaak bij zich draagt is ontstaan in het jaar 666 na Christus, het is bedacht door satanen als karikatuur op het traditionele kruis dat de Rooms Katholieke kerk gebruikte, al snel werd het een van de vele symbolen die gebruikt word voor de antichrist. In 1963 droeg Paus Paul VI deze kruis voor het eerst met zich mee. De mensen die bekend zijn met het occulte werd ineens duidelijk dat het vaticaan van nu af aan geleid werd door de illuminati. En dan nu is het duidelijk dat duistere krachten het vaticaan helemaal over heeft genomen. Het is nu zelfs zo erg dat de paus het bekendste symbool voor de anti-christ heeft geïntroduceerd in de kerk.

Eigenlijk zou dit alles ons niet moeten verbazen. De Rooms Katholieke kerk gaat een grote rol spelen in de 'Nieuwe Wereldorde', en de paus is daar de belangrijkste leider van. We kunnen aannemen dat de paus de valse profeet zal zijn uit Openbaring 13:11-18. De valse profeet gaat ervoor zorgen dat de wereld de anti-christ zal gaan aanbidden, en nu zien we al de anti-christus symbolen in de rooms-katholieke kerk komen en men zal langzaam daar aan gaan wennen, in feite buigen ze nu al voor de anti-christ. Paus Johannus Paulus II heeft de Inquisitie weer terug ingesteld met Kardinaal Ratzinger als hoofd van deze afdeling. Zou de paus de kerk nu al klaar maken om af te rekenen met Christenen die tijdens de verdrukking weigeren het teken van het beest aan te nemen??

Onderzoek het zelf en trek je conclusie. Zal de rooms-katholieke kerk inderdaad een grote rol gaan spelen in het scenario dat beschreven staat in openbaringen. Is de paus (of de volgende paus) inderdaad de valse profeet? En zo nee, dan is het toch vreemd dat ineens al die occulte symbolen publiekelijk te zien zijn binnen de Rooms-Katholieke kerk.

+++++++++++++++
Als je Dan Brown leest, kom je nog veel meer dergelijke indianenverhalen tegen!
Dit zijn vaak zgn. complottheorieën, die prachtig en spannend zijn om te lezen, maar zelden op (hele) waarheid berusten.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Van een site, zich noemende: algemeen christelijke informatie, haalde ik dit stukje:

+++++++++++++++
En hierbij de werkelijke betekenis van het omgekeerde kruis:

Het petruskruis is een omgekeerd Latijns kruis. De grondslag van dit symbool komt van het verhaal dat de katholieke kerk vertelt dat Petrus ondersteboven gekruisigd wilde worden, omdat hij zich onwaardig voelde om op dezelfde manier te sterven als Christus. Het kruis wordt vaak afgebeeld met twee sleutels, die de sleutels naar de hemel symboliseren.

De Alexandrijnse student Origenes was de eerste die met het verhaal kwam dat Petrus "met zijn hoofd naar onderen gekruisigd werd, omdat hij had gevraagd op deze manier te lijden". Sommige katholieken gebruiken dit kruis als symbool voor nederigheid en onwaardigheid aan Christus.

Het wordt ook vaak gekoppeld aan satanisme. Aleister Crowley geloofde dat dit kruis een symbool was voor tegenovergestelde goedheid, of afstoten van Christus’ goedheid. Als resultaat hiervan is dit symbool zeer populair geworden binnen heavy metal, black metal en deathmetal. Veel artiesten dragen omgekeerde kruisen om hun nek of op hun lichaam.

Na afloop van een van de laatste bezoeken van Paus Johannes Paulus II aan Israël, circuleerde een foto van hem met een petruskruis op de achtergrond wereldwijd op het internet. Hierna groeide de overtuiging van sommigen dat de Katholieke Kerk is verbonden met satanisme. In werkelijkheid is de foto gerelateerd aan de katholieke traditie dat de paus een opvolger is van Petrus, en het petruskruis dus een logisch symbool is voor het hoofd van de Katholieke Kerk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Petruskruis
-DIA-

Bericht door -DIA- »

+++++++++++++++
Maar hier wordt volgens mij ook wel wat 'gefantaseerd'. Ik geloof niet dat dit helemaal juist is weergegeven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rijssen

Bericht door Rijssen »

-DIA- schreef:

+++++++++++++++
Maar hier wordt volgens mij ook wel wat 'gefantaseerd'. Ik geloof niet dat dit helemaal juist is weergegeven.

Dat word hier op het refoforum ook wel genoeg gedaan....... mompeld iets over de paus en antichrist.
In de tijd dat de oudvaders hiervan overtuigd waren speelden er wel heel andere dingen dan nu.
Dat Dominees voor de paus bidden vind ik een goed iets, zou God niet groot genoeg zijn om mensen de ogen te openen voor hun dwalingen?
caprice

Bericht door caprice »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
caprice schreef:
Mara schreef:Onbegrijpelijk dat zovelen, die niets van godsdienst of God willen weten, toch benieuwd zijn wie de nieuwe paus wordt.
Daaraan zie je dat de paus weinig met Christus te maken heeft, want Die had geen gedaante noch heerlijkheid.
Feit is dat de Roomsen dus weer een nieuwe pop(e) hebben om mee te spelen. Voor een beetje vormelijke dan wel vrolijke godsdienst is de mens altijd wel in. Dit komt onder andere in uiting bij deze gelegenheid. Onvoorstelbaar, zo'n groot bouwwerk propvol met godsdienst. Zoveel, dat er nauwelijks of geen plaats meer is voor God.
Dat zal de nieuwe paus geheel met je eens zijn: Franciscus. Zijn naam is reeds een programma: leven door gebed, geen pracht en praal, opkomen voor de armen, etc. En nee, dat is niet de kern van het Evangelie, dat ben ik met je eens, maar hij gaf vanavond toch al wel een ander beeld aan de wereld mee.

Verder vind ik dat je erg denigrerend doet over 'de Roomsen' (dat is een nederlandstalig scheldwoord), en vervolgens het woordgrapje met de 'pop'. Als we het niet met iemand eens zijn, mogen we toch nog wel respectvol blijven? Dat verwachten wij toch ook?
Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Inderdaad wel heel sterk. Het is namelijk pas bekend geworden na 19.00 uur dat er een nieuwe paus was, dus dat kan helemaal niet meer aangehaald zijn in de kerkdienst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
parsifal

Bericht door parsifal »

caprice schreef: Inderdaad wel heel sterk. Het is namelijk pas bekend geworden na 19.00 uur dat er een nieuwe paus was, dus dat kan helemaal niet meer aangehaald zijn in de kerkdienst.
Bij ons begon de kerkdienst pas om 19.30 toen ik nog in Nederland woonde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:
Wilhelm schreef:
Luther schreef:
caprice schreef:[
Daaraan zie je dat de paus weinig met Christus te maken heeft, want Die had geen gedaante noch heerlijkheid.
Feit is dat de Roomsen dus weer een nieuwe pop(e) hebben om mee te spelen. Voor een beetje vormelijke dan wel vrolijke godsdienst is de mens altijd wel in. Dit komt onder andere in uiting bij deze gelegenheid. Onvoorstelbaar, zo'n groot bouwwerk propvol met godsdienst. Zoveel, dat er nauwelijks of geen plaats meer is voor God.
Dat zal de nieuwe paus geheel met je eens zijn: Franciscus. Zijn naam is reeds een programma: leven door gebed, geen pracht en praal, opkomen voor de armen, etc. En nee, dat is niet de kern van het Evangelie, dat ben ik met je eens, maar hij gaf vanavond toch al wel een ander beeld aan de wereld mee.

Verder vind ik dat je erg denigrerend doet over 'de Roomsen' (dat is een nederlandstalig scheldwoord), en vervolgens het woordgrapje met de 'pop'. Als we het niet met iemand eens zijn, mogen we toch nog wel respectvol blijven? Dat verwachten wij toch ook?
Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Inderdaad wel heel sterk. Het is namelijk pas bekend geworden na 19.00 uur dat er een nieuwe paus was, dus dat kan helemaal niet meer aangehaald zijn in de kerkdienst.
Ik had duidelijker moeten zijn. Er werd gebeden voor de paus die gekozen zou gaan worden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Bij ons in de kerk, beginnend om half 8, zei de dominee in het gebed dat hij gehoord had dat er een nieuwe paus was gekozen en bad om wijsheid en of hij tot zegen mag zijn.

Ik zie het probleem niet wanneer een dominee om half 8 iets weet dat om 7:10 bekend geworden is en daar om half 9 voor bidt.

http://kerkdienstgemist.nl/assets/925444-Biddagdienst
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef: Ik had duidelijker moeten zijn. Er werd gebeden voor de paus die gekozen zou gaan worden.
Ik zou daar wel voorbeelden van willen zien. Unionist heeft er één gegeven. Maar ik ben benieuwd of ter rechterzijde van de gemeente van Unionist (vnl. HHK, GG, GGiN etc) ook predikanten/ouderlingen de paus hebben genoemd in het gebed. Mag ook per pb.
caprice

Bericht door caprice »

parsifal schreef:
caprice schreef: Inderdaad wel heel sterk. Het is namelijk pas bekend geworden na 19.00 uur dat er een nieuwe paus was, dus dat kan helemaal niet meer aangehaald zijn in de kerkdienst.
Bij ons begon de kerkdienst pas om 19.30 toen ik nog in Nederland woonde.
Dat klopt, bij ons ook, maar tussen tien over zeven en half 8 krijg je dat niet meer mee onder normale omstandigheden. Die tijd zit je al in de kerk, of ben je bezig om er naar toe te gaan. Ik wel tenminste.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Wilhelm schreef: Ik had duidelijker moeten zijn. Er werd gebeden voor de paus die gekozen zou gaan worden.
Ik zou daar wel voorbeelden van willen zien. Unionist heeft er één gegeven. Maar ik ben benieuwd of ter rechterzijde van de gemeente van Unionist (vnl. HHK, GG, GGiN etc) ook predikanten/ouderlingen de paus hebben genoemd in het gebed. Mag ook per pb.
Zie pb
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Argentinie staat wel op de kaart: Paus Franciscus I gaat naar Rome en Maxima Zorguieta wordt Koningin van Nederland.
En dan denk ik even aan het regieme van Videla, de mensenrechten, de vader van Maxima is een omstreden figuur....Mag hij
op de bruiloft van z`n dochter komen?...Voelt U de hitte? (zei Wei Se Tong x) ooit in een legendarisch radioprograma).

Voor onze oudere `luisterkinderen`:
x) Wei Se Tong oftewel Wijze Tong was een denkbeeldige chinees die in het fameuze NCRV radio-programma Steravond, allerlei `gevoeligheden`aan de kaak stelde en van commentaar voorzag. En zijn slotzin was altijd `voeltl u de hitte?.... nee?
zal Wei Se Tong het vuur wat opstoken ja?`
Gesloten