Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

jakobmarin

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door jakobmarin »

het gaat uiteindelijk om prioriteiten:

1. God
2. Man/vrouw en/of gezin
3. Werk
4. Kerk
5. Hobby's en/of sport

Dus je kinderen maar half geestelijk opvoeden vanwege je baan, kan echt niet. Dan zoek je maar een andere baan.

Ds. Vergunst zei pas: de school en kerk zijn hulptroepen, de echte opvoeding vind plaats in het gezin.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:het gaat uiteindelijk om prioriteiten:

1. God
2. Man/vrouw en/of gezin
3. Werk
4. Kerk
5. Hobby's en/of sport

Dus je kinderen maar half geestelijk opvoeden vanwege je baan, kan echt niet. Dan zoek je maar een andere baan.
Hierover is iedereen het wel eens. En toch zie je iedere keer dat functies in kerk/politiek/school/verenigingen op dezelfde schouders neer komen. Sommigen kunnen geen nee zeggen, anderen willen nooit ja zeggen.
Mara

Bericht door Mara »

1. God
2. Man/vrouw en/of gezin
3. Werk
4. Kerk
5. Hobby's en/of sport

Ds. Vergunst zei pas: de school en kerk zijn hulptroepen, de echte opvoeding vind plaats in het gezin.
Tja... maar een goed excuus is tegenwoordig: er zijn christelijke gastgezinnen/dagverblijven, waar ook uit de Bijbel wordt verteld en christelijke liedjes worden geleerd.
Hoe je het ook wendt of keert, een kind heeft maar 1 moeder en 1 vader.
Het is natuurlijk een Zegen als het kind een Godvrezende opa en oma heeft! Ik denk dat dat niet onderschat moet worden in de kindertijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

eilander schreef:En toch zie je iedere keer dat functies in kerk/politiek/school/verenigingen op dezelfde schouders neer komen. Sommigen kunnen geen nee zeggen, anderen willen nooit ja zeggen.
Is dit inderdaad het probleem? Dat teveel mensen aan de zijlijn blijven staan?
Of is er gewoon een overdaad aan vergaderingen? en een overdaad aan besturen?
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
eilander schreef:En toch zie je iedere keer dat functies in kerk/politiek/school/verenigingen op dezelfde schouders neer komen. Sommigen kunnen geen nee zeggen, anderen willen nooit ja zeggen.
1.Is dit inderdaad het probleem? 2.Dat teveel mensen aan de zijlijn blijven staan?
3.Of is er gewoon een overdaad aan vergaderingen? 4.en een overdaad aan besturen?

1.Nee
2.Nee
3.Ja
4.Ja
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

huisman schreef:
WimA schreef:
1.Is dit inderdaad het probleem? 2.Dat teveel mensen aan de zijlijn blijven staan?
3.Of is er gewoon een overdaad aan vergaderingen? 4.en een overdaad aan besturen?

1.Nee
2.Nee
3.Ja
4.Ja
Oneens, in mijn omgeving is het toch echt een feit dat er zeer vele mensen aan de zijlijn blijven staan. Voor 1300 refoscholieren, is het al moeilijk om een medezeggenschapsraad te vormen met 3 ouders. Het bestuur wordt al ingevuld door de plaatselijke kerkeraden. Als er andere activiteiten zijn waarbij ouders nodig zijn, melden zich toch echt zeer weinig ouders aan.
Ik denk dat mensen vaak denken dat ze het de druk hebben, maar als ze eenmaal een functie geaccepteerd hebben blijkt het best mee te vallen (Immers: iedereen heeft een druk leven tegenwoordig).
helma

Bericht door helma »

1. God
2. Man/vrouw en/of gezin
3. Werk
4. Kerk
5. Hobby's en/of sport

die lezing over huisgodsdienst ...komt die nog online?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:
WimA schreef:

1.Nee
2.Nee
3.Ja
4.Ja
Met zoveel stelligheid durf ik het bijna niet oneens te zijn. Maar ik zie dit toch echt anders in mijn omgeving. Mensen die in een kerkenraad zitten, zitten ook een bestuur van een kiesvereniging. En ook in een adviesraad voor school. Etc. etc.
En mensen die nergens in zitten, maar wel heel hard werken, heb je dus ook. Tja, da's logisch dan.

Een en ander neemt niet weg dat er ook een probleem zou kunnen zitten in het teveel vergaderen. Maar het hoofdprobleem zit volgens mij toch echt in de nummers 1 en 2.
WimA

Bericht door WimA »

eilander schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:

1.Nee
2.Nee
3.Ja
4.Ja
Met zoveel stelligheid durf ik het bijna niet oneens te zijn. Maar ik zie dit toch echt anders in mijn omgeving. Mensen die in een kerkenraad zitten, zitten ook een bestuur van een kiesvereniging. En ook in een adviesraad voor school. Etc. etc.
En mensen die nergens in zitten, maar wel heel hard werken, heb je dus ook. Tja, da's logisch dan.
Een en ander neemt niet weg dat er ook een probleem zou kunnen zitten in het teveel vergaderen. Maar het hoofdprobleem zit volgens mij toch echt in de nummers 1 en 2.
Het vetgedrukte zie ik inderdaad ook gebeuren. Maar wat is daar de oorzaak van? Laten we eens letten op de volgorde waarin de kandidaat dan zitting neemt. Is het kerkenraad, schoolbestuur, adviesraad? Of is het beginnend in adviesraad, dan schoolbestuur, dan kerkenraad?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
eilander schreef:Met zoveel stelligheid durf ik het bijna niet oneens te zijn. Maar ik zie dit toch echt anders in mijn omgeving. Mensen die in een kerkenraad zitten, zitten ook een bestuur van een kiesvereniging. En ook in een adviesraad voor school. Etc. etc.
Het vetgedrukte zie ik inderdaad ook gebeuren.
Vooral in kleinere gemeenten; in grotere gemeentes zie je dit verschijnsel een stuk minder. Waarschijnlijk omdat die taken dan meer inhoud hebben.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
eilander schreef:Met zoveel stelligheid durf ik het bijna niet oneens te zijn. Maar ik zie dit toch echt anders in mijn omgeving. Mensen die in een kerkenraad zitten, zitten ook een bestuur van een kiesvereniging. En ook in een adviesraad voor school. Etc. etc.
Vooral in kleinere gemeenten; in grotere gemeentes zie je dit verschijnsel een stuk minder. Waarschijnlijk omdat die taken dan meer inhoud hebben.
Ik heb hier even iets cursief gezet. Je zou denken dat de oorzaak eerder ligt in het feit dat er een grotere vijver is waaruit gevist kan worden?
WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Nogal een botte manier om de vraag dusdanig weer te geven - en daarmee een andere inhoud te geven - dat het onjuist is dat mijn naam daar nog boven staat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:
WimA schreef:
Nogal een botte manier om de vraag dusdanig weer te geven - en daarmee een andere inhoud te geven - dat het onjuist is dat mijn naam daar nog boven staat.
Welke vraag bedoel je?
Met meer inhoud bedoel ik meer volume, overigens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

RD organiseert bezinningsavond over regeerakkoord
01-11-2012 11:48 | gewijzigd 01-11-2012 15:17 | Redactie digitale media

APELDOORN – Het Reformatorisch Dagblad houdt op donderdag 15 november 2012 een bezinningsavond naar aanleiding van het nieuwe regeerakkoord. Thema van de avond is ”De storm steekt op. En u slaapt?”

De avond heeft plaats in de aula van het Hoornbeeck College in Amersfoort en begint om 19.30 uur; de toegang is gratis.
Op deze avond wordt ingegaan op de gevolgen die de Paarse koers van het nieuwe kabinet zullen hebben voor gezinnen, scholen en kerken

Dr. B. J. Spruyt zal spreken over ”Hoe is het zover gekomen?”, ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente in Amersfoort, spreekt over de gevolgen voor de kerken. Ds. J. M. J. Kievit, predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Dordrecht, houdt een referaat over de gevolgen voor de gezinnen, en drs. W. J de Potter, voorzitter van het College van Bestuur van het Hoornbeeck College, over de gevolgen voor de scholen.

Onder leiding van Addy de Jong, politiek redacteur van het Reformatorisch Dagblad, is er een forum.
Tja, ik heb niet zoveel vertrouwen in de visie van Spruyt hierover. Zijn verhaal over de SGP vond ik wat niet pluis. Jammer dat één van de kamerleden hier niet aan meedoen. Vooral i.c.m. Spruyt had dit goed geweest.

En, geeft het dat in de toekomst voor refo-onderwijs en refo-instellingen offers van ons gevraagd worden? Wat minder materialisme, wat meer samenleving binnen onze refo-gemeenschap? Daar gaat het naar toe, maar dat vind ik niet alleen maar erg.
caprice

Bericht door caprice »

eilander schreef:
WimA schreef:Afgelopen zaterdag stond - in een opinie artikel van W.B. Kranendonk - o.a. onderstaand stukje (cursivering van mij)
Velen noemen dan algauw het gezin. Dat heeft de taak kinderen op te voeden. Terecht. Daar vindt allereerst en allermeest de vorming van toekomstige kerkleden plaats. Die opvoeding is van geweldige waarde. Een mens neemt zijn leven lang mee wat hij van huis uit heeft meegekregen.

Maar wordt vaak niet wat al te gemakkelijk naar het gezin gewezen? Hoeveel ouders zeggen niet zachtjes of hardop dat ze nauwelijks toekomen aan de geestelijke opvoeding van hun kinderen? Hoeveel vaders en ook moeders worden in onze tijd niet voortgejaagd door hun agenda, baan en andere verplichtingen? Dat is de realiteit.
En dit geeft m.i. inderdaad het probleem weer. Maar dit probleem is niet op te lossen met "denktanks" of zo iets. Dat lost men op door schrappen in de agenda's, door de tijd die in banen wordt gestoken te verminderen en door andere verplichtingen te verminderen. Door het stellen van prioriteiten en het schrappen van activiteiten.
Helemaal eens. Het is overigens niet populair om om deze reden te stoppen met een bepaalde nevenactiviteit; en voor het niet bezoeken van een SGP-kiesvereniging (ik noem maar een voorbeeld uit mijn praktijk) kun je alleen maar als excuus gebruiken dat je iets anders hebt op die avond.
Als je gewoon zegt: nee hoor ik heb niets anders, maar ik heb in die week al twee andere avonden bezet, wordt je niet serieus genomen.
Waarom zou het geen goede reden zijn om een bepaalde avond er te zijn voor het gezin? Ligt daar niet onze hoofdtaak? Het verzuimen van een vergadering van een SGP-verkiesvereniging, om een avond in het gezin te kunnen zijn als het andere avonden ook niet mogelijk is zou ik scharen onder het wettig verhinderd zijn op die vergadering.

Ik hoop trouwens wel naar die bezinningsavond te gaan. Nog meer mensen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie