Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Mara

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Mara »

Marieke schreef:
Mara schreef: Marieke: er is een groep, die weliswaar steeds kleiner wordt, die op zondag niet reist. En als de dichtstbijzijnde gemeente dan op 20 kilometer, of meer is, houdt het ook op.
Mijn ouders waren een tijdje thuislezers, noodgedwongen, niet van harte, en zij waren heel blij toen er een kleine vrije gemeente werd opgericht, op loopafstand.
Iedereen wil naar de kerk. Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn, die absoluut niet naar een kerk willen. (M.u.v. een psychische aandoening, zoals angst e.d
Over die mensen heb ik het niet en Afgewezen ook niet. Voor die mensen is er gewoon de mogelijkheid zich bij een gemeente aan te sluiten en dan via de kerktelefoon mee te luisteren. Ik heb het over de groep mensen die thuislezen omdat ze menen dat er na v.d. Groe ongeveer niemand meer de waarheid preekt.
Voor mijn ouders ging het ook iets verder dan gemiddeld hoor. Vooral mijn pa was een grote liefhebber van oudvaders en andere "aansprekende" kerkleiders.
Maar hoe groot zou die groep nu zijn, die jij bedoelt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het foute van thuislezen is dat je niet weet wat je mist door thuis te blijven.
Je kunt van een dienst die je niet gaat bijwonen nooit zeggen dat de prediking niet deugt.
Je kunt er in bepaalde gevallen wel met een grote mate van waarschijnlijkheid van uitgaan. De vraag is op een gegeven moment gewoon: kan ik me aan deze prediking, aan deze kerkenraad 'toevertrouwen'?
Men is inmiddels aardig rooms geworden. De kerk is gewoon goed en wie ben jij die kritiek durft te leveren?
Mara

Bericht door Mara »

Ergo: de groep thuislezers is ook niet eenduidig dus, ze blijven vanwege verschillende redenen thuis en zullen zich ook dan nooit kunnen "verenigen".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke

Bericht door Marieke »

Mara schreef:
Marieke schreef:
Mara schreef: Marieke: er is een groep, die weliswaar steeds kleiner wordt, die op zondag niet reist. En als de dichtstbijzijnde gemeente dan op 20 kilometer, of meer is, houdt het ook op.
Mijn ouders waren een tijdje thuislezers, noodgedwongen, niet van harte, en zij waren heel blij toen er een kleine vrije gemeente werd opgericht, op loopafstand.
Iedereen wil naar de kerk. Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn, die absoluut niet naar een kerk willen. (M.u.v. een psychische aandoening, zoals angst e.d
Over die mensen heb ik het niet en Afgewezen ook niet. Voor die mensen is er gewoon de mogelijkheid zich bij een gemeente aan te sluiten en dan via de kerktelefoon mee te luisteren. Ik heb het over de groep mensen die thuislezen omdat ze menen dat er na v.d. Groe ongeveer niemand meer de waarheid preekt.
Voor mijn ouders ging het ook iets verder dan gemiddeld hoor. Vooral mijn pa was een grote liefhebber van oudvaders en andere "aansprekende" kerkleiders.
Maar hoe groot zou die groep nu zijn, die jij bedoelt?
Geen idee, de Paauweanen (schrijf je dat zo?) is nog wel een vrij grote groep dacht ik.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef: Je kunt er in bepaalde gevallen wel met een grote mate van waarschijnlijkheid van uitgaan.
Daar heb je gelijk in
De vraag is op een gegeven moment gewoon: kan ik me aan deze prediking, aan deze kerkenraad 'toevertrouwen'?
Dat is zo, maar je moet je wel af gaan vragen als dat bij iedere kerk in je omgeving is (ook die uit de ger.gez.), of er bij jezelf niet iets mis is.
Men is inmiddels aardig rooms geworden. De kerk is gewoon goed en wie ben jij die kritiek durft te leveren?
Wat zei jij alweer tegen Secor Dabar? Jaja.....
Kritiek leveren mag wel, maar nalaten mag niet. Dat zegt de Heere.
Er is geeneen kerk goed, maar er is ook geeneen mens goed. Ook die thuislezer niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef: Je kunt er in bepaalde gevallen wel met een grote mate van waarschijnlijkheid van uitgaan.
Daar heb je gelijk in
De vraag is op een gegeven moment gewoon: kan ik me aan deze prediking, aan deze kerkenraad 'toevertrouwen'?
Dat is zo, maar je moet je wel af gaan vragen als dat bij iedere kerk in je omgeving is (ook die uit de ger.gez.), of er bij jezelf niet iets mis is.
Er is geeneen kerk goed, maar er is ook geeneen mens goed. Ook die thuislezer niet.
Ach, dit lijkt me een vrij vruchteloze discussie. Jij gaat van een aantal aannames uit. 1. Misschien, waarschijnlijk ligt het aan jou als je het in een kerk niet vinden kunt. 2. Hoe dan ook, je moet de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, ook al wordt het Woord niet recht gesneden.
En zeg niet te snel 'dat zegt de Heere'. Gods geboden worden niet gegeven 'ins blaue hinein'. Daar hoort een context bij.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:En zeg niet te snel 'dat zegt de Heere'. Gods geboden worden niet gegeven 'ins blaue hinein'. Daar hoort een context bij.
En met zo'n opmerking wordt dan o.a. artikel 28 van de NGB krachteloos gemaakt.

Die Guido moest zelf maar een ergens wonen waar geen kerk in de buurt te vinden zou zijn! Dan had het artikel wel anders geluid. Toch?
Laatst gewijzigd door WimA op 28 jan 2013, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:En zeg niet te snel 'dat zegt de Heere'. Gods geboden worden niet gegeven 'ins blaue hinein'. Daar hoort een context bij.

Die Guido moest zelf maar een ergens wonen waar een kerk in de buurt te vinden zou zijn! Dan had het artikel wel anders geluid. Toch?
Artikel 28 is niet zo helder.
WimA

Bericht door WimA »

freek schreef:
WimA schreef:
Die Guido moest zelf maar een ergens wonen waar een kerk in de buurt te vinden zou zijn! Dan had het artikel wel anders geluid. Toch?
Argumenten?
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Daar heb je gelijk in
Ach, dit lijkt me een vrij vruchteloze discussie. Jij gaat van een aantal aannames uit. 1. Misschien, waarschijnlijk ligt het aan jou als je het in een kerk niet vinden kunt. 2. Hoe dan ook, je moet de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, ook al wordt het Woord niet recht gesneden.
En zeg niet te snel 'dat zegt de Heere'. Gods geboden worden niet gegeven 'ins blaue hinein'. Daar hoort een context bij.
Een vrij vruchteloze discussie is het niet. Het is me al vaker opgevallen dat je het thuislezen op een of andere manier lijkt goed te praten. En dat is het niet. En we moeten ervoor waken om dingen uit Gods Woord opeens in z'n context te gaan lezen als het ons goed uitkomt. Die context wordt dan vervolgens door ons zelf bepaald.
Meen je het oprecht dat er in Nederland geen kerken te vinden zijn waar het Woord recht wordt gesneden? Geef daar dan eens eerlijk antwoord op, dan is het voor mij duidelijk waar je staat.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
freek schreef:
WimA schreef:
Argumenten?

Er worden geen kerkverbanden genoemd :hum Wij moeten ons bij de levende Kerk voegen en dat kan ook als thuislezer hoewel het mijn overtuiging is dat thuislezers in Nederland er amper hoeven te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
freek schreef:
WimA schreef:En met zo'n opmerking wordt dan o.a. artikel 28 van de NGB krachteloos gemaakt.
Argumenten?
Er worden geen kerkverbanden genoemd :hum Wij moeten ons bij de levende Kerk voegen en dat kan ook als thuislezer hoewel het mijn overtuiging is dat thuislezers in Nederland er amper hoeven te zijn.
Het artikel is glashelder, o.a. is duidelijk te zien dat het ook wel degelijk de openbaringsvorm van de kerk betreft. Het is idd een vruchteloze discussie, maar dan wel om de reden die in Ezechiël 3 staat:

5. Want gij zijt niet gezonden tot een volk, diep van spraak en zwaar van tong, maar tot het huis Israëls;
6 Niet tot vele volken, diep van spraak en zwaar van tong, welker woorden gij niet kunt verstaan; zouden zij niet, zo Ik u tot hen gezonden had, naar u gehoord hebben?
7 Maar het huis Israëls wil naar u niet horen, omdat zij naar Mij niet willen horen; want het ganse huis Israëls is stijf van voorhoofd, en hard van hart zijn zij.
huisman

Bericht door huisman »

Het artikel is glashelder, o.a. is duidelijk te zien dat het ook wel degelijk de openbaringsvorm van de kerk betreft. Het is idd een vruchteloze discussie, maar dan wel om de reden die in Ezechiël 3 staat:

5. Want gij zijt niet gezonden tot een volk, diep van spraak en zwaar van tong, maar tot het huis Israëls;
6 Niet tot vele volken, diep van spraak en zwaar van tong, welker woorden gij niet kunt verstaan; zouden zij niet, zo Ik u tot hen gezonden had, naar u gehoord hebben?
7 Maar het huis Israëls wil naar u niet horen, omdat zij naar Mij niet willen horen; want het ganse huis Israëls is stijf van voorhoofd, en hard van hart zijn zij.
Het is volgens art 28 volstrekt onvoldoende om lid te zijn van een kerk. Art 28 roept om levende leden van De Kerk te zijn.

Zie wat Arnoldus Rotterdam schrijft in zijn verklaring van de NGB (Zion's roem en sterkte)

Vraag. Hoe voegt en verenigt men zich met de kerk?
Antwoord.
1. Als men het Christendom en de waarheid daarin aange nomen, openlijk belijdt;
onderhoudende de enigheid der kerk, zich onderwerpende de onderwijzing en
tucht derzelve, de hals buigende onder het juk van Jezus Christus; evenals een
burger in een stad, de wetten dier stad aanneemt. Matth. 11 : 29: Neemt Mijn
juk op u en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Psalm
86 : 9: al de heidenen, Heere, die Gij gemaakt hebt, zullen komen en zullen
zich voor Uw aanschijn nederbuigen en Uw Naam eren.
2. Als men door geloof en bekering metterdaad een levend lid der Kerk wordt en
daardoor zoekt te dienen tot versiering en volmaking van dezelve. Jes. 60 : 13:
De heerlijkheid Libanons zal tot u komen, de dennenboom, de beuk, en de
busboom tegelijk, om te versieren de plaats Mijns heiligdoms, en Ik zal de
plaats Mijner voeten heerlijk maken.
3. Als men het welzijn der Kerk zoekt, dienende de opbouwing der broederen,
naar de gaven die God ons verleent, als onderlinge lidmaten eens zelfden
lichaams. 1 Kor. 12 : 12, 13: Want gelijk het lichaam één is en veel leden heeft,
en al de leden van dit ene lichaam, veel zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook
Christus. Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt,
hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrije. En wij zijn allen
tot enen geest gedrenkt.
Laatst gewijzigd door huisman op 28 jan 2013, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Marieke schreef:Meen je het oprecht dat er in Nederland geen kerken te vinden zijn waar het Woord recht wordt gesneden?
Het punt is dat (volgens mij) zelfs dát niet de laatste vraag is. Want ook en misschien wel juist als het niet goed gaat in de kerk hoor je er te zijn. Biddend, lijdend wellicht. Wat mij betreft gaat het er niet om dat "alles in de kerk goed is" en dat je niets meer mag benoemen wat niet goed zou zijn. Maar we worden juist daar geroepen waar het niet goed gaat. De kerk is een vergadering van ware Christ-gelovigen; jawel; maar dat zijn net zulke gelovigen als de discipelen. Het is evenzo een vergadering van ware mensen - zondaren dus. Er lopen er met verkeerde opvattingen rond (Petrus), er lopen er rond met twijfel (Thomas) en er lopen er een heleboel rond die willen aantonen waarom zij zelf de meesten zijn in het koninkrijk. Als we in de wereld al worden geroepen als schapen tussen de wolven; laten we dan zeker de kerk niet al te snel opgeven.
Thuislezers staan ook schuldig aan de slechte toestand van de kerk. En dan bedoel ik niet een of andere algemene schuldigheid; want die wordt soms maar al te grif beleden. Maar concreet. Omdat ze niet zijn waar ze nodig zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Een vrij vruchteloze discussie is het niet. Het is me al vaker opgevallen dat je het thuislezen op een of andere manier lijkt goed te praten. En dat is het niet. En we moeten ervoor waken om dingen uit Gods Woord opeens in z'n context te gaan lezen als het ons goed uitkomt. Die context wordt dan vervolgens door ons zelf bepaald.
Meen je het oprecht dat er in Nederland geen kerken te vinden zijn waar het Woord recht wordt gesneden? Geef daar dan eens eerlijk antwoord op, dan is het voor mij duidelijk waar je staat.
Het is een vruchteloze discussie, omdat de standpunten nogal ver uit elkaar liggen. Inderdaad 'praat' ik het thuislezen 'goed'. Want er kunnen goede redenen voor zijn. Namelijk, wanneer het Woord niet recht gesneden wordt. Dan wordt de onderlinge bijeenkomst wel erg problematisch.
Ik zeg niet dat er in Nederland geen kerken te vinden zijn waar het Woord recht wordt gesneden. Zo zwart-wit ligt het niet. Maar ik weet dat er heel wat kerkdiensten zijn waar het Woord niet meer recht gesneden wordt. Ook in 'rechtzinnig' Nederland.
Gesloten