Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Luther
Contacteer:

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door Luther »

jan34willem schreef:
eilander schreef:Waarom zei Petrus dan: Vreest God, eert de koning?
God roept ons bij monde van Petrus op om goede burgers te zijn als voorbeeld voor anderen (zie 1 Petrus 2:12). In die zin eer ook ik de koningin en straks de koning. Maar dat is wat anders dan de dweepzucht met de Oranjes die ik rondom mij waarneem, met name in orthodoxe kringen.
Waar lees jij in dit topic dweepzucht met de koning en de koningin?? Sterker nog: ik heb persoonlijk weinig met deze mensen, maar de dag van 30-04-2013 vind ik wel historisch en daarom belangrijk en mooi.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
jan34willem schreef:
God roept ons bij monde van Petrus op om goede burgers te zijn als voorbeeld voor anderen (zie 1 Petrus 2:12). In die zin eer ook ik de koningin en straks de koning. Maar dat is wat anders dan de dweepzucht met de Oranjes die ik rondom mij waarneem, met name in orthodoxe kringen.
Waar lees jij in dit topic dweepzucht met de koning en de koningin?? Sterker nog: ik heb persoonlijk weinig met deze mensen, maar de dag van 30-04-2013 vind ik wel historisch en daarom belangrijk en mooi.
Ik ben het helemaal met hem eens. Dat dwepen zie je bijvoorbeeld op internet en zelfs in het RD.
Simon

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
jan34willem schreef:
Ik ben het helemaal met hem eens. Dat dwepen zie je bijvoorbeeld op internet en zelfs in het RD.
Heb je het dan over het volgende?
:
''Het besef uitverkoren te zijn als Nederlandse natie ontleende men in neo-calvinistische kringen aan de leuze "God, Nederland en Oranje", de mythe van een onverbrekelijke, historische gegroeide relatie tussen Oranje en de Reformatie.[6] Toen Pieter Jelles Troelstra in november 1918 de revolutie predikte en het eind van de Nederlandse monarchie leek aangebroken, stuurde de classis Assen van de Gereformeerde Kerken een telegram naar koningin Wilhelmina, waarin zij "Haar diepe eerbied betuigden" en hun "zeer innige verknochtheid aan het Huis van Oranje. Zij weet zich daarbij één met de vele tienduizenden belijders der Gereformeerde Religie in ons vaderland, wier vurig gebed het is, dat het drievoudig verbond van God, Nederland en Oranje nimmer moge worden verbroken."[7]

Bron: Wikipedia
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
alias

Bericht door alias »

...Daarna kreeg ik met onzen koning te doen, of de Heere onze koning daartoe nog gebruiken wilde, dewijl er voor Hem toch niets te wonderlijk is. Maar na veel verzuchtingen toonde mij de Heere dat de koning het niet zou zijn die Hij daartoe verkoren had. Want de koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een Republikeinse regering in de vreze Gods en alzo de Kerk geheel vrij gezien van den staat. Kerkelijke regering en politieke regering onderscheiden lichamen, maar de politieke regering de voedster van des Heeren Kerk. Dan zal de Sabbat weer geheiligd worden, de spoortreinen op Zondag zullen niet meer rijden. Dan zal de Heere verheerlijkt worden door het recht.

http://www.theologienet.nl/documenten/b ... baring.pdf

Zou er dan toch hoop zijn voor ons Nederland?
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Daar gaan we weer..... Kunnen we nou niet eens indenken dat er ook menselijke instellingen bestaan. gaan we daar weer -tig postings aan spenderen? Toe nou!
Maar toch... Wat kan een mens instellen als God het niet toelaat? Niets immers?
Alle menselijke instellingen horen overeenkomstig Gods wil te zijn. Zijn ze dat niet,
dan moeten ze toch meewerken te verheerlijking Gods. Want God heeft alles
geschapen, om Zichzelf, ook het kwade, om daaruit (wie zal dat altijd vatten!) zichtzelf
te verheerlijken.

Ik geloof niet dat God het kwade geschapen heeft...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

jan34willem schreef:Makkers, laten we niet vergeten dat de wens een koningshuis te hebben in de Bijbel duidelijk afgedaan wordt als een vorm van wereldgelijkvormigheid. Het is onze aandacht niet waard.
Nu ruk je de geschiedenis rond Saul wel heel erg uit het verband van de Schrift.
Je kunt niet net doen alsof de Bijbel niet méér over de koning/het koningschap zegt dan dat. Juist de beloften van de koning, de nieuwe David, de Davidszoon zijn de meest uitgesproken Messiaanse beloften.
Je mag de geschiedenis van Saul inderdaad niet vergeten - maar vergeet dan ook niet de bijzondere plaats die de koning vervolgens tóch heeft gekregen; denk alleen maar aan de koningspsalmen.

Met één woord spreken is helaas maar zelden het juiste woord. Dat geldt over 'dwepen met een koningshuis'. Maar dat geldt ook over dit soort te makkelijke en eenzijdige redeneringen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Daar gaan we weer..... Kunnen we nou niet eens indenken dat er ook menselijke instellingen bestaan. gaan we daar weer -tig postings aan spenderen? Toe nou!
Alle menselijke instellingen horen overeenkomstig Gods wil te zijn. Zijn ze dat niet,
geschapen, om Zichzelf, ook het kwade, om daaruit (wie zal dat altijd vatten!) zichtzelf
te verheerlijken.

Ik ook niet. Maar door de val is het kwade wel een feit. Hoe de satan viel staat niet
in de Bijbel, maar het was voor God geen onverwachte zaak, om het eens zo uit
te drukken. Het heeft God behaagd door de diepte van de val heen Zichzelf te meer
te willen verheerlijken. En zaken die de Bijbel ons verborgen houdt moeten we niet
curieuselijk onderzoeken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
albion schreef:
-DIA- schreef:
te verheerlijken.

Ik ook niet. Maar door de val is het kwade wel een feit. Hoe de satan viel staat niet
in de Bijbel, maar het was voor God geen onverwachte zaak, om het eens zo uit
te drukken. Het heeft God behaagd door de diepte van de val heen Zichzelf te meer
te willen verheerlijken. En zaken die de Bijbel ons verborgen houdt moeten we niet
curieuselijk onderzoeken.
Als er geen kwaad was, zouden we ook niet weten wat goed is.
De boom heette niet voor niets de boom der KENNIS van goed en kwaad.
God had nog zo gewaarschuwd, maar Eva wilde WETEN wat goed en kwaad was ipv gehoorzamen.
God is zo goed, dat Hij in de eerste plaats gelijk in genesis al een reddingsplan opstelt in plaats van
''Zelfverheerlijking''.
Wij prijzen en danken Hem voor de Genade ons gegeven .
Laatst gewijzigd door Simon op 30 jan 2013, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Kunnen jullie ook onderscheid maken tussen enerzijds 'dwepen met' (waar ik helemaal niets mee heb, en wat in onze kring idd te vaak voor komt) en anderzijds gevoel hebben voor een historische gebeurtenis?
Koninginnedag is voor ons gezin altijd een gezellige dag, waarop we of een bezoek brengen aan de plaatselijke aubade, soms meedoen aan de nationale verhuizing van rommel van de ene zolder naar de andere zolder, of we gaan naar een mooi natuurgebied, etc.

Maar deze keer wil ik het in elk geval met beeld en geluid volgen. De kids kijken mee; ik vind het belangrijk om ze gevoel bij te brengen voor historische gebeurtenissen en betrokkenheid bij de wereld om hen heen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:Kunnen jullie ook onderscheid maken tussen enerzijds 'dwepen met' (waar ik helemaal niets mee heb, en wat in onze kring idd te vaak voor komt) en anderzijds gevoel hebben voor een historische gebeurtenis?
Koninginnedag is voor ons gezin altijd een gezellige dag, waarop we of een bezoek brengen aan de plaatselijke aubade, soms meedoen aan de nationale verhuizing van rommel van de ene zolder naar de andere zolder, of we gaan naar een mooi natuurgebied, etc.

Maar deze keer wil ik het in elk geval met beeld en geluid volgen. De kids kijken mee; ik vind het belangrijk om ze gevoel bij te brengen voor historische gebeurtenissen en betrokkenheid bij de wereld om hen heen.
Helemaal mee eens, zo gaat het bij ons ook, en dat gaat heel goed.
Er is inderdaad een onderscheid tussen dwepen en normaal gebruik, al is dit niet feitelijk maar zijn deze termen onderworpen aan meningen.
WimA

Bericht door WimA »

Wat mij opviel in de reacties van de "kinderen" over de aanstaande troonwisseling is dat ze of leuk naief waren ("prima plan, anders heeft WA geen tijd meer om koning te zijn"), of regelrecht herleidbaar naar de visie van de ouderen. "Hij kan altijd aan Maxima vragen wat te doen"

Een mooi voorbeeld wat aantoont hoe zeer de jeugd naar de oudere generatie kijk en hun visie's en meningen overneemt. De vele boeken over de jeugd, de vele "bezinningsavonden" hierover, de vele artikelen hoe de jeugd te houden bij de kerk en school etc. zijn totaal zinloos als de ouders hun kinderen niet "voorleven".
En als de ouders wel "voorleven" is al die flauwekul helemaal niet nodig.....

In dit forum heb ik de afgelopen dagen zeker 2 voorbeelden gezien van "gedrag" van ouderen die, zoals 1 druppel olie een miljoen liter water bederft, de jeugd meer achterop helpt dan een miljoen opvoedingsboeken kunnen corrigeren. Als het lukt zal ik ze er zo opzetten.
freek

Bericht door freek »

jan34willem schreef:
freek schreef:
jan34willem schreef:Makkers, laten we niet vergeten dat de wens een koningshuis te hebben in de Bijbel duidelijk afgedaan wordt als een vorm van wereldgelijkvormigheid. Het is onze aandacht niet waard.
Dat is wel een heel zware vorm van inlegkunde.
Welke lering haal jij uit de geschiedenis in 1 Samuel hoofdstuk 8, waar het volk Israel om een koning roept omdat alle andere volken er ook eentje hebben? God zegt daar duidelijk dat ze daarmee Hem verwerpen.
In tegenstelling tot jou heb ik dit gedeelte nog niet uitgebreid bestudeerd. Excuus daarvoor. In elk geval denk ik dat Israel was uitverkoren onder de volken om onder Gods directe bestuur te vallen en van Hemzelf zijn geboden te krijgen. Door een koning te eisen, veronachtzaamden ze dit voorrecht. De les hieruit is in elk geval - voor mij - niet dat elke vorm van aards gezag dus een vorm van wereldgelijkvormigheid is. Dat zou in regelrechte strijd zijn met het onderwijs van de apostelen.
freek

Bericht door freek »

WimA schreef:Wat mij opviel in de reacties van de "kinderen" over de aanstaande troonwisseling is dat ze of leuk naief waren ("prima plan, anders heeft WA geen tijd meer om koning te zijn"), of regelrecht herleidbaar naar de visie van de ouderen. "Hij kan altijd aan Maxima vragen wat te doen"

Een mooi voorbeeld wat aantoont hoe zeer de jeugd naar de oudere generatie kijk en hun visie's en meningen overneemt. De vele boeken over de jeugd, de vele "bezinningsavonden" hierover, de vele artikelen hoe de jeugd te houden bij de kerk en school etc. zijn totaal zinloos als de ouders hun kinderen niet "voorleven".
En als de ouders wel "voorleven" is al die flauwekul helemaal niet nodig.....

In dit forum heb ik de afgelopen dagen zeker 2 voorbeelden gezien van "gedrag" van ouderen die, zoals 1 druppel olie een miljoen liter water bederft, de jeugd meer achterop helpt dan een miljoen opvoedingsboeken kunnen corrigeren. Als het lukt zal ik ze er zo opzetten.
We zijn benieuwd wie er nu weer onderuit geschoffeld wordt.
WimA

Bericht door WimA »

freek schreef:We zijn benieuwd wie er nu weer onderuit geschoffeld wordt.

--- Knip --- Deze zaak gaan we hier niet bespreken.
refo

Bericht door refo »

Maxima moet nog wel bijgeschoold worden. Ze vindt het een eer dat ze haar schoonmoeder mag opvolgen als koningin.

#zozitdattochniethelemaal
Plaats reactie