Geboortedag en sterfdag

Eppo Gremdaat

Re: Geboortedag en sterfdag

Bericht door Eppo Gremdaat »

Anker schreef:Rots der eeuwen
Jacqueline E. van der Waals

Vaste Rots van mijn behoud,
Als de zonde mij benauwt,
Laat mij steunen op uw trouw,
Laat mij rusten in uw schauw,
Waar het bloed, door u gestort,
Mij de bron des levens wordt.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk, door mij volbracht,
Niet het offer, dat ik breng,
Niet de tranen, die ik pleng,
Schoon ik gansche nachten ween,
Kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud,
U geen wierook, myrrhe of goud,
Ledig kom ik, arm en naakt,
Tot den God, die zalig maakt,
Die de zielen kleedt en voedt,
Die ze troost en leven doet.

Eenmaal als de stonde slaat,
Dat mijn lichaam sterven gaat,
Als mij ziel uit de aardsche woon,
Opstijgt tot des Rechters troon,
Rots der eeuwen, in uw schoot,
Berg mijn ziele voor den dood.
Dit lied, gezang 174 uit de Bundel 1938, is een vertaling door Jacqueline van der Waals van de Engelse August Montague Toplady(1740-1778), eerst Angelsaksisch predikant, dan (1775) prediker in een kapel der Franse calvinisten te Londen. Vurig prediker, stierf jong.
Vermeldt het alfabetisch register van deze bundel.
Jammer dat dit lied niet en het Liedboek is terechtgekomen.
Simon

Bericht door Simon »

Tijdens Prediker waren veel zaken nog niet bekend (gemaakt) en geschied, Nu pas leven wij in de welbehaaglijke genadetijd, welke Jezus Christus naar de belofte heeft waar gemaakt.
(..En ik vervolg nog even de tekst die ik al eerder aanhaalde uit matth 19: En een ieder die familie of akkers of huizen heeft prijsgegeven om Mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven ontvangen.
Waar werden dergelijke beloften gedaan tijdens Prediker's tijd?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Simon schreef:Waar staat jouw onderbouwing?
Hier staat drie keer letterlijk dat de doel van God in het redden van mensen Zijn Eigen eer is.

Eph 1:3-14
Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;
Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.
Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Eppo Gremdaat schreef:Rots der eeuwen

Dit lied, gezang 174 uit de Bundel 1938, is een vertaling door Jacqueline van der Waals van de Engelse August Montague Toplady(1740-1778), eerst Angelsaksisch predikant, dan (1775) prediker in een kapel der Franse calvinisten te Londen. Vurig prediker, stierf jong.
De tekst is zo mooi dat het een betere melodie verdient. Deze zingt zo zeurderig, zeker als het een beetje langzaam gaat.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:

De tekst is zo mooi dat het een betere melodie verdient. Deze zingt zo zeurderig, zeker als het een beetje langzaam gaat.
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind de melodie juist goed passend.
Eerbiedig, is naar mijn gevoel niet snel. Dan komt al te snel de melodie
meer op de voorgrond en de tekst raakt meer op de achtergrond.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:

Jammer dat dit lied niet in het Liedboek is terechtgekomen.
In het nieuwe Liedboek, dat op 25 mei volgend jaar wordt gepresenteerd, komt het lied terug, zij het in een nieuwe berijming van Willem Barnard. Maar wel degelijk gefundeerd op de oorspronkelijke tekst van Toplady.
~~Soli Deo Gloria~~
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Zita schreef:

Te langzaam klinkt echt niet eerbiediger hoor.
Integendeel, het riekt meer naar geveinsde nederigheid, als je het mij vraagt.
Als je tegen de Koningin praat, doe je dat toch ook in een normaal tempo, maar beleefd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Simon schreef: Te langzaam klinkt echt niet eerbiediger hoor.
Als je tegen de Koningin praat, doe je dat toch ook in een normaal tempo, maar beleefd.
Precies. Zingen is spreken op verhoogde toon, niet spreken in verlaagd tempo.
Het argument dat je bij langzaam zingen beter kunt nadenken over wát je zingt, is onzin. Wanner je spreekt, denk je na over wat je zegt, en daarbij maakt het geen fluit uit of je nou spreekt op verhoogde toon (dus zingt) of gewoon spreekt. Spreektempo kan dus in principe ook zangtempo zijn. Akoestiek in een galmende ruimte kán een reden zijn om rustig te spreken of te zingen, maar ook dan ga je geen noten of lettergrepen enorm rekken: dat maakt het alleen maar onverstaanbaar.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef:

Te langzaam klinkt echt niet eerbiediger hoor.
Je kunt altijd met alles overdrijven. Maar als het te snel gaat merk je het wel. of je de tekst tijdens het zingen nog wat kunt overdenken of dat je geachten achter de tekst aankomen, en dus niet eens in de gaten hebt wat je zingt.
Over snelheid gesproken: Over het algemeen wordt ons volkslied nog wel met de nodige achting gespeeld. Het is ook wel eens dat ons volkslied door de snelheid ontkracht of verkacht wordt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Over snelheid gesproken: Over het algemeen wordt ons volkslied nog wel met de nodige achting gespeeld. Het is ook wel eens dat ons volkslied door de snelheid ontkracht of verkacht wordt.
Tamelijk nuttleloze vergelijking, sorry dat ik het zeg. Ons volkslied is een melodie met veel verschillende notenwaarden, waaronder ook snelle. Juist vanwege die snelle notenwaarden leent die melodie zich ervoor om plechtig te worden gezongen. Ga je daarentegen van een psalmmelodie eerst al eens alle notenwaarden nivelleren tot niet-ritmisch en vervolgens ook nog eens al die even lange noten lekker uitrekken “zodat je goed kunt nadenken over wat je zingt”, dan ontstaat er een melodie die weinig meer met muziek te maken heeft.

En over dat “zodat je tijd hebt om erover na te denken”: zie mijn vorige reactie.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

De meditatie eindigt met de indringende boodschap:
Leven we aan de roepstemmen voorbij, menen we dat het zonder bekering en wedergeboorte ook wel kan, dan houdt dat in dat we het bloed van Christus onrein achten!
Vreselijk zal dan de dag des doods zijn, "vreselijk", zegt Gods Woord, "is het te vallen in de Handen van de levende God".
Nog roept en nodigt Hij welmenend: "Wendt u tot Mij en wordt behouden. Waarom zoudt gij sterven?"
Wanneer straks uw/jouw sterfdag aanbreekt, kan dan ook, ondanks alle verdriet en rouw, gezegd worden: de dag van zij/haar sterven is beter dan de dag waarop hij/zij geboren werd?

Tussen een geboortedag en een sterfdag van iemand, kunnen vele jaren zitten, de genadetijd.
Maar die tijd is niet voor iedereen even lang.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Eerbiedig, is naar mijn gevoel niet snel.
DIA, meneer pastoor zei het ook al!
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde vanmorgen de preek die de eerste zondag na het overlijden van ds. Koster in Urk werd gehouden. De voorganer was ds. Van Dieren. Een zeer indrukwekkende preek, maar ook zeer indrukwekkende zang:

De dienst begon met Ps. 43:
Dan ga ik op tot Gods altaren
Tot God, mijn God de Bron van vreugde!

Dominee Koster zou toen de volgende dinsdag begraven worden.
Zelden een dienst gehoord waar in zo ingetogen en zo eerbiedig
werd gezongen. Ds. van Dieren stelde wel de vraag: "Nu zijn jullie
allemaal nog onder het beslag van het gebeurde, maar hoe is het
over zoveel tijd?"

"We konden ds. Koster niet missen. We hoorden hem zo graag. Is dat
waar? zo vroeg de prediker. Nee, als het waar was zouden we toch de
vruchten zien? En zo zouden er wel eens vruchten geboren kunnen
worden uit dit sterven." Een zeer indrukwekkende preek.
En daar zou ik in elk geval een snel zingen een zeer storenende factor
bij vinden. Hier past eerbied. Hier past ontzag voor die hoge Majesteit.

En als dat na het sterven van een predikant geldt, geldt dat anders
dan niet? Ik bedoel: Wie zit er in de kerk voor wie het deze week
eeuwigheid wordt? We weten het niet. Maar elke preek moeten we
toch zo beluisteren alsof het de laatste preek is. Dan is het niet altijd
Halleluah, maar toch: dan mag het voor het kind Gods wel eens zijn:
onze zeer lichte verdrukking zal ook eens ten einde zijn, om dan de
eeuwige hallels uit te galmen.

Die na kortstondig ongeneugd'
Mij eindeloos verheugd!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ds. van Dieren stelde wel de vraag: "Nu zijn jullie
over zoveel tijd?"

vruchten zien?
De prediker (ik neem aan dat je ds. vD bedoelt) is kennelijk van mening dat er geen vruchten te zien zijn?
Dat is nogal een oordeel...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ds. van Dieren stelde wel de vraag: "Nu zijn jullie
over zoveel tijd?"

vruchten zien?
De prediker (ik neem aan dat je ds. vD bedoelt) is kennelijk van mening dat er geen vruchten te zien zijn?
Dat is nogal een oordeel...
Om het precies weer te geven zou je de preek moeten beluisteren.
Want zoals jij het stelt was het natuurlijk niet bedoeld. Ik gaf heel globaal in eigen gebrekkige woorden enkele zaken aan....
Plaats reactie