Verwachte boeken theologie

Mara

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het valt mij op dat er heel wat nieuwe boeken van Puriteinen zijn, 3 boeken van Boston, boek van Henry, Boek van Erskine,
en een boek van Flavel en nog een bundeltje preken van Manton.
Dat viel mij ook her en der op. Ik was op diverse sites op zoek naar een geschikt kadoboek en zag een enorme keuze van nieuwe of heruitgaven van allerlei predikanten. Je zou door de bomen het bos niet meer zien.
Wat is nu een boeiend en vlot geschreven boek voor een jong volwassene?
Zeg pakweg 20 jaar. Het is of te kinderachtig, (vanaf 16) of veel te ouwelijk en te dogmatisch.
Welkom in de strijd van ds. van Kooten hebben we al.

Er is genoeg b.v. uit mijn eigen kerkverband

Egas, ds. A.A. - Hoe spreekt God tot mij ?
Westerink, ds. J. - Leer mij volgen
Kempeneers, ds. M.A. - Ik ben de Opstanding en het Leven
Butter, ds. P. den - Driemaal gezalfd
Korving, ds. H. - U komt de belofte toe en uw kinderen
Kater, ds. M.J. - Geloof je dat nu echt ?
Kater, ds. M.J. - Klopt het wel...?
Jouw kerkverband is ook het mijne :) De door jou genoemde predikanten ken ik wel. Bedankt, ga er mee aan de slag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
caprice

Bericht door caprice »

caprice schreef:
GJdeBruijn schreef:Ik vrees dat de titel van het genoemde boekje al genoeg zegt. Er worden losse termen links en rechts uit de dogmenhistorie van 500 jaar reformatie in een goed-fout constructie tot een karikatuur samengebracht.
De genoemde theologiën bestaan niet. Het zijn hooguit zelfverzonnen etiketten van uit het verband gerukte uitdrukkingen.
Recensies zijn welkom. Vooroordelen wat mij betreft niet. Het gaat hier over een aankondiging van een boek. Het is nog niet eens verschenen. Het is beter om dat af te wachten, en het zelf te lezen.
Het boek is gisteren (goed beschermd hoor) op de mat gevallen. Ik ben benieuwd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Handig, zo'n Huisman. ;)

Of heb je aandelen...?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Handig, zo'n Huisman. ;)

Of heb je aandelen...?

Nee helaas doe ik dit onbezoldigd ;( .Ik ga waarschijnlijk wel een boek van ds Moerkerken kopen.(ja ja huisman valt van zijn voetstuk :huhu ) Zijn nieuwe boek "de witte bladzijde" lijkt mij erg interessant
Tussen het Oude en Nieuwe Testament
In de meeste Bijbels bevindt zich tussen het Oude en het Nieuwe Testament een witte bladzijde. We realiseren ons niet altijd dat tussen de bijbelboeken Maleachi en Mattheüs een periode van ruim vier eeuwen ligt. Gedurende die eeuwen is er natuurlijk heel veel gebeurd. De stem van de profeten zweeg, maar Gods werk ging door.
We moeten goed beseffen dat vele fragmenten uit het Nieuwe Testament niet goed zijn te begrijpen als we geen kennis hebben van de ‘witte bladzijde’. Daarom bevordert een goede kennis van de ‘witte bladzijde’ een goed verstaan van de Heilige Schrift. Dat is dan ook de reden dat dit boek is geschreven. Het heeft geen wetenschappelijke pretenties. Het is bedoeld voor de belangstellende bijbellezer, die zich niet alleen interesseert voor alles wat er in de Schrift staat, maar ook voor alles wat daarmee verband houdt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Handig, zo'n Huisman. ;)

Of heb je aandelen...?

Nee helaas doe ik dit onbezoldigd ;( .Ik ga waarschijnlijk wel een boek van ds Moerkerken kopen.(ja ja huisman valt van zijn voetstuk :huhu ) Zijn nieuwe boek "de witte bladzijde" lijkt mij erg interessant
Tussen het Oude en Nieuwe Testament
In de meeste Bijbels bevindt zich tussen het Oude en het Nieuwe Testament een witte bladzijde. We realiseren ons niet altijd dat tussen de bijbelboeken Maleachi en Mattheüs een periode van ruim vier eeuwen ligt. Gedurende die eeuwen is er natuurlijk heel veel gebeurd. De stem van de profeten zweeg, maar Gods werk ging door.
We moeten goed beseffen dat vele fragmenten uit het Nieuwe Testament niet goed zijn te begrijpen als we geen kennis hebben van de ‘witte bladzijde’. Daarom bevordert een goede kennis van de ‘witte bladzijde’ een goed verstaan van de Heilige Schrift. Dat is dan ook de reden dat dit boek is geschreven. Het heeft geen wetenschappelijke pretenties. Het is bedoeld voor de belangstellende bijbellezer, die zich niet alleen interesseert voor alles wat er in de Schrift staat, maar ook voor alles wat daarmee verband houdt.

Lijkt me zeker een interessant boek! Afgelopen week juist Daniel gelezen. Om de laatste hoofdstukken te begrijpen wat is dan ook de kennis van de intertestamentaire periode nodig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

"De witte bladzijde" heeft volgens mij een paar jaar geleden als artikelen in de Saambinder gestaan.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:"De witte bladzijde" heeft volgens mij een paar jaar geleden als artikelen in de Saambinder gestaan.

Idd even "digibronnen" en je vindt de 8 artikelen uit 2004

hieronder artikel 1

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 11&docid=0

Bedankt scheelt mij een boek kopen. :huhu Ik denk trouwens dat het boek veel uitgebreider is. (108 blz)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:"De witte bladzijde" heeft volgens mij een paar jaar geleden als artikelen in de Saambinder gestaan.

Idd even "digibronnen" en je vindt de 8 artikelen uit 2004

hieronder artikel 1

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 11&docid=0

Bedankt scheelt mij een boek kopen. :huhu Ik denk trouwens dat het boek veel uitgebreider is. (108 blz)
Volgens mij heeft hij in de Saambinder daarna nog een artikelenserie onder de naam "Een krom en verdraaid geslacht" geplaatst. Dat zal de rest wel zijn.
edmund

Bericht door edmund »

Een boek (of liever gezegd een nieuwe vertaling) van Andrew Gray "Vreugde in God" raad ik niemand aan. Deze preken zijn al uitgegeven en mijns inziens slecht (té hedendaags) vertaald.

Dan kan je beter proberen de deeltjes tweedehands te pakken te krijgen vertaald door C.B. van Woerden.

Ook voor de nieuwe uitgave van de Redelijke Godsdienst (Banier) wil ik lezers waarschuwen. Die is ook misvormd als je die afzet tegen eerdere uitgaven.
vlinder

Bericht door vlinder »

Nu staan er zoveel mooie dingen in de Bijbel en moet je dan een boek gaan schrijven over die ene witte bladzijde? Straks krijgen we nog een uitgave over het schutblad voorin: ooit waren we een leeg en onbeschreven blad....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

vlinder schreef:Nu staan er zoveel mooie dingen in de Bijbel en moet je dan een boek gaan schrijven over die ene witte bladzijde? Straks krijgen we nog een uitgave over het schutblad voorin: ooit waren we een leeg en onbeschreven blad....
Sorry, maar deze opmerking begrijp ik echt niet....
Jongere

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:
vlinder schreef:Nu staan er zoveel mooie dingen in de Bijbel en moet je dan een boek gaan schrijven over die ene witte bladzijde? Straks krijgen we nog een uitgave over het schutblad voorin: ooit waren we een leeg en onbeschreven blad....
Sorry, maar deze opmerking begrijp ik echt niet....
Het is bijzonder belangrijk om de geschiedenis tussen het Oude en Nieuwe Testament goed te kennen (dat is waar het boek over gaat en de titel symbolisch voor staat). In veel theologische opleidingen wordt aan deze tijdsperiode zelfs een vak besteed.
Een beetje belachelijk om daar zo badinerend over te doen. Vergeet ook niet dat in de Bijbel wel heel veel wordt genoemd óver de periode van die witte bladzijde. Denk alleen maar aan Daniël, zoals Wilhelm noemt.
Jongere

Bericht door Jongere »

edmund schreef:Ook voor de nieuwe uitgave van de Redelijke Godsdienst (Banier) wil ik lezers waarschuwen. Die is ook misvormd als je die afzet tegen eerdere uitgaven.
Heb je hier concrete voorbeelden van?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad een beetje een onzinopmerking.
Al bedoel je waarschijnlijk dat er genoeg in de Bijbel zelf staat en er niets aan toegevoegd hoeft te worden. Dat zal ook het oogmerk van het boekje niet zijn, mag ik aannemen.
Plaats reactie