Zijn commentaar op Joh. 1:12,13 gaat er toch wel op in volgens mij. En ook als je ziet hoe hij over de doop spreekt, dan wordt duidelijk dat die vragen hem wel bezig hielden. Maar in het commentaar op Joh. 1:13, laatste gedeelte houdt Calvijn de wedergeboorte en het geloof toch bijzonder dicht op elkaar. En hij stelt duidelijk dat we Christus ontvangen door het geloof. Dat doet hij juist bínnen de kaders van deze discussie.Afgewezen schreef:En daar heb je nu het hele probleem in een notendop. Want wat die zondaar doet onder de drijving des Geestes en de trekking des Vaders, is dat dan zonde? Omdat hij nog niet gelovig is, niet levendgemaakt?edmund schreef:Misschien is dat zo -dat ik te kort door de bocht ga-; ik heb de indruk dat je het met die verklaring van Calvijn wel heel erg aan het 'fijnslijpen' ben. Ik zou dat begerig maken dan als de drijving des Geestes en trekking des Vaders aanmerken.
Want 'al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.' volgens Romeinen 14:23b.
Calvijn verdiept zich niet in dit probleem (voor zover ik weet). Dat zie je bijv. in het door mij gegeven citaat. Het is dan ook een beetje lastig om je in deze discussie op Calvijn te beroepen. Wij gaan dan onze vragen terugprojecteren op Calvijn, terwijl hij zich met deze vraag mogelijk nooit expliciet beziggehouden heeft. Dus je moet wel heel voorzichtig zijn.
En zoals ik al aan Tiberius heb laten lezen doet Calvijn in zijn commentaar op de passages waar de bekering van Paulus wordt besproken niets om het moment van wedergeboorte voor het moment van tot geloof (tot kennis van Christus) komen te plaatsen.