Wie wordt de nieuwe Paus?

-DIA-

Re: Wie wordt de nieuwe Paus?

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het beste is als er geen Paus komt, en de RK zijn vele dwalingen in zal zien.
En allemaal lid worden van de OGGiNN.
Er is maar één heilige Algemene Katholieke Kerk....
Die is er al en die zal er blijven tot de laatste dag.
Er wordt niet gevraagd of je Rooms, Hersteld, Vrijgemaakt,
Binnen- of Buiten verband bent, maar het enige wat telt is:
Ben ik een levend lid van die ene heilige Algemene
Katholieke Kerk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bonny schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het beste is als er geen Paus komt, en de RK zijn vele dwalingen in zal zien.
Er zijn er tegenwoordig heel wat die denken dat de dwalingen van de Roomse kerk over zijn, dat is niet het geval.
En een opvolger voor Petrus, in de vorm van en Paus is niet nodig en zeker niet Bijbels.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
boontje

Bericht door boontje »

Ik heb ooit eens van iemand geleerd dat we niet moeten denken dat onze kerk (welke dan ook) het 'alleenvertoningsrecht heeft van God'. Dat is misschien niet zo eerbiedig geformuleerd, maar het is in veel kerken een waarheid die maar heel moeilijk doordringt. Is het nou echt zo moeilijk om te erkennen dat er ook in de RKK bij velen een oprecht geloof is, en dat God ook door middel van deze kerk zijn gemeente wil bouwen?
Natuurlijk mag je terecht vinden dat er in de RKK van alles niet deugt. Maar 'wie zonder zonde is....'
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

boontje schreef:Ik heb ooit eens van iemand geleerd dat we niet moeten denken dat onze kerk (welke dan ook) het 'alleenvertoningsrecht heeft van God'. Dat is misschien niet zo eerbiedig geformuleerd, maar het is in veel kerken een waarheid die maar heel moeilijk doordringt. Is het nou echt zo moeilijk om te erkennen dat er ook in de RKK bij velen een oprecht geloof is, en dat God ook door middel van deze kerk zijn gemeente wil bouwen?
Natuurlijk mag je terecht vinden dat er in de RKK van alles niet deugt. Maar 'wie zonder zonde is....'
Ik zeg niet dat wij beter zijn, omdat we tot een gereformeerde kerk behoren.
Maar net doen of de Roomse vlak naast ons staan, is lijk mij niet te juist weg.
Om zomaar over de dwalingen heen te kijken alsof ze er niet zijn.

Kijk alleen al naar het grote sexueel misbruik, het celibaat, het bidden voor overledenen, het bidden tot Maria,
het vergoddelijke van Maria ect.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

boontje schreef:Ik heb ooit eens van iemand geleerd dat we niet moeten denken dat onze kerk (welke dan ook) het 'alleenvertoningsrecht heeft van God'. Dat is misschien niet zo eerbiedig geformuleerd, maar het is in veel kerken een waarheid die maar heel moeilijk doordringt. Is het nou echt zo moeilijk om te erkennen dat er ook in de RKK bij velen een oprecht geloof is, en dat God ook door middel van deze kerk zijn gemeente wil bouwen?
Het gevaar van deze opmerkingen is weer dat we alles maar relativeren. Hoe vager, hoe beter wordt dan uiteindelijk het devies.

Ik ben het in deze helemaal eens met DIA en JGW. En ik vind het jammer dat hun bijdragen zo'n sarcastische opmerkingen van Bonny oplevert.

Het past ons niet om ieder lid van de RKK af te schrijven. Maar dat de paus zich plaatsbekleder van Christus en de opperherder van de universele kerk noemt, daarover mogen we gerust onze afschuw uitspreken.

@refo legt terecht en juist de vinger bij het feit dat we ook (en vooral!) kritisch naar onszelf moeten kijken. Helemaal mee eens!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Het gevaar van deze opmerkingen is weer dat we alles maar relativeren. Hoe vager, hoe beter wordt dan uiteindelijk het devies.

Ik ben het in deze helemaal eens met DIA en JGW. En ik vind het jammer dat hun bijdragen zo'n sarcastische opmerkingen van Bonny oplevert.

Het past ons niet om ieder lid van de RKK af te schrijven. Maar dat de paus zich plaatsbekleder van Christus en de opperherder van de universele kerk noemt, daarover mogen we gerust onze afschuw uitspreken.

@refo legt terecht en juist de vinger bij het feit dat we ook (en vooral!) kritisch naar onszelf moeten kijken. Helemaal mee eens!
Hier sluit ik me van harte bij aan!

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat het mij daarom ook te gemakkelijk toeschijnt om de paus als de antichrist te bestempelen. Zeker: de RKK dwaalt zeer in het leerstuk van de vergeving der zonden, van de rechtvaardigmaking, maar ook van de plaats die de paus en de andere ambtsdragers innemen. Toch zou ik de RKK daarom nog niet anti-christelijk durven noemen, omdat we maar erg voorzichtig moeten zijn met die benaming. Wij weten en kennen zo ten dele.
Wat we van de antichrist weten uit de Schrift is in profetische taal geschreven; daarmee mogen we dus niet eenvoudig taal- of rekenkundig omgaan. Voorzichtig concluderend kun je stellen dat het gaat om een persoon, die bruut het werk van Christus ontkent en alle aanspraken van Hem in het tegendeel verkeerd en er velen zal meesleuren in zijn gedachtegangen.
Ik zie in de RKK dat de Bijbel hoog geacht wordt, dan bijvoorbeeld de wonderen, het lijden en de opstanding van Christus buiten alle twijfel gesteld wordt. De emeritus-paus heeft daarvan in zijn boeken weer ruim getuigenis gegeven. Dat is voor mij behoorlijke in tegenspraak tot wie de antichrist is/zal zijn.

Bovendien, nu de paus met emeritaat is gegaan, kun je dan zeggen dat de antichrist met emeritaat is gegaan? Is dan van de 115 kardinalen er straks 1 de antichrist, maar als de stemming net anders zou zijn uitgepakt, zou dan z'n buurman de antichrist zijn geweest?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef: Bovendien, nu de paus met emeritaat is gegaan, kun je dan zeggen dat de antichrist met emeritaat is gegaan? Is dan van de 115 kardinalen er straks 1 de antichrist, maar als de stemming net anders zou zijn uitgepakt, zou dan z'n buurman de antichrist zijn geweest?
Luther, ik kan best wel meekomen met je bijdrage; ik vind het ook altijd een lastige discussie.

Maar dit argument (zie quote) speelt geen rol. De paus noemt zich de plaatsvervanger van Christus. Dat hangt samen met het ambt van paus. Alleen al die term vind ik zeer verwerpelijk. Als je de paus om die reden (en andere redenen) de antichrist zou noemen, dan zou dat inderdaad straks 1 van de 115 kardinalen zijn, en anders z'n buurman. De kardinaal die het wordt, is naar mijn stellige overtuiging gevaarlijk bezig door zich zo'n titel (en andere verwerpelijke titels) aan te matigen.

Maar nogmaals, ik durf niet zo maar te zeggen dat de paus DE antichrist is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef: Bovendien, nu de paus met emeritaat is gegaan, kun je dan zeggen dat de antichrist met emeritaat is gegaan? Is dan van de 115 kardinalen er straks 1 de antichrist, maar als de stemming net anders zou zijn uitgepakt, zou dan z'n buurman de antichrist zijn geweest?
Luther, ik kan best wel meekomen met je bijdrage; ik vind het ook altijd een lastige discussie.

Maar dit argument (zie quote) speelt geen rol. De paus noemt zich de plaatsvervanger van Christus. Dat hangt samen met het ambt van paus. Alleen al die term vind ik zeer verwerpelijk. Als je de paus om die reden (en andere redenen) de antichrist zou noemen, dan zou dat inderdaad straks 1 van de 115 kardinalen zijn, en anders z'n buurman. De kardinaal die het wordt, is naar mijn stellige overtuiging gevaarlijk bezig door zich zo'n titel (en andere verwerpelijke titels) aan te matigen.

Maar nogmaals, ik durf niet zo maar te zeggen dat de paus DE antichrist is.
Ik deel je overwegingen.
Ik wilde alleen maar zeggen dat we enorm moeten oppassen om iets of iemand zondermeer de antichrist te noemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

knip
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:knip
Lijkt grappig, is het niet!
En zo zie je maar weer: als je scherp afstand neemt van de RKK.... de buitenwacht veegt ons op één hoop. In dit liedje wordt vooral aan de kaak gesteld de terechte weigering van de paus om het homohuwelijk te accepteren en de vrouw in het ambt. Hoe zou je het vinden als op die punten de geref gezindte belachelijk wordt gemaakt in een spotliedje?
vlinder

Bericht door vlinder »

Luther schreef:
Gian schreef:knip
Lijkt grappig, is het niet!
En zo zie je maar weer: als je scherp afstand neemt van de RKK.... de buitenwacht veegt ons op één hoop. In dit liedje wordt vooral aan de kaak gesteld de terechte weigering van de paus om het homohuwelijk te accepteren en de vrouw in het ambt. Hoe zou je het vinden als op die punten de geref gezindte belachelijk wordt gemaakt in een spotliedje?
En om nu te grappen met een hemels CAO lijkt me niet echt op zijn plaats.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het kost natuurlijk wel weer een paar duiten.
Slaapgelegenheid is er natuurlijk genoeg in het Vaticaan.
Er zal - denk ik - wellicht wat extra keukenpersoneel worden aangetrokken.
Hoe zit het met de reiskostenvergoeding?? (De meesten zullen wel een
Bejaardenpas hebben :haha ).
En.... laten we als protestanten maar bidden voor een goede leider die ook
oog heeft voor zijn protestantse medegelovigen. En nu druk ik me heel
voorzichtig uit.
vlinder

Bericht door vlinder »

Snel hoor, ze hebben al een nieuwe gekozen.
Bergolio uit Argentinie. Jezuiet. In 2005 tegenkandidaat van Radzinger.
Binnenkort een Argentijnse Paus, een Argentijnse Koningin....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten