GGBeroopingswerk schreef:
Dan wil ik wel (nog steeds in afwachting van de ± 20 pagina's terug gevraagde drie Bijbelteksten die laten zien dat je wedergeboren kan zijn, zonder Christus te kennen) ingaan op de gelijkenis van het zaad:
1. Het zaad is het Woord Gods.
2. Het zaad was bij iedereen gelijk.
3. Er waren mensen wiens hart zo hard was als steen, het zaad vond geen ingang, werd weggepikt.
4. Er waren 3 soorten mensen in wie de Heilige Geest werkte. Bij alle drie soorten mensen vond het Woord ingang, en werd er een plant zichtbaar, maar (nog) geen vruchten.
5. Bij twee soorten mensen waren het de algemene werkingen des Heilige Geestes. Daar stierf de plant.
6. Bij laatste 'groep' was het echter die bijzondere werkzaamheden van de Heilige Geest. Daar bracht de plant ook vrucht voort.
7. En daarom zegt Gods Woord niet: aan de werkingen des Geestes zult gij de boom kennnen, of aan de wortel kunt gij de boom kennen, maar aan de vrucht kunt gij de boom kennen.
Dat is een goede posting GGBeroopingswerk. Toch vul ik deze graag aan. Ik plaats eerst even het bijbelgedeelte:
Matth. 7:16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
‘Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.’ En nu wat zijn die vruchten dan? Dat lezen we een vers later, het 21e vers. ‘Die daar doet den wil Mijns Vaders.’ Doen, is dat werken? Nu lees ik toch even in de kantlijn en neem de kanttekening daarbij:
‘die daar doet den wil Mijns Vaders’.
Dat is, die in Christus oprecht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt; 1 Thess. 4:3.
Dus de vruchten kennen we door te doen ‘den wil Mijns Vaders’, dat is in Christus oprecht te geloven.
En wat leert ons de verwijzing naar Joh. 6:40: En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Nu duidelijker kan Gods Woord niet zijn!