Is internet je verslaving of niet?

Lizzy

Is internet je verslaving of niet?

Bericht door Lizzy »

Ik ben best regelmatig online, maar wel op vaste tijden. Ik msn en osw ook sinds kort. Ik moet wel grenzen stellen, want als ik eerlijk ben ga ik teveel achter de computer. Oeps ik zag dat er al eerder een topic over geopend is!!! :)

[Aangepast op 12/3/05 door Lizzy]
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Waar ligt de grens tussen verslaving en hobby?
Bij osw is het zo leuk om te kijken wat iedereen voor antwoorden heeft gepost en daar op te reageren. Dat doe ik dus best veel.
Maar zomaar een eind weg surfen of zo doe ik nooit. Alleen gericht internetten, een paar forums of informatie.
Vroeger zaten er een paar spelletjes op de pc die ik graag deed. Spider, patience en zo. Maar die zijn echt zo verslavend dat ik ze verwijderd heb.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

ik kom er niet eerder mijn bed voor uit
en ga er niet later mijn bed voor in

dat eerste kan ik beamen, dat tweede niet altijd :D;):sleep:
Lambertus

Bericht door Lambertus »

het kan inderdaad een dagtaak zijn ja als je niet oppast ;)
Andre

Bericht door Andre »

een verslaving zal ik het niet noemen.

maar echter wel een verbondenheid met OSW.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Andre

Dat is in ieder geval een voordeel van internet, dan krijg je virtuele vrienden door OSW.

Afbeelding
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Andre

Dat is in ieder geval een voordeel van internet, dan krijg je virtuele vrienden door OSW.
of niet natuurlijk:D:D
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Nou Takkie toch! Heb jij geen virtuele vrienden? Die heb ik meer als gewone vrienden.:,:,

Afbeelding
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Nou Takkie toch! Heb jij geen virtuele vrienden? Die heb ik meer als gewone vrienden.:,:,
ow, nou ik niet nee, we gaan wel redelijk off topic maar ik heb gelukkig veel vrienden die ik regelmatig in het 'echt'spreek, en dat vind ik toch waardevoller als bv via mail of msn,maar dat is mijn bescheiden mening en redelijk off topic.
( maar ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt op osw;))
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Het is gelukkig geen verslaving, maar ik zou het toch niet meer weg kunnen denken uit mijn leven. Ik heb een aantal mensen waar ik regelmatig mee mail en bijna nooit zie. En msnnen doe ik meest alleen met familie en een paar vrienden.

Afbeelding
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik doe best veel met internet.Contact met vrienden en familie. En ik haal er heel veel informatie vanaf. Ik zou niet zonder kunnen.
Maar verslaafd??? Ik weet niet.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Maar verslaafd??? Ik weet niet.
Tja wanneer ben je eigenlijk internet verslaafd vraag ik me af. Op zondag staat de computer bewust nooit aan. Even een dagje zonder.

Afbeelding
takkie

Bericht door takkie »

effe googelen en hier wat info over internetverslaving voor degene die zich hier zorgen over maken;)

Internetverslaving

Het werken met de computer en internet is een dagelijks gebruik geworden voor velen onder ons maar wanneer spreekt men nu over een verslaving? Wij zochten het even op...

Men spreekt van een verslaving wanneer men dagelijkse dingen zoals het huishouden of werk verwaarloost tegenover zijn of haar verslaving. In dit geval dus: het internet.

De meeste internetverslavingen komen door het toenemend gemak waar men contact kan leggen met andere mensen zonder veel inspanning te moeten doen. Chatten laat bijvoorbeeld toe om met verschillende mensen uren te praten in je pyjama.
De drempel om contact te leggen via het internet is ook veel lager daar er maar een beperkte kans tot gezichtsverlies is.

Bij een internetverslaving valt ook op dat de drang om, buiten het internet om, contacten te leggen zo goed als weg valt. Ook de zin naar vakantie, ontspanning of sport neemt enorm af.

Wanneer spreekt men van een internetverslaving

Er is geen vaste lijn om te weten of iemand verslaafd is aan het internet of niet maar enkele puntjes kunnen wel een waarschuwingslicht geven:

Nors of agressief gedrag als men gestoord wordt bij het surfen of chatten
Verwaarlozen van niet-internet contacten zoals familie, collega's,...
Meermaals controleren van de mailbox op één uur ( soms tot 1 keer per minuut )
Het spreekt voor zich dat, als de mailbox belangrijks is voor het goede verloop van een professionele activiteit, dit niet als verslaving mag gezien worden
Veelvuldig checken of er kennissen online zijn ( vb. via MSN Messenger )
Verminderen van de slaap.
Gespreksonderwerpen vallen meestal samen met de reeds vroeger opgedane ervaringen.
Wat kan men aan een internetverslaving doen?
Bij een internetverslaving is het belangrijk dat de persoon in kwestie zich zelf realiseert dat de tijd dat hij/zij op het internet doorbrengt niet in verhouding staat met de rest van zijn/haar activiteiten. Eens dit bereikt is, is een nieuwe tijdinvulling vinden de nieuwe uitdaging. Dit is niet éénvoudig en een vriend(in) die op regelmatige basis de persoon in kwestie op sleeptouw kan nemen kan een extra stimulans betekenen.

Het is ook aan te raden de nieuwe hobby's zo te kiezen dat de vroegere internetverslaafde deze ook kan vertellen aan zijn internet kennissen.
Plaats reactie