Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Ad Anker
Moderator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Dag mensen,

Zojuist ontving opnieuw een PB met de vraag of ik misschien teruggekeerd was onder de naam 'GGBeroopingswerk'. Dat is níet het geval; ook niet onder een andere naam.

Met vriendelijke groet,
Luther
Dat was dan zeker een schijnreïncarnatie.
Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk. :) Maar, welkom terug Luther!
klever

Bericht door klever »

edmund schreef:Klever. Ik zet een paar teksten met kanttekeningen op een rij, dan kan jezelf je conclusie trekken:

Joh. 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

‘de doden zullen’
Dat is, die geestelijk dood zijn door de misdaden en zonden; Ef. 2:1,5.

‘gehoord hebben’
Namelijk alzo dat zij die ook door het geloof hebben aangenomen; Joh. 1:12.

‘leven’
Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding; Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4; Gal. 2:20.

Efeze 1:13: In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

De verzegeling is de wedergeboorte na of door het geloof. Zie kanttekeningen:

‘nadat gij geloofd’:
Of, als gij geloofd hebt. Want deze verzegeling des Geestes geschiedt door het geloof, en op het geloof, Gal. 3:2.

‘verzegeld geworden’:
Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begaaft en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften, 2 Cor. 1:21,22, en 2 Cor. 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15; Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods; Rom. 5:2, en Rom. 8:38,39.

En standen bestaan er niet.

‘als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften’ is dat een opwas in de genade.
[knip] Speel aub niet op de persoon!
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
edmund

Bericht door edmund »

@Klever. Ik citeer wat ds. Kort er van schrijft op blz 149: “Je hoort het nogal eens: het moet Kerst worden, het moet Pasen worden in de ziel, enz. Vele prdeikanten geven hieraan een geestelijke betekenis,die Gods Woord niet kent. Men verklaart de gang van de discipelen, tijdens de omwandeling van de Heere Jezus, te subjectief. Men gaat uit van een soort ‘modelbekering’, die naar de standen van het geestelijk leven is opgezet. Dat is geen gezonde uitleg van Gods Woord. Zo verliest men het contact met de werkelijke betekenis van de tekst en de eenvoud van het evangelie. Gods woord wordt zodanig ‘vergeestelijkt’, dat er geen ware geestelijkheid meer overblijft. (..) De leer der Schrift wordt aangepast naar de basisprincipes van de embryotheologie. De voorbeelden hiervan zijn te over; denk aan Jakob, Ruth, Nicodémus, enz. Ook de handel en wandel van de discipelen (..) worden aan de inzichten en opvattingen van de embryoleraars aangepast. Die embryotheologanten heersen over de tekst en de geschiedenis van Gods Woord, in plaats dat de Schrift hun uilegger is. Het resultaat is dat de heilsfeiten bij hen uit hun verband worden gerukt, verzelfstandigd, verkeerd toegepast en verdraaid worden. Men raakt hierdoor steeds verder van Gods Woord af. Leer en leven komen op ondeugdelijke gronden te staan.”
Laatst gewijzigd door edmund op 05 dec 2012, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
edmund

Bericht door edmund »

Beste Klever, ik vergeef je (vijandige) opmerking. Ik had pas nog wel van een ander “laddersysteem” gelezen, maar dan met 62 trappen van ontdekking. Die wil ik je niet onthouden. Wellicht dat jij je hier, of een ander, onder Gods zegen, in herkennen mag.

1. Dat ik een zondaar was door een dadelijk en dagelijks bedrijf van zonden en daarom een zondaar;
2. Dat ik zonder geest en leven onbekeerd was;
3. Dat ik een dode en onmachtige zondaar was, geheel krachteloos;
4. Dat ik een vijandig zondaar was tegen al wat genade is,
5. Dat ik een werkelijke zondaar was, om door eigengerechtigheid gezaligd te worden;
6. Dat ik een arm zondaar was en dat ik iets had of kon doen;
7. Dat ik Jezus’gerechtigheid als een zondaar nodig had;
8. Dat ik als zondaar eerst een voorwerp van Jezus moest worden;
9. Dat ik als een verloren zondaar tot Jezus moest gebracht worden;
10. Dat ik dan eerst een voorwerp van Jezus voor Jezus was, als ik niets had of kon doen en geheel schuldig was;
11. Dat ik nooit naar Jezus om zou zien, zo Hij naar mij niet omzag;
12. Dat ik die bereidwilligheid om tot Jezus te komen niet van mijzelf bezat;
13. Dat ik in de staat van genade niet kan werken, zonder voorkomende genade;
14. Dat Jezus altijd de eerste en de laatste moet zijn;
15. Als ik in zonden gevallen ben, moet ik weer geholpen worden; anders blijf ik in de zonden liggen;
16. Dat ik niet bewaren kan voor zonden, maar bewaard moet worden;
17. Dat ik in diezelfde zonde, waaruit ik opgestaan ben, weer kan vallen als ik niet bewaard word;
18. Dat eigengerechtigheid mijn bijliggend kwaad is in al mijn verrichtingen;
19. Zonder eigenliefde is voornamelijk mijn gemene zonde;
20. Gen zaak kan ik verrichten of het kwaad der zonde ligt erin;
21. Dat ik altijd genegen ben om van gegeven genade mijn Christus te maken;
22. Dat ik altijd van het oordeel der vromen wil afhangen, of ik genade heb of niet;
23. Dat ik van niemand mag afhangen aangaande mijn genadestaat van de Heilige Geest;
24. Dat ik altijd moet zien op mijn genade dan op mijn gebrek, dat zeer groot is;
25. Dat ik altijd als een heilige gezaligd wil worden en niet als een goddeloze;
26. Dat ik altijd gronden in mijzelf zoek en niet in Christus;
27. Dat ik altijd denk met een goede gesteldheid aangenamer te zijn bij God, dan met een kwade;
28. Dat ik eens geleerd heb, moet mij gedurig weer geleerd worden;
29. Over verootmoediging voor mijn zonden mijzelf vrede toesprekende zonder een wezenlijke vernieuwing des verbonds;
30. Dat lang gelden zonden mij zo zwaar niet drukken als die pas begaan zijn;
31. Dat ik altijd van God wil denken, dat Hij lang geleden zonden zo niet komt te gedenken, als die pas bedreven zijn;
32. Dat ik altijd wil denken als God mij kastijdt, dat het is om een pas begaande zonde en niet over een oude;
33. Dat ik mijn inwonende zonde niet zo Godonterend zie als mijn dadelijk bedrijf;
34. Dat ik altijd veel meer met mijn openbare zonden te doen heb, dan met mijn verborgen zonden;
35. Dat ik veel meer gebruikmaak van Christus’ lijdelijke gehoorzaamheid dan van Zijn dadelijke gehoorzaamheid;
36. Dat ik veel meer met Christus’ priesterambt te doen heb, dan met Zijn profetisch of koninklijk ambt;
37. Dat ik veel meer mijn geluk op het oog heb dan de ere Gods;
38. Dat ik veel meer op troost gesteld ben dan om geleerd of geheiligd te worden;
39. Dat ik veel meer naar verzekering sta dan naar heiligmaking;
40. Dat ik op de kenmerken van genade mijn ziel meer geruststel, dan op de verzegeling van de Heilige Geest;
41. Dat ik meer God dien om mijns zelfs wil, dan om Gods wil;
42. Dat ik veel meer God dien uit nood, dan uit liefde;
43. Dat ik mijzelf neer zoek, dan verloochen;
44. Dat ik in God te dienen geen kruisdrager wil zijn over mijn inwonende zonden;
45. Dat ik meer Christus vooruitloop dan volg;
46. Dat ik altijd mijn leven wil behouden, en ik moet het juist verliezen om Christus’ wil;
47. Dat ik niet bidden kan of de geest moet het mij leren;
48. Dat ik altijd God wil bewegen door mijn bidden;
49. Dat ik altijd beter en langer wil bidden als anderen bij mij zijn, dan wanneer ik alleen ben;
50. Als ik in mijn oog slecht gebeden heb, dan ben ik beschaamd; indien naar mijn gedachten wel, dan ben ik hoogmoedig;
51. als ik met een gebroken hart bidden mag, dan denk ik Gode aangenamer te zijn dan als ik dat kom te missen;
52. Dat ik God van daad en van dat eeuwig bestel wil veranderen;
53. Als ik alleen bid, wil ik ook gepaste uitdrukkingen voortbrengen; zo niet, dan ben ik beschaamd;
54. Als ik geen hart heb om te bidden, dan ben ik moedelozer en ongelukkiger dan anders;
55. Dat ik altijd gewicht op de plicht van bidden wil leggen, om er Good door te behagen;
56. Als ik gebeden heb ik het openbaar of in het verborgen, ben ik veel geruster;
57. Dat ik wel een vrager Benin mijn bidden, maar ik wacht of versta geen antwoord;
58. Dat ik wel meer rust heb in mijn eigen gebeden, dan in Christus’ voorbidding als Middelaar;
59. Dat ik altijd gronden maak van mijn bidden zo voor land en kerk, als voor mijzelf, anders ga ik door ongeloof moedeloos bij de pakken neerzitten;
60. Ik ben altijd genegen uit mijn gesteldheid voorzeggingen te doen over toekomende zaken, inzonderheid ook over kerk en vaderland;
61. Dat ik van dit mijn schrijven al weer iets bijzonders wil gaan denken, meer dan gemeen;
62. Dat ik licht geniet om mijn dwaasheid te zien, en nog wil ik ze niet loslaten.
Simon

Bericht door Simon »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Dag mensen,

Zojuist ontving opnieuw een PB met de vraag of ik misschien teruggekeerd was onder de naam 'GGBeroopingswerk'. Dat is níet het geval; ook niet onder een andere naam.

Met vriendelijke groet,
Luther
Dat was dan zeker een schijnreïncarnatie.
Weet je dat ik dat ook gedacht heb? (niet van die schijnreïncarnatie maar dat Luther=GGBeroopingswerk. :)
Tsja, 2 mensen die ergens hetzelfde over denken is een zeldzaamheid geworden, lijkt het.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
hervormde

Bericht door hervormde »

klever schreef:
edmund schreef:Klever. Ik zet een paar teksten met kanttekeningen op een rij, dan kan jezelf je conclusie trekken:

Joh. 5:25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

‘de doden zullen’

‘gehoord hebben’

‘leven’
Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding; Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4; Gal. 2:20.

Efeze 1:13: In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

‘nadat gij geloofd’:
Of, als gij geloofd hebt. Want deze verzegeling des Geestes geschiedt door het geloof, en op het geloof, Gal. 3:2.

‘verzegeld geworden’:
Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begaaft en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften, 2 Cor. 1:21,22, en 2 Cor. 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15; Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods; Rom. 5:2, en Rom. 8:38,39.

‘als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften’ is dat een opwas in de genade.
Je bedoelt waarschijnlijk standen ken ik niet, maar Gods volk kent ze wel degelijk.
Uit die laatste zin maak ik op dat je een geestelijke doe het zelver bent.
Het is kenmerkend dat juist de wedergeboortetheologen vaak veroordelend zijn.

Opwas in de genade is inderdaad opwas in de kennis van Christus. Opwas in de kennis van Zijn beloften. Opwas in de kennis van Zijn Naam.

Er is géén opwas in de genade buiten de kennis van Christus om. Dat is wat de Schrift zegt. En wat allerlei zogenaamde theologen daar van maken moeten ze zelf weten. Gij Zone Davids ontferm U mijner. Zonder Hem kan het niet en zonder Hem wil ik niet.
ejvl

Bericht door ejvl »

klever schreef:
ejvl schreef:
Tiberius schreef: Nee, dat stel ik niet. Ik stel juist, dat er al leven is vóór men bewust Christus kent als Zaligmaker voor eigen zonden.
Weet de mens dat zelf ook? Of kan het vanuit de mens gezien nog alle kanten op?
Die mens weet niet dat hij levend is of bekeerd is, die weet alleen dat hij sterven moet, de levende die weet dat hij sterven moet, de doden weten niet met al.
Dus vanuit de mens gezien is er geen leven voor de bewuste rechtvaardigmaking, dus eigenlijk ben je het wel eens met Kort dan?
Simon

Bericht door Simon »

hervormde schreef:
klever schreef:

‘de doden zullen’

‘gehoord hebben’

‘leven’

‘nadat gij geloofd’:

‘verzegeld geworden’:

Je bedoelt waarschijnlijk standen ken ik niet, maar Gods volk kent ze wel degelijk.
Uit die laatste zin maak ik op dat je een geestelijke doe het zelver bent.
Het is kenmerkend dat juist de wedergeboortetheologen vaak veroordelend zijn.

Opwas in de genade is inderdaad opwas in de kennis van Christus. Opwas in de kennis van Zijn beloften. Opwas in de kennis van Zijn Naam.

Er is géén opwas in de genade buiten de kennis van Christus om. Dat is wat de Schrift zegt. En wat allerlei zogenaamde theologen daar van maken moeten ze zelf weten. Gij Zone Davids ontferm U mijner. Zonder Hem kan het niet en zonder Hem wil ik niet.
Romeinen 12:2 (en lees gerust even verder) leert duidelijk genoeg wat de wedergeboorte inhoudt.
Theologen puzzelen maar een eind weg....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mensen, mensen, het is diep droevig. Al 114 pagina's hete hoofden, koude harten. Al 114 pagina's interpretaties van oudvaders, nieuwvaders, Bijbelteksten en kanttekeningen. Al 114 pagina's verketteringen (in de meest letterlijke zin van het woord) en verdachtmakingen van elkaars geestelijk leven.

Het ware te wensen dat bij allen eens de slag naar binnen viel, zoals bij David, gij zijt die man. Dan gaat het waar worden in het leven: Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Dan ga je smartelijk inzien dat je voor 'de waarheid' gestreden hebt, maar dat het beleven wat anders is. Dan ga je ook ervaren dat daar een droefheid in ligt die de wereld niet kent en die 'de godsdienst' veracht. Mensen, houdt toch op met deze onzalige strijd. In het hier bestreden geloof zijn onze ouders en grootouders zalig geworden en dat hebben we nog steeds nodig. Dat we weten hoe groot onze zonden en ellenden zijn (of we dat nu binnen of buiten de wedergeboorte plaatsen), dat we weten hoe we van al onze zonden verlost worden en dat we weten hoe we Gode voor zulk een verlossing zullen dankbaar zijn. We moeten af van theologische etikettenplakkerij maar we moeten naar waarheid in het binnenste. Dat kunnen we zelf niet maken, maar zo'n strijd houdt ons daar wel vanaf.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:Anker, zou je hier nog op willen antwoorden?
ejvl schreef:
Anker schreef: Klopt, maar daar gaat het hier eigenlijk helemaal niet om.
Ik zeg ook niet dat alleen ware droefheid maakt dat je een waar gelovige ben. Ik zeg dat een waar gelovige wel ware droefheid kent zonder bewuste Christuskennis, in het begin van de wedergeboorte.

Help, volgens mij ben ik zo duidelijk als wat. Wie snapt me wel?
Dank, nog een vraag als dat mag.
De waar gelovige zonder Christuskennis, die weet van zichzelf uit nog niet dat hij een waar gelovige is neem ik aan?

Met andere woorden, deze mens zal niet rusten voordat de bewuste Christuskennis aanwezig is?
En de bewuste Christuskennis is de bewuste rechtvaardigmaking?
In de droefheid naar God zal de gelovige zich niet kennen als een waar gelovige. In elke geloofsoefening, gericht op Christus, hoe klein ook, ligt wel zekerheid.
In de leer van ds. Moerkerken is de bewuste Christuskennis niet gelijk aan de bewuste rechtvaardigmaking. Dit laatste wordt gezien als een 'nadere weldaad'. De mens is gerechtvaardigd in het uur van de wedergeboorte. Een gelovige zal die zekerheid alleen hebben in de geloofsoefening. Dat verschil wordt aangeduid in standelijk en statelijk. Statelijk kan iemand gerechtvaardigd zijn, in de stand kan de bewustheid daarvan gemist worden. Dat zegt Brakel ook. In de verdere weg van een gelovige, dus als er kennis is aan de verlossing in Christus, kan het standelijk toch allemaal gemist worden en is er droefheid over de zonde.
Dit neemt niet weg dat er een toeleidende weg tot Christus is, zoals ook omschreven in de Catechismus. De droefheid naar God (zie bijv. het boekje van prof. Wisse) gaat aan de persoonlijke, bevindelijke kennis van Christus vooraf. Zondag 6 komt na zondag 5. Dat is naar de Schrift en zoals oudvaders zoals Boston, Brakel en Smytegelt dat ons leren en ik in deze topic heb proberen aan te geven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:Mensen, mensen, het is diep droevig. Al 114 pagina's hete hoofden, koude harten. Al 114 pagina's interpretaties van oudvaders, nieuwvaders, Bijbelteksten en kanttekeningen. Al 114 pagina's verketteringen (in de meest letterlijke zin van het woord) en verdachtmakingen van elkaars geestelijk leven.

Het ware te wensen dat bij allen eens de slag naar binnen viel, zoals bij David, gij zijt die man. Dan gaat het waar worden in het leven: Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Dan ga je smartelijk inzien dat je voor 'de waarheid' gestreden hebt, maar dat het beleven wat anders is. Dan ga je ook ervaren dat daar een droefheid in ligt die de wereld niet kent en die 'de godsdienst' veracht. Mensen, houdt toch op met deze onzalige strijd. In het hier bestreden geloof zijn onze ouders en grootouders zalig geworden en dat hebben we nog steeds nodig. Dat we weten hoe groot onze zonden en ellenden zijn (of we dat nu binnen of buiten de wedergeboorte plaatsen), dat we weten hoe we van al onze zonden verlost worden en dat we weten hoe we Gode voor zulk een verlossing zullen dankbaar zijn. We moeten af van theologische etikettenplakkerij maar we moeten naar waarheid in het binnenste. Dat kunnen we zelf niet maken, maar zo'n strijd houdt ons daar wel vanaf.
Hier ben ik het wel mee eens, al blijkt telkens weer dat discussies zoals deze vaak uitmondt op hete hoofden, koude harten omdat we elkaar geen milimeter gunnen en vooringenomen zijn in ons standpunt en daarvan niet afwijken. Ik heb geprobeerd om telkens inhoudelijk en zonder op de persoon te spelen mijn standpunten te verdedigen. Dat lukt me niet altijd. Jammer genoeg blijkt het toch, ook in deze discussie, niet helemaal zonder te kunnen.
Wat me echt wel van het hart moet dat zo'n publicatie van ds. Kort zulke discussies in de hand werken. Daarom ben ik heel blij dat bijv. ds. de Heer op een edele wijze het boek recenseert in de Saambinder.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Laten we elkaar niet te snel verdenken van hete hoofden en koude harten.
Het heeft op den duur natuurlijk iets lachwekkends, wanneer een discussie zo lang duurt.
Maar dat betekent nog niet dat deze discussie onbelangrijk is of een discussie 'op de millimeter', of dat het over iets gaat, waar je eigenlijk niets van kunt zeggen.
Het betekent alleen maar dat de standpunten niet bij elkaar komen.
En ook al probeer je ernaar te streven de verschillen te overstijgen en de standpunten wat bij elkaar te brengen, op een bepaald moment moet je erkennen dat je er niet uit komt.
Als ik de citaten lees uit het boek van ds. Kort, dan vraag ik me af of ds. Kort het boek wel had moeten schrijven en dan op déze manier. Maar de vraagstelling blijft actueel. Ook nu, anno 2012, in een geseculariseerd Nederland. Omdat de vraag 'hoe ben ik rechtvaardig voor God?' altijd actueel blijft!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:Maar de vraagstelling blijft actueel. Ook nu, anno 2012, in een geseculariseerd Nederland. Omdat de vraag 'hoe ben ik rechtvaardig voor God?' altijd actueel blijft!
Eens, de vraag blijft hoogstactueel. Deze discussie is een theologische discussie, terwijl deze vraag een bevindelijke vraag moet zijn. Dat is het verschil. We hebben in 2012 behoefte aan 'leesbare brieven' in plaats van 'strijdlustige boeken'. Dat is het euvel bij het verschijnen van een boek als dit, en uiteindelijk ook een discussie als deze.
Al mag een theologische discussie best gevoerd worden.
Pieter van Dam

Bericht door Pieter van Dam »

Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
refo

Bericht door refo »

Pieter van Dam schreef:Wat een zegen dat nu een predikant uit een afgescheiden kerk de waarheid van Gods woord weer zuiver voor het voetlicht brengt. En dat in deze donkere tijd. God heeft ons land nog niet verlaten. Dit boek is al voor velen tot zegen geweest.
Dat laatste lijkt me een onbewezen stelling.
Plaats reactie