Verloren zijn

Luther
Contacteer:

Re: Verloren zijn

Bericht door Luther »

Zucht schreef:
Luther schreef: Want, zo stelt men dan, dan moet je met een geopenbaarde Middelaar de dood in.
Ik zal nu wel afgeschreven worden: maar het is een onbijbelse uitdrukking.
Wat is het toch waar: Deze taal wordt door de wereld niet begrepen, wordt door de godsdienst gehaat, maar door Gods volk smartelijk ingeleefd. Waar de godsdienst slaagt, daar sterft de Kerk.

Luther, je wordt nu niet afgeschreven hoor, troost je. Je was het al :)
Joh, dat is helemaal niet erg. Wat ik wel erg vind, is dat mensen lasten opgelegd krijgen, die Gods Woord hen niet oplegt.
Maar kennelijk vind jij de uitdrukking hierboven genoemd wél Bijbels. Ik laat me graag leren. Ik leef namelijk in de overtuiging dat zien ook hebben is. Door het geloof zien op Christus, is Hem eigenen, alles loslaten en zich geheel aan Hem overgeven. Ik kan niet begrijpen dat dan gezegd wordt, dat daarboven nog beleefd moet (!) worden dat men met deze geopenbaarde Christus de dood in moet omdat de schuld nog openstaat.
Het kan zeker zo zijn dat Gods kinderen ook daarna, en misschien wel juist daarna, hun verlorenheid gevoelen, maar dan moeten we juist naar Christus toegedreven worden, en niet wachten tot er iets bijzonders gebeurd wat we kunnen omschrijven als 'met een geopenbaarde Christus de dood in'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
peterf schreef:
Luther schreef:Ik zal nu wel afgeschreven worden: maar het is een onbijbelse uitdrukking. Wie Christus tot Zijn gerechtigheid heeft, die heeft alles. Daar kan niets bij, daar hoeft niets bij en daar mag niets bij.
De christen uit zondag 1 van de HC is een verloste zondaar, met het geloof van zondag 7 en de rechtvaardigmaking van zondag 23, en de strijd met de oude mens uit zondag 51.
Klare taal, hartelijk mee eens!
Dat ís ook klare taal, maar de vraag is wel hoe het verklaard wordt dat de zondaar de gerechtigheid van Christus
deelachtig wordt.
Moeten we het geloof maar aangrijpen, alsof een mens dat zou kunnen of ook maar zou willen? Ik geloof dat hier
een eeuwigheidsverschil(!) ligt. Hebben wij Christus aangenomen of is Christus ons geschonken?
Waar, DIA, lees jij, dat ik hier spreek over het geloof als een aangrijpen wat in de macht van de mens ligt? Daar gaat de discussie niet over.
Jij stelde stelt dat de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie beleefd dient te worden als een soort surplus bovenop het waar zaligmakende geloof. Ik stel dat dat een onjuiste voorstelling van zaken is. De zondaar die zondag 7 belijdt is dezelfde zondaar die de belijdenis van zondag 23 uitspreekt. Daar zit geen streep licht tussen. Dat zijn twee kanten van dezelfde zaak. n feite stel jij dat het geschonken geloof dat aan Christus verbindt, niet voldoende is ter zaligheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Dat ís ook klare taal, maar de vraag is wel hoe het verklaard wordt dat de zondaar de gerechtigheid van Christus
deelachtig wordt.
Moeten we het geloof maar aangrijpen, alsof een mens dat zou kunnen of ook maar zou willen? Ik geloof dat hier
een eeuwigheisverschil(!) ligt. Hebben wij Christus aangemomen of is Christus ons geschonken?
Christus is ons geschonken, en daarom als God in ons werkt kunnen wij Christus aannemen.
Niets uit onszelf, maar door Hem kunnen we Hem aannemen.
Johannus 1:12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Oftwel: het geloof is de hand die God schenkt om Hem aan te nemen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
peterf schreef:
Luther schreef:Ik zal nu wel afgeschreven worden: maar het is een onbijbelse uitdrukking. Wie Christus tot Zijn gerechtigheid heeft, die heeft alles. Daar kan niets bij, daar hoeft niets bij en daar mag niets bij.
De christen uit zondag 1 van de HC is een verloste zondaar, met het geloof van zondag 7 en de rechtvaardigmaking van zondag 23, en de strijd met de oude mens uit zondag 51.
Klare taal, hartelijk mee eens!
Dat ís ook klare taal, maar de vraag is wel hoe het verklaard wordt dat de zondaar de gerechtigheid van Christus
deelachtig wordt.
een eeuwigheidsverschil(!) ligt. Hebben wij Christus aangenomen of is Christus ons geschonken?
Waar, DIA, lees jij, dat ik hier spreek over het geloof als een aangrijpen wat in de macht van de mens ligt? Daar gaat de discussie niet over.
Jij stelde stelt dat de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie beleefd dient te worden als een soort surplus bovenop het waar zaligmakende geloof. Ik stel dat dat een onjuiste voorstelling van zaken is. De zondaar die zondag 7 belijdt is dezelfde zondaar die de belijdenis van zondag 23 uitspreekt. Daar zit geen streep licht tussen. Dat zijn twee kanten van dezelfde zaak. n feite stel jij dat het geschonken geloof dat aan Christus verbindt, niet voldoende is ter zaligheid.

Er werd opgemerk:
Daarbij stelde ik deze zaak. Je hebt gezegd daar kan en hoeft niets bij. Daar ligt de
zaak ook niet, want dat is ook zo. Maar toch is Zondag 7 en 23 niet hetzelfde in
andere bewoordingen.
Inderdaad gaat het in zondag 7 over de zaak van het het geloof.
Maar wat is de praktijk, waaraan is het waren geloof te kennen?
Dat wordt na Zondag 7 uiteengezet, en daarna volgt het welwezen van het geloof.
Hier heb ik al vaker opgemerkt dat dit niet goed onderscheiden wordt.
Als je een goede catechismusverlaring hebt zal die dat ook duidelijk maken.
Er kan inderdaad een eeuwigheidsverschil liggen tussen degenen die hetzelfde zeggen,
daar kunnen we niet over oordelen, omdat we geen hartenkenners zijn.
Toch openbaart er zich wel iets waaruit blijkt dat het ware geloof in ieder geval niet
in oefening is. Maar dat kun je zelf ook wel nagaan, want ik sta hier niet voor een
catechisatiegroep toch? En als leraar ben ik al helemaal ongeschikt.
Daarom zou ik zeggen lees het maar na in een goede verklaring. Er zijn er verschillende
in de handel, en ik neem ook wel aan dat jij ook wel een goede verklaring hebt.

Als je voorin de HC begint hoeft het, zelfs met een natuurlijk verstand, niet zo'n
groot probleem te zijn om deze dingen te vatten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:

Er werd opgemerk:
Daarbij stelde ik deze zaak. Je hebt gezegd daar kan en hoeft niets bij. Daar ligt de
zaak ook niet, want dat is ook zo. Maar toch is Zondag 7 en 23 niet hetzelfde in
andere bewoordingen.
Er kan inderdaad een eeuwigheidsverschil liggen tussen degenen die hetzelfde zeggen,
Toch openbaart er zich wel iets waaruit blijkt dat het ware geloof in ieder geval niet
in oefening is.
Maar dat kun je zelf ook wel nagaan, want ik sta hier niet voor een
Daarom zou ik zeggen lees het maar na in een goede verklaring. Er zijn er verschillende

Als je voorin de HC begint hoeft het, zelfs met een natuurlijk verstand, niet zo'n
wat bedoel je met de onderstreepte zin in dit verband?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef:

Er werd opgemerk:
andere bewoordingen.
in oefening is.

Dat moet per ongeluk ondersteept zijn, want ik heb niets bewust onderstreept.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Maar toch is Zondag 7 en 23 niet hetzelfde in
andere bewoordingen. Inderdaad gaat het in zondag 7 over de zaak van het het geloof.
Inderdaad, in zondag 7 gaat het over het ware geloof zelf en in zondag 23 gaat het over de 'opbrengst' van dat geloof uit zondag 7, dat zich richt op dat wat in zondag 8-22 aan de orde is.
DIA schreef:Maar wat is de praktijk, waaraan is het waren geloof te kennen?
Neen, dat volgt niet. Ik ken het onderscheid wel; dat gaat over de mate van zekerheid, maar dat is niet de inhoud van zondag 23. In zondag 7 gaat het immers over de zondaar die niet alleen 'stellig weet', maar 'vast vertrouwd' dat hem om Christus wil 'vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.'
In zondag 23 gaat het over ditzelfde vaste vertrouwen, zo je wilt de zekerheid van de vergeving der zonden om Christus' wil. En in zondag 23 wordt als vervolg op zondag 7 uitgelegd, dat het geloof uit zondag 7 retoe leidt dat ik zodra ik geloof oefen, rechtvaardig voor God BEN!

Ik proef een beetje uit je woorden dat je zondag 7 ziet als een beschrijving van het geloof, zoals zou moeten zijn en zal moeten worden, maar wat nog niet in oefening is. Maar als je eerlijk leest, dan staat dat er niet. Ik zou willen zeggen: Het hoeft zelfs met een natuurlijk verstand, niet zo'n groot probleem te zijn om deze dingen te vatten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:wat bedoel je met de onderstreepte zin in dit verband?
LOL!!
Die zin heeft MM onderstreept.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar toch is Zondag 7 en 23 niet hetzelfde in
andere bewoordingen. Inderdaad gaat het in zondag 7 over de zaak van het het geloof.
Inderdaad, in zondag 7 gaat het over het ware geloof zelf en in zondag 23 gaat het over de 'opbrengst' van dat geloof uit zondag 7, dat zich richt op dat wat in zondag 8-22 aan de orde is.
DIA schreef:Maar wat is de praktijk, waaraan is het waren geloof te kennen?
Neen, dat volgt niet. Ik ken het onderscheid wel; dat gaat over de mate van zekerheid, maar dat is niet de inhoud van zondag 23. In zondag 7 gaat het immers over de zondaar die niet alleen 'stellig weet', maar 'vast vertrouwd' dat hem om Christus wil 'vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.'
In zondag 23 gaat het over ditzelfde vaste vertrouwen, zo je wilt de zekerheid van de vergeving der zonden om Christus' wil. En in zondag 23 wordt als vervolg op zondag 7 uitgelegd, dat het geloof uit zondag 7 retoe leidt dat ik zodra ik geloof oefen, rechtvaardig voor God BEN!

Ik proef een beetje uit je woorden dat je zondag 7 ziet als een beschrijving van het geloof, zoals zou moeten zijn en zal moeten worden, maar wat nog niet in oefening is. Maar als je eerlijk leest, dan staat dat er niet. Ik zou willen zeggen: Het hoeft zelfs met een natuurlijk verstand, niet zo'n groot probleem te zijn om deze dingen te vatten.
Nee, de omschrijving van het ware zaligmakende geloof in zondag 7 is volmaakt.
Dit is wat nodig is om te kennen.
hervormde

Bericht door hervormde »

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

Er wordt wel gezegd dat Zondag 23 de bate van het geloof is, maar zo strikt is dat niet te scheiden. Ook deze zondag spreekt van de bate: vergeving der zonden, ......

Wie het ware geloof zoals hier omschreven niet kent staat nog met lege handen. Zonder Christus en al Zijn weldaden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

hervormde schreef:Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

Er wordt wel gezegd dat Zondag 23 de bate van het geloof is, maar zo strikt is dat niet te scheiden. Ook deze zondag spreekt van de bate: vergeving der zonden, ......

Wie het ware geloof zoals hier omschreven niet kent staat nog met lege handen. Zonder Christus en al Zijn weldaden.
In Zondag 23 staat: Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Het gaat over de bate des geloofs, en dan wordt met 'dit alles' terug verwezen naar
zondag 8 t/m 22, waarin vraag en antwoord 22, zondag 7 nader wordt uitgewerkt.
Ik zou een deel van een catechismusverklaring ter verduidelijking kunnen plaatsen
als het nodig is.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef:

Er werd opgemerk:
andere bewoordingen.
in oefening is.

Ik heb het onderstreept met de vraag wat je met die zin bedoelt in dit verband....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef: Ik heb het onderstreept met de vraag wat je met die zin bedoelt in dit verband....
Het kan zich openbaren door zaken die elk van Gods kinderen beleven, en die
niet begrepen worden. Nu is bv. de vierschaarbeleving iets wat ook steeds minder
wordt gekend, ook al is er een beginsel van het nieuwe leven, maar zo iemansd
zal (als hij/zij is opgegroeid onder de reformatorische leer) dit toch wel enigzins
verstandelijk vatten? Ik ontmoet ook nog vreemdere geloofsuitingen die in feite
ver van de Bijbelse leer afstaan. Dat zou je toch wel iets te denken geven,
maar ik zeg er meteen wel bij dat ik dat zinnetje beter weg had kunnen laten.
Zucht

Bericht door Zucht »

Luther schreef:
Zucht schreef:
Luther schreef: Want, zo stelt men dan, dan moet je met een geopenbaarde Middelaar de dood in.
Ik zal nu wel afgeschreven worden: maar het is een onbijbelse uitdrukking.
Wat is het toch waar: Deze taal wordt door de wereld niet begrepen, wordt door de godsdienst gehaat, maar door Gods volk smartelijk ingeleefd. Waar de godsdienst slaagt, daar sterft de Kerk.

Luther, je wordt nu niet afgeschreven hoor, troost je. Je was het al :)
Joh, dat is helemaal niet erg. Wat ik wel erg vind, is dat mensen lasten opgelegd krijgen, die Gods Woord hen niet oplegt.
Maar kennelijk vind jij de uitdrukking hierboven genoemd wél Bijbels. Ik laat me graag leren. Ik leef namelijk in de overtuiging dat zien ook hebben is. Door het geloof zien op Christus, is Hem eigenen, alles loslaten en zich geheel aan Hem overgeven. Ik kan niet begrijpen dat dan gezegd wordt, dat daarboven nog beleefd moet (!) worden dat men met deze geopenbaarde Christus de dood in moet omdat de schuld nog openstaat.
Het kan zeker zo zijn dat Gods kinderen ook daarna, en misschien wel juist daarna, hun verlorenheid gevoelen, maar dan moeten we juist naar Christus toegedreven worden, en niet wachten tot er iets bijzonders gebeurd wat we kunnen omschrijven als 'met een geopenbaarde Christus de dood in'.
Fijn dat je niet boos geworden bent Luther, en dat je je graag laat leren. Ik vind die uitdrukking inderdaad voor 200% bijbels. Lees het gedeelte uit de preek over Hiskia nog eens. Kon Hiskia sterven met wat er in zijn leven gebeurt was? Kon hij zeggen: Ik heb Christus wel eens gezien, dus sterven is niet erg? Kirren en piepen is helemaal niet nodig Hiskia, dat is gezelschapstaal. Je moet het vast houden Hiskia!! Kom op geloven.... op Christus zien.. Ach wat een armoe.

Ik zeg niet dat al Gods kinderen de bewuste rechtvaardigmaking beleven. De Heere is daar vrij in, maar het is wel een oordeel dat het zo weinig meer gehoord wordt. Die zelfde vd Poel zegt: Levendmaking = hoofdzaak, en de rechtvaardigmaking = noodzaak. Heel jammer dat die noodzakelijkheid nog maar op weinig kansels gehoord wordt.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Zucht schreef:Heel jammer dat die noodzakelijkheid nog maar op weinig kansels gehoord wordt.
Kennelijk vind het geen herkenning bij de reformatorische bronnen en in de Schrift. Anders werd het echt wel gehoord.
Plaats reactie