Pronken met kleding, arrogantie, materialisme, etc. dat is inderdaad af te wijzen. En als dat als cultuur omhoog gehouden wordt, met afwijzing van alles wat daaraan niet voldoet, heb ik daar grote moeite mee. Het ging nu alleen om de vraag of het begrijpelijk is dat een SB-auteur bezwaar maakt tegen de gitaar in het kerkelijk jeugdwerk. Ik heb duidelijk proberen te maken dat ik dat bezwaar wel begrijp. Ik haast me erbij te zeggen dat dat uiteraard geen principezaak is, zo van: een gitaar is per definitie zondig o.i.d. Maar daar hoeft het niet altijd om te gaan.jakobmarin schreef:Wat mij betreft inderdaad vooruitgang!-DIA- schreef:Maar, mij aangaande, ik zie deze "cultuur" met rasse schreden verdwijnen.
Hebben we dan een punt van vooruitgang?
Dat hele refo-subcultuurtje ben ik toch zachtjes aan wel een beetje beu aan het worden.
En dan bedoel ik met name de uitingen zoals in kleding, woordkeus, arrogantie, materialisme, levensstijl- en standaard, altijd teugen zijn, en ga zo maar een poosje door.
Waarom zingen wij zo?
Re: Waarom zingen wij zo?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Waarom zingen wij zo?
Prima, maar dan moet je niet met argumenten komen dat het werelds zou zijn.Marieke schreef:Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Hoewel ik er geen enkel Bijbels argument voor kan bedenken, vind ik het persoonlijk ook een afschuwelijk instrument.
Het is gewoon gewetensdwang. Moeten nu al die jeugdverenigingen die zingen bij een gitaar zich bezwaard gaan voelen?
Wees blij dat de jeugd zo zingend bezig is met Gods Woord.
Re: Waarom zingen wij zo?
De Saambinder heeft zich bij de start van het blad DANIËL al kritisch uitgelaten over de koersLuther schreef:Pronken met kleding, arrogantie, materialisme, etc. dat is inderdaad af te wijzen. En als dat als cultuur omhoog gehouden wordt, met afwijzing van alles wat daaraan niet voldoet, heb ik daar grote moeite mee. Het ging nu alleen om de vraag of het begrijpelijk is dat een SB-auteur bezwaar maakt tegen de gitaar in het kerkelijk jeugdwerk. Ik heb duidelijk proberen te maken dat ik dat bezwaar wel begrijp. Ik haast me erbij te zeggen dat dat uiteraard geen principezaak is, zo van: een gitaar is per definitie zondig o.i.d. Maar daar hoeft het niet altijd om te gaan.jakobmarin schreef:Wat mij betreft inderdaad vooruitgang!-DIA- schreef:Maar, mij aangaande, ik zie deze "cultuur" met rasse schreden verdwijnen.
Hebben we dan een punt van vooruitgang?
Dat hele refo-subcultuurtje ben ik toch zachtjes aan wel een beetje beu aan het worden.
En dan bedoel ik met name de uitingen zoals in kleding, woordkeus, arrogantie, materialisme, levensstijl- en standaard, altijd teugen zijn, en ga zo maar een poosje door.
van dit blad. Het loopt altijd een beetje voorop in veranderingen, die nu voor een groot deel
'heel gewoon' zijn geworden. Is elke 'gewenning' gewenst? Ik las ooit een stukje in de
Saambinder met een kopje erboven (weet het niet meer woordelijk) "Wen niet aan de gewenning".
We gaan dan zonder er meteen erg in te hebben, dat blijkt uit de praktijk, een ander zicht
krijgen op de eenvoud van de prediking. Er moet meer oog voor het uiterlijke zijn.
Nu zijn uiterlijke vormen ook niet altijd goed. Denk aan de farizeeën. Maar om nu met het
badwater het kind weg te werpen lijkt meer op moord. Zelfmoord in feite.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waarom zingen wij zo?
Och, iedereen die recent de Wegwijs heeft bezocht of de beelden op RO heeft gezien, is wel weer geconfronteerd met de kracht van de subcultuur, ja.Luther schreef: Maar onderschat de kracht van subculturen niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Waarom zingen wij zo?
Okay, maar dan moet je ook niet met een argument aankomen dat in veel culturen de gitaar hét instrument is om bij te zingen, want dat is nou eenmaal binnen de GG niet zo. Binnen veel evangelische, zo niet alle, is het wel hét instrument om bij te zingen. En vanuit dat oogpunt begrijp ik de posting van Luther en de opmerking in de SB heel goed.Wilhelm schreef:Prima, maar dan moet je niet met argumenten komen dat het werelds zou zijn.Marieke schreef:Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Hoewel ik er geen enkel Bijbels argument voor kan bedenken, vind ik het persoonlijk ook een afschuwelijk instrument.
Het is gewoon gewetensdwang. Moeten nu al die jeugdverenigingen die zingen bij een gitaar zich bezwaard gaan voelen?
Wees blij dat de jeugd zo zingend bezig is met Gods Woord.
Niemand heeft het er over dat het werelds is, de opmerking wordt alleen gemaakt dat de gitaar bij populaire muziek veel wordt gebruikt en eveneens ook in evangelische kringen.
Re: Waarom zingen wij zo?
Volgens mij heeft Marieke de gitaar nergens 'werelds' genoemd.Wilhelm schreef:Prima, maar dan moet je niet met argumenten komen dat het werelds zou zijn.Marieke schreef:Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Hoewel ik er geen enkel Bijbels argument voor kan bedenken, vind ik het persoonlijk ook een afschuwelijk instrument.
Het is gewoon gewetensdwang. Moeten nu al die jeugdverenigingen die zingen bij een gitaar zich bezwaard gaan voelen?
Wees blij dat de jeugd zo zingend bezig is met Gods Woord.
Het gaat er wel om dat we geen drempelverlaging moeten organiseren naar anderen vormen van geloven en de bijhorende liedcultuur, hoe onschuldig het instrument als zodanig daaraan ook is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Waarom zingen wij zo?
ik ben erg blij als de jeugd bij ons uberhaupt zingt op JV, en ja dan vragen we of ze hun gitaar/fluit/viool mee willen nemen, piano erbij: prachtig toch!
Het zal niet lang meer duren of de 1e neemt zijn djembé mee, dan wordt het uitvoeren van de psalmen en gezangen steeds bijbelser: met snaarinstrument, fluit en trommel (en niet alleen orgel)
Het zal niet lang meer duren of de 1e neemt zijn djembé mee, dan wordt het uitvoeren van de psalmen en gezangen steeds bijbelser: met snaarinstrument, fluit en trommel (en niet alleen orgel)

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Waarom zingen wij zo?
Maar vind je nu werkelijk dat dit argument hout snijd? Bepaalde liederen zijn juist heel mooi te zingen bij een snareninstrument. Om dan bij een bespreking van een liedboek van de JBGG direct te waarschuwen voor gitaargebruik is erg overdreven.Luther schreef:Maar misschien kunnen we proberen te begrijpen waar de opmerking in de Saambinder op doelt, en die zin kan ik het wel met de SB eens zijn, namelijk: Helaas is het zo dat de gitaar op dit moment vooral gebruikt wordt in kringen waarbij geloof en geloven is doortrokken van evangelische invloeden. Verder is het zo dat de popcultuur maar ook de de gospelcultuur de gitaar als hoofdinstrument hebben. Ik kan me voorstellen dat de SB-schrijver die liedcultuur, maar ook die vorm van geloven ver weg wil houden bij het jongerenwerk van de JBGG. Als de gitaar in dat opzicht genormaliseerd wordt, dan is de drempel naar de liederen en de liedcultuur die nu aan de gitaar verbonden is, ook een stuk lager geworden. Het lijkt me verstandig om die drempel zo hoog mogelijk te houden.Harmen schreef:Zoals ik het zeg.Mister schreef:Wat bedoel je?Harmen schreef:De Saambinder is niet blij met de gitaarakkoorden in het nieuwe liedboek van de JBGG.
Maar dit staat er precies:
Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
Ik besef dat ik nu allerlei zaken over één kam scheer, maar het gaat me even om dit bovengenoemde punt. En natuurlijk kun je een gitaar goed gebruiken, ook bij de liederen en psalmen uit de JBGG-bundel. Maar onderschat de kracht van subculturen niet.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Waarom zingen wij zo?
Tja, als je zo gaat redeneren kun je je zwarte pak ook wel thuislaten, want wie weet is dit wel een drempelverlaging naar de witte-boorden criminaliteit of satanskerkLuther schreef:Volgens mij heeft Marieke de gitaar nergens 'werelds' genoemd.
Het gaat er wel om dat we geen drempelverlaging moeten organiseren naar anderen vormen van geloven en de bijhorende liedcultuur, hoe onschuldig het instrument als zodanig daaraan ook is.

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Waarom zingen wij zo?
Het zou de discussie werkelijk helpen als je ingaat op de argumenten die ik noem. En nee, ik heb de gitaar hiermee niet in de ban gedaan. Ik heb alleen proberen aan te geven waarom er een behoorlijke aversie is tegen het instrument gitaar, vanwege de kringen waarin dit instrument nogal furore maakt.Harmen schreef:Maar vind je nu werkelijk dat dit argument hout snijd? Bepaalde liederen zijn juist heel mooi te zingen bij een snareninstrument. Om dan bij een bespreking van een liedboek van de JBGG direct te waarschuwen voor gitaargebruik is erg overdreven.Luther schreef:Maar misschien kunnen we proberen te begrijpen waar de opmerking in de Saambinder op doelt, en die zin kan ik het wel met de SB eens zijn, namelijk: Helaas is het zo dat de gitaar op dit moment vooral gebruikt wordt in kringen waarbij geloof en geloven is doortrokken van evangelische invloeden. Verder is het zo dat de popcultuur maar ook de de gospelcultuur de gitaar als hoofdinstrument hebben. Ik kan me voorstellen dat de SB-schrijver die liedcultuur, maar ook die vorm van geloven ver weg wil houden bij het jongerenwerk van de JBGG. Als de gitaar in dat opzicht genormaliseerd wordt, dan is de drempel naar de liederen en de liedcultuur die nu aan de gitaar verbonden is, ook een stuk lager geworden. Het lijkt me verstandig om die drempel zo hoog mogelijk te houden.
Ik besef dat ik nu allerlei zaken over één kam scheer, maar het gaat me even om dit bovengenoemde punt. En natuurlijk kun je een gitaar goed gebruiken, ook bij de liederen en psalmen uit de JBGG-bundel. Maar onderschat de kracht van subculturen niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Waarom zingen wij zo?
In plaats van de discussie te ridiculiseren, zou je er ook inhoudelijk op in kunnen gaan. maar misschien heb jij geen moeite met de liedcultuur van pop en gospel en de 'andere wijze van geloven' zoals ik die heb verwoord.jakobmarin schreef:Tja, als je zo gaat redeneren kun je je zwarte pak ook wel thuislaten, want wie weet is dit wel een drempelverlaging naar de witte-boorden criminaliteit of satanskerkLuther schreef:Volgens mij heeft Marieke de gitaar nergens 'werelds' genoemd.
Het gaat er wel om dat we geen drempelverlaging moeten organiseren naar anderen vormen van geloven en de bijhorende liedcultuur, hoe onschuldig het instrument als zodanig daaraan ook is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Waarom zingen wij zo?
Ik word meer ontroerd door die jeugdige stemmen dan al het gefluit, getrommel of geplingplong erom heen eerlijk gezegd.jakobmarin schreef:ik ben erg blij als de jeugd bij ons uberhaupt zingt op JV, en ja dan vragen we of ze hun gitaar/fluit/viool mee willen nemen, piano erbij: prachtig toch!
Het zal niet lang meer duren of de 1e neemt zijn djembé mee, dan wordt het uitvoeren van de psalmen en gezangen steeds bijbelser: met snaarinstrument, fluit en trommel (en niet alleen orgel)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Waarom zingen wij zo?
Ik kan je vertellen dat ik geen pop of gospel luister, ik vind er weinig aan, en vind het soms zelfs uitgesproken lelijke en oppervlakkige muziek.Luther schreef:In plaats van de discussie te ridiculiseren, zou je er ook inhoudelijk op in kunnen gaan. maar misschien heb jij geen moeite met de liedcultuur van pop en gospel en de 'andere wijze van geloven' zoals ik die heb verwoord.jakobmarin schreef:Tja, als je zo gaat redeneren kun je je zwarte pak ook wel thuislaten, want wie weet is dit wel een drempelverlaging naar de witte-boorden criminaliteit of satanskerkLuther schreef:Volgens mij heeft Marieke de gitaar nergens 'werelds' genoemd.
Het gaat er wel om dat we geen drempelverlaging moeten organiseren naar anderen vormen van geloven en de bijhorende liedcultuur, hoe onschuldig het instrument als zodanig daaraan ook is.
Maar dat heb ik ook met veel 'refo-muziek'...
De 'andere wijze van geloven' komt inderdaad in de cultuur van de gospel-muziek voor, maar dat geldt ook in de refo-muziek of oratoria-muziek.
Dat is niet perse verbonden aan een muziek-genre, dus is het ook niet als zodanig af te wijzen.
Snaarinstrumenten zijn bijbelser instrumenten dan orgels, dus ik zie zelf werkelijk geen enkel bezwaar, maar vind het ook niet perse nodig dat er nu alleen op gitaar wordt gespeeld voortaan.
We moeten rekening houden met elkaar, ook met jongeren: vandaar dat het prima is om eens een gitaar, fluit of djembé erbij te pakken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Waarom zingen wij zo?
Als iets Bijbels is, en ook gebruikt wordt in andere culturen. Dan is er toch geen reden om het daarom af te wijzen?Luther schreef:Het zou de discussie werkelijk helpen als je ingaat op de argumenten die ik noem. En nee, ik heb de gitaar hiermee niet in de ban gedaan. Ik heb alleen proberen aan te geven waarom er een behoorlijke aversie is tegen het instrument gitaar, vanwege de kringen waarin dit instrument nogal furore maakt.Harmen schreef:Maar vind je nu werkelijk dat dit argument hout snijd? Bepaalde liederen zijn juist heel mooi te zingen bij een snareninstrument. Om dan bij een bespreking van een liedboek van de JBGG direct te waarschuwen voor gitaargebruik is erg overdreven.Luther schreef:Maar misschien kunnen we proberen te begrijpen waar de opmerking in de Saambinder op doelt, en die zin kan ik het wel met de SB eens zijn, namelijk: Helaas is het zo dat de gitaar op dit moment vooral gebruikt wordt in kringen waarbij geloof en geloven is doortrokken van evangelische invloeden. Verder is het zo dat de popcultuur maar ook de de gospelcultuur de gitaar als hoofdinstrument hebben. Ik kan me voorstellen dat de SB-schrijver die liedcultuur, maar ook die vorm van geloven ver weg wil houden bij het jongerenwerk van de JBGG. Als de gitaar in dat opzicht genormaliseerd wordt, dan is de drempel naar de liederen en de liedcultuur die nu aan de gitaar verbonden is, ook een stuk lager geworden. Het lijkt me verstandig om die drempel zo hoog mogelijk te houden.
Ik besef dat ik nu allerlei zaken over één kam scheer, maar het gaat me even om dit bovengenoemde punt. En natuurlijk kun je een gitaar goed gebruiken, ook bij de liederen en psalmen uit de JBGG-bundel. Maar onderschat de kracht van subculturen niet.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Waarom zingen wij zo?
En die jongeren vinden dat 'gefluit, getrommel of geplingplong' juist prachtigMara schreef:Ik word meer ontroerd door die jeugdige stemmen dan al het gefluit, getrommel of geplingplong erom heen eerlijk gezegd.jakobmarin schreef:ik ben erg blij als de jeugd bij ons uberhaupt zingt op JV, en ja dan vragen we of ze hun gitaar/fluit/viool mee willen nemen, piano erbij: prachtig toch!
Het zal niet lang meer duren of de 1e neemt zijn djembé mee, dan wordt het uitvoeren van de psalmen en gezangen steeds bijbelser: met snaarinstrument, fluit en trommel (en niet alleen orgel)

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.