Luther schreef:-DIA- schreef:peterf schreef:Luther schreef:Ik zal nu wel afgeschreven worden: maar het is een onbijbelse uitdrukking. Wie Christus tot Zijn gerechtigheid heeft, die heeft alles. Daar kan niets bij, daar hoeft niets bij en daar mag niets bij.
De christen uit zondag 1 van de HC is een verloste zondaar, met het geloof van zondag 7 en de rechtvaardigmaking van zondag 23, en de strijd met de oude mens uit zondag 51.
Klare taal, hartelijk mee eens!
Dat ís ook klare taal, maar de vraag is wel hoe het verklaard wordt dat de zondaar de gerechtigheid van Christus
deelachtig wordt.
Moeten we het geloof maar aangrijpen, alsof een mens dat zou kunnen of ook maar zou willen? Ik geloof dat hier
een
eeuwigheidsverschil(!) ligt. Hebben wij Christus aangenomen of is Christus ons geschonken?
Waar, DIA, lees jij, dat ik hier spreek over het geloof als een aangrijpen wat in de macht van de mens ligt? Daar gaat de discussie niet over.
Jij stelde stelt dat de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie beleefd dient te worden als een soort surplus bovenop het waar zaligmakende geloof. Ik stel dat dat een onjuiste voorstelling van zaken is. De zondaar die zondag 7 belijdt is dezelfde zondaar die de belijdenis van zondag 23 uitspreekt. Daar zit geen streep licht tussen. Dat zijn twee kanten van dezelfde zaak. n feite stel jij dat het geschonken geloof dat aan Christus verbindt, niet voldoende is ter zaligheid.
Er werd opgemerk:
Luther schreef:Ik zal nu wel afgeschreven worden: maar het is een onbijbelse uitdrukking. Wie Christus tot Zijn gerechtigheid heeft, die heeft alles. Daar kan niets bij, daar hoeft niets bij en daar mag niets bij.
De christen uit zondag 1 van de HC is een verloste zondaar, met het geloof van zondag 7 en de rechtvaardigmaking van zondag 23, en de strijd met de oude mens uit zondag 51.
Daarbij stelde ik deze zaak. Je hebt gezegd daar kan en hoeft niets bij. Daar ligt de
zaak ook niet, want dat is ook zo. Maar toch is Zondag 7 en 23 niet hetzelfde in
andere bewoordingen.
Inderdaad gaat het in zondag 7 over de zaak van het het geloof.
Maar wat is de praktijk, waaraan is het waren geloof te kennen?
Dat wordt na Zondag 7 uiteengezet, en daarna volgt het welwezen van het geloof.
Hier heb ik al vaker opgemerkt dat dit niet goed onderscheiden wordt.
Als je een goede catechismusverlaring hebt zal die dat ook duidelijk maken.
Er kan inderdaad een eeuwigheidsverschil liggen tussen degenen die hetzelfde zeggen,
daar kunnen we niet over oordelen, omdat we geen hartenkenners zijn.
Toch openbaart er zich wel iets waaruit blijkt dat het ware geloof in ieder geval niet
in oefening is. Maar dat kun je zelf ook wel nagaan, want ik sta hier niet voor een
catechisatiegroep toch? En als leraar ben ik al helemaal ongeschikt.
Daarom zou ik zeggen lees het maar na in een goede verklaring. Er zijn er verschillende
in de handel, en ik neem ook wel aan dat jij ook wel een goede verklaring hebt.
Als je voorin de HC begint hoeft het, zelfs met een natuurlijk verstand, niet zo'n
groot probleem te zijn om deze dingen te vatten.