Op het diepst vernederd

ejvl

Re: Op het diepst vernederd

Bericht door ejvl »

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen, overigens is de term 100% Godswerk en 100% mensenwerk mij geleerd in een zeer behoudende kerk.
100% Godswerk als eerste:
Door Gods genade is er een mogelijkheid tot zalig worden.
Door Gods genade word het geloof geschonken.
Door Gods genade word het ingelijfd en toegepast.

En dan 100% mensenwerk: (als het bovenstaande is gebeurd door God).
Door Gods genade is het mogelijk dat de mens het geloof kan toe-eigenen, dat de mens Jezus Christus kan aannemen, en natuurlijk doet de mens dit uit zichzelf niet, en natuurlijk doet dat helemaal niets af van Gods werk en Gods genade, God werkt ook het willen in de mens om door het geschonken geloof Hem aan te nemen.
Het geloof is de daad van de mens, maar dat wil nog niet zeggen dat hier geen genade van God voor nodig is!

Geloven blijft een bevel:
"Zoekt de HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is," (Jesaja 55:6). "Keert weder gij afkerige kinderen; Ik zal uw afkeringen genezen. Zie hier zijn wij, wij komen tot U, want gij zijt de HEERE onze God," (Jeremia 3:22). "En nadat Johannes overgeleverd was kwam Jezus in Galilea, predikende het evangelie van het koninkrijk Gods en zeggende: De tijd is vervuld en het koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het evangelie," (Markus 1:14 en 15). "En Hij zei tot hen: Gaat heen in de gehele wereld , predikt het evangelie alle creaturen. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben zal verdoemd worden," (Markus 16, 15 en 16). "En Petrus zei tot hen: Bekeert u en een iegelijk van u worde gedoopt in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zonden," (Handelingen 2:38). "En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis," (Handelingen 16:31). "En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben. Gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft," (1 Johannes 3:23).

God eist het, en Hij wil schenken wat Hij eist zodat het toch kan gebeuren, en nee, niet zomaar vanuit de mens, God schenkt het zodat de mens kan en mag en moet geloven.
Eis en belofte, gewerkt door de Heilige Geest.

Geloven is met al mijn zonden en ellende de toevlucht nemen tot Christus. Steeds maar weer. Tegelijk valt te zeggen dat geloven mij zekerheid geeft, omdat Gods beloften betrouwbaar en waar zijn. Het toevlucht nemen en de zekerheid zijn twee kanten van dezelfde zaak. Helaas leeft er in het hart zoveel twijfel, zwak geloof en ook ongeloof. Geloven is je geheel aan de Heere en Zijn Woord overgeven en je totale leven tot in de diepste existentie door Christus laten bepalen. Niets uit ons, alles uit Hem.

Door 100% Gods werk, wordt de mens voor 100% gewillig en gehoorzaam gemaakt.

Filippensen 2:12-13. is een mooie tekst.

Werkt uws zelfs zaligheid,..... WANT het is God die het doet.

Het is niet: God moet het doen en dan kom het vanzelf goed met mijn geloven.
Het is ook niet: Ik doe mijn best en God doet de rest.

Ik denk dat de Dordtse Leerregels het prachtig verwoord in Hoofdstuk 3 artikel 11: " Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen."

En in artikel 12: "En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert."
En dat bedoel ik met 100% mensenwerk, echt niet dat de mens zomaar uit het niets Jezus kan aannemen of zomaar uit het niets zegt ik geloof nu in Jezus dus is het klaar.

Met dank aan ds Pronk, Kralingseveer, voor zijn uitleg die ik hier in eigen bewoordingen heb overgenomen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zucht, ik stop er maar mee. Ik hoop dat je er nog eens achter komt (bevindelijk) dat van 100% mensenwerk niet kan en niet mag gesproken worden. Al mogen we nooit en nooit afdoen aan de eis die er op de mens ligt om te geloven. Dat nooit. Maar dit is NIET de oplossing.
Simon

Bericht door Simon »

eilander schreef:Eens met @Erasmiaan, hoewel ik denk dat ejvl de door hem vaak gebruikte term "100%-mensenwerk" niet verkeerd bedoelt. Maar als er staat "de mens kan Hem verwerpen of aannemen" lijkt dat dezelfde keus als bij een kruispunt: je kunt links of rechts gaan. Maar zo is het niet.
jawel hoor

http://www.gophoto.it/view.php?i=http:/ ... KtQZuRwqFI
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:Zucht, ik stop er maar mee. Ik hoop dat je er nog eens achter komt (bevindelijk) dat van 100% mensenwerk niet kan en niet mag gesproken worden. Al mogen we nooit en nooit afdoen aan de eis die er op de mens ligt om te geloven. Dat nooit. Maar dit is NIET de oplossing.
Ik denk dat ik er inderdaad ook maar mee stop, maar lees het nog eens door, het staat misschien door elkaar heen maar ik spreek niet over 100% mensenwerk als zijnde gewoon even doen of dat kan zomaar, maar pas na ontvangen genade, zoiets als de toe-eigening des geloofs.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Simon schreef:
eilander schreef:Eens met @Erasmiaan, hoewel ik denk dat ejvl de door hem vaak gebruikte term "100%-mensenwerk" niet verkeerd bedoelt. Maar als er staat "de mens kan Hem verwerpen of aannemen" lijkt dat dezelfde keus als bij een kruispunt: je kunt links of rechts gaan. Maar zo is het niet.
jawel hoor

http://www.gophoto.it/view.php?i=http:/ ... KtQZuRwqFI
Sinds wanneer is een plaatje gelijk aan Gods Woord?
Als je dit als conclusie trekt is dat een regelrechte dwaling.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef:Zucht, ik stop er maar mee. Ik hoop dat je er nog eens achter komt (bevindelijk) dat van 100% mensenwerk niet kan en niet mag gesproken worden. Al mogen we nooit en nooit afdoen aan de eis die er op de mens ligt om te geloven. Dat nooit. Maar dit is NIET de oplossing.
Ik denk dat ik er inderdaad ook maar mee stop, maar lees het nog eens door, het staat misschien door elkaar heen maar ik spreek niet over 100% mensenwerk als zijnde gewoon even doen of dat kan zomaar, maar pas na ontvangen genade, zoiets als de toe-eigening des geloofs.
Ja, dat snap ik heus wel. Ik ga geloven, maar dan zeg ik snel dat het God is die in mij werkt.
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
Ja, dat snap ik heus wel. Ik ga geloven, maar dan zeg ik snel dat het God is die in mij werkt.
Nee nee, dat zeg ik nergens, ik zeg, door Gods werk in mij begonnen en door Gods genade mag en kan ik geloven!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:Ja, dat snap ik heus wel. Ik ga geloven, maar dan zeg ik snel dat het God is die in mij werkt.
Daar hoef je helemaal niet zo snel mee te zijn.
Jezus Zelf zegt meerdere keren tegen mensen ÚW geloof heeft u behouden. En natuurlijk wist Jezus dat dat geloof gewerkt was door Zijn Geest, maar daarom zei Hij dat nog wel zo.

Hier moeten we niet zo paniekerig mee omgaan, iedereen komt er vroeg of laat achter dat hij het niet zelf deed, maar dat God het willen en het werken werkt.
En als het wel een 'bekering' was van de mens zelf, loopt je vroeg of laat een keertje vast en weet je drommels goed dat het je eigen werk is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
jakobmarin

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:Keep It Short and Simple : Filip 2:13: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken.

Bekeer jezelf, want God doet het.

Niemand die het begrijpt, en laat dat vooral zo.
Ga niet uit zitten pluizen hoe het allemaal zit, maar vertrouw op Zijn Woord, dat Hij je zaligheid wilt en bekeer je tot Hem!

Achteraf kun je in gaan zien, dat het allemaal Gods Geest was die het deed, maar wees daar vooraf zeker niet mee bezig. Dan kan je alleen maar afleiden van je eigen verantwoording en rol in de bekering.
En wie heeft zichzelf al bekeerd ?
Want dat is toch de gevolgtrekking van dit antwoord.
Waarom vind je de vraag "En wie heeft zichzelf al bekeerd ?" een gevolgtrekking hiervan?
Dat zie ik helemaal niet. M.i. moet je hier helemaal geen vragen bij stellen, omdat je dan het geheim wil doorgronden hoe het e.e.a. werkt. Maar daar zijn we veel te dom voor.

Dus blijft staan: werk jij maar aan je eigen zaligheid, want Ik doe het.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Nee, werk maar aan je eigen zaligheid en dan kom je er achter dat het er dan niet beter maar slechter op wordt. In die weg komt er plaats voor een Ander, die ALLES aangebracht heeft.
jakobmarin

Erasmiaan schreef:Nee, werk maar aan je eigen zaligheid en dan kom je er achter dat het er dan niet beter maar slechter op wordt. In die weg komt er plaats voor een Ander, die ALLES aangebracht heeft.
Dat wordt inderdaad wel gezegd, maar haalt juist de kracht uit het geheim van "werk er zelf aan, want God doet het". En hier ga je weer een weg voorschrijven (die sommigen inderdaad zo gaan), iets wat ik niet de bijbel terugvind, als soort model voor een bekering.

Met zo'n opmerking kun je gemakkelijk zeggen: "o, het moet eerst slechter met me gaan, daar wacht ik dan maar op. En als het niet gebeurd, tja God moet het doen".
Dit is killing voor de verantwoordelijkheid van de mens.

En nogmaals, dit vind ik echt zo niet in de bijbel.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Nee, werk maar aan je eigen zaligheid en dan kom je er achter dat het er dan niet beter maar slechter op wordt. In die weg komt er plaats voor een Ander, die ALLES aangebracht heeft.
Dat wordt inderdaad wel gezegd, maar haalt juist de kracht uit het geheim van "werk er zelf aan, want God doet het". En hier ga je weer een weg voorschrijven (die sommigen inderdaad zo gaan), iets wat ik niet de bijbel terugvind, als soort model voor een bekering.
Geen model, maar de weg die God met Zijn volk gaat. Zoals het in onze gemeenten altijd geleerd is, de oudvaders het gepreekt hebben, en zoals het uit de Bijbel voortvloeit.
Met zo'n opmerking kun je gemakkelijk zeggen: "o, het moet eerst slechter met me gaan, daar wacht ik dan maar op. En als het niet gebeurd, tja God moet het doen".
Dit is killing voor de verantwoordelijkheid van de mens.
Dat is niet dodelijk voor de verantwoordelijkheid van de mens, maar voor het vrome vlees, dat zelf wat aan wil brengen.
En nogmaals, dit vind ik echt zo niet in de bijbel.
Zeker wel, de Bijbel staat er vol mee, dat de mens niets kan aanbrengen, dat we "door de wet der wet moeten sterven opdat we Gode leven zullen" en "als het gebod gekomen is, is de zonde weder leven geworden, doch ik ben gestorven". Het gaat niet in een opgaande weg naar de zaligheid, maar in een weg van minder worden. Totdat uiteindelijk alles van ons de doodsteek krijgt.
Simon

Bericht door Simon »

Simon schreef:Zie, ik sta aan de deur en Ik klop.
Indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd houden en hij met Mij.
Wie overwint, hem zal Ik geven met mij te zitten op Mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen.
en gezeten ben met Mijn Vader op Zijn troon.

Onthou wat de apostel zei over een ieder die een ander Evangelie verkondigt!
@Erasmiaan.
hoe versta jij deze bovenstaande oproep van Christus eigenlijk??
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Erasmiaan schreef:Hellenbroek:
Zijn dan alle geboden, bedreigingen en beloften van God niet tevergeefs (omdat we onder de zonden geestelijk onmachtig zijn en geen vrije wil of eigen natuurkrachten hebben tot geestelijk goed):
Nee, dat zijn middelen waardoor God de mens, als een redelijk schepsel, bewerken wil tot zijn plicht.
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
Erasmiaan schreef:Hellenbroek:
Zijn dan alle geboden, bedreigingen en beloften van God niet tevergeefs (omdat we onder de zonden geestelijk onmachtig zijn en geen vrije wil of eigen natuurkrachten hebben tot geestelijk goed):
Nee, dat zijn middelen waardoor God de mens, als een redelijk schepsel, bewerken wil tot zijn plicht.
nee ik vroeg JOUW mening, in normaal nederlands, even eenvoudig als de bijbeltekst zelf.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie