Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

dennis

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door dennis »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:
dennis schreef:De levensbeschrijving van Grietje van Dijk.
Die naam zegt me niets, ligt dat aan mij?
Antinomiaan en remonstrant: http://www.historici.nl/Onderzoek/Proje ... /data/dijk
Dank je, interessant.
Eén der eerste geëmancipeerde vrouwen, buiten verband. ;)
Ik zie een nieuwe roman aankomen :livre klopt dat Dennis?
Nee, je zit er zelfs helemaal naast. Dit is de bekeringsgeschiedenis van een eenvoudige vrouw uit Oldebroek, die leefde eind negentiende, begin twintigste eeuw...
(En ze was allesbehalve antinomiaan en remonstrant)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

dennis schreef: Nee, je zit er zelfs helemaal naast. Dit is de bekeringsgeschiedenis van een eenvoudige vrouw uit Oldebroek, die leefde eind negentiende, begin twintigste eeuw...
Een andere Grietje van Dijk dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:
dennis schreef: Nee, je zit er zelfs helemaal naast. Dit is de bekeringsgeschiedenis van een eenvoudige vrouw uit Oldebroek, die leefde eind negentiende, begin twintigste eeuw...
Tja, daar zijn er zoveel van (geweest)
https://www.google.nl/search?q=grietje+ ... =firefox-a
~~Soli Deo Gloria~~
dennis

Bericht door dennis »

Zita schreef:Ivan Toergenjev: Vaders en zonen (uit 1862). De eerste vijftig bladzijden waren niet om door te komen, daarna werd het zowaar nog vermakelijk. Ik ga nog es een ander boek van Toergenjev lezen. Sowieso wil ik dit jaar wat Russische literatuur tot mij zien te nemen. Wat is aanbevelenswaardig?
Ik las pas ook weer Margaret Mitchell: Gejaagd door de wind. En het vervolg: Alexandra Ripley: Scarlett. De eerste is geweldig geschreven, de tweede op zich best aardig, maar ongeloofwaardig als vervolg.
Tussendoor las ik nog eventjes Thea Beckman: Hasse Simonsdochter. Brrrr, ik kan niet tegen boeken waarin de hoofdpersoon zich verzet tegen de tijd en de sociale regels waarin hij/zij leeft. Ze zijn zelden geloofwaardig. Ik vind een auteur pas knap werk afleveren als hij ervoor zorgt dat de lezer zich kan identificeren met een hoofdpersoon die leeft in een tijd en volgens sociale regels die niet passen bij de sociale regels van de tijd van de lezer.
Russische literatuur. Naar mijn bescheiden mening gaat er dan niets boven Dostovjesky (ik hoop dat ik het goed schijf). O.a. De speler, schuld en boete.
dennis

Bericht door dennis »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:
Tja, daar zijn er zoveel van (geweest)
https://www.google.nl/search?q=grietje+ ... =firefox-a
Ik hoop dat er veel van zulke vrouwen zijn geweest en dat er nog steeds een heleboel van zijn...
Mara

Bericht door Mara »

dennis schreef:
Nee, je zit er zelfs helemaal naast. Dit is de bekeringsgeschiedenis van een eenvoudige vrouw uit Oldebroek, die leefde eind negentiende, begin twintigste eeuw...
Het was in die tijd vast een veelvoorkomende naam ;)
Dus het was geen studiemateriaal voor je?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

dennis schreef:
Zita schreef:Ivan Toergenjev: Vaders en zonen (uit 1862). De eerste vijftig bladzijden waren niet om door te komen, daarna werd het zowaar nog vermakelijk. Ik ga nog es een ander boek van Toergenjev lezen. Sowieso wil ik dit jaar wat Russische literatuur tot mij zien te nemen. Wat is aanbevelenswaardig?
Ik las pas ook weer Margaret Mitchell: Gejaagd door de wind. En het vervolg: Alexandra Ripley: Scarlett. De eerste is geweldig geschreven, de tweede op zich best aardig, maar ongeloofwaardig als vervolg.
Tussendoor las ik nog eventjes Thea Beckman: Hasse Simonsdochter. Brrrr, ik kan niet tegen boeken waarin de hoofdpersoon zich verzet tegen de tijd en de sociale regels waarin hij/zij leeft. Ze zijn zelden geloofwaardig. Ik vind een auteur pas knap werk afleveren als hij ervoor zorgt dat de lezer zich kan identificeren met een hoofdpersoon die leeft in een tijd en volgens sociale regels die niet passen bij de sociale regels van de tijd van de lezer.
Russische literatuur. Naar mijn bescheiden mening gaat er dan niets boven Dostovjesky (ik hoop dat ik het goed schijf). O.a. De speler, schuld en boete.
Ik denk dat je Russische namen mag spellen zoals je wilt, omdat ze niet in Europees schrift geschreven zijn en je er dus op fonetische basis wat van maakt. Maar dat weet ik niet zeker. 'Schuld en boete' heb ik, geloof ik. Die komt bovenop de stapel 'te lezen boeken'.
dennis

Bericht door dennis »

Mara schreef:
dennis schreef:
Het was in die tijd vast een veelvoorkomende naam ;)
Dus het was geen studiemateriaal voor je?
Ha. Nee. Ik hou me op het moment erg rustig..
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Ik weet niet of het literatuur is, maar ik vind het boek "Vergeef mij, Natasja!" van Sergei Kourdakov een mooi boek, dat ging over de christenvervolgingen in Rusland, hoe hij hieraan ontsnapt is en zelf gelovig is geworden, en hoe hij (zeer waarschijnlijk) vermoord is.

Afbeelding
Ik geloof dat het boek hier nog ergens in een kast of ergens in de schuur moet
zijn. We hebben het in ieder geval in huis gehad.
Het was in de tijd van de koude oorlog, en de kerk in het Oostblok werd
vervolgd. Een bekemde naam uit die tijd was ook Richard Wurmbrand...
deze heeft toentertijd nog in de Noorderkerk alhier gesproken.
Het boek was volgens mij uitgegeven bij T. Wever, maar zeker weten doe
ik het niet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ik weet niet of het literatuur is, maar ik vind het boek "Vergeef mij, Natasja!" van Sergei Kourdakov een mooi boek, dat ging over de christenvervolgingen in Rusland, hoe hij hieraan ontsnapt is en zelf gelovig is geworden, en hoe hij (zeer waarschijnlijk) vermoord is.

Afbeelding
Ik geloof dat het boek hier nog ergens in een kast of ergens in de schuur moet
zijn. We hebben het in ieder geval in huis gehad.
Het was in de tijd van de koude oorlog, en de kerk in het Oostblok werd
vervolgd. Een bekemde naam uit die tijd was ook Richard Wurmbrand...
deze heeft toentertijd nog in de Noorderkerk alhier gesproken.
Het boek was volgens mij uitgegeven bij T. Wever, maar zeker weten doe
ik het niet.
Heel ontroerend boek..
kanselier

Bericht door kanselier »

Een waarschuwend getuigenis van Ds. A. van der Meer.
Zeer de moeite waart om te lezen.
henriët

Bericht door henriët »

kanselier schreef:Een waarschuwend getuigenis van Ds. A. van der Meer.
Zeer de moeite waart om te lezen.
Ik ken het boek niet, maar wat maakt het voor jou de moeite waard om het te lezen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Israëls Wachter sluimert niet.
Staande aan het aanrecht.
Ook aan het lezen, maar dan zittend in de stoel, want na gedane arbeid is het goed rusten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Heilig vuur, van Frans Willem Verbaas. Volgens NRC Handelsblad 'misschien wel de meest geslaagde theologische roman sinds 1950'. Zou best kunnen, maar ik vind 'm behoorlijk taai. Wel heel respectvol geschreven, overigens.
ejvl

Bericht door ejvl »

Gisteren gelezen:
Afbeelding

Wel ouderwets taalgebruik, en ik vind veel de mens in het middelpunt staan, maar desondanks een zeer interessant boek om te lezen, tevens wat deze man door en voor Gods genade heeft kunnen en mogen betekenen.
Gesloten