Wist je dat........[6]
Re: Wist je dat........[6]
Mijn GBS-kalender de eerste lijdenszondag te vroeg dateert?
De 12-provinciën kalenden noemt het altijd CarnavalAfgewezen schreef:Mijn GBS-kalender de eerste lijdenszondag te vroeg dateert?

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- jakobmarin
de HSV-kalender heeft dit nietAfgewezen schreef:Mijn GBS-kalender de eerste lijdenszondag te vroeg dateert?

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Maar klopt het nu dat het niet a.s. zondag eerste lijdenszondag is, maar zondag 17 februari?jakobmarin schreef:de HSV-kalender heeft dit nietAfgewezen schreef:Mijn GBS-kalender de eerste lijdenszondag te vroeg dateert?
Jakobmarin, waar kun je die HSV-kalender krijgen?

- jakobmarin
Bij mijn weten is het 10 februari 1e lijdenszondag.Afgewezen schreef:Maar klopt het nu dat het niet a.s. zondag eerste lijdenszondag is, maar zondag 17 februari?jakobmarin schreef:de HSV-kalender heeft dit nietAfgewezen schreef:Mijn GBS-kalender de eerste lijdenszondag te vroeg dateert?
Jakobmarin, waar kun je die HSV-kalender krijgen?![]()
Afgwezen, geen idee, hij bestaat volgens mij niet eens

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hm, nou snap ik er niets meer van. Het is volgende week aswoensdag, dan begint de vastentijd, en dus de lijdenstijd, toch pas?
Zo niet, zijn er dan zeven lijdenszondagen vóór Pasen?
Toch minpuntje van de HSV...
Toch minpuntje van de HSV...

Jazeker, as zondag is de eerste lijdenszondag, idd 7 zondagen voor Pasen!Afgewezen schreef:Hm, nou snap ik er niets meer van. Het is volgende week aswoensdag, dan begint de vastentijd, en dus de lijdenstijd, toch pas?
Toch minpuntje van de HSV...![]()
Gelukkig, is mijn GBS-kalender toch niet abuis!Marieke schreef:Jazeker, as zondag is de eerste lijdenszondag, idd 7 zondagen voor Pasen!Afgewezen schreef:Hm, nou snap ik er niets meer van. Het is volgende week aswoensdag, dan begint de vastentijd, en dus de lijdenstijd, toch pas?
Ik heb het na zitten kijken. De vastentijd begint inderdaad pas 13 februari, maar de lijdensweken beginnen dus eerder.
Klopt!Afgewezen schreef:Gelukkig, is mijn GBS-kalender toch niet abuis!Marieke schreef:Jazeker, as zondag is de eerste lijdenszondag, idd 7 zondagen voor Pasen!Afgewezen schreef:Hm, nou snap ik er niets meer van. Het is volgende week aswoensdag, dan begint de vastentijd, en dus de lijdenstijd, toch pas?
Ik heb het na zitten kijken. De vastentijd begint inderdaad pas 13 februari, maar de lijdensweken beginnen dus eerder.
Er zijn verschillende tradities. De officiële liturgische kalender laat de veertigdagentijd beginnen op de zondag na Aswoensdag, dat is 17 februari.Afgewezen schreef:Maar klopt het nu dat het niet a.s. zondag eerste lijdenszondag is, maar zondag 17 februari?jakobmarin schreef:de HSV-kalender heeft dit nietAfgewezen schreef:Mijn GBS-kalender de eerste lijdenszondag te vroeg dateert?
Een traditie van onduidelijke herkomst rekent echter met 7 lijdenszondagen, misschien wel naar analogie met de 7 kruiswoorden. En dán is a.s. zondag de eerste lijdenszondag. In die (protestantse) traditie begint de lijdenstijd dus op de zondag die voor veel anderen carnavalszondag is. Daarop volgt dan Aswoensdag, en vervolgens de vastentijd.
Waar men de officiële liturgische kalender hanteert, begint de lijdenstijd dus volgende week.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Vastentijd
~~Soli Deo Gloria~~
... ik hier een héél oude bekende signaleer? 

Volgens mij zie ik het ook.Afgewezen schreef:... ik hier een héél oude bekende signaleer?
'k had hem ook al gespot ja! Leuk hoor.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- Bonny
- Contacteer:
?????? WIe dan????Afgewezen schreef:... ik hier een héél oude bekende signaleer?
The Groom's still waiting at the altar
...ik denk dat ik Afgewezen vanavond gezien heb, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom ik denk dat het Afgewezen betrof.