Neenee huisman, even voor de duidelijkheid: Hier werden de namen genoemd van genoemde predikanten. Ik heb de stelling geponeerd dat deze predikanten de oude waarheid brengen. Daarop werd gereageerd met een rijtje oudvaders en de vraag waar die oude waarheid nog wordt gehoord. Daarop heb ik de plaatsen Barneveld en de Valk genoemd. Dus de oude waarheid van die oudvaders zal ik zeker horen in de plaatsen. Daar twijfel ik niet aan. Of ze hetzelfde preken, dat is wat anders. Inderdaad preekt bijna niemand zoals Luther deed.huisman schreef:Het waren vragen aan jou. Dan behoor ik niet met de antwoorden te komen toch? Jij stelt dat deze predikant hetzelfde preekt als b.v. Luther en Boston. Nu denk ik dat je in ons land bijna geen predikant zult vinden die zo preekt als Luther.
Boston preekte zeer sterk het aanbod van genade een dringende nodiging aan alle hoorders. Lees bv zijn 3 preken uit het boekje "En nog is er plaats". Ik wordt een beetje kriegelig als mensen zo makkelijk oudvaders en puriteinen in hun kamp trekken. In ons land en in onze tijd wordt er niet zoveel "puriteins" gepreekt.
Jij gaat nu ineens de vraag stellen of ze hetzelfde preken. Nee natuurlijk niet. Een handige draaibeweging moet ik zeggen. Mijn stelling is dat de prediking van ds. van Boven bijvoorbeeld inhoudelijk dezelfde oude waarheid bevat dan de genoemde oudvaders. Ben jij het daar mee eens? En zo niet, waarom dat niet. Ik verduidelijk dus even de vraag.
Je komt ook direct met je aanbodstokpaardje. Ik ga daar nu even niet in mee. Al ben ik blij met je conclusie dat er binnen de GGiN ruimte is voor een ruim aanbod. Dat is zeker zo. En nog een Bijbels aanbod ook.