Op D.V. 19 november 2012 is het 60 jaar geleden dat onze emeritus predikant ds. M. Vlietstra werd bevestigd in het ambt van dienaar des Woord. Tot begin dit jaar mocht hij Gods Woord nog in ons kerkverband verkondigen.
Met dankbaarheid zien wij terug op de periode 1984 - 1993 waarin hij als predikant onze gemeente met zegen mocht dienen.
Daarnaast is het D.V. 12 november 2012 60 jaar geleden dat ds. M. Vlietstra en zijn echtgenote door de band van het huwelijk aan elkaar werden verbonden. Ook hiervoor past grote dankbaarheid aan de Heere der heren, die hen voor elkaar en hun (achterklein)kinderen heeft bewaard.
Het is onze hartelijke wens dat zij de goederterenheden des Heeren in de avond van hun leven blijven vermelden.
Ds. M. Vlietstra en mevrouw W. Vlietstra-Koster willen beide jubilea gedenken tijdens een receptie op D.V. vrijdag 23 november 2012 van 19.30 tot 22.00 uur in hotel restaurant Oud Londen, Woudenbergseweg 52, 3703 HX Zeist.
U wordt hiervoor van harte uitgenodigd.
=====================================================================
Deze advertentie is geplaatst door de kerkenraad van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Zeist, in BhP.
60-jarig ambtsjubileum ds. M. Vlietstra
60-jarig ambtsjubileum ds. M. Vlietstra
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Bonny
- Contacteer:
Re: 60-jarig ambtsjubileum ds. M. Vlietstra
Gefeliciteerd!
(Maar ik ben een beetje bang dat er nu door de aankondiging, een project-X feest aankomt)
(Maar ik ben een beetje bang dat er nu door de aankondiging, een project-X feest aankomt)
The Groom's still waiting at the altar
Ach, de advertentie stond in een krantje. Weliswaar met relatief weinig leden, maar ik neem aan dat het algemeen bekend is in bepaalde kringen.
En je hoeft er niet heen te gaan, je kunt ook volstaan met een hartelijk briefje of kaartje.
En je hoeft er niet heen te gaan, je kunt ook volstaan met een hartelijk briefje of kaartje.

Volgens mij heeft hij hier wel eens gesproken voor de SEZ of zo.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mooie locatie!Mara schreef:Op D.V. 19 november 2012 is het 60 jaar geleden dat onze emeritus predikant ds. M. Vlietstra werd bevestigd in het ambt van dienaar des Woord. Tot begin dit jaar mocht hij Gods Woord nog in ons kerkverband verkondigen.
Met dankbaarheid zien wij terug op de periode 1984 - 1993 waarin hij als predikant onze gemeente met zegen mocht dienen.
Daarnaast is het D.V. 12 november 2012 60 jaar geleden dat ds. M. Vlietstra en zijn echtgenote door de band van het huwelijk aan elkaar werden verbonden. Ook hiervoor past grote dankbaarheid aan de Heere der heren, die hen voor elkaar en hun (achterklein)kinderen heeft bewaard.
Het is onze hartelijke wens dat zij de goederterenheden des Heeren in de avond van hun leven blijven vermelden.
Ds. M. Vlietstra en mevrouw W. Vlietstra-Koster willen beide jubilea gedenken tijdens een receptie op D.V. vrijdag 23 november 2012 van 19.30 tot 22.00 uur in hotel restaurant Oud Londen, Woudenbergseweg 52, 3703 HX Zeist.
U wordt hiervoor van harte uitgenodigd.
=====================================================================
Deze advertentie is geplaatst door de kerkenraad van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Zeist, in BhP.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara schreef:Ach, de advertentie stond in een krantje. Weliswaar met relatief weinig leden, maar ik neem aan dat het algemeen bekend is in bepaalde kringen.
Dat zal ik zeker doen. Hieronder een meditatie van ds M. Vlietstra uit Terdege 11-2002 .
Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Johannes 3:16
Ds. M. Vlietstra
Wij kunnen deze tekst gaan "verklaren". Wij kunnen gaan vragen: Wat bedoelt de apostel Johannes met "de wereld"? Wij kunnen een leerstellige uiteenzetting geven over de uitdrukking "Zijn eniggeboren Zoon". We kunnen een beschouwing houden over "geloof' en trachten duidelijk te maken dat een historisch, tijd- of wondergeloof nog niet het zaligmakende geloof is. Ik bedoel de waarde van dergelijke uiteenzettingen en beschouwingen allerminst te ontkennen. En de dienaar des Woords die over deze tekst spreekt, zal over deze woorden en begrippen ook wel het een en ander moeten zeggen. Als het dan maar niet blijft bij een verstandelijk- leerstellige benadering en "verklaring". Er staan teksten in Gods Woord die ons alleen maar stil, heel stil moeten maken. Teksten waar we (vergun me de uitdrukking) haast niet met de vingers durven aankomen. Een van die teksten staat boven deze meditatie. Een tekst die in enkele woorden het heilsfeit weergeeft van de vleeswording des Woords. Kennen we God wel, kennen we onszelf wel, verstaan we wel iets van het evangelie, wanneer we, staande tegenover deze tekst, niets kennen van huivering, van ontroering, van stilheid? Dit woord plaatst ons toch voor een oceaan van goddelijke ontferming. Deze liefde is sterk als de dood. De ijver is hard als het graf; haar kolen zijn vurige kolen, vlammen des Heeren. Vele wateren zouden deze liefde niet kunnen uitblussen, ja de rivieren zouden ze niet verdrinken; al gaf iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde, men zou hem ten enenmale verachten. Alzo lief heeft God de wereld gehad. De wereld, Gods kosmos, Gods scheppingswereld, die Hij tot aanzien riep, om te zijn tot lof en prijs van Zijn heerlijke Naam. Maar die wereld is haar hoge bestemming ontrouw geworden, van God afgevallen en tegen God opgestaan. En nu is die wereld wel van God afgevallen, en zo aan haar hoge bestemming ontzonken, maar zij is toch Gods wereld gebleven. Zoals de slecht oppassende zoon en die ongehoorzame dochter, die het leven van vader en moeder versomberen, toch hun kinderen zijn gebleven. En wat die ouders van die opstandige kinderen verdragen, dat is onbegrijpelijk. Maar de stem van het bloed roemt tegen het oordeel. Wel, zo roemt op de kerstmorgen in Bethlehem de stem van de liefde van God tegen het verdiende oordeel van de verderving in. Alzo lief heeft God de wereld gehad... Hoe hef? O, goddelijk lief Hij gaf Zijn Zoon, Zijn Eniggeborene, Zijn Eeuwig-Geliefde, de Zoon van Zijn eeuwig welbehagen. Hij gaf Hem omdat Hij de wereld zo lief had. Hierin is de liefde, dè liefde, de volstrekte, absolute liefde, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. God gaf Zijn Zoon. Hij nam daartoe redenen uit Zichzelf, uit Zijn Wezen, dat Liefde is. God gaf Zijn Zoon. En de Zoon gaf Zichzelf Zie, Ik kom, o God, om Uw wil te doen. De Vader gaf Zijn Zoon. En de Zoon liet Zich geven. Evenals Zijn Vader door dezelfde goddelijke liefde gedreven. En zo wordt het Kerst!
Kunt u het nog altijd volhouden tegen die volheid van goddelijke liefde? In dwaze eigenliefde en zondeliefde? Om dan voor eeuwig verdorven te worden? O, redeneer niet langer, maar buig, kniel, val, smeek; Heere, bekeer mij, geef mij wat Gij naar recht en billijkheid van mij eist: geef mij geloof! U kunt uw hart niet meekrijgen? Het is zo koud en zo hard en zo vijandig. Maar hoor dan: alzo lief heeft God de wereld gehad! De wereld! Dat klinkt toch wel erg ruim, nietwaar? En dan verder: opdat een iegelijk, die in Hem gelooft... Een iegelijk! Zou het dan niet voor u kunnen? En dan die mateloze liefde, waarvan dit kerstwoord getuigt en waarmee de Heere op ons aandringt. Een kerkvader moet eens gezegd hebben: Gods genadestromen zijn zo wondervol; een lam kan erin waden en een olifant kan erin zwemmen; voor niemand te diep en voor niemand te vlak. Van harte een gezegend kerstfeest toegewenst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat is een zeldzaam mooie meditatie, inderdaad.
Ds Vlietstra preekt eigenlijk niet meer maar hij wordt op DV 23 december s morgens verwacht in de CGK van Naarden dus je bent van harte welkom daar tztDDD schreef:Dat is een zeldzaam mooie meditatie, inderdaad.
Ja heel mooi Huisman! Zonder de ene dominee boven de andere te willen verheffen, er zijn gewoon namen die je bijblijven. Vanwege hun wijze van preken.
Ik had ook nog een meditatie in mijn documenten staan zag ik:
"....en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen" Ps 73: 24b
Gelukkig de mens die na dit leven iets te verwachten heeft. Voor wie het beste nog komt. Gelukkig de mens die met Asaf mag ingaan in Gods heiligdom, waar Gods verzoende gemeenschap in Christus in het geloof gesmaakt mag worden. Om vervolgens met Asaf mee te zingen in het lied van de hoop op een heerlijkheid die alle verwachtingen nog oneindig ver zal overtreffen. "En daarna zult gij mij in heerlijkheid opnemen." En daarna! Dat betekent dus dat er aan die opneming in heerlijkheid wat voorafgaat.
Wat gaat eraan vooraf?
Een leven vol moeite en strijd. Een strijd op leven en dood met de aartsvijanden van God en Zijn volk: satan, wereld en eigen vlees. En in die strijd zo talloos veel teleurstellingen en nederlagen. O nee, dat betekent niet dat de dienst des Heere geen
goede, geen schone, geen heerlijke dienst zou zijn. Ondanks al dat verdriet en al die teleurstellingen en nederlagen en aanvechtingen en donkerheid ervaren allen die de Heere vrezen dat het goed is om de Heere te dienen, dat in het onderhouden van Gods geboden een groot loon is, dat Gods goedertierenheid beter is dan het leven, dat Gods inzettingen gezangen voor hen zijn in het land van de vreemdelingschap. En ondanks alle moeite en verdriet belijden ze het van harte: "Heere het is toch waar: Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten!"
Maar toch: als er eens geen "daarna" zou zijn....
We denken aan het woord van de apostel: "Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen." O ja, welgelukzalig is het volk welks God de Heere is! Maar welgelukzalig is dat volk toch juist omdat het, een heel leven van strijd en moeite overziende, met Asaf mag instemmen: "En daarna!" Gij zult mij leiden door Uw raad. En in Uw heerlijkheid opnemen. Als ik Uw raad hier op aarde heb uitgediend, o God! Daarna! En dan ook: terstond daarna! Van de aarde naar de hemel. Uit het land der vreemdelingschap bij U thuiskomen, Heere. 'k Zal dan gedurig bij U zijn, Heere Jezus. Die mij kocht met uw bloed. En dan nooit meer van U afdwalen. En dan met uw Naam op mijn voorhoofd, U dienen in de hemelde tempel. Als mens Gods, tot alle goed werk volmaakt toegerust!
Dat "daarna" getuigt van een vaste onbedrieglijke hoop
En daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen. Zult! Het is geen onzeker "misschien"! Asaf weet het zeker. God heeft zijn rechterhand gevat. En God verlaat niet wat Zijn hand begon. Asaf gelooft het met stellige kennis en in hartelijk vertrouwen. Gij zult mij leiden door Uw raad, en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen. God wordt verheerlijkt door het geloof, dat verzegelt dat God waarachtig is.
En wij?
O ja, op elk mensenleven volgt een "daarna". Het is de mens gezet eens te sterven, en daarna het oordeel. En wanneer wij hier dan almaar bleven volharden in onbekeerlijkheid zal het "daarna" zo vreselijk zijn.... Maar welgelukzalig is het volk dat "het geklank" kent! Ondanks alle strijd en aanvechting: Verhogen! Opnemen! En daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen! Wat dunkt u, strijdende, soms wonder-blijde, soms bang-zuchtende pelgrim? Toe, zing het weer eens, het zal u goed doen:
Maar ‘t vrome volk in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen
Hun blijdschap zal dan onbepaald
Door ‘t licht dat van Zijn aanzicht straalt
Ten hoogste toppunt stijgen
En dat eeuwig!
===========================================================================================================================
ds. Vlietstra is zo gunnend, maar tegelijk ook separerend.
Ik had ook nog een meditatie in mijn documenten staan zag ik:
"....en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen" Ps 73: 24b
Gelukkig de mens die na dit leven iets te verwachten heeft. Voor wie het beste nog komt. Gelukkig de mens die met Asaf mag ingaan in Gods heiligdom, waar Gods verzoende gemeenschap in Christus in het geloof gesmaakt mag worden. Om vervolgens met Asaf mee te zingen in het lied van de hoop op een heerlijkheid die alle verwachtingen nog oneindig ver zal overtreffen. "En daarna zult gij mij in heerlijkheid opnemen." En daarna! Dat betekent dus dat er aan die opneming in heerlijkheid wat voorafgaat.
Wat gaat eraan vooraf?
Een leven vol moeite en strijd. Een strijd op leven en dood met de aartsvijanden van God en Zijn volk: satan, wereld en eigen vlees. En in die strijd zo talloos veel teleurstellingen en nederlagen. O nee, dat betekent niet dat de dienst des Heere geen
goede, geen schone, geen heerlijke dienst zou zijn. Ondanks al dat verdriet en al die teleurstellingen en nederlagen en aanvechtingen en donkerheid ervaren allen die de Heere vrezen dat het goed is om de Heere te dienen, dat in het onderhouden van Gods geboden een groot loon is, dat Gods goedertierenheid beter is dan het leven, dat Gods inzettingen gezangen voor hen zijn in het land van de vreemdelingschap. En ondanks alle moeite en verdriet belijden ze het van harte: "Heere het is toch waar: Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten!"
Maar toch: als er eens geen "daarna" zou zijn....
We denken aan het woord van de apostel: "Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen." O ja, welgelukzalig is het volk welks God de Heere is! Maar welgelukzalig is dat volk toch juist omdat het, een heel leven van strijd en moeite overziende, met Asaf mag instemmen: "En daarna!" Gij zult mij leiden door Uw raad. En in Uw heerlijkheid opnemen. Als ik Uw raad hier op aarde heb uitgediend, o God! Daarna! En dan ook: terstond daarna! Van de aarde naar de hemel. Uit het land der vreemdelingschap bij U thuiskomen, Heere. 'k Zal dan gedurig bij U zijn, Heere Jezus. Die mij kocht met uw bloed. En dan nooit meer van U afdwalen. En dan met uw Naam op mijn voorhoofd, U dienen in de hemelde tempel. Als mens Gods, tot alle goed werk volmaakt toegerust!
Dat "daarna" getuigt van een vaste onbedrieglijke hoop
En daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen. Zult! Het is geen onzeker "misschien"! Asaf weet het zeker. God heeft zijn rechterhand gevat. En God verlaat niet wat Zijn hand begon. Asaf gelooft het met stellige kennis en in hartelijk vertrouwen. Gij zult mij leiden door Uw raad, en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen. God wordt verheerlijkt door het geloof, dat verzegelt dat God waarachtig is.
En wij?
O ja, op elk mensenleven volgt een "daarna". Het is de mens gezet eens te sterven, en daarna het oordeel. En wanneer wij hier dan almaar bleven volharden in onbekeerlijkheid zal het "daarna" zo vreselijk zijn.... Maar welgelukzalig is het volk dat "het geklank" kent! Ondanks alle strijd en aanvechting: Verhogen! Opnemen! En daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen! Wat dunkt u, strijdende, soms wonder-blijde, soms bang-zuchtende pelgrim? Toe, zing het weer eens, het zal u goed doen:
Maar ‘t vrome volk in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen
Hun blijdschap zal dan onbepaald
Door ‘t licht dat van Zijn aanzicht straalt
Ten hoogste toppunt stijgen
En dat eeuwig!
===========================================================================================================================
ds. Vlietstra is zo gunnend, maar tegelijk ook separerend.
in de nieuwe kerkbode vam december wordt gemeld dat Ds M Vlietstra niet voorgaat op 23 decemberHHKtE schreef:Ds Vlietstra preekt eigenlijk niet meer maar hij wordt op DV 23 december s morgens verwacht in de CGK van Naarden dus je bent van harte welkom daar tztDDD schreef:Dat is een zeldzaam mooie meditatie, inderdaad.
Wegens ziekte?HHKtE schreef:in de nieuwe kerkbode vam december wordt gemeld dat Ds M Vlietstra niet voorgaat op 23 decemberHHKtE schreef:Ds Vlietstra preekt eigenlijk niet meer maar hij wordt op DV 23 december s morgens verwacht in de CGK van Naarden dus je bent van harte welkom daar tztDDD schreef:Dat is een zeldzaam mooie meditatie, inderdaad.
Hij preekt al een tijdje niet meer.HHKtE schreef:in de nieuwe kerkbode vam december wordt gemeld dat Ds M Vlietstra niet voorgaat op 23 decemberHHKtE schreef:Ds Vlietstra preekt eigenlijk niet meer maar hij wordt op DV 23 december s morgens verwacht in de CGK van Naarden dus je bent van harte welkom daar tztDDD schreef:Dat is een zeldzaam mooie meditatie, inderdaad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.