Vergeet niet het verwijt dat de ene partij de ander doet; daar geef ik nu een beetje tegengas aan door te laten zien, dat men zelf nog een graadje erger bezig is.Afgewezen schreef:Over de verloren zoon en de bekering van Paulus is geen consensus ontstaan tussen de partijen. Je daar steeds weer op beroepen alsof jouw interpretatie een vaststaand 'feit' betreft, is dan ook zinloos.Tiberius schreef:Juist omdat je een deel van de geopenbaarde dingen negeert, gaat het mis. Dat betoog ik al vele pagina's lang.
En nee, op de Bijbelse gegevens en die van de belijdenis ben je niet ingegaan. Bijvoorbeeld hoe Paulus zijn bekering in Handelingen 22 beschrijft. Het heeft niet zoveel zin om daar een andere beschrijving daar tegenover te stellen.
Ook wat betreft de verloren zoon is het enige dat je zegt: die geldt niet. Maar op mijn vraag, waarom er dan tot 2x toe staat "deze is levendgemaakt", geef je geen antwoord.
En het derde voorbeeld, dat van de zondares in het huis van Simon, negeer je helemaal.
Ook het voorbeeld van de zondares gaat niet op. Zij had Jezus reeds lief, omdát haar zonden vergeven waren. Dat zegt Jezus nota bene zelf met zoveel woorden.
En zo kun je natuurlijk nog tien andere voorbeelden erbij halen, maar dan kom je niet tot de kern van de kwestie. De kern is: kunnen er werkzaamheden zijn in een niet-levendgemaakte zondaar. De ene partij zegt 'ja' en meent daarmee de Bijbel na te spreken; de andere partij zegt 'nee' en meent daarmee de Bijbel na te spreken.
Ik had al eerder aangegeven, dat ik jouw eerdere standpunt (knoop laten zitten) wel een goede vorm vindt.