Historisch geloof, zegt hij. Oftewel verstandelijke werkingen, geen bevindelijke ellendekennis, geen hongeren en dorsten dus.Afgewezen schreef:Dat hoeft niet, de posities zijn bekend.huisman schreef:Ik blijf zeggen dat zonder lezen van het boek het wat moeilijk discussieren is.
@Tiberius, volgens jou leert Brakel dan ook een hybride stadium:W. à Brakel schreef:VIII. (...) Zo gaat het in de bekering des mensen. God roept allen, die onder de bediening zijn, waarschuwende hen voor verderf, en nodigt ze tot zaligheid, en toont hun de weg: Jezus Christus. Velen geven gans geen acht daarop, en laten het daar, als een zaak, die hun niet aangaat. Anderen horen eens, maar gaan weer heen; anderen worden overtuigd, en ontvangen algemene bewerkingen des Heiligen Geestes; algemeen noem ik ze, omdat beide, uitverkorenen en onbekeerden die deelachtig worden. Deze zijn gewoonlijk overtuigingen van zijn ellendige staat, bevatting en indruk van zaligheid en verdoemenis, schrik voor de toorn Gods, kennis van de Heere Jezus en de verborgenheden des geloofs, hoogachting van de staat der kinderen Gods, een wens om mede één van die te zijn, voornemens om zich te bekeren, bidden, lezen van Gods Woord, historisch geloof, zich voegen bij de Godzaligen, de grove besmettingen der wereld te ontvlieden, en dergelijke.
IX. Deze zaken worden, én uitverkorenen én onbekeerden, beide wel deelachtig, hoewel het gelooflijk is dat de uitverkorenen, dien deze bewegingen voorbereidingen zijn tot de wedergeboorte die zaken wel in meerder trap ontvangen; doch ook dan zijn ze dood. En zijn niet nader aan het leven, alsof ze die bewegingen niet hadden. Die voorbereidingen zijn geen beginselen van het leven, en ook, zij komen niet voort uit de mens zelf, maar zij zijn werkingen Gods in de mens. (...)
Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Tiberius schreef:Toch is dat wat men steeds weer stelt: niet dood, niet levend, maar een soort hybride, derde vorm.huisman schreef:De derde weg...hij is er niet!Tiberius schreef:Misschien verstandig om ook de bijdragen te lezen voordat je er op reageert. Je bijdrage slaat nu echt nergens meer op.huisman schreef: Ja er zijn tegenwoordig ware gelovigen zonder een waar geloof.
Nee Tiberius, dit is geen eerlijke opmerking. Hoe je er over denkt, maar dit leert men zeker niet. Juist niet.
Even goed lezen. Hij heeft het over voorbereidende werkingen in de uitverkoren, niet voortkomen ujit de mens zelf. Maar goed, jij weet er altijd wel weer een draai aan te geven.Tiberius schreef:Historisch geloof, zegt hij. Oftewel verstandelijke werkingen, geen bevindelijke ellendekennis, geen hongeren en dorsten dus.Afgewezen schreef:Dat hoeft niet, de posities zijn bekend.huisman schreef:Ik blijf zeggen dat zonder lezen van het boek het wat moeilijk discussieren is.
@Tiberius, volgens jou leert Brakel dan ook een hybride stadium:W. à Brakel schreef:VIII. (...) Zo gaat het in de bekering des mensen. God roept allen, die onder de bediening zijn, waarschuwende hen voor verderf, en nodigt ze tot zaligheid, en toont hun de weg: Jezus Christus. Velen geven gans geen acht daarop, en laten het daar, als een zaak, die hun niet aangaat. Anderen horen eens, maar gaan weer heen; anderen worden overtuigd, en ontvangen algemene bewerkingen des Heiligen Geestes; algemeen noem ik ze, omdat beide, uitverkorenen en onbekeerden die deelachtig worden. Deze zijn gewoonlijk overtuigingen van zijn ellendige staat, bevatting en indruk van zaligheid en verdoemenis, schrik voor de toorn Gods, kennis van de Heere Jezus en de verborgenheden des geloofs, hoogachting van de staat der kinderen Gods, een wens om mede één van die te zijn, voornemens om zich te bekeren, bidden, lezen van Gods Woord, historisch geloof, zich voegen bij de Godzaligen, de grove besmettingen der wereld te ontvlieden, en dergelijke.
IX. Deze zaken worden, én uitverkorenen én onbekeerden, beide wel deelachtig, hoewel het gelooflijk is dat de uitverkorenen, dien deze bewegingen voorbereidingen zijn tot de wedergeboorte die zaken wel in meerder trap ontvangen; doch ook dan zijn ze dood. En zijn niet nader aan het leven, alsof ze die bewegingen niet hadden. Die voorbereidingen zijn geen beginselen van het leven, en ook, zij komen niet voort uit de mens zelf, maar zij zijn werkingen Gods in de mens. (...)
Ik probeer te laten zien hoe inconsequent de samenvaldrijf theorie eigenlijk is: een ander keihard beschuldigen van iets waar men zelf schuldig aan staat, namelijk een derde weg proclameren.huisman schreef:Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Ik kan niet anders dan dat eruit lezen.Wilhelm schreef:Nee Tiberius, dit is geen eerlijke opmerking. Hoe je er over denkt, maar dit leert men zeker niet. Juist niet.
Ik wel hoor.Afgewezen schreef:Even goed lezen. Hij heeft het over voorbereidende werkingen in de uitverkoren, niet voortkomen ujit de mens zelf. Maar goed, jij weet er altijd wel weer een draai aan te geven.Tiberius schreef:Historisch geloof, zegt hij. Oftewel verstandelijke werkingen, geen bevindelijke ellendekennis, geen hongeren en dorsten dus.Afgewezen schreef:Dat hoeft niet, de posities zijn bekend.huisman schreef:Ik blijf zeggen dat zonder lezen van het boek het wat moeilijk discussieren is.
Maar goed, ik heb het niet over de werkingen, die worden inderdaad gewerkt door de Geest; maar over de handelingen die de zondaar doet.
Ze zijn geen beginselen van leven en ze komen niet voort uit de mens zelf. Zo zegt Brakel het. Ook hij lost de 'knoop' niet op.Tiberius schreef:Maar goed, ik heb het niet over de werkingen, die worden inderdaad gewerkt door de Geest; maar over de handelingen die de zondaar doet.
Dit is een onzinnig uitgangspunt: degenen die een 'derde weg' proclameert, heeft ongelijk. En dan maar om het hardst aantonen dat die ander een derde weg leert...Tiberius schreef:Ik probeer te laten zien hoe inconsequent de samenvaldrijf theorie eigenlijk is: een ander keihard beschuldigen van iets waar men zelf schuldig aan staat, namelijk een derde weg proclameren.huisman schreef:Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Ik heb het idee dat Tiberius ook een beetje een 'drijver' wordt. Hoe zullen we dat noemen? 

Koekje van eigen deegWilhelm schreef:Ik heb het idee dat Tiberius ook een beetje een 'drijver' wordt. Hoe zullen we dat noemen?

Die derde weg is bij uitstek het verwijt aan de embryo/bloemboltheologen. M.i een terecht verwijt.Tiberius schreef:Ik probeer te laten zien hoe inconsequent de samenvaldrijf theorie eigenlijk is: een ander keihard beschuldigen van iets waar men zelf schuldig aan staat, namelijk een derde weg proclameren.huisman schreef:Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Dus jij vindt Flavel ook een samenvaldrijver. (Jij weet altijd precies op welk deel van een posting je niet ingaat

Bron: bundel "Geschonken genade" blz 108
Ook Paulus laat in het vertellen van zijn bekering aan Agrippa de weg naar Damascus en de rechte straat samenvallen. Dat zou jou toch wat voorzichtig moeten maken.Flavel schreef:Niet zodra wordt de ziel door Gods Geest levendgemaakt, of zij beantwoordt enigermate aan het doel van God in dit werk, doordat zij Jezus Christus in de weg van geloven metterdaad aanneemt
huisman schreef:In het geciteerde Bijbelgedeelte verteld Paulus zijn bekering aan Agrippa.
1. Hij vertelt niets van wat jij denkt dat er allemaal gebeurd is in Saulus ontmoeting met Christus op de weg naar Damascus
en de drie dagen die daar op volgden.
2. Hij vertelt dat hij terwijl hij nog neerlag op de weg zijn apostolische opdracht al kreeg.
15 En ik zeide: Wie zijt Gij , Heere? En Hij zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt.
16 Maar richt u op, en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik u verschenen, om u te stellen tot een dienaar en getuige der dingen, beide die gij gezien hebt en in welke Ik u nog zal verschijnen;
17 Verlossende u van dit volk, en van de heidenen, tot dewelke Ik u nu zende;
18 Om hun ogen te openen, en hen te bekeren van de duisternis tot het licht , en van de macht des satans tot God ; opdat zij vergeving der zonden ontvangen , en een erfdeel onder de geheiligden , door het geloof in Mij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lees daar nou eens de door jou veelgeciteerde Matthew Henry op, voordat je hier weer mee aankomt.
Erasmiaan schreef:Lees daar nou eens de door jou veelgeciteerde Matthew Henry op, voordat je hier weer mee aankomt.
Jij kunt toch wel zelfstandig Bijbellezen? Ik blijf het verwonderlijk vinden dat er mensen precies weten wat er die drie dagen in Paulus omging en wat hij bad terwijl Paulus daar over zwijgt. De Heilige Geest heeft het niet nodig geacht omdat aan ons te openbaren laten wij er dan ook niet zulke vergaande conclusies uittrekken.Die drie dagen waren blijkbaar niet belangrijk voor ons en daarom voegt Paulus zijn bekering samen in één . Levendmaking,roeping,Christuskennis,roeping tot het apostelambt het viel voor Paulus allemaal samen.
Ik heb natuurlijk Matthew Henry gelezen bij dit tekstgedeelte en hij zegt toch echt hetzelfde. Paulus kreeg op de weg naar Damascus als levendgemaakte zondaar direct kennis van Christus. (Zie onderstaand citaat)
Matthew Henry schreef:Christus verscheen in een groot licht. In de schepping der genade, evenals in die der wereld, is het eerste wat geschapen is, licht 2 Cor. 4:6 Christus zelf is hem verschenen, vers 16, hiertoe ben Ik u verschenen. Christus was in dit licht, hoewel zij, die met Paulus reisden, alleen het licht zagen, en niet Christus in het licht. Niet alle kennis maakt ons tot Christenen, het moet de kennis wezen van Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Soms zou je er echt moedeloos van worden....Erasmiaan schreef:
Hoe halen ze het eruit...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«