Ok, voor jou een antwoord uit 2010;refo schreef:Zouteloos.Gian schreef:freek schreef:Zwakke reactie. Als ik volgens jou iets niet weet in het kader van een discussie, dan leg je dat uit. Nu praat je in de categorie 'jij bent dom dus ik praat niet met je'.Gian schreef:
Uit deze vraag blijkt dat je niet weet wat de Gemeente is. Dan houd de discussie over deze dingen ook op.
Freek/refo, ik heb niet zo'n behoefte om opnieuw uit te leggen wat de Gemeente is. Efeze en Collosenzen zijn er duidelijk over. Mi is het de basis van de theologie van het nieuwe verbond. Dat is misschien een andere basis dat de meeste gereformeerde gebruiken dus twijfel ik ook aan het nut om dit weer uit te leggen.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... t=#p417981
De Gemeente is het verborgen Koninkrijk van God. Verborgen voor de wereld en niet van deze wereld, maar uit deze wereld getrokken Gal.1vs4. De Gemeente is een hemels volk van priesters en koningen 1Petr.2vs9 (eerstelingen van het nieuwe verbond), met een hemelse roeping Hebr3vs1. Overal waar we de Gemeente op een aardse manier gaan institutionaliseren met bestuur, leden en verenigingen werkt dat scheiding en verdeeldheid omdat de Gemeente niet te organiseren is. Dat hoeft ook niet omdat de Geest de Gemeente leidt.
De Gemeente is een organisme, de Gemeente is één en alles wat ons hier scheidt is het gevolg van organiseren van die Gemeente door bestuur, klassen en rangen binnen de Gemeente en het uitsluiten adv confessies die bij de verschillende organisaties horen.
Dus om on-topic te blijven, als we als leden van de Gemeente een organisatie opzetten, of een stichting om in deze wereld te getuigen is dat een ander ding dan de Gemeente als Lichaam van Christus. Met het organiseren van het bijbels getuigenis heb ik uiteraard geen problemen, integendeel. Alleen noem het geen Kerk/Gemeente!