MarthaMartha schreef:Ik wil hem niet kwijt, want ze zijn inmiddels vrij zeldzaam geloof ik.
Maar als ie weer uit de doos van zolder tevoorschijn komt mag je hem zeker lenen!
(maar goed, de verhuizing is pas DV juli 2013)
Oké. Maar wie weet, kom ik 'm voor die tijd wel ergens tegen.
Bij reorganisatie van mijn boekenkast kwam ik het weer tegen en eigenlijk heb ik het amper gelezen hoewel ik het al in 2003 kocht.
Ik bedoel dus `De Gereformeerden`(Agnes Amelink) . Hierin wordt de geschiedenis van de gereformeerden verteld. Beknopt wordt het ontstaan van de gereformeerde kerken geschetst als een van de woelige ontwikkelingen in de 19e eeuw (Afscheiding en Doleantie). Het boek besteedt uitgebreid aandacht aan de betekenis van het gezin, de `scholen met den Bijbel` en de positie van de kerk in de tweede wereldoorlog. Ook komen de veranderingen van de laaste dertig jaren aan de orde. Veel getuigen van hoogtijdagen van het `rijke gereformeerde leven vertellen hun verhaal. (Maar was die tijd wel `zo rijk`?). Bekende- en minder bekende gereformeerden komen aan het woord maar ook is er gepubliceerd wat ouders en grootouders aan hen vertelden.
Dit boek is toch wel een onmisbare uitgave voor iedereen die iets wil begrijpen van het typisch Nederlandse fenomeen van de gereformeerde kerken, en daarmee van Nederland.
En nu.... de gereformeerde kerken bestaan niet meer en zijn `samen op weg`sinds 1961 met de Nederlandse Hervormde Kerk (die ook niet meer bestaat). Sinds 2004 bestaan ze samen onder de naam Protestantse Kerk in Nederland. En daar horen de Lutheranen ook bij, maar die komen in dit boek niet voor.