Predikant hersteld hervormde gemeente Huizen losgemaakt

alias

Predikant hersteld hervormde gemeente Huizen losgemaakt

Bericht door alias »

27 nov 2012 | 13.20

De door de synode van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) ingestelde begeleidingscommissie deelt, mede namens kerkenraad en kerkvoogdij van de HHG te Huizen, met pijn en droefheid mee dat de generale commissie voor het opzicht (GCO) met ingang van 3 november 2012 haar predikant ds. A. Kot opnieuw een bijzonder middel van handhaving van de kerkelijke tucht heeft opgelegd. Dit komt erop neer dat Kot op staande voet ontslagen is.

Ds. Kot is per 3 november 2012 losgemaakt van de ambtelijke bediening, losgemaakt van de HHG te Huizen en hij mag niet staan naar een ambt in de HHK gedurende een tijdvak van acht maanden. Het kerkordelijk gevolg hiervan is dat ds. Kot door classis van de HHK is ontzet uit zijn ambt. Hij mag derhalve geen ambtelijke werkzaamheden in of namens de HHK c.q. een van haar gemeenten verrichten. De begeleidingscommissie en de gemeente beraden zich momenteel op de sinds 3 november 2012 ontstane vacature.

De predikant zegt zich pastoraal verantwoordelijk te voelen voor het afgescheiden deel van de gemeente. Op advies van zijn advocaat Peter den Boef gaat Kot naar de burgerlijke rechter. "Er zijn fundamentele fouten gemaakt", zegt Den Boef in het Nederlands Dagblad. "Als een kerk zo'n zware maatregel neemt waardoor een predikant brodeloos op straat staat, mag je toch verwachten dat heel zorgvuldig te werk wordt gegaan". Het zal naar verwachting zes tot negen maanden duren voordat de rechtbank tot een uitspraak komt.

Bron: HHK/RD/ND/IKON
DDD

Al zulke dweepzieke scheurmakers

Bericht door DDD »

[knip] Willen jullie rekening houden met de gevoeligheid van dit onderwerp? Dank!
freek

Re: Predikant hersteld hervormde gemeente Huizen losgemaakt

Bericht door freek »

Om maar zo feitelijk mogelijk te blijven: in hoeverre is sprake van ontslag als het voor een periode van 8 maanden is?
huisman

Bericht door huisman »

Dit zijn topics die altijd mis gaan. Als ik nog eens mod word(als ik later groot ben misschien :huhu ) zou ik ze direct op slot doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Laat ik in dit verdrietige geval dan nog een positief punt noemen.
Het doet me wel goed dat in de HHK de tucht nog wordt gehandhaafd.
In de PKN kun je zelfs op de kansel blijven zonder in God te geloven en zonder tuchtmaatregel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Wat een gezeur over slotjes.
Dit staat in de krant en daar mag je wat over zeggen.

Het lijkt er op dat dominee Kot misschien nog gewoon traktement ontvangt. Dus ontslagen is dan een groot woord.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Slotjes-verzoeken kunnen via de daartoe geëigende wegen.
We willen wel nogmaals aandringen om rekening te houden met de gevoeligheid van dit onderwerp.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Laat ik in dit verdrietige geval dan nog een positief punt noemen.
In de PKN kun je zelfs op de kansel blijven zonder in God te geloven en zonder tuchtmaatregel.
Bei uns ist alles viel besser, hè? :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:Laat ik in dit verdrietige geval dan nog een positief punt noemen.
Als je er inhoudelijk meer van wist zou je heel anders reageren.
Dat is het komische in je reactie.

Maar goed, ik vind het een triest gebeuren.
Ik hoor ds Kot heel graag preken, aan de andere kant is zijn handelswijze idd niet zoals ik zou wensen.
Maar wat is goed uiteindelijk?

Verdrietig.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Slotjes-verzoeken kunnen via de daartoe geëigende wegen.
We willen wel nogmaals aandringen om rekening te houden met de gevoeligheid van dit onderwerp.

Ik zou toch publiekelijk willen vragen om geen topics toe te staan over losgemaakte/geschorste ambtsdragers. Dit was in het verleden volgens mij ook nooit toegestaan omdat dit in strijd is met onze eigen forumregels "Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. "
.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij kun je heel goed met respect over iemand spreken en toch commentaar hebben. Maar goed. Op deze manier is er geen zinnig gesprek over te voeren.

Ik hoop dat er geen kerkelijke verhuizing plaatsvindt van deze predikant, in ieder geval.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:Dit zijn topics die altijd mis gaan. Als ik nog eens mod word(als ik later groot ben misschien :huhu ) zou ik ze direct op slot doen.
Waarom?
heeft de christen niet de plicht alles te onderzoeken en zijn voorgangers te beoordelen?
Wat krijgen we nou voor middeeleeuwse / sovjet toestanden?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Laten we dus bidden voor de gemeente te Huizen, en voor ds. Kot. Dat Zijn Naam in alles geeerd mag worden. Want alles MOET meedewerken ten goede, degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
huisman schreef:Dit zijn topics die altijd mis gaan. Als ik nog eens mod word(als ik later groot ben misschien :huhu ) zou ik ze direct op slot doen.
Waarom?
heeft de christen niet de plicht alles te onderzoeken en zijn voorgangers te beoordelen?
Wat krijgen we nou voor middeeleeuwse / sovjet toestanden?
Dit is de Bijbelse opdracht maar dat zul jij wel middeleeuws vinden.
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Zijt uw voorgangeren gehoorzaam , en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig
En wat de Bijbelse tucht aangaat moeten wij zo handelen.Dus niet op het RF oordelen en veroordelen .
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen ; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u ; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft ; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft , zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Volgens mij kun je heel goed met respect over iemand spreken en toch commentaar hebben. Maar goed. Op deze manier is er geen zinnig gesprek over te voeren.

Ik hoop dat er geen kerkelijke verhuizing plaatsvindt van deze predikant, in ieder geval.
Formeel is hij kerkelijk niet verhuisd anders kon er geen tuchtmaatregel worden toegepast. Informeel is hij kerkelijk wel verhuisd want hij dient een afgescheiden gemeente.

Nee, hij zit niet zonder inkomen. Dat is in de kerk netjes geregeld. Bij losmaking geldt een afbouwregeling. Zo uit mijn hoofd denk ik dat die 3 jaar loopt.
Gesloten