Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

ab321
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 dec 2012, 10:33

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door ab321 »

Rietje2 schreef: Wedergeboorte= rechtvaardigmaking. Niet volgens Ds. De Heer en Ds. Roos, wel volgens de Bijbel. Zomaar een voorbeeld(en er zijn er nog vele anderen)
Dit is niet helemaal juist weergegeven. In navolging van Comrie en Kersten onderscheiden ds.Roos en ds.de Heer (ik citeer nu even ds.Kersten):
1. de dadelijke rechtvaardigmaking welke plaats heeft in de wedergeboorte, waarbij het geloof als een levende planting des Heiligen Geestes in de ziel wordt gewerkt, en waarin de uitverkorene van de zijde Gods wordt gerechtvaardigd en in een staat der verzoening met God gesteld
2. de lijdelijke rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie wanneer de Heilige Geest van de rechtvaardigmaking voor God in Christus verzekering geeft

Nr 2 is wat ouderwets geformuleerd, maar dat is het moment dat je volledig mag kennen en overnemen dat je zonden om Christus wil vergeven zijn (het punt waarbij door ds. Kort de wedergeboorte geplaatst wordt).
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door edmund »

ab321 schreef:
Rietje2 schreef: Wedergeboorte= rechtvaardigmaking. Niet volgens Ds. De Heer en Ds. Roos, wel volgens de Bijbel. Zomaar een voorbeeld(en er zijn er nog vele anderen)
Dit is niet helemaal juist weergegeven. In navolging van Comrie en Kersten onderscheiden ds.Roos en ds.de Heer (ik citeer nu even ds.Kersten):
1. de dadelijke rechtvaardigmaking welke plaats heeft in de wedergeboorte, waarbij het geloof als een levende planting des Heiligen Geestes in de ziel wordt gewerkt, en waarin de uitverkorene van de zijde Gods wordt gerechtvaardigd en in een staat der verzoening met God gesteld
2. de lijdelijke rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie wanneer de Heilige Geest van de rechtvaardigmaking voor God in Christus verzekering geeft

Nr 2 is wat ouderwets geformuleerd, maar dat is het moment dat je volledig mag kennen en overnemen dat je zonden om Christus wil vergeven zijn (het punt waarbij door ds. Kort de wedergeboorte geplaatst wordt).

1 Petrus 1: 3: Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.

'ons heeft wedergeboren'
Dat is, door zijn Geest vernieuwd of van de verdorvenheid onzer eerste geboorte en van de heerschappij der inwonende zonde verlost. Zie Joh. 3:5,6; Rom. 6:11, enz.

Rom. 6:11: Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

'der zonde dood' of 'der zonden gestorven zijn'
Dat is, wij die van de heersende macht der inwonende zonde door Christus' Geest verlost zijn, Rom. 6:6,7; want der zonde sterven betekent in de Schrift des Nieuwen Testaments de zonde in ons geen leven laten hebben, dat is, niet leven onder de macht en heerschappij der zonde.

'Gode levende'
Dat is, de kracht hebt ontvangen door den Geest van Christus om voor God en ter ere Gods te leven en de zonde meer en meer te doden. Daaruit vloeit dan de vermaning in de volgende verzen. Zie ook Rom. 8:1, enz.



Ds. Kort (blz. 165) over de wedergeboorte

Met het verstand is het niet mogelijk om de wedergeboorte te beschrijven. De zaken die hier voorkomen zijn voor de natuurlijke mens verborgen. We hebben de Heilige Geest nodig om kennis te krijgen van deze zaak. De Heere Jezus toont aan dat het werk van de Heilige Geest gelijk is aan de wind, waarvan we het geluid wel horen, maar niet weten vanwaar hij komt en waar hij heengaat. Helaas, het verstand wil het onverklaarbare verklaren. Ook Comrie deed eraan mee en het eindigde in een Babylonische spraakverwarring, in een diepe duisternis. U moet weten dat waar het verstand eindigt, het geloof begint. (..)
In verband met de orde des heils, hoeft u niet te dwalen als u de Heilige Schrift en onze goede belijdenisgeschriften aanhoudt. Deze leren dat we door het geloof wedergeboren en gerechtvaardigd worden. In de Heidelberger zien we bijv. in Zondag 3 (vraag en antwoord 8) dat we in het stuk der ontdekking, waar de onderwijzer over de kennis van onze ellende spreekt, nog niet wedergeboren zijn. Hij spreekt pas van verlossing als we wedergeboren zijn. Dus als we verlost zijn van alle zonde, schuld en straf, zijn we wedergeboren. Dit is toch duidelijk genoeg. U ziet weer dat de embryotheologie enkel dwaasheid is.

Wanneer is de zondaar dan wedergeboren? Dat kunnen we in zondag 7 lezen. De onderwijzer handelt over het geloof. He geloof is het kernwoord in de Bijbel en bij onze goede oudvaders, als er over wedergeboorte en rechtvaardiging gesproken wordt. Wedergeboorte staat niet op zich, zoals men nu wil laten voorkomen. In Zondag 7 is de zondaar echt wedergeboren en gerechtvaardigd. God de Heilige Geest werkt het geloof in het hart, waardoor de zondaar vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken wordt. (..) Dadelijk, zodra we geloven, worden onze zonden vergeven. De onderwijzer schrijft in Zondag 7 niet over een geopenbaarde Christus, Die de zondaar in een later stadium (in de vierschaar) vrijspreekt. Hier al schenkt God ons vergeving omwille van het offer van Christus, waardoor Hij werd verzoend. Hier (in Zondag 7) spreekt God ons vrij in Christus, de gekruisigde Zoon van God. Hier ligt onze schuld niet bedekt als onder een wolk, maar hij wordt bedekt door het bloed van Jezus. God komt er nooit op terug. Wie het anders leert, maakt de Bijbel en zijn geloofsleer tot leugen, en richt eigenzinnig een onbijbelse leer op (o.a. embryotheologie) en wekt Gods toorn op.

Erskine in ‘In de kennis der zaligheid’
Wat is er het onmiddellijke gevolg van, dat de Geest van Christus, Die lijdelijk ontvangen wordt, de dode ziel levend maakt?
Het onmiddellijke gevolg daarvan is een dadelijk geloven: Als Christus door Zijn Geest inkomt, wordt de dode ziel daardoor levend gemaakt en het onmiddellijke gevolg dáárvan is, dat zij Hem in het geloof omhelst. Dan is de vereniging geheel tot stand gekomen, Joh. 5:25.

Hellenbroek/Nupoort catechisatie
De wedergeboorte is: dat genadewerk van de Heilige Geest waardoor Hij de uitverkoren en door de roeping levend gemaakte zondaar in de oefening van het geloof en bekeringsdaden doet doorbreken tot, en eindigen in de verbondsgemeenschap met God in Christus, zodat van hem waarachtig wordt wat we lezen in Psalm 87:5: En van Sion zal gezegd worden: Die en die is daarin geboren; en de Allerhoogste Zelf zal hen bevestigen.
‘Geboren’: Geboren, te weten, door de predikatie van het heilige Evangelie en den Heilige Geest.

Antonis Waleus in de Synopsis
De wedergeboorte bestaat in de doding van de oude mens, of het teniet doen van de aangeboren verdorvenheid; en de herstelling van de nieuwe mens, die naar God geschapen is in ware gerechtigheid en heiligheid.
(..) Zo erkennen wij niemand voor waarlijk berouwhebbend of wedergeboren, dan die de gehele forma (hiervoor genoemd) van de wedergeboorte bezit, met de volmaaktheid der delen.
Laatst gewijzigd door edmund op 21 dec 2012, 15:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19293
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door huisman »

Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan :huhu Het RefoWeb staat wel op dezelfde hoogte dan de SB en de WS. :hum
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, op RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door WimA »

WimA schreef:
GGBeroopingswerk schreef:En kom ook gelijk even met je verklaring van de herhaaldelijk genoemde tekst.
Het is goed om in zo'n topic, waarin diverse discussie's door elkaar lopen, regelmatig te resumeren wat er is besproken en wat er is vastgesteld. We bespreken het volgende schema en de bewijsstukken daaruit:
schema Ds. Kort pag 176 schreef:Het wordt ons niet duidelijk of ds. Kort hier nu de uitwendige of inwendige roeping bedoelt. De onduidelijkheid blijkt ook te vinden in zijn zelfgemaakte schema op bladzij 176: ‘De uitwendige roeping door middel van Gods Woord (Jes. 53:1; Matth. 23:37; Rom 10:17; 2 Kor 5:11; Gal. 3:2,5; Hebr. 2:3). Wat werkt God in het hart van de zondaar als hij nog onder de wet is? (Rom. 6:15-23).
1. De opwekking uit de dood der zonden en misdaden (Joh. 5:25);
2. De ontwaking uit zijn diepe doodslaap (Ef. 5:14);
3. De opening der ogen (Hand. 26:18);
4. De overtuiging van zonden voor een heilig en rechtvaardig God (Joh. 16:8);
a. Godskennis (Jes. 6:5);
b. ellendekennis (Klaagl. 3:1);
c. zelfkennis (Jes. 17:9)
5. de toeleidende weg tot Christus (Jes. 55:6; Luk. 15:17-20; Joh. 6:35, 65);
a. de trekkende liefde des Vaders (Hos. 2:13; Joh. 6:44);
b. de droefheid naar God (Jer. 31:9; 2 Kor. 7:10);
c. de afsnijding van alles wat God en Christus niet is (Luk. 9:24; Rom. 9:28; Joh. 15).
Er is reeds vastgesteld dat de tekstverwijzing van punt 2, Efeze 5:14 foutief is. Door @Edmund is gezegd dat ds. Kort hier als "bewijs" "bedoelde*" Rom. 7 vs. 8 en 9. @GGBeroopingswerk vraagt vervolgens hoe deze tekst dan juist moet worden verklaard als deze als bewijs niet kan dienen.
Dat is de huidige stand in dit topic. Ik zal eerst de juiste verklaring geven van Rom. 7 vs 8 en 9 en aangeven waarom het onzinnig is deze als bewijs aan te voeren bij punt 2 in het schema van ds. Kort (zoals hierboven genoemd). Daarnaast zal ik ook aangeven dat het tekst bewijs van punt 1 in het schema van ds. Kort niet klopt, eigenlijk om dezelfde reden als de foutieve verwijzing van stap 2, de aangehaalde tekst zegt nu juist wel dat de opwekking gelijk is aan levendmaking.

In Romeinen 7 vs 8 en 9 staat:
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.

Allereerst wordt in deze tekst niet gerept over "ontwaken" of iets dergelijks. Alleen over "levend geworden" en "gestorven". Daarnaast is dit een moeilijke tekst in de zin dat het overdrachtelijk gelezen moet worden. Een zinssnede "zo is de zonde weder levend geworden" kan natuurlijk niet letterlijk worden genomen. Netzomin als b.v. in Ps 68,17 Waarom springt gij op, gij bultige bergen? Dezen berg heeft God begeerd tot Zijn woning; ook zal er de HEERE wonen in eeuwigheid. wordt gezegd dat bergen fysiek springen.
Uitleg van een tekst (zoals deze) moet iig zodanig zijn dat het niet in tegenspraak is met andere teksten. De uitleg die @Edmund, en ook @GGBeroopingswerk aan deze tekst geeft is in strijd met Ef. 5 vs 14 dus die uitleg klopt zowieso niet. De enige valide uitleg is: "dat de zonde wordt gevoeld doordat de zondaar levend is gemaakt" Net zoals iemand in het ziekenhuis kan zeggen: "De pijn komt terug" terwijl wordt bedoeld "De verdoving raakt uitgewerkt". En deze uitleg ondersteund de visie dat alleen degenen die van dood levend zijn gemaakt open ogen hebben om hun zonde en vervloeking te zien.

t.a.v. punt 1 uit het schema, 1. De opwekking uit de dood der zonden en misdaden (Joh. 5:25); wordt als bewijstekst Joh. 5 vs 25 genoemd. Let wel: ds. Kort leert hier dat de zondaar nog niet levendgemaakt is maar "ontwaakt". De tekst luidt:
25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Hoe kan men nu zo'n tekst aanvoeren als bewijs om aan te tonen dat de zondaar niet levend wordt gemaakt bij de opwekking uit de dood? Deze tekst bewijst a. Dat de zondaar wordt opgewekt uit de dood (levendmaking) en dat dat gebeurd door de Zone Gods, dus door Christus.

*. Ben benieuwd waar deze stellige bewerking vandaan komt. Inzage in een nieuwe druk soms die ontdaan is van onzin verwijzigen?
Ik zie dat @GGBeroopingswerk, @Edmund reeds allerlei reactie's plaatsen maar op bovenstaande post nog niet zijn ingegaan. Mag ik ze hierop nogmaals attenderen?
Ook @Rietje2 komt met harde beschuldigen richting de ds. Roos en ds. de Heer maar bovenstaande feitelijke constateringen - dat de Schriftbewijzen van ds. Kort in zijn schema's het tegendeel aantonen van zijn poneringen - worden ijverig genegeerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19293
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door huisman »

Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door klever »

WimA schreef:
WimA schreef:
GGBeroopingswerk schreef:En kom ook gelijk even met je verklaring van de herhaaldelijk genoemde tekst.
Het is goed om in zo'n topic, waarin diverse discussie's door elkaar lopen, regelmatig te resumeren wat er is besproken en wat er is vastgesteld. We bespreken het volgende schema en de bewijsstukken daaruit:
schema Ds. Kort pag 176 schreef:Het wordt ons niet duidelijk of ds. Kort hier nu de uitwendige of inwendige roeping bedoelt. De onduidelijkheid blijkt ook te vinden in zijn zelfgemaakte schema op bladzij 176: ‘De uitwendige roeping door middel van Gods Woord (Jes. 53:1; Matth. 23:37; Rom 10:17; 2 Kor 5:11; Gal. 3:2,5; Hebr. 2:3). Wat werkt God in het hart van de zondaar als hij nog onder de wet is? (Rom. 6:15-23).
1. De opwekking uit de dood der zonden en misdaden (Joh. 5:25);
2. De ontwaking uit zijn diepe doodslaap (Ef. 5:14);
3. De opening der ogen (Hand. 26:18);
4. De overtuiging van zonden voor een heilig en rechtvaardig God (Joh. 16:8);
a. Godskennis (Jes. 6:5);
b. ellendekennis (Klaagl. 3:1);
c. zelfkennis (Jes. 17:9)
5. de toeleidende weg tot Christus (Jes. 55:6; Luk. 15:17-20; Joh. 6:35, 65);
a. de trekkende liefde des Vaders (Hos. 2:13; Joh. 6:44);
b. de droefheid naar God (Jer. 31:9; 2 Kor. 7:10);
c. de afsnijding van alles wat God en Christus niet is (Luk. 9:24; Rom. 9:28; Joh. 15).
Er is reeds vastgesteld dat de tekstverwijzing van punt 2, Efeze 5:14 foutief is. Door @Edmund is gezegd dat ds. Kort hier als "bewijs" "bedoelde*" Rom. 7 vs. 8 en 9. @GGBeroopingswerk vraagt vervolgens hoe deze tekst dan juist moet worden verklaard als deze als bewijs niet kan dienen.
Dat is de huidige stand in dit topic. Ik zal eerst de juiste verklaring geven van Rom. 7 vs 8 en 9 en aangeven waarom het onzinnig is deze als bewijs aan te voeren bij punt 2 in het schema van ds. Kort (zoals hierboven genoemd). Daarnaast zal ik ook aangeven dat het tekst bewijs van punt 1 in het schema van ds. Kort niet klopt, eigenlijk om dezelfde reden als de foutieve verwijzing van stap 2, de aangehaalde tekst zegt nu juist wel dat de opwekking gelijk is aan levendmaking.

In Romeinen 7 vs 8 en 9 staat:
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.

Allereerst wordt in deze tekst niet gerept over "ontwaken" of iets dergelijks. Alleen over "levend geworden" en "gestorven". Daarnaast is dit een moeilijke tekst in de zin dat het overdrachtelijk gelezen moet worden. Een zinssnede "zo is de zonde weder levend geworden" kan natuurlijk niet letterlijk worden genomen. Netzomin als b.v. in Ps 68,17 Waarom springt gij op, gij bultige bergen? Dezen berg heeft God begeerd tot Zijn woning; ook zal er de HEERE wonen in eeuwigheid. wordt gezegd dat bergen fysiek springen.
Uitleg van een tekst (zoals deze) moet iig zodanig zijn dat het niet in tegenspraak is met andere teksten. De uitleg die @Edmund, en ook @GGBeroopingswerk aan deze tekst geeft is in strijd met Ef. 5 vs 14 dus die uitleg klopt zowieso niet. De enige valide uitleg is: "dat de zonde wordt gevoeld doordat de zondaar levend is gemaakt" Net zoals iemand in het ziekenhuis kan zeggen: "De pijn komt terug" terwijl wordt bedoeld "De verdoving raakt uitgewerkt". En deze uitleg ondersteund de visie dat alleen degenen die van dood levend zijn gemaakt open ogen hebben om hun zonde en vervloeking te zien.

t.a.v. punt 1 uit het schema, 1. De opwekking uit de dood der zonden en misdaden (Joh. 5:25); wordt als bewijstekst Joh. 5 vs 25 genoemd. Let wel: ds. Kort leert hier dat de zondaar nog niet levendgemaakt is maar "ontwaakt". De tekst luidt:
25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Hoe kan men nu zo'n tekst aanvoeren als bewijs om aan te tonen dat de zondaar niet levend wordt gemaakt bij de opwekking uit de dood? Deze tekst bewijst a. Dat de zondaar wordt opgewekt uit de dood (levendmaking) en dat dat gebeurd door de Zone Gods, dus door Christus.

*. Ben benieuwd waar deze stellige bewerking vandaan komt. Inzage in een nieuwe druk soms die ontdaan is van onzin verwijzigen?
Ik zie dat @GGBeroopingswerk, @Edmund reeds allerlei reactie's plaatsen maar op bovenstaande post nog niet zijn ingegaan. Mag ik ze hierop nogmaals attenderen?
Ook @Rietje2 komt met harde beschuldigen richting de ds. Roos en ds. de Heer maar bovenstaande feitelijke constateringen - dat de Schriftbewijzen van ds. Kort in zijn schema's het tegendeel aantonen van zijn poneringen - worden ijverig genegeerd.
Ik ben ook benieuwd, want met name rietje2 beschuldigd ds. Roos telkens van: woorden verdraaien, niet met teksten bewezen enz. maar vervolgens zegt ze zelf niet hoe en waar ze wat bedoeld.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door WimA »

huisman schreef:Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Een duidelijk voorbeeld hoe, eenmaal dwalende, het lezen van opzichzelf leerzame en rechtzinnige stukken andere dwalingen introduceert of lijkt te ondersteunen. Als men het onderscheidt tussen de uit- en inwendige roeping ontkent - en in een eerder topic is deze opvatting van @Huisman al eens duidelijk geworden - dan begrijp ik de gevolgrekking wel.

En dat is mijn grote bezwaar tegen het "dumpen" van dit soort citaten. De pennevruchten van oude schrijvers zijn niet onderverdeeld in losse, op zichzelf staande citaten, maar vormen tezamen een visie waarbij men citaten niet los kan zien van elkaar. Maakt McCheyne het onderscheidt tussen de uit- en inwendige roeping? Dit is de eerste vraag die beantwoord moet worden - naast andere - om bovenstaand citaat juist te interpreteren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19293
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Een duidelijk voorbeeld hoe - als men eenmaal reeds dwaalt het lezen van opzichzelf leerzame en rechtzinnige stukken andere dwalingen introduceert. Als men het onderscheidt tussen de uit- en inwendige roeping ontkent - en in een eerder topic is deze opvatting van @Huisman al eens duidelijk geworden - dan begrijp ik de gevolgrekking wel.

En dat is mijn grote bezwaar tegen het "dumpen" van dit soort citaten. De pennevruchten van oude schrijvers zijn niet onderverdeeld in losse, op zichzelf staande citaten, maar vormen tezamen een visie waarbij men citaten niet los kan zien van elkaar. Maakt McCheyne het onderscheidt tussen de uit- en inwendige roeping? Dit is de eerste vraag die beantwoord moet worden - naast andere - om bovenstaand citaat juist te interpreteren.
@WimA jij zou mijn citaten niet meer lezen. Wil je aub aan je eigen woord houden. lees jij de door ds Roos gedumpte citaten maar.

Wil je de hele preek lezen hier de link.Het gaat om preek 45.
http://www.theologienet.nl/documenten/M ... 0deel2.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
huisman schreef:Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Een duidelijk voorbeeld hoe - als men eenmaal reeds dwaalt het lezen van opzichzelf leerzame en rechtzinnige stukken andere dwalingen introduceert. Als men het onderscheidt tussen de uit- en inwendige roeping ontkent - en in een eerder topic is deze opvatting van @Huisman al eens duidelijk geworden - dan begrijp ik de gevolgrekking wel.

En dat is mijn grote bezwaar tegen het "dumpen" van dit soort citaten. De pennevruchten van oude schrijvers zijn niet onderverdeeld in losse, op zichzelf staande citaten, maar vormen tezamen een visie waarbij men citaten niet los kan zien van elkaar. Maakt McCheyne het onderscheidt tussen de uit- en inwendige roeping? Dit is de eerste vraag die beantwoord moet worden - naast andere - om bovenstaand citaat juist te interpreteren.
@WimA jij zou mijn citaten niet meer lezen. Wil je aub aan je eigen woord houden. lees jij de door ds Roos gedumpte citaten maar.

Wil je de hele preek lezen hier de link.Het gaat om preek 45.
http://www.theologienet.nl/documenten/M ... 0deel2.pdf
Ik heb liever een inhoudelijke reactie op mijn opmerking of hier gesproken wordt over de uit- of inwendige roeping. Het lijkt me zeer relevant voor de interpretatie van dit stuk. Zowel de opvatting van citeerder als de opvatting van schrijver zijn relevant voor de beoordeling.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34768
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, de discussieforums Refoforum en RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, de discussieforums Refoforum en RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Dat hebben ze dan net pas toegevoegd.
Heb je gebeld?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19293
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, de discussieforums Refoforum en RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Fijn dat het RD het heeft gerectificeerd. Ik dacht al vergeten ze nu hun eigen refoforum?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34768
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ook het RD is wakker geworden. De krant van wakker reformatorisch nederland

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 01402#hide

Ons forum besteed er volgens het RD geen aandacht aan
Het boek van ds. Kort roept inmiddels veel reactie op, de discussieforums Refoforum en RefoWeb alsook in de kerkelijke organen De Saambinder en De Wachter Sions.
Dat hebben ze dan net pas toegevoegd.
Heb je gebeld?
Gebeld? Kom op zeg, we leven niet in 1950. ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11626
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Ad Anker »

huisman en WimA, doe eens een beetje lief tegen elkaar.

Huisman, ik heb een citaat van ds. Smits gelezen in het artikel van ds. de Heer. Klopt dat citaat? Wat bedoelt ds. Smits daar?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11626
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Ook McCheyne plaatst de overtuiging van zonde buiten de wedergeboorte. Uit een preek over Joh 16:8 „En die (de Trooster) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel.”

McCheyne schreef:2. Sommigen van u zijn wellicht onder overtuiging van zonde, u gevoelt de
verschrikkelijkheid van uw staat buiten Christus en u gevoelt u in waarheid ellendig.
Welnu dan,
1ste. Wees dankbaar voor dit werk van de Heilige Geest: „Vlees en bloed heeft u dit
niet geopenbaard, maar Mijn Vader.” (Matth. 16 : 17). God heeft u in de woestijn
gevoerd, juist om u te lokken, en tot uw hart te spreken van Christus. Langs deze weg
begint Hij Zijn werk in iedere ziel welke Hij wil behouden. Niemand is nog ooit tot
Christus gekomen, die niet eerst overtuigd was van zonde. Allen, die nu reeds in de
hemel zijn ingegaan, zijn hiermee begonnen. Wees dankbaar dat u niet gestorven bent
gelijk zovelen om u heen.
2e. Laat deze overtuiging niet weer verloren gaan. Bedenkt dat u haar zeer lichtelijk
weer verliezen kunt. Wikkelt uzelf slechts tot over de oren in allerlei bezigheden, en
zet uw werk op de rustdag voort, en weldra zult u alles hebben weggevaagd. Wees
slechts wat toegeeflijk in zinne lijke vermaken, neemt slechts een weinig deel in de
genoegens van u metgezellen, en weldra zult u weer even vrolijk en zorgeloos zijn als
zij. Zo ge uw ziel liefhebt, vliedt deze dingen, blijft niet stilstaan, ontvliedt ze. Leest
zulke boeken, die uw benauwdheid gaande houden; gaat onder het gehoor van zulke
leraars die deze benauwdheid niet zoeken te stillen. Bovenal, roept tot de Heilige
Geest, die de Werker daarvan is, dat Hij daarmede in u doorwerke. Roept nacht en dag
dat Hij u toch niet buiten Christus laat blijven. O, zo ge u slapende willen blijven totdat
u in de hel ontwaakt? 3e. Blijft niet bij deze overtuiging staan. Nog bent u niet
behouden. Velen zijn zover gekomen, en toch nog verloren gegaan; velen zijn
overtuigd geweest, en toch nooit tot bekering gekomen, velen hebben hun overtuiging
verloren en zich opnieuw in de zonde gewenteld.
„Gedenk aan de vrouw van Lot.”
(Luk. 17 : 32). U bent niet behouden zolang u niet in de schaapskooi bent. Christus is
de Deur. ,,Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen zullen zoeken in te
gaan en zullen niet kunnen. (Luk. 13 : 24).
Dundee, 4 februari 1837.
Je hebt overtuigingen en zaligmakende overtuigingen. Die eerste gaan over. (hoe was het ook al weer? Steenachtige plaatsen, doornen etc.), de tweede zijn zaligmakend, dat is wanneer je in de schaapskooi Christi bent. Ik weet niet precies wat je hier wilt 'bewijzen'.
Plaats reactie