Kort enkele opmerkingen richting edmund (want ik heb nog nooit een fatsoenlijk antwoord terug gehad):
edmund schreef:
On topic: Ik begrijp niet welk punt @WimA en @Erasmiaan met Johannes 3 willen maken.
Joh. 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Wederom geboren worde
Dat is, door den Heiligen Geest van de aangeboren verdorvenheid verlost, en tot een nieuw geestelijk leven vernieuwd worden. Zie Joh. 1:13; Rom. 12:2.
Ik weet niet welk punt je hiermee wilt maken, de kanttekening onderschrijf ik volledig. Alleen, ds. Kort bespreekt de wedergeboorte en laat Johannes 3 rusten. Dat vind ik hoogst merkwaardig, dat punt wilde ik maken.
@Erasmiaan maakt op dat een menselijke geboorte wordt ten voorbeeld gesteld aan een geestelijke geboorte. Ik zie dat niet. 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. 6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
De mens moet door water en Geest geboren worden. Dat is: door de kracht des Heiligen Geestes niet gereinigd wordt van de zonde, gelijk de uiterlijke onreinigheden door water afgewassen worden, Ezech. 36:25. Zie dergelijke manier van spreken, Matth. 3:11.
Water op u sprengen: Het dierbaar bloed van het onbevlekte Lam Jezus Christus zal Ik u door mijn Woord en mijnen Geest toepassen, tot reiniging uwer zielen. Zie 1 Petr. 1:2,19; Ef. 5:26; Hebr. 9:14; 1 Joh. 1:7, enz.
Denk aan mijn vorige post: zwart ondergaan in het bad der wedergeboorte en er met Christus rein weer uit opkomen. Dat heeft NIETS met een natuurlijke ontvangenis van een embryo en een natuurlijke geboorte te maken!
Toch opmerkelijk, waarom wordt het dan "opnieuw geboren worden" genoemd, als het verder eigenlijk niets met de geboorte te maken heeft. Nee, ik houd het daarvoor, dat de Heere Jezus de bekering vergelijkt met de geboorte, door de bekering "wedergeboorte" te noemen.
@Erasmiaan ziet bewijzen in de ACTA, terwijl die bewijzen er niet zijn en juist de bijbelse lijn van ds. Kort gronden.
Ja, ja, je hebt daarvan nog niets weerlegd. De bewijzen zijn m.i. duidelijk genoeg. Dat er vanuit de Acta ook citaten te geven zijn die de lijn van ds. Kort ondersteunen, ontken ik niet.
Gods Woord is ook radicaal: het is dood of leven, vloek of zegen, buiten Christus of in Christus, ongeloof of geloof.
Precies! Geen dode ontwaakten, of ontwaakte doden.
Joh. 3:8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Wat wil je met deze tekst bewijzen?
Volgens de kanttekening: Is dat, des Geestes werkingen wordt gij wel gewaar, maar hoe het toegaat begrijpt gij niet; Pred. 11:5.
Met een zekere inlegkunde zou je deze teksten uit Johannes 3 wellicht kunnen gebruiken voor de embryotheologie. Ik houd mij liever bij de bijbelse lijn zoals ds. Kort die voorstelt.
Ja, ja.
Sorry, ik houd niet van deze toon, bij zulke tere onderwerpen. Maar je dwingt me ertoe, door je reactie.