Geboortedag en sterfdag

Mara

Geboortedag en sterfdag

Bericht door Mara »

Ds. A. van der Weerd heeft een mooi stuk geschreven in BhP, n.a.v. de tekst uit Prediker 7: "Beter is...de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt."

Dit zijn niet de woorden van een pessimist. De Heere zegt in Zijn Woord dat de vreugde en blijdschap over de geboorte van een kind zo groot is, dat daardoor alle zorgen en smart die eraan vooraf gegaan zijn, vergeten zijn. De dag der geboorte is een blijde dag, waarop er alle reden tot dankbaarheid is jegens de Heere, Die het alles zo leidde.

Zoals een goede naam beter is dan goede olijfolie, zo is ook de dag des doods beter dan de dag dat iemand geboren wordt. De sterfdag gaat dus in voortreffelijkheid de geboortedag nog te boven.

De meditatie eindigt met de zin: Wanneer straks uw/jouw sterfdag aanbreekt, kan dan ook, ondanks alle verdriet en rouw, gezegd worden: de dag van zijn/haar leven is beter dan de dag waarop hij/zij geboren werd?

Het zette mij stil bij de eindigheid van het leven. Hoeveel maal maak je een begrafenis mee en hoor je de roepstem die daarvan uitgaat?
We mogen het leven ook niet verachten. Het is een geschenk van de Heere, met als doel: Hem dienen.
Maar is dit niet zo'n tekst die mogelijk verkeerd gebruikt wordt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Re: Geboortedag en sterfdag

Bericht door -DIA- »

Ik heb er verschillenden gekend die tijden hadden
dat ze sterk naar huis verlangden...
Dat ze de zonde en de wereld moe waren...
Het waren mensen waar je
met jaloersheid aan terugdenkt.

Als een hert gejaagd, o Heere,
Dat verse water begeert,
Alzo dorst mijn ziel ook zere
Naar U, mijn God hooggeëerd,
En spreekt bij haar met geklag:
O Heer, wanneer komt die dag,
Dat ik toch bij U zal wezen
En zien Uw aanschijn geprezen?
(Psalm 42:1)

Maar ook:

Wien heb ik nevens U omhoog?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog,
Op aarde nevens U toch lusten?
Niets is er, waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit, in bittre smart,
Of bangen nood, mijn vlees en hart,
Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed
Mijn rots, deel, mijn eeuwig goed.

Maar er is tweeërlei einde:

Wie ver van U de weelde zoekt,
Vergaat eerlang en wordt vervloekt
Gij roeit hen uit, die afhoereren
En U den trotsen nek toekeren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik verkeer in het eenzaam,
met Jezus gemeenzaam.
Dan wens ik niets meer,
en reis ik met de andere,
we troosten elkandre,
en loven de Heer.

Hoe dichter ik nader,
naar het huis van mijn Vader.
Hoe sterker ik hijg,
naar de eeuwige woning,
het feest van mijn kroning,
en het eind van de krijg.

En wat zou mijn hinderen,
'k zie de uurtjes steeds minderen.
Laat 's wereldsgedruis,
men moet niet verslappen,
nog weinige stappen,
en dan ben ik thuis.

Psalm 115:15 - Kostbaar is in de ogen van de HEERE de dood van Zijn gunstelingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Rots der eeuwen
Jacqueline E. van der Waals

Vaste Rots van mijn behoud,
Als de zonde mij benauwt,
Laat mij steunen op uw trouw,
Laat mij rusten in uw schauw,
Waar het bloed, door u gestort,
Mij de bron des levens wordt.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk, door mij volbracht,
Niet het offer, dat ik breng,
Niet de tranen, die ik pleng,
Schoon ik gansche nachten ween,
Kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud,
U geen wierook, myrrhe of goud,
Ledig kom ik, arm en naakt,
Tot den God, die zalig maakt,
Die de zielen kleedt en voedt,
Die ze troost en leven doet.

Eenmaal als de stonde slaat,
Dat mijn lichaam sterven gaat,
Als mij ziel uit de aardsche woon,
Opstijgt tot des Rechters troon,
Rots der eeuwen, in uw schoot,
Berg mijn ziele voor den dood.
Mara

Bericht door Mara »

[quote="-DIA-"]Ik heb er verschillenden gekend die tijden hadden
dat ze sterk naar huis verlangden...
Dat ze de zonde en de wereld moe waren...
Het waren mensen waar je
met jaloersheid aan terugdenkt.

Die mensen heb ik ook mogen kennen.
Ik denk dat de Heere ze Zelf losmaakt, want een mens in zijn natuurlijke staat haakt toch naar het leven?
Hoe zouden wij nu alles los kunnen laten, allen die ons lief en dierbaar zijn?
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:Ds. A. van der Weerd heeft een mooi stuk geschreven in BhP, n.a.v. de tekst uit Prediker 7: "Beter is...de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt."
Nóg beter is de wedergeboorte IN Christus, toch?
Waarom streef je daar niet naar?
Sinds Prediker is er het een en ander gebeurd, waar we vol blijdschap de hele wereld over moeten vertellen!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Simon schreef:Nóg beter is de wedergeboorte IN Christus, toch?
De wedergeboorte is niet het einddoel, maar slecht het begin. En dat begin is al zo'n groot wonder, dat wel!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon

Bericht door Simon »

J.C. Philpot schreef:
Nee hoor. De wedergeboorte is niet het einddoel, maar slecht het begin. En dat begin is al zo'n groot wonder, dat wel!
Voorlopig is het enige doel de Wedergeboorte.
Uit God geboren worden, niet de lichamelijke, maar de geestelijke geboorte.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Simon schreef:
J.C. Philpot schreef:
Nee hoor. De wedergeboorte is niet het einddoel, maar slecht het begin. En dat begin is al zo'n groot wonder, dat wel!
Nee hoor, het doel is God te prijzen!
Dat begint na de wedergeboorte maar vindt zijn volle glorie na de dood!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wiens doel zou dat volgens jou zijn?
Is het het doel van de mens om wedergeboren te worden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

MarthaMartha schreef:
Simon schreef:
J.C. Philpot schreef:
Nee hoor, het doel is God te prijzen!
Dat begint na de wedergeboorte maar vindt zijn volle glorie na de dood!
Ik geloof dat ik meer bijbelse onderbouwing vind voor de taak van het oordelen der stammen israels.
Mt 19:28: 'Jezus zei hun: "Ik verzeker jullie, in de wedergeboorte, wanneer de Mensenzoon op de troon van zijn heerlijkheid zetelt, zullen ook jullie die Mij gevolgd zijn op twaalf tronen zetelen, om te oordelen over de twaalf stammen van Israël."
Waar staat jouw onderbouwing?
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:Ds. A. van der Weerd heeft een mooi stuk geschreven in BhP, n.a.v. de tekst uit Prediker 7: "Beter is...de dag des doods, dan de dag dat iemand geboren wordt."
Sinds Prediker is er het een en ander gebeurd, waar we vol blijdschap de hele wereld over moeten vertellen!
De Heere heeft een bedoeling met het leven van ieder mens. Hij heeft de mens geschapen om Hem te verheerlijken en te dienen.
Hebben wij dat doel in ons leven bereikt, dan is de dag des doods beter dan de dag van onze geboorte.
De Heere zal ervoor zorgen dat het onvolkomene na de dood overgaat in het volkomene, in het eeuwig beantwoorden aan het grote doel van de verheerlijking van God Drieënig, dan wordt het een aanschouwen van aangezicht tot aangezicht, dan wordt de wens verkregen en wordt het een dienen van dag en nacht in Zijn tempel!
Welk een vreugde er dan ook is bij de geboorte, de Schrift leert ons toch dat de intree van ieder leven een door de zonde verontreinigd intree in dit leven is.
We worden immers allen in zonde ontvangen en geboren en dragen een zondig hart in ons.
Daarom spreekt de Heere van de noodzakelijkheid en onmisbaarheid van een tweede geboorte: de wedergeboorte.
Door Zijn Woord en Geest gaat de Heere dan zondaren vernieuwen en reinigen, dan gaan mensen de stem van de levende God horen.
Horen hoe Hij roept tot bekering, horen hoe Hij spreekt van genade voor des doosds schuldigen in het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon.
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:
De Heere heeft een bedoeling met het leven van ieder mens. Hij heeft de mens geschapen om Hem te verheerlijken en te dienen.
Hebben wij dat doel in ons leven bereikt, dan is de dag des doods beter dan de dag van onze geboorte.
De Heere zal ervoor zorgen dat het onvolkomene na de dood overgaat in het volkomene, in het eeuwig beantwoorden aan het grote doel van de verheerlijking van God Drieënig, dan wordt het een aanschouwen van aangezicht tot aangezicht, dan wordt de wens verkregen en wordt het een dienen van dag en nacht in Zijn tempel!
Welk een vreugde er dan ook is bij de geboorte, de Schrift leert ons toch dat de intree van ieder leven een door de zonde verontreinigd intree in dit leven is.
We worden immers allen in zonde ontvangen en geboren en dragen een zondig hart in ons.
Daarom spreekt de Heere van de noodzakelijkheid en onmisbaarheid van een tweede geboorte: de wedergeboorte.
Door Zijn Woord en Geest gaat de Heere dan zondaren vernieuwen en reinigen, dan gaan mensen de stem van de levende God horen.
Horen hoe Hij roept tot bekering, horen hoe Hij spreekt van genade voor des doosds schuldigen in het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon.
Voor jou dan ook deze vraag:
Waar staat jouw onderbouwing?Mt 19:28: 'Jezus zei hun: "Ik verzeker jullie, in de wedergeboorte, wanneer de Mensenzoon op de troon van zijn heerlijkheid zetelt, zullen ook jullie die Mij gevolgd zijn op twaalf tronen zetelen, om te oordelen over de twaalf stammen van Israël."

In welke tempel?
de gemeente IS Zijn Tempel.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
Simon schreef:
Voor jou dan ook deze vraag:
Waar staat jouw onderbouwing?Mt 19:28: 'Jezus zei hun: "Ik verzeker jullie, in de wedergeboorte, wanneer de Mensenzoon op de troon van zijn heerlijkheid zetelt, zullen ook jullie die Mij gevolgd zijn op twaalf tronen zetelen, om te oordelen over de twaalf stammen van Israël."

In welke tempel?
de gemeente IS Zijn Tempel.
Mijn onderbouwing?
Lees mijn openingsposting, dan zie je dat ik een stuk van ds. van de Weerd citeer.
Volgens mij ga jij geheel in een ander spoor nu. Het gaat over de geboortedag en sterfdag!
En wordt er uitgelegd wanneer dit doel niet bereikt is, alles ijdelheid is gebleken, zo zegt Prediker!
Geduld

Bericht door Geduld »

In Openbaring 21 leren we dat er inderdaad dat er geen tempel meer zal zijn. Echter, niet de gemeente is dan de Tempel, maar de Heere God, de Almachtige en het Lam.
22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Plaats reactie