Tiberius schreef:eilander schreef:Dat ds. Kort zijn visie niet zou onderbouwen, ligt dan denk ik aan de vaardigheid van forummers om dat goed weer te geven. Ik zal daar nog eens een goede poging voor wagen, als ik daar wat meer tijd voor heb.
Ik ben benieuwd. Zoals ik misschien nog niet gezegd heb, maar wel duidelijk zal zijn: ik heb het boek niet gelezen, ik reageer alleen maar op wat mensen hier zeggen.
Ik denk dat wij veel te veel zaken als levendmaking,wedergeboorte,bekering en geloof zijn gaan scheiden. Deze zaken zijn wel te onderscheiden maar vallen in de Schrift bijna altijd samen.
De theologie die uit pastorale motieven ruimte geeft voor de onbewuste wedergeboorte(embryo-redenatie) kan zich toch niet gronden op schrift en belijdenis?
Door de vergelijking van de wedergeboorte met de natuurlijke geboorte en het nog uitbreiden vanaf de ontvangenis in de moederschoot maken deze predikanten dezelfde fout als Nicodemus.Ze maken de wedergeboorte vleselijk.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde , hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan , en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan .
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil , en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is .
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
Op deze vraag geeft de Heere Jezus dit antwoord.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft , niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft , is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Jezus laat juist zien dat de wedergeboorte niet te vergelijken is met een vleselijke geboorte. Betreffende de schepping geloven wij wel dat de HEERE almachtig is en uit het niets een volwassen schepping kan maken. In de geestelijke herschepping van de mens worden wij opeens evolutionisten . Dan kan het opeens alleen in de weg van embryo(voor wie alles nog onbewust is),baby,kind,jongeling,volwassenheid. Het erge is dat in de eerste stadia het heel gewoon is dat Christus niet wordt gekend. Joh 3:18 is toch duidelijk: Alleen geloof in Hem, geen oordeel. Zonder geloof in Christus is men alrede veroordeeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.