Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

refo

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door refo »

dennis schreef:
refo schreef:Brochures inzake het gedachtengoed van de GG heb ik niet meer nodig.
Het beeld is nu wel duidelijk.

Men gebruikt o.a. gehaast de lunch (staande aan het aanrecht) om snel weer bezig te kunnen zijn voor onbelangrijke zaken.
HET gedachtengoed van de GG bestaat niet. Er is veel onderscheid. Opmerkingen dat de Christus niet wordt gepredikt zijn dan ook op z'n best generaliserend. Ik ben er van overtuigd dat dat wel gebeurt.
Maar.. Christus wordt pas alles voor een arme zondaar.
En dat zijn we niet zomaar.
Ook de noodzaak om dat te worden, zodat het 'Ik heb niets, maar Hij heeft alles' wordt, MOET gepredikt worden.

Ik ben bang dat veel kritiek op de GG voortkomt uit de afkeer van dat laatste.
Nee, dat denk ik niet.
Als mensen daar een afkeer van zouden hebben zouden ze zo trouw niet opkomen.
Als je daar niet van houdt zijn er beslist leukere dingen te beleven dan 2 maal anderhalf uur op een harde bank stilzitten.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
freek schreef:
refo schreef:'Afwachten of verwachten' van K vd Zwaag
Voor het eerst, of opnieuw?
Ik heb het bij verschijnen twee dagen in huis gehad. Wel spannend, maar de prijs was me te hoog om het zelf te kopen.
Een tijd geleden via marktplaats op de kop getikt voor een tientje.
RF heeft de stof weer actueel gemaakt. Ik neem de belangrijke delen weer eens door.

Van het gedeelte over ds Vreugdenhil word ik warm. Wat begrijpt die man de bijbel goed!
Een zekere Zwoferink blijkt mijn analyse te delen dat in de GG Christus in wezen geen rol van betekenis heeft. Hij is er alleen om de wedergeborene uiteidnlijk tot rust te brengen. (Voor de exacte formulereing zal ik het even moeten nalezen.)
De presentatie van het boek, in de Doelen, met I.A. Kole als dagvoorzitter, was een dag om nooit te vergeten.
Triest wat er daarna allemaal is gebeurd.
Pas maar op, Refo, straks zetten ze je nog onder censuur...

Ik was er...making history. :huhu Maar het blijft een belangrijk en boek en een mooi naslagwerk voor het RF.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:
freek schreef:Voor het eerst, of opnieuw?
Ik heb het bij verschijnen twee dagen in huis gehad. Wel spannend, maar de prijs was me te hoog om het zelf te kopen.
Een tijd geleden via marktplaats op de kop getikt voor een tientje.
RF heeft de stof weer actueel gemaakt. Ik neem de belangrijke delen weer eens door.

Van het gedeelte over ds Vreugdenhil word ik warm. Wat begrijpt die man de bijbel goed!
Een zekere Zwoferink blijkt mijn analyse te delen dat in de GG Christus in wezen geen rol van betekenis heeft. Hij is er alleen om de wedergeborene uiteidnlijk tot rust te brengen. (Voor de exacte formulereing zal ik het even moeten nalezen.)
De presentatie van het boek, in de Doelen, met I.A. Kole als dagvoorzitter, was een dag om nooit te vergeten.
Triest wat er daarna allemaal is gebeurd.
Pas maar op, Refo, straks zetten ze je nog onder censuur...

Ik was er...making history. :huhu Maar het blijft een belangrijk en boek en een mooi naslagwerk voor het RF.
Beetje eenzijdig, dat weer wel. Snap je eigenlijk niet, van zo'n dik boek.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Anker schreef:Beetje eenzijdig, dat weer wel. Snap je eigenlijk niet, van zo'n dik boek.
Sja, het een reactie op een andere eenzijdigheid ;) Dan krijg je dat. :huhu
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
Anker schreef:Beetje eenzijdig, dat weer wel. Snap je eigenlijk niet, van zo'n dik boek.
Sja, het een reactie op een andere eenzijdigheid ;) Dan krijg je dat. :huhu
Mischien wel ja. Tegelijkertijd geld vaak dat de reactie sterker ter andere zijde afwijkt dan de te bestrijden afwijking. Zo ook hier. En bij het boek van ds. Kort.
refo

Bericht door refo »

Als het boek één ding niet is, dan is het eenzijdig.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Als het boek één ding niet is, dan is het eenzijdig.
Idd het is meer een overzichtswerk van zeer verschillende reformatorische meningen over belangrijke onderwerpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
freek

Bericht door freek »

Poeh, inderdaad. Zelden zo'n veelzijdig boek gezien.
dennis

Bericht door dennis »

huisman schreef:
Idd het is meer een overzichtswerk van zeer verschillende reformatorische meningen over belangrijke onderwerpen.
Nou.. Ik heb het niet helemaal gelezen, en daarom ben ik voorzichtig, maar een volkomen objectief boek bestaat volgens mij niet. De mening van de auteur klinkt er m.i. altijd op de een of andere manier in door, door bepaalde keuzes etc.
Jongere

Bericht door Jongere »

dennis schreef:
huisman schreef:
Nou.. Ik heb het niet helemaal gelezen, en daarom ben ik voorzichtig, maar een volkomen objectief boek bestaat volgens mij niet. De mening van de auteur klinkt er m.i. altijd op de een of andere manier in door, door bepaalde keuzes etc.
Dat lijkt me logisch, maar als je "eenzijdigheid" zó ruim definieert, dan zegt het niets meer. Dan zijn we allemaal 'schuldig', dus is het ook geen verwijt meer.
refo

Bericht door refo »

KvdZ is helemaal niet zo eenzijdig. In het deel over de GG laat hij uitgebreid de dss Koster, P Blok, van Dieren, van Dam aan het woord.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:KvdZ is helemaal niet zo eenzijdig. In het deel over de GG laat hij uitgebreid de dss Koster, P Blok, van Dieren, van Dam aan het woord.
Het heeft niet mogen baten...
~~Soli Deo Gloria~~
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hendrikus schreef:
refo schreef:KvdZ is helemaal niet zo eenzijdig. In het deel over de GG laat hij uitgebreid de dss Koster, P Blok, van Dieren, van Dam aan het woord.
Zeker wel, dit heeft mij en veel mensen (in mijn omgeving) duidelijkheid gebracht en is voor hen tot zegen geweest!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Op de één of andere manier vinden deze predikanten het het ergste als mensen dénken dat ze kind van God zijn en het volgens hen niet kúnnen zijn. Daardoor vooral lijkt me de preek-energie verkeerd gericht te worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:
Hendrikus schreef:
Zeker wel, dit heeft mij en veel mensen (in mijn omgeving) duidelijkheid gebracht en is voor hen tot zegen geweest!
ik bedoelde meer dat het KvdZ niet heeft mogen baten dat hij deze dss citeerde
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten