Hoe vindt U dat er gepreekt moet worden?

Eppo Gremdaat

Hoe vindt U dat er gepreekt moet worden?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Dit is de titel van een boek dat in 1959 verscheen waarin diverse predikanten deze vraag voorgelegd kregen. Herman Felderhof en (ik meen) Dingeman van der Stoep gingen bij diverse predikanten ter kerke en daarna hadden ze een gesprek.
Bekende `preektijgers`van toen(Di Gabe van Duinen, Arend Vroegindewey, Piet Lugtigheid, Henny Visser en anderen) gaven hun mening. `Niet te lang`, zeiden ze, `maar ook niet te kort, zodat men er iets aan heeft`. `Verantwoordelijke en geestelijke wapendragers zijn`, was de titel van een van de hoofdstukken.
Destijds was er in Rotterdam een predikant die er toch wel uitsprong. De zeergeleerde Dr F. de Graaff, die tussen 1956 en 1967 de Rotterdamse gemeente diende. Hij had altijd veel te zeggen en dat kon hij niet in een uur. Het was meestal anderhalfuur dat je bij hem in de kerk zat, maar vervelen deed je je beslist niet. Alles uit zijn hoofd en slechts en paar punten had hij op een minuscuul briefje staan. En hij gaf je stof tot nadenken. Wijlen Dr de Graaff is o.a. bekend van zijn boeken `Als goden sterven`en `Anno Domini 1000-Anno Domini 2000`. De kerkdiensten in Rotterdam waar hij voorging werden door velen bezocht.
Van tijd tot tijd had hij de vroegdienst in zijn wijkkerk (Prinsekerk) in Rotterdam-Blijdorp welke om half tien begon. De tweede dienst was om 11 uur en de eerste kerkdienst moest dus tijdig afgelopen zijn. Hij had daar erg veel moeite mee en van tijd tot probeerde hij dan ook te `ruilen`. Ik was in die periode lid van de Commissie van Ontvangst en we hadden met elkaar afgesproken (koster, dr de Graaff himself en een ontvangstcommissielid) als de klok vijf over half elf aangaf dat èèn van ons achter in de kerk in de hal zou gaan staan en met een zakdoek zou zwaaien. Prompt was het dan: `gemeente, ik merk dat het tijd is, laat ons eindigen`. Vervolgens werd het Onze Vader gebeden en een enkel slotvers en men stond op straat. Niemand heeft er ooit iets van gemerkt. Of zoiets ter navolging moet verdienen? Wie het weet mag het zeggen.
SecorDabar

Re: Hoe vindt U dat er gepreekt moet worden?

Bericht door SecorDabar »

In sommige oude historische kerken stond er een zandloper op of aan de kansel.
Zodoende konden de predikanten de preektijd in de gaten houden. :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
boontje

Bericht door boontje »

Wat is nu de vraag: Hoe moet er gepreekt worden of hoe lang moet er gepreekt worden? Ik denk dat het antwoord op de tweede vraag afhankelijk is van de eerste. Als er goed gepreekt wordt, duurt het niet snel te lang, een slechte preek is met vijf minuten al niet meer te harden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Elke predikant preekt anders.
Maar elke predikant zegt het met andere woorden, of op een andere manier.
Het komt er alleen maar op aan of het de toets der Schrift kan doorstaan.

Hoe lang of een preek moet duren, tja... Soms zou je wel willen dat de kerk
maar aan bleef... Maar er is nu eenmaal overal een tijd van. En ook God is
een God van orde.

Toen mijn ouders hun attestaties opvroegen van de Hervormde kerk in ons
geboortedorp, vroeg die dominee daar: Maar vinden jullie het nu niet
verschrikkelijk om elke zondag 3 x onder een preek van 2 uur te zitten?
Mijn ouders waren het daarin wel eens: Nee, dat vinden wij niet erg.
Ik zal niet alles vertellen vanzelf, dan wordt het te persoonlijk.

Die zondag daarop werden mijn ouders zeer getroffen door een paar woorden
die ds. Lamain toen in de preek sprak: In den hemel zal het altijd kerk zijn.
Hier gaat de kerk weer uit, maar daar zal de kerk nooit meer uit gaan.

Wie de woorden des Eeeuwigen Levens mag vinden zal er niet genoeg van
kunnen krijgen. Dat is het wonder wat de wereld en de godsdienst niet zo
begrijpen. En toch, het is wel de waarheid.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

ik denk eigenlijk niet dat de hemel een eeuwigdurende kerkdienst is.
refo

Bericht door refo »

In een boek van Nijenhuis verheugt een tuinman zich over de hemel: daar zal ik kunnen spitten zonder moe te worden.
Marieke

Bericht door Marieke »

helma schreef:ik denk eigenlijk niet dat de hemel een eeuwigdurende kerkdienst is.
Nee, niet in die zin zoals de kerkdienst nu is.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, de hemel is zeker geen kerkdienst. Wel een eredienst in de diepere zin van het woord. Het valt me op dat dit soort uitspraken alleen te horen zijn van predikanten die veel kritiek krijgen op hun preken. Maar goed.

Wat mij betreft moet een preek niet langer dan 40 minuten duren, ik denk dat ik mij ook nog langer dan gemiddeld kan concentreren, maar ik spreek maar voor mezelf.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Nee, de hemel is zeker geen kerkdienst. Wel een eredienst in de diepere zin van het woord. Het valt me op dat dit soort uitspraken alleen te horen zijn van predikanten die veel kritiek krijgen op hun preken. Maar goed.

Wat mij betreft moet een preek niet langer dan 40 minuten duren, ik denk dat ik mij ook nog langer dan gemiddeld kan concentreren, maar ik spreek maar voor mezelf.
Ga maar uit van 15 minuten voor de gemiddelde luisteraar. Echt de aandacht erbij houden gedurende 40 minuten lukt maar heel weinig mensen.
http://www.wisegeek.org/what-is-conside ... n-span.htm
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

DDD schreef:..............
Het concentratievermogen tijdens een voordracht, lezing, preek is - volgens deskundigen, docenten o.a. - niet langer dan een half uur à drie kwartier. En, als het boeit mag het langer duren. Denk hierbij aan hen die met het W(w)oord bezig zijn en werkelijk iets te zeggen hebben. En iedereen heeft zo zijn favoriet.
Arme man, arme vrouw die zijn/haar best doet maar het lukt niet.
Naast de befaamde Rotterdamse Dr de Graaff was er een collega die het niet kon. Hij boekte `laagterecords`van nog geen honderd mensen in een ochtenddienst. Maar de hele dag zag je hem op zijn fiets door de oude stadswijk naar zijn mensen gaan, die hem nodig hadden voor `troostrijke redenen`en hulp (daar was hij goed in). En in de rouwdienst ter gelegenheid van zijn overlijden waren meer mensen dan toen hij zondags de diensten leidde.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Nee, de hemel is zeker geen kerkdienst. Wel een eredienst in de diepere zin van het woord. Het valt me op dat dit soort uitspraken alleen te horen zijn van predikanten die veel kritiek krijgen op hun preken. Maar goed.

Ga maar uit van 15 minuten voor de gemiddelde luisteraar. Echt de aandacht erbij houden gedurende 40 minuten lukt maar heel weinig mensen.
http://www.wisegeek.org/what-is-conside ... n-span.htm
Daarom is het voor sommigen goed, om tussen de preek te zingen.
Zo na een 25/30 minuten.

En voor anderen helpen de punten erg om de lijn van de preek vast te houden.
Als de punten niet te lastig zijn om te onthouden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:ik denk eigenlijk niet dat de hemel een eeuwigdurende kerkdienst is.
Ik denk dat je het niet begrijpt.
henriët

Bericht door henriët »

SecorDabar schreef:In sommige oude historische kerken stond er een zandloper op of aan de kansel.
Echt waar? Nooit gehoord.
En hoeveel minuten deed die zandloper erover dan?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
SecorDabar schreef:In sommige oude historische kerken stond er een zandloper op of aan de kansel.
Dat lijkt me toch niet belangrijk?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:
Weet wel dat dominee vroeger altijd zijn horlege op de preekstoel legde...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie