Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

huisman

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door huisman »

Of het rooms is, dat weet ik niet; boeit me niet zoveel ook. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld de zondagsheiliging en de kinderdoop rooms vinden.
Het gaat er om of het Bijbels is. En dat is het dus wel; zie de door mij vele malen aangehaalde voorbeelden.
Ik zou wel eens een antwoord van de samenvaldrijvers hierop willen horen. Het overige van deze discussie is al wel wat vaker gevoerd. Het kan namelijk niet anders dan tot grote schade zijn om deze Bijbelse noties weg te laten, ongeacht of er mensen zijn die er een onjuiste loop mee gaan.

Jij geeft helemaal geen duidelijke Bijbelse voorbeelden. Je probeert met een bepaalde exegese deze leer Bijbels te funderen.
De duidelijke teksten(reeds genoemd in dit topic) uit de apostolische brieven spreken deze hele bloembolleer tegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Thomas Watson (volgens Edmund een door ds. Kort aanbevolen oude schrijver) leert dat het geloof aan de bekering voorafgaat. Zonder geloof geen bekering. Het beginsel of zaad is er eerder dan de vrucht.
Vervolgens onderscheidt hij de bekering in zes stukken, namelijk: Een gezicht van de zonde, droefheid over de zonde, belijdenis van de zonde, schaamte over de zonde, haat tegen de zonde en afkeer van de zonde. Allemaal zeer lezenswaardig. Hij merkt ondermeer op 'dat voordat iemand tot Christus kan komen, hij eerst zichzelf moet kennen'. En 'iemand die zijn zonde niet ziet, kan niet bekeerd zijn'. Dus het geloof is al aanwezig en dan volgt de bekering.
Ook uit deze leer kunnen verkeerde gevolgtrekkingen gemaakt worden.
refo

Bericht door refo »

Sjongejonge, het is voorwaar geen wonder dat er zoveel ongeloof, onzekerheidheid en twijfel onder ons soort mensen heerst. Waar zouden al die verschillen van inzicht nu toch hun oorsprong in vinden? Maar belangrijker: hoe stel je nu vast wat waar is?
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Sjongejonge, het is voorwaar geen wonder dat er zoveel ongeloof, onzekerheidheid en twijfel onder ons soort mensen heerst. Waar zouden al die verschillen van inzicht nu toch hun oorsprong in vinden? Maar belangrijker: hoe stel je nu vast wat waar is?

Lees je Bijbel ! en de daar op gegronde confessie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Of het rooms is, dat weet ik niet; boeit me niet zoveel ook. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld de zondagsheiliging en de kinderdoop rooms vinden.
Het gaat er om of het Bijbels is. En dat is het dus wel; zie de door mij vele malen aangehaalde voorbeelden.
Ik zou wel eens een antwoord van de samenvaldrijvers hierop willen horen. Het overige van deze discussie is al wel wat vaker gevoerd. Het kan namelijk niet anders dan tot grote schade zijn om deze Bijbelse noties weg te laten, ongeacht of er mensen zijn die er een onjuiste loop mee gaan.

Jij geeft helemaal geen duidelijke Bijbelse voorbeelden. Je probeert met een bepaalde exegese deze leer Bijbels te funderen.
De duidelijke teksten(reeds genoemd in dit topic) uit de apostolische brieven spreken deze hele bloembolleer tegen.
Vind je de bekering van Paulus dan geen duidelijkvoorbeeld?
Of de gang van de verloren zoon?
Zoals al eerder gezegd vinden we daar heel duidelijk de bekeringsweg, zoals de Catechismus die aangeeft.
Dat je zulke duidelijke noties negeert of afdoet als embryobloemkool of wat dan ook, vind ik wel wat vreemd. Ga dan eens op die 2 eenvoudige voorbeelden in in plaats van in allerlei rare kreten te blijven hangen. Dat mis ik in deze hele pagina's durende rotonde.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
refo schreef:Sjongejonge, het is voorwaar geen wonder dat er zoveel ongeloof, onzekerheidheid en twijfel onder ons soort mensen heerst. Waar zouden al die verschillen van inzicht nu toch hun oorsprong in vinden? Maar belangrijker: hoe stel je nu vast wat waar is?

Fout. De kleinste kinderen leren al: Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag.
edmund

Bericht door edmund »

WimA schreef:
ejvl schreef:
WimA schreef: Degenen die nu durven stellen dat het "hebbende begerig gemaakt" geschiedt mogen dat even uitleggen. In ieder geval ken ik geen oudvader die dat doet/durft.
Wat bedoel je precies met deze zin WimA?
Dat is een foutje in de zin, er hoort te staan:
Degenen die nu durven stellen dat het "hebbende begerig gemaakt" geschiedt in een dode mogen dat even uitleggen.
Dat doe ik graag!

Wim je bekijkt Psalm 65 door je eigen theologische bril. Ik zou de Paulinische leer als uitgangspunt vasthouden.

In de uitleg van Calvijn staat bij Psalm 65:10: Gij hebt het land bezocht en hebt het besproeid; Gij hebt het grootelijks verrijkt; de beek Gods is vol waters; Gij zult hun koren bereiden, omdat Gij het aldus bereidt.

‘Besproeid’. Ten opzichte van dit zijn de uitleggers het niet eens, daar sommigen het afleiden van een werkwoord hetwelk begeren of verlangen betekent, terwijl anderen het afleiden van het werkwoord drenken. De eersten stellen den zin aldus: Heere, nadat Gij het aardrijk door langdurige warmte hebt uitgedroogd, hebt Gij het ten laatste bezocht. Maar de andere vertaling is vloeiender: O God! Gij bezoekt het aardrijk door het te besproeien. En de tekst heeft dus ook beteren samenhang met hetgeen er onmiddellijk op volgt: Gij verrijkt het grootelijks, hetgeen er, naar men duidelijk zien kan, tot meerdere uitbreiding bij is gevoegd.

Met jouw stelling ‘hebbende begerig gemaakt’ geschiedt niet in een dode, ben je mijns inziens bezig met inlegkunde. Dit strookt zeker niet met de Paulinische leer zoals wij die kunnen kennen uit de Romeinenbrief.

Wat jij hierboven doet is juist de kwaal van de leer van de embryokerken, die ds. Kort op een Bijbelse manier aan de kaak stelt. Het lijkt mij zaak dat we dicht bij de Schrift moeten blijven en de kanttekeningen moeten gebruiken.

Johannes 5:25 leert ons: 25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt,26 en is nu, wanneer de doden zullen27 horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben,28 zullen leven.29

Dat is, die geestelijk dood zijn door de misdaden en zonden; Ef. 2:1,5.
Namelijk alzo dat zij die ook door het geloof hebben aangenomen; Joh. 1:12.
Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding; Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4; Gal. 2:20.
Dat is, het goddelijke wezen, hetwelk in zichzelven het leven is, en ene oorzaak en een fontein des levens in allen. Zie Ps. 36:10.

En dat is datgeen wat ds. Kort doet en ons voorhoudt. Schrift met Schrift vergelijken.
Laatst gewijzigd door edmund op 03 nov 2012, 10:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Tiberius, het blijft vervelend dat je mensen die een andere visie hebben op de verbinding wedergeboorte en geloof weg te zetten als 'samenvaldrijvers' Temeer omdat de invulling van die term ook nog eens door jou is gewijzigd in de loop van de tijd.
Benoem je Boston, de Erskines, Kohlbrugge, vd Groe etc eigenlijk ook als samenvaldrijvers?
Volgens mij heb ik samenvaldrijven altijd gedefinieerd als mensen die te vuur en te zwaard bestrijden dat de levendmaking voor de bevindelijke Christuskennis valt.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:

Fout. De kleinste kinderen leren al: Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag.

dat vonden wij altijd een Kuyperiaans versje . :huhu (veronderstelde wedergeboorte enz.)
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Tiberius, het blijft vervelend dat je mensen die een andere visie hebben op de verbinding wedergeboorte en geloof weg te zetten als 'samenvaldrijvers' Temeer omdat de invulling van die term ook nog eens door jou is gewijzigd in de loop van de tijd.
Benoem je Boston, de Erskines, Kohlbrugge, vd Groe etc eigenlijk ook als samenvaldrijvers?
Volgens mij heb ik samenvaldrijven altijd gedefinieerd als mensen die te vuur en te zwaard bestrijden dat de levendmaking voor de bevindelijke Christuskennis valt.
Let op b.v. de stokbewaarder,moorman,moordenaar aan het kruis,3000 op de pinksterdag enz enz . Allemaal voorbeelden dat levendmaking en Christuskennis wel te onderscheiden zijn maar niet te scheiden.
edmund

Bericht door edmund »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:

dat vonden wij altijd een Kuyperiaans versje . :huhu (veronderstelde wedergeboorte enz.)

Dat versje heb ik vroeger ook geleerd. En toen voelde (gevoel is/kan gevaarlijk zijn) ik al dat dit niet klopte.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Vind je de bekering van Paulus dan geen duidelijkvoorbeeld?
Zoals al eerder gezegd vinden we daar heel duidelijk de bekeringsweg, zoals de Catechismus die aangeeft.
Dat je zulke duidelijke noties negeert of afdoet als embryobloemkool of wat dan ook, vind ik wel wat vreemd. Ga dan eens op die 2 eenvoudige voorbeelden in in plaats van in allerlei rare kreten te blijven hangen. Dat mis ik in deze hele pagina's durende rotonde.
Oké mensen, wie neemt de handschoen op?
Hoe verklaren jullie
1. de bekering van Paulus;
2. de gelijkenis van de verloren zoon?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Anker schreef:Fout. De kleinste kinderen leren al: Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag.
Hebben jullie het 'Gebed na de leer van de Catechisatie' achterin je Psalmboek wel eens gelezen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

edmund schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:Fout. De kleinste kinderen leren al: Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag.

Dat versje heb ik vroeger ook geleerd. En toen voelde (gevoel is/kan gevaarlijk zijn) ik al dat dit niet klopte.
:) Toch is het 'lees je Bijbel, lees de confessie' alleen niet goed. Bid en werk. Als de Heilige Geest zich paart aan het Woord dan is de confessie beleving i.p.v. droge dogmatiek. Dat bedoel ik met groeien.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Vind je de bekering van Paulus dan geen duidelijkvoorbeeld?
Oké mensen, wie neemt de handschoen op?
Hoe verklaren jullie
1. de bekering van Paulus;
2. de gelijkenis van de verloren zoon?
De bekering van Paulus wordt wel eens de langste bekeringsweg uit de Bijbel genoemd. Daarnaast gaan daar bekering en roeping tot ambt samen. Een heel bijzondere situatie dus. En had Paulus geen Christus kennis toen de Heere Zich openbaarde terwijl hij nog op de grond lag?
En de gelijkenis van de verloren zoon is een prachtige gelijkenis, maar m.i. niet bedoeld om systematisch een bekeringsweg uit te beelden. En zeker niet bedoeld om de bloemboltheologie mee te onderbouwen.
Gesloten