Het staat er niet voor niets, natuurlijk niet. Het zegt iets over de plaats die de tollenaar - in tegenstelling tot de farizeeër - zichzelf toebedeelde, namelijk ergens achteraf. Dat dit iets over zijn geestelijke staat zegt, lijkt mij niet aannemelijk.WimA schreef:Het staat er echt niet voor niets hoor. Want als het alleen een fysieke plaatsbepaling zou zijn is het voor de gelijkenis verder niet relevant.eilander schreef:Om met dat laatste te beginnen: dat van verre staan sloeg op zijn plaats in de tempel. Niet op zijn geestelijke staat.WimA schreef:Onderstaande gelijkenis wordt, in het licht van deze discussie ook wel heel anders. Zowel de tollenaar als de farizeeër waren, op het moment van bidden in de Tempel, nog geestelijk dood want ze beiden Christus nog niet. Tenminste, in de visie van de samenvaldrijvers.
10 Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een farizeeër, en de ander een tollenaar.
11 De farizeeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Maar wie durft te beweren dat de tollenaar nog geestelijk dood was gedurende zijn bede in de tempel? Terwijl hij, dat zegt de Schrift, van verre staande was.
Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het een beetje vreemd is om te praten over wat de tollenaar allemaal meemaakte. Het was namelijk een verhaal. Natuurlijk wel met een geestelijke strekking, daar doe ik niets van af!WimA schreef:En? Al de Schrift is van God ingegeven..., Niet alleen de historische verhalen. Ook de gelijkenissen.Eilander schreef:En verder (het was overigens een gelijkenis, maar dat terzijde):
Wie zegt dit dan??!! Ds. Kort zegt natuurlijk óók dat de tollenaar gerechtvaardigd was. Helemaal niet dat hij de Heere Jezus kreeg ontdekt. Dat is niet de taal die ds. Kort verdedigt: wie Jezus ziet in het geloof, hééft Hem ook!WimA schreef:Dat is dan inderdaad de dwaling die ds. Kort leert. Nu het zo scherp wordt gezegd ben ik toch wel benieuwd welke oudvader deze gelijkenis zo uitlegd.Eilander schreef:de tollenaar was ontwaakt en zag de staat waarin hij leefde. En dat God hem genadig moest zijn.
Er zijn wel meer mensen die zover komen.
Maar bij sommigen gaat dit ook weer over; die verhardden zich in de zonde.
Maar niet iedereen wordt gerechtvaardigd = levendgemaakt. En dat is bij de tollenaar wel gebeurd.
Dit is althans zoals ik ds. Kort begrijp.
Zie ook de kanttekening 15) gerechtvaardigd in zijn huis, Dat is, van God voor rechtvaardig gehouden, waarvan Rom. 3:20 enz. breder gehandeld wordt.
Nergens zegt de Heere Jezus dat de tollenaar toen de Heere Jezus kreeg ontdekt. Wel zegt de Heere dat de tollenaar voor God rechtvaardig werd gehouden.
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Misschien wil je nog eens duidelijk zeggen welke dwaling ds. Kort volgens jou in deze uitleg leert.