Amish en de gereformeerde gezindte

Marieke

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:
freek schreef:
Wilhelm schreef:Dia , heb je de documentaire bekeken?

Deze drie dingen vielen me vooral op:

- Een predikant met enkele anderen die wel degelijk wezen op de noodzaak van bekering en de doodstaat van de mens. Maar ook op de vreugde van het kennen van de Heere!
- Jongeren vanuit de rechterzijde van onze gezindte die zich bezuipen in een keet en daarna nog een discotheek bezoeken.
- Hordes mensen voor de hekken van de reformatorische kermis "Naar Buiten"

Het eerst vond ik heel mooi om te horen.
Het tweede is verschrikkelijk, wat zouden die jongeren beter moeten weten, en wat erg dat ouders het nog goed keuren ook.
Het derde punt vind ik een aanklacht tov de gereformeerde gezindte en zorgt ervoor dat de karikatuur staande blijft.
Sorry hoor, beurs Naar Buiten een reformatorische kermis noemen vind ik echt kwalijk. Je suggereert er op z'n minst mee dat elke vorm van ontspanning verderfelijk is. Dat vind ik vromer dan de paus is.
Nee Freek, dat suggereer ik niet.
Zie het als vergelijking. Zoals in sommige dorpen alles om de jaarlijks kermis draait, zie je dit ook in Refo nederland. Het zijn hoogtepunten.
Er wordt door velen een vermogen gespendeerd op de plaatselijke kermis, zo ook door veel refo's op de verschillend OSM beurzen.
Kermis is bedoeld voor ontmoeting en ontspanning, zie het vergelijk met de verschillende refo evenementen.
De beelden zijn natuurlijk karikatuur bevestigend.
Maar we komen zo weer in de zuilendiscussie, die is hier al meer gevoerd.
Als het daar over gaat vind ik dit wel een aardig stukje: http://www.kerkinhetmidden.nl/nieuws/de ... ende-start
En wat is jouw jaarlijks hoogtepunt? Laat het dan niet de buitenbeurs zijn, maar het is ook "iets".. Probeer even iets meer nuchterheid te betrachten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Sorry hoor, beurs Naar Buiten een reformatorische kermis noemen vind ik echt kwalijk. Je suggereert er op z'n minst mee dat elke vorm van ontspanning verderfelijk is. Dat vind ik vromer dan de paus is.
Nee, dan heb je Wilhelm denk ik niet begrepen. Als ik voor mezelf mag spreken: ik schaam me gewoon voor onze eigen kring als ik in zo'n documentaire hordes mensen zie lopen naar een eigen refofestijn, waar dure auto's de boventoon voeren. Ik vind de typering 'refokermis' niet zo gek gekozen. Zoveel verschil met een wereldse kermis is er toch niet, behalve dan de muziekkeuze en de goede doelen?
Je slaat hopeloos door
Dat vind jij. Heb je ook tegenargumenten voor me?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Sorry hoor, beurs Naar Buiten een reformatorische kermis noemen vind ik echt kwalijk. Je suggereert er op z'n minst mee dat elke vorm van ontspanning verderfelijk is. Dat vind ik vromer dan de paus is.
Nee, dan heb je Wilhelm denk ik niet begrepen. Als ik voor mezelf mag spreken: ik schaam me gewoon voor onze eigen kring als ik in zo'n documentaire hordes mensen zie lopen naar een eigen refofestijn, waar dure auto's de boventoon voeren. Ik vind de typering 'refokermis' niet zo gek gekozen. Zoveel verschil met een wereldse kermis is er toch niet, behalve dan de muziekkeuze en de goede doelen?
Je slaat hopeloos door
Nou geen tegenargument, maar wel een vraag. Waar in de documentaire rond het item 'beurs Naar Buiten' zie jij dure auto's? ........ Volgens mij gooi jij je eigen karikatuur nu in de discussie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Luther schreef:
Je slaat hopeloos door
Ik heb die wel, hoor. Maar die ken je zelf ook al. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:Nou geen tegenargument, maar wel een vraag. Waar in de documentaire rond het item 'beurs Naar Buiten' zie jij dure auto's? ........ Volgens mij gooi jij je eigen karikatuur nu in de discussie.
Op een gegeven moment geeft men een typering van deze beurs en daarin worden vrijwel als eerste de dure auto's genoemd. Ik weet niet of ze ook daadwerkelijk te zien zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Luther schreef:
Je slaat hopeloos door
1. Ik zie weinig dure auto's, dus je slaat door.
2. Zag ik ze wel dan zegt dat nog niets. Iemand met een opel astra uit 2005 van € 10000 die er zijn laatste spaarcenten aan gegeven heeft kan hoogmoediger zijn dan iemand met een bmw van € 25000 die eigenlijk ook wel een bentley had kunnen kopen
3. Eenvoud kan ook tegelijkertijd je valkuil van hoogmoed zijn. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar de mogelijheid bestaat.
4. Op een kermis verkopen ze geen boeken, kleding, orgels, meubels, decoratie-artikelen enz enz. Dus de vergelijking gaat helemaal mank. Persoonlijk vind ik het prettig om niet stad en land af te moeten reizen om mn boeken, muziek, kleding e.d. te kopen. Wel zo makkelijk op hetzelfde terrein.
5. Schaam jij je zondags ook altijd als je met diezelfde hordes mensen met dezelfde auto's de kerk in gaat? Jij en ik zien er hetzelfde uit.
6. Ik kan nog een poosje doorgaan, maar die discussie is al zo vaak gevoerd.
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Auto schreef:Nou geen tegenargument, maar wel een vraag. Waar in de documentaire rond het item 'beurs Naar Buiten' zie jij dure auto's? ........ Volgens mij gooi jij je eigen karikatuur nu in de discussie.
Op een gegeven moment geeft men een typering van deze beurs en daarin worden vrijwel als eerste de dure auto's genoemd. Ik weet niet of ze ook daadwerkelijk te zien zijn.
Nee, dat is jouw karikatuur. Er wordt gesproken over GROTE auto's en vervolgens laten ze dan de refo benamingen volgen zoals refo-container en daarbij komt een OUD VW bus in beeld. En als je verder kijkt zie je nergens dure auto's.

Kortom je moet opletten wat je een discussie binnen draagt en dan een ander om argumenten vragen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Auto schreef: Nee, dat is jouw karikatuur. Er wordt gesproken over GROTE auto's en vervolgens laten ze dan de refo benamingen volgen zoals refo-container en daarbij komt een OUD VW bus in beeld. En als je verder kijkt zie je nergens dure auto's.

Kortom je moet opletten wat je een discussie binnen draagt en dan een ander om argumenten vragen.
Luther heeft anders zeker een punt, ga maar eens kijken op het parkeerterrein wanneer het Wegwijs of een dergelijk refofestijn is. Dure autos overheersen zeker in onze gezindte, dat lijkt me een feit. Ik zeg er verder niks over, maar Luther beschuldigen van allerlei zaken lijkt me niet gepast. 'Eenvoudig' is het reformatorische volk namelijk allang niet meer.
Auto

Bericht door Auto »

Curatorium schreef:
Auto schreef: Nee, dat is jouw karikatuur. Er wordt gesproken over GROTE auto's en vervolgens laten ze dan de refo benamingen volgen zoals refo-container en daarbij komt een OUD VW bus in beeld. En als je verder kijkt zie je nergens dure auto's.

Luther heeft anders zeker een punt, ga maar eens kijken op het parkeerterrein wanneer het Wegwijs of een dergelijk refofestijn is. Dure autos overheersen zeker in onze gezindte, dat lijkt me een feit. Ik zeg er verder niks over, maar Luther beschuldigen van allerlei zaken lijkt me niet gepast. 'Eenvoudig' is het reformatorische volk namelijk allang niet meer.
Het gaat over DEZE documentaire. Daarnaast moeten de meningen bijgesteld worden t.a.v. de karikatuur van DURE auto's. De laatste jaren zijn de lease budgetten van de bedrijven flink naar beneden bijgesteld, zodat het erg DUUR is geworden om grote auto's te rijden. Wat je ziet en ook van garagehouders hoort, is dat de grotere auto's terugkomen en dat men kleinere auto's terugkoopt omdat twee kleinere auto's financieel beter is om te rijden.

Juist in deze documentaire worden bepaalde karikaturen juist vermeden en dan moet je ze niet in gaan brengen in de discussie.
freek

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:
freek schreef:

- Een predikant met enkele anderen die wel degelijk wezen op de noodzaak van bekering en de doodstaat van de mens. Maar ook op de vreugde van het kennen van de Heere!
- Jongeren vanuit de rechterzijde van onze gezindte die zich bezuipen in een keet en daarna nog een discotheek bezoeken.

Het tweede is verschrikkelijk, wat zouden die jongeren beter moeten weten, en wat erg dat ouders het nog goed keuren ook.
Het derde punt vind ik een aanklacht tov de gereformeerde gezindte en zorgt ervoor dat de karikatuur staande blijft.
Sorry hoor, beurs Naar Buiten een reformatorische kermis noemen vind ik echt kwalijk. Je suggereert er op z'n minst mee dat elke vorm van ontspanning verderfelijk is. Dat vind ik vromer dan de paus is.
Zie het als vergelijking. Zoals in sommige dorpen alles om de jaarlijks kermis draait, zie je dit ook in Refo nederland. Het zijn hoogtepunten.
Er wordt door velen een vermogen gespendeerd op de plaatselijke kermis, zo ook door veel refo's op de verschillend OSM beurzen.
Kermis is bedoeld voor ontmoeting en ontspanning, zie het vergelijk met de verschillende refo evenementen.
Als het daar over gaat vind ik dit wel een aardig stukje: http://www.kerkinhetmidden.nl/nieuws/de ... ende-start
De gemiddelde refo en het gemiddelde refogezin komt daar inderdaad voor ontspanning; ze kopen er een frietje en gaan op de koopjes af - best fijn als je minstens 5 kinderen hebt en alles al duur genoeg is met slechts één kostwinner. Praat met een gemiddelde standhouder, ze staan er voor naamsbekendheid - want zoveel wordt er niet verkocht. En de dure auto's van Luther; met alle respect, maar als ik m'n 15 jaar oude Mazda deponeer naast honderdenéén Opel Zafira's, Volkwagens Golf, etc. dan constateer ik dat er weer lekker gekarikatuurd wordt. En dan zie je vervolgens 'wereldse' mensen lopen die je hoort zeggen: heerlijk relaxed, zo'n evenement. Die vinden het heerlijk dat je niet overstemd wordt door muziek (behalve dan bij Van Leeuwen Records).

Sorry, dit soort opmerking richting de 'OSM beurzen' hebben een hoog dank-u-dat-ik-niet-zo-ben-gehalte.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:

Lang geleden dat je op zo'n "festijn" geweest bent zeker? Luther is er in iedr geval al in geen tijden geweest.
Het is namelijk precies wat Freek zegt: er staan voornamelijk bejaarde MPV's. Ik kom er zelf ook regelmatig namelijk.
BJD

Bericht door BJD »

freek schreef:
Wilhelm schreef:
freek schreef:

De gemiddelde refo en het gemiddelde refogezin komt daar inderdaad voor ontspanning; ze kopen er een frietje en gaan op de koopjes af - best fijn als je minstens 5 kinderen hebt en alles al duur genoeg is met slechts één kostwinner. Praat met een gemiddelde standhouder, ze staan er voor naamsbekendheid - want zoveel wordt er niet verkocht. En de dure auto's van Luther; met alle respect, maar als ik m'n 15 jaar oude Mazda deponeer naast honderdenéén Opel Zafira's, Volkwagens Golf, etc. dan constateer ik dat er weer lekker gekarikatuurd wordt. En dan zie je vervolgens 'wereldse' mensen lopen die je hoort zeggen: heerlijk relaxed, zo'n evenement. Die vinden het heerlijk dat je niet overstemd wordt door muziek (behalve dan bij Van Leeuwen Records).

Sorry, dit soort opmerking richting de 'OSM beurzen' hebben een hoog dank-u-dat-ik-niet-zo-ben-gehalte.
mooi gesproken Freek, helemaal eens. De keer dat Wilhelm er geweest is, is denk zo'n 15 jaar terug.. :langue
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

naast honderdenéén Opel Zafira's, Volkwagens Golf
Wat ik je zei; vergeet niet al die andere grote auto's van de zaak.
refo

Bericht door refo »

Ik heb sinds 1992 een auto van de zaak. We hadden toen al 5 kinderen.
In overleg met de werkgever heb ik steeds 'grote auto's' gehad.
Je moet nu eenmaal in de gordels en op volwaardige zitplaatsen.
5 op de achterbank mag gewoon niet meer en is ook levensgevaarlijk.

Van 1992 tot 2000 2 maal een Renault Nevada Familiale (7 zitplaatsen)van rond de 34000 gulden.
Daarna van 2000-2006 een Nissan Serena (8 zp) van 40000 gulden.
Dan een jaar een afgedankte auto van de zaak van een collega: Opel Zafira (7)
Van nov 2007- nov 2012 een Opel Zafira (7) van 28000 euro.
Sinds november een Dacia Logan (7) van 19000 euro.

De enige auto die ik echt schandalig duur vond was de Zaf van 29 mille. Maar de leasetermijn was mooi laag door een actie van Opel.

Een auto is altijd duur. Maar als je hem krijgt ga je niet een auto uitzoeken waar je niets aan hebt. Dus waren ze tot nu toe altijd 'groot'.
Refo's hebben gemiddeld grote gezinnen en daardoor grote auto's. Maar gebruikt zijn die vaak heel niet duur meer.
Maar Luther heeft waarschijnlijk geen groot gezin of gaat liever fietsen of blijft altijd thuis. Of wat ook. Dan is het makkelijk foeteren. Zoals memento altijd alllergisch was voor 'grote huizen'.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik heb sinds 1992 een auto van de zaak. We hadden toen al 5 kinderen.
In overleg met de werkgever heb ik steeds 'grote auto's' gehad.
Maar Luther heeft waarschijnlijk geen groot gezin of gaat liever fietsen of blijft altijd thuis. Of wat ook. Dan is het makkelijk foeteren.
Haha, ook al laat je de naar jou vernoemde containers buiten beschouwing, dan blijft er nog genoeg over om te foeteren voor een ieder die zich op Wegwijs en Naar Buiten niet thuis voelt. Niet dat het ook maar iets helpt, want je zult eens zien hoe vrolijk de stammen straks weer op gaan. "Gezellig shoppen, veel bekenden ontmoeten, mooie muziek luisteren, misschien nog even de ijsbaan op. Ik vermaak me wel daar. Genoeg te ontdekken en te beleven. Kom je ook?" Bestel nu voordelig uw tickets op....
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie