Dit is nu precies de alom aanwezige vaagheid waar terecht tegen geageerd wordt.Erasmiaan schreef:1.: de Heilige Geest gebruikt de Wet om het hart van mensen te bewerken (om plaats te maken voor Christus);Afgewezen schreef:1. Dit is niet wat Comrie en ds. Moerkerken leren. Die leren dat het geloof ook betrekking heeft op de wet.Erasmiaan schreef:Wij kunnen pas zien of er geloof is, als er oefeningen van het geloof zijn. Ook in ons eigen hart. De oefeningen van het geloof zijn noodzakelijk verbonden aan de beloften (of: de Belofte) van het Evangelie.
2. Door de term 'oefeningen van het geloof' te gebruiken, breng je een enorme vaagheid aan. Want wordt de belofte van het Evangelie nu geloofd of bestaat er (alleen) enige 'werkzaamheid' met betrekking tot de belofte van het Evangelie?
2.: dat ligt eraan hoe sterk de oefeningen zijn. Zolang Christus nog niet wordt omhelsd, zal men het ook nog geen oefeningen des geloofs durven noemen.
Wedergeboorte of schijngeboorte [3]
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Wel, met de kennis van Christus heeft de zondaar nog niet alles. De Schotten en de puriteinen spraken wel over een tweede bekering; wij zouden zeggen: een verzegeling, een bevestiging. In het gezelschapsleven is men dat de bewuste rechtvaardigmaking gaan noemen.ejvl schreef:Omdat ik nog geen enkele keer de uitwerking heb gezien die ik snap aangaande deze gedachten.Erasmiaan schreef: Waarom vraag je continue aan iedereen hoe hij of zij het ziet? Je weet eigenlijk voor jezelf toch al wel hoe jij het ziet? En als je het niet weet, lijkt het me beter dat je niet bij onbekende op internet te rade gaat.
Voor mezelf weet ik dat best, maar een uitgewerkte versie van zondag 7 / 23 en het verschil daarin en hoe dit in de praktijk toegepast word heb ik nog niet gezien of gelezen, tenminste niet voorzien van argumentatie.
Want er word constant gezegd dat het op Christus aanmoet, door iedereen, en ik kan niet rijmen hoe het op Christus aan moet terwijl er aan de andere kant gezegd word dat de bewuste vergeving een nadere weldaad is.
Als iemand mij dat kan uitleggen hoe er een situatie kan zijn dat er Christuskennis aanwezig is maar geen bewuste vergeving van zonden dat zo'n persoon toch behouden is, beloof ik dat ik m'n mond zou houden hierover.
Lekker onderbouwd.Afgewezen schreef:Dit is nu precies de alom aanwezige vaagheid waar terecht tegen geageerd wordt.Erasmiaan schreef:1.: de Heilige Geest gebruikt de Wet om het hart van mensen te bewerken (om plaats te maken voor Christus);Afgewezen schreef:1. Dit is niet wat Comrie en ds. Moerkerken leren. Die leren dat het geloof ook betrekking heeft op de wet.Erasmiaan schreef:Wij kunnen pas zien of er geloof is, als er oefeningen van het geloof zijn. Ook in ons eigen hart. De oefeningen van het geloof zijn noodzakelijk verbonden aan de beloften (of: de Belofte) van het Evangelie.
2. Door de term 'oefeningen van het geloof' te gebruiken, breng je een enorme vaagheid aan. Want wordt de belofte van het Evangelie nu geloofd of bestaat er (alleen) enige 'werkzaamheid' met betrekking tot de belofte van het Evangelie?
2.: dat ligt eraan hoe sterk de oefeningen zijn. Zolang Christus nog niet wordt omhelsd, zal men het ook nog geen oefeningen des geloofs durven noemen.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Misschien. Volgens mij is er nogal verwarring over de term 'bewuste rechtvaardigmaking'. Ik denk dat er in veel gevallen gewoon mee bedoeld wordt wat er gebeurt als een zondaar tot geloof komt. En dan is het geen tweede weldaad of verzegeling, maar dan is het gewoon wat er gekend moet worden tot zaligheid.Erasmiaan schreef:Wel, met de kennis van Christus heeft de zondaar nog niet alles. De Schotten en de puriteinen spraken wel over een tweede bekering; wij zouden zeggen: een verzegeling, een bevestiging. In het gezelschapsleven is men dat de bewuste rechtvaardigmaking gaan noemen.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Aha, als ik een conclusie mag trekken, er is dus geen sprake van een openstaande schuld na zondag 7, wel aangevallen en bestreden, en de bewuste rechtvaardigmaking is een term dat het alles nog eens extra bevestigd is?Erasmiaan schreef: Wel, met de kennis van Christus heeft de zondaar nog niet alles. De Schotten en de puriteinen spraken wel over een tweede bekering; wij zouden zeggen: een verzegeling, een bevestiging. In het gezelschapsleven is men dat de bewuste rechtvaardigmaking gaan noemen.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Zondag 7 natuurlijk zelf niet, maar wie dit beleid kent daar natuurlijk wel iets van:ejvl schreef:Ook hier kan ik mee instemmen, maar zie jij zondag 7 als een bewuste vergeving van zonden (rechtvaardigmaking)?
En hoe ervaar je dat dan? Wel, wat ik eerder al zei:HC schreef:dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil
peterf schreef:Door het ware geloof te zien op het vokomen en volbrachte werk van Christus, en door het geloof diep verwonderd te mogen zeggen: Ook voor mij!
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Dat heet discussieren.Erasmiaan schreef:Waarom vraag je continue aan iedereen hoe hij of zij het ziet? Je weet eigenlijk voor jezelf toch al wel hoe jij het ziet? En als je het niet weet, lijkt het me beter dat je niet bij onbekende op internet te rade gaat.ejvl schreef:Daar kan ik mee instemmen, maar dat is niet echt een antwoord, want het kennen van Christus, hoe vul je dat in?peterf schreef: Als je bedoeld dat wij of hij/zij zelf dan zou kunnen beredeneren dat iemands zonden al vergeven zijn voordat hij/zij het zelf weet, nee. Van Gods kant, ja, alleen moet dat verder worden uitgewerkt. Maar dus altijd gericht op een kennen van Christus.
Is een openbaring al genoeg, zonder bewuste vergeving van zonden?
Of is een bewust vergeving van zonden pas genoeg?
Wanneer ben je behouden?
Als je niets meer mag vragen en niets meer mag zeggen/bekritiseren heb je een politiestaat.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Dat kan gepaard gaan met de ervaring dat de schuld nog openstaat. De bewuste rechtvaardigmaking wordt ervaren als het in de ziel zo gesteld is dat het geen overbodige luxe is.ejvl schreef:Aha, als ik een conclusie mag trekken, er is dus geen sprake van een openstaande schuld na zondag 7, wel aangevallen en bestreden, en de bewuste rechtvaardigmaking is een term dat het alles nog eens extra bevestigd is?Erasmiaan schreef: Wel, met de kennis van Christus heeft de zondaar nog niet alles. De Schotten en de puriteinen spraken wel over een tweede bekering; wij zouden zeggen: een verzegeling, een bevestiging. In het gezelschapsleven is men dat de bewuste rechtvaardigmaking gaan noemen.
Als je voortdurend ondervraagd wordt, heb je een politieverhoor.Simon schreef:Als je niets meer mag vragen en niets meer mag zeggen/bekritiseren heb je een politiestaat.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Nee, nee, nee, niet alles door elkaar halen! Er is een verzegeling met de Heilige Geest waar de Puriteinen inderdaad (soms) spreken over een tweede bekering. Maar dat is écht wat anders! Dat is dus zeker niet hetzelfde als de bewuste rechtvaardigmaking!ejvl schreef:Aha, als ik een conclusie mag trekken, er is dus geen sprake van een openstaande schuld na zondag 7, wel aangevallen en bestreden, en de bewuste rechtvaardigmaking is een term dat het alles nog eens extra bevestigd is?Erasmiaan schreef: Wel, met de kennis van Christus heeft de zondaar nog niet alles. De Schotten en de puriteinen spraken wel over een tweede bekering; wij zouden zeggen: een verzegeling, een bevestiging. In het gezelschapsleven is men dat de bewuste rechtvaardigmaking gaan noemen.
Over de verzegeling met de Heilige Geest is ook best wel e.e.a. geschreven, o.a. een jaar terug nog door Ds. Paul in de Saambinder.
Ik ken geen enkele puritein die een ondekte zondaar niet de noodzakelijkheid van Christus aanwijst totdat die Christus door het geloof heeft omhelst! Zij preken onophoudelijk de noodzakelijkheid van de bewuste rechtvaardigmaking!
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Dank voor uw antwoord.Erasmiaan schreef: Dat kan gepaard gaan met de ervaring dat de schuld nog openstaat. De bewuste rechtvaardigmaking wordt ervaren als het in de ziel zo gesteld is dat het geen overbodige luxe is.
U schrijft, de ervaring dat de schuld nog openstaat, moet ik dit zo verstaan dat deze ervaring een aanvechting of bestrijding is? Als het goed is heeft iemand met Christus kennis eens mogen beleven dat ze zonden wel vergeven zijn, hoe klein en zwak en aangevallen ook, maar de ervaring waar u dan over schrijft is dat dan een bestrijding/aanvechting, iemand waar het geloof even ontbreekt in de beoefening, dit wel gehad heeft maar het nu ontbreekt?
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Je moet maar veel aan de Heere vragen of jij en ik daar uit de ondervinding nog eens met elkaar over mogen spreken. Dat zou veel vruchtbaarder zijn dan dit eindeloze gevraag en gediscussieer.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 13 dec 2012, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Gij zijt verzegeld met de Heilige Geest, nadat gij tot geloof gekomen zijt.peterf schreef:Nee, nee, nee, niet alles door elkaar halen! Er is een verzegeling met de Heilige Geest waar de Puriteinen inderdaad (soms) spreken over een tweede bekering. Maar dat is écht wat anders! Dat is dus zeker niet hetzelfde als de bewuste rechtvaardigmaking!ejvl schreef:Aha, als ik een conclusie mag trekken, er is dus geen sprake van een openstaande schuld na zondag 7, wel aangevallen en bestreden, en de bewuste rechtvaardigmaking is een term dat het alles nog eens extra bevestigd is?Erasmiaan schreef: Wel, met de kennis van Christus heeft de zondaar nog niet alles. De Schotten en de puriteinen spraken wel over een tweede bekering; wij zouden zeggen: een verzegeling, een bevestiging. In het gezelschapsleven is men dat de bewuste rechtvaardigmaking gaan noemen.
Over de verzegeling met de Heilige Geest is ook best wel e.e.a. geschreven, o.a. een jaar terug nog door Ds. Paul in de Saambinder.
Dit is het onderpand/voorschot op de Erfenis.etc.
Staat allemaal begrijpbaar in de Bijbel toch?
Als ik als nieuwe gelovige in bovenstaande discussie terecht zou komen, welke totaal tegengesteld is aan de ''eenvoud des geloofs'', zou ik me geen raad weten.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Sorry dat ik me er mee bemoei, maar dat is toch niet netjes zo? Tuurlijk mag dit gevraagd worden. Aan dit antwoord heeft ejvl helemaal niks.Erasmiaan schreef:Je moet maar veel aan de Heere vragen of jij en ik daar uit de ondervinding nog eens met elkaar over mogen spreken. Dat zou veel vruchtbaarder zijn dan dit eindeloze gevraag.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Het zou mij erg verblijden als u antwoord zou willen geven, ik vraag deze dingen niet omdat ik het leuk vind of om er twist uit te halen of iemand klem proberen te praten (dat lukt mij toch niet) maar omdat ik dit verstandelijk ook wil bevatten hoe deze leer in elkaar steekt.Erasmiaan schreef:Je moet maar veel aan de Heere vragen of jij en ik daar uit de ondervinding nog eens met elkaar over mogen spreken. Dat zou veel vruchtbaarder zijn dan dit eindeloze gevraag.
Ik zie deze leer veel aangevallen worden aangaande zondag 7 en 23, en ik probeer deze leer te begrijpen.
De beschuldiging is dat de bewuste vergeving van zonden niet perse nodig is maar een nadere weldaad is, wat ik uit uw reacties opmerk is dat de zonden in zondag 7 wel bewust vergeven zijn maar dat dit aangevallen en bestreden word, het kan kwijt zijn, en dat zondag 23 een extra verzegeling is.
Klopt mijn conclusie dan?
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Klopt, maar het onderscheid is daarom belangrijk te noemen!Simon schreef:Gij zijt verzegeld met de Heilige Geest, nadat gij tot geloof gekomen zijt.
Dit is het onderpand/voorschot op de Erfenis.etc.
Staat allemaal begrijpbaar in de Bijbel toch?
Dat wil nog niet zeggen dat het een onzinnige discussie is, omdat er veel door elkaar wordt gehaald en uit elkaar wordt getrokken.Simon schreef:Als ik als nieuwe gelovige in bovenstaande discussie terecht zou komen, welke totaal tegengesteld is aan de ''eenvoud des geloofs'', zou ik me geen raad weten.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Zondag 7 en 23 zijn geen onderscheiden weldaden, het is hetzelfde geloof waarover wordt gesproken. Het gaat in zondag 23 alleen dieper in op het gedeelte van vraag/antwoord 21: "maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken". En dan dus met name de gerechtigheid.ejvl schreef:Het zou mij erg verblijden als u antwoord zou willen geven, ik vraag deze dingen niet omdat ik het leuk vind of om er twist uit te halen of iemand klem proberen te praten (dat lukt mij toch niet) maar omdat ik dit verstandelijk ook wil bevatten hoe deze leer in elkaar steekt.Erasmiaan schreef:Je moet maar veel aan de Heere vragen of jij en ik daar uit de ondervinding nog eens met elkaar over mogen spreken. Dat zou veel vruchtbaarder zijn dan dit eindeloze gevraag.
Ik zie deze leer veel aangevallen worden aangaande zondag 7 en 23, en ik probeer deze leer te begrijpen.
De beschuldiging is dat de bewuste vergeving van zonden niet perse nodig is maar een nadere weldaad is, wat ik uit uw reacties opmerk is dat de zonden in zondag 7 wel bewust vergeven zijn maar dat dit aangevallen en bestreden word, het kan kwijt zijn, en dat zondag 23 een extra verzegeling is.
Klopt mijn conclusie dan?