Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Tiberius
Administrator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Tiberius »

GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef:
Tiberius schreef:Diverse gronden heb ik hiervoor genoemd, zowel uit de Bijbel als uit de belijdenisgeschriften; precies ook degene die ds. De Heer in zijn weerlegging van ds. Kort noemt.
Dus hoe gegrond wil je het hebben?
Graag waarom de door mij genoemde teksten slechts symbolische waarde hebben...
Hoe bedoel je, symbolische waarde?
Omdat jij ze niet gebruikt in je standpuntbepaling, kreeg ik het gevoel dat deze teksten voor jou niet meer dan een symbolische waarde hebben.
De discussie in dit topic gaat over het begin van de bekering, het punt van de levendmaking.
Het is in deze discussie al vele malen benadrukt, bijna op elke pagina: de karikatuur die Huisman c.s. steeds weer opwerpt, klopt niet, want niemand geeft rust buiten Christus. Dat verwoordt ds. De Heer ook zo helder in de laatste alinea van het 2e artikel van boekrecensie: niemand beweert dat er zaligheid of leven buiten Christus is, maar daar begint de bekering niet mee. (vrij door mij geciteerd, heb exacte tekst niet bij de hand).
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Diverse gronden heb ik hiervoor genoemd, zowel uit de Bijbel als uit de belijdenisgeschriften; precies ook degene die ds. De Heer in zijn weerlegging van ds. Kort noemt.
Dus hoe gegrond wil je het hebben?
Graag waarom de door mij genoemde teksten slechts symbolische waarde hebben...
Hoe bedoel je, symbolische waarde?
Omdat jij ze niet gebruikt in je standpuntbepaling, kreeg ik het gevoel dat deze teksten voor jou niet meer dan een symbolische waarde hebben.[/quote.
De discussie in dit topic gaat over het begin van de bekering, het punt van de levendmaking.
Het is in deze discussie al vele malen benadrukt, bijna op elke pagina: de karikatuur die Huisman c.s. steeds weer opwerpt, klopt niet, want niet niemand geeft rust buiten Christus. Dat verwoordt ds. De Heer ook zo helder in de laatste alinea van het 2e artikel van boekrecensie: niemand ontkent dat er zaligheid of leven buiten Christus is, maar daar begint de bekering niet mee. (vrij door mij geciteerd, heb exacte tekst niet bij de hand).
Misschien is het een idee om beter te quoten. Ik begrijp dat je mijn woorden graag voor jou rekening wil nemen, maar omgekeerd heb ik dat niet zo... :haha
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef: De discussie in dit topic gaat over het begin van de bekering, het punt van de levendmaking.
Het is in deze discussie al vele malen benadrukt, bijna op elke pagina: de karikatuur die Huisman c.s. steeds weer opwerpt, klopt niet, want niet niemand geeft rust buiten Christus. Dat verwoordt ds. De Heer ook zo helder in de laatste alinea van het 2e artikel van boekrecensie: niemand ontkent dat er zaligheid of leven buiten Christus is, maar daar begint de bekering niet mee. (vrij door mij geciteerd, heb exacte tekst niet bij de hand).
Het gaat in dit topic over "Wedergeboorte of schijngeboorte", ofwel de vraag wat de ware wedergeboorte is. Wanneer is iemand waarlijk wedergeboren? Wanneer kent iemand het ware leven?

En de ware wedergeboorte is de kennis van Christus, dan pas begint het ware leven:
- Die de Zoon heeft, heeft het leven, die de Zoon niet heeft, heeft het leven niet.
- Want dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen (...) en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt.

En als het gaat om jou conclusie dat als de Heilige Geest in iemand werkt, dat er dan 'dus al leven' is, wil ik je graag wijzen op de tekst: 'Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven.' Heel duidelijk om te lezen dat iemand bij het horen van de stem van God nog dood is, en (deze stem gehoord hebbende) zal leven.
Simon

Bericht door Simon »

Tiberius schreef: De discussie in dit topic gaat over het begin van de bekering, het punt van de levendmaking.
Het gaat in dit topic over "Wedergeboorte of schijngeboorte", ofwel de vraag wat de ware wedergeboorte is. Wanneer is iemand waarlijk wedergeboren? Wanneer kent iemand het ware leven?

En de ware wedergeboorte is de kennis van Christus, dan pas begint het ware leven:
- Die de Zoon heeft, heeft het leven, die de Zoon niet heeft, heeft het leven niet.
- Want dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen (...) en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt.

En als het gaat om jou conclusie dat als de Heilige Geest in iemand werkt, dat er dan 'dus al leven' is, wil ik je graag wijzen op de tekst: 'Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven.' Heel duidelijk om te lezen dat iemand bij het horen van de stem van God nog dood is, en (deze stem gehoord hebbende) zal leven.
de Heilige Geest kon niet komen voordat Jezus ten hemel gevaren was.
“Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was”
(zie Johannes 7:38, 39).
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Volgens mij zit je twee keer fout in je formulering. Ik heb het even onderstreept.

Maar verder ben jij nu degene die een karikatuur maakt. Er wordt niet zomaar 'out of the blue' gesteld dat men leven buiten Christus leert. Er wordt gesteld dat men leert dat er leven is voordat er Christuskennis is en dat dat neerkomt op dat men leert dat er leven buiten Christus is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Volgens mij zit je twee keer fout in je formulering. Ik heb het even onderstreept.

Maar verder ben jij nu degene die een karikatuur maakt. Er wordt niet zomaar 'out of the blue' gesteld dat men leven buiten Christus leert. Er wordt gesteld dat men leert dat er leven is voordat er Christuskennis is en dat dat neerkomt op dat men leert dat er leven buiten Christus is.
En daarbij wordt er óók nog eens gedaan of dat helemaal geen gevolgen heeft voor prediking en pastoraat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGBeroopingswerk schreef:Misschien is het een idee om beter te quoten. Ik begrijp dat je mijn woorden graag voor jou rekening wil nemen, maar omgekeerd heb ik dat niet zo... :haha
Had net wat getypt, toen crashte hier wat. Maar nu gefixed.
En nee, ik zou niet graag jouw standpunt voor mijn rekening nemen, sorry, dan houd ik me toch maar liever bij de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat zijn twee verschillende zaken: 1) wanneer iemand levendgemaakt is en 2) wanneer iemand Christus kent. Zoals ik al zei: buiten Christus is er geen leven, alle leven begint uit Hem; maar een zondaar is zich dat niet direct bewust.
GGBeroopingswerk schreef:En de ware wedergeboorte is de kennis van Christus, dan pas begint het ware leven:
Nee, de teksten die je erbij haalt gaan daar niet over; zie de bijbehorende kanttekeningen.
GGBeroopingswerk schreef:En als het gaat om jou conclusie dat als de Heilige Geest in iemand werkt, dat er dan 'dus al leven' is, wil ik je graag wijzen op de tekst: 'Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven.' Heel duidelijk om te lezen dat iemand bij het horen van de stem van God nog dood is, en (deze stem gehoord hebbende) zal leven.
Op het moment dat ze de stem van God horen worden ze levend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Volgens mij zit je twee keer fout in je formulering. Ik heb het even onderstreept.
Klopt; inmiddels gefixed.
Fjodor schreef:Maar verder ben jij nu degene die een karikatuur maakt. Er wordt niet zomaar 'out of the blue' gesteld dat men leven buiten Christus leert. Er wordt gesteld dat men leert dat er leven is voordat er Christuskennis is en dat dat neerkomt op dat men leert dat er leven buiten Christus is.
Nee, dat stel ik niet. Ik stel juist, dat er al leven is vóór men bewust Christus kent als Zaligmaker voor eigen zonden.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: Nee, dat stel ik niet. Ik stel juist, dat er al leven is vóór men bewust Christus kent als Zaligmaker voor eigen zonden.
Weet de mens dat zelf ook? Of kan het vanuit de mens gezien nog alle kanten op?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:....sorry, dan houd ik me toch maar liever bij de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Het is jammer en ontsierend voor de discussie, dat de dit steeds zegt. We zijn hier in gesprek op basis van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Er is echter verschil in interpretatie. De visie van de ander afdoen met 'ik houd met toch maar liever bij de Bijbel etc.' is kinderachtig en dom en blokkeert iedere serieuze discussie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Maar verder ben jij nu degene die een karikatuur maakt. Er wordt niet zomaar 'out of the blue' gesteld dat men leven buiten Christus leert. Er wordt gesteld dat men leert dat er leven is voordat er Christuskennis is en dat dat neerkomt op dat men leert dat er leven buiten Christus is.
Nee, dat stel ik niet. Ik stel juist, dat er al leven is vóór men bewust Christus kent als Zaligmaker voor eigen zonden.
Waar geef je nu antwoord op??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Op het onderstreepte.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:....sorry, dan houd ik me toch maar liever bij de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Het is jammer en ontsierend voor de discussie, dat de dit steeds zegt. We zijn hier in gesprek op basis van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Er is echter verschil in interpretatie. De visie van de ander afdoen met 'ik houd met toch maar liever bij de Bijbel etc.' is kinderachtig en dom en blokkeert iedere serieuze discussie.
Ik heb juist het idee, dat serieuze reacties dat effect bij GGBW hebben, daarom probeer ik het maar eens andersom. Misschien helpt dat.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Op het onderstreepte.
Dan heb je dus maar half gelezen.
Plaats reactie