Het artikel is glashelder, o.a. is duidelijk te zien dat het ook wel degelijk de openbaringsvorm van de kerk betreft. Het is idd een vruchteloze discussie, maar dan wel om de reden die in Ezechiël 3 staat:
5. Want gij zijt niet gezonden tot een volk, diep van spraak en zwaar van tong, maar tot het huis Israëls;
6 Niet tot vele volken, diep van spraak en zwaar van tong, welker woorden gij niet kunt verstaan; zouden zij niet, zo Ik u tot hen gezonden had, naar u gehoord hebben?
7 Maar het huis Israëls wil naar u niet horen, omdat zij naar Mij niet willen horen; want het ganse huis Israëls is stijf van voorhoofd, en hard van hart zijn zij.
Het is volgens art 28 volstrekt onvoldoende om lid te zijn van een kerk. Art 28 roept om levende leden van De Kerk te zijn.
Zie wat Arnoldus Rotterdam schrijft in zijn verklaring van de NGB (Zion's roem en sterkte)
Vraag. Hoe voegt en verenigt men zich met de kerk?
Antwoord.
1. Als men het Christendom en de waarheid daarin aange nomen, openlijk belijdt;
onderhoudende de enigheid der kerk, zich onderwerpende de onderwijzing en
tucht derzelve, de hals buigende onder het juk van Jezus Christus; evenals een
burger in een stad, de wetten dier stad aanneemt. Matth. 11 : 29: Neemt Mijn
juk op u en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Psalm
86 : 9: al de heidenen, Heere, die Gij gemaakt hebt, zullen komen en zullen
zich voor Uw aanschijn nederbuigen en Uw Naam eren.
2. Als men door geloof en bekering metterdaad een levend lid der Kerk wordt en
daardoor zoekt te dienen tot versiering en volmaking van dezelve. Jes. 60 : 13:
De heerlijkheid Libanons zal tot u komen, de dennenboom, de beuk, en de
busboom tegelijk, om te versieren de plaats Mijns heiligdoms, en Ik zal de
plaats Mijner voeten heerlijk maken.
3. Als men het welzijn der Kerk zoekt, dienende de opbouwing der broederen,
naar de gaven die God ons verleent, als onderlinge lidmaten eens zelfden
lichaams. 1 Kor. 12 : 12, 13: Want gelijk het lichaam één is en veel leden heeft,
en al de leden van dit ene lichaam, veel zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook
Christus. Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt,
hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrije. En wij zijn allen
tot enen geest gedrenkt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.