Taalgebruik op kansel

Afgewezen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Afgewezen »

Wat zou je dan willen?
Cees

Bericht door Cees »

Afgewezen schreef:Wat zou je dan willen?
Dat er gewoon antwoord op de vraag komt ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Cees schreef:
Dat is een beetje lastig. Dan moet je hier een demo gaan geven hoe je zoiets bespreekt met een jongere.
Denk je nu echt dat dit niet valt uit te leggen? Kom nou!
Cees

Bericht door Cees »

Afgewezen schreef:
Cees schreef:
Dat is een beetje lastig. Dan moet je hier een demo gaan geven hoe je zoiets bespreekt met een jongere.
Ik kom niet, want ik ben er al.

Het probleem zit er in dat standaard de riedel van Tiberius en WimA wordt afgedraaid. Van de kansel wordt gezegd: lees straks als u thuis komt het artikel maar van de DL onze vaderen hebben dat zo mooi neergezet. Verder is er vaak een stortvloed van termen, zoals die ene zin, maar waar geen enkele uitleg over gedaan wordt. En als op catechisatie een jongere er eens naar vraagd, dan kijken een paar ogen hem woedend aan, want ze willen dat de ouderling of predikant zijn verhaal afdraait en naar huis. De jongere laat het nog wel een keer na om eens een vraag te stellen. Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit. En schuif het niet af op huisgodsdienst, catechisatie, de school ............ ga maar eens in het voortgezet onderwijs bij de jeugd kijken. Die discussie heeft hier eerder plaats gevonden, waar Luther als ervaringsdeskundige wel eens wat zaken over heeft gepost.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Jongere eens.

Alleen al de term middelijkerwijs. Wie weet nu wat dat betekent?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Cees schreef:Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit.
Oké, dat ben ik met je eens. Maar het ís wel uit te leggen, zeker. Als het goed is, begint dat thuis al.
Cees

Bericht door Cees »

Afgewezen schreef:
Cees schreef:Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit.
Oké, dat ben ik met je eens. Maar het ís wel uit te leggen, zeker. Als het goed is, begint dat thuis al.
Ben ik met je eens!

Alleen waar ik dan tegen aan loop is dat er thuis zo weinig uitgelegd wordt, dat er in de kerk jongeren zitten met een niveau wat laag is en wat universitair is. En dat er onder de jongeren gemotiveerden en niet gemotiveerden zitten. (Dat is van alle tijden, alleen tegenwoordig laten ze het ook wel heel erg gauw blijken)

En als ik de publicaties van de laatste jaren lees, zie ik dat daar wel een groot probleem zit.
DDD

Bericht door DDD »

Maar waarom moet dat met een jongere anders worden besproken dan met een oudere? Een heleboel mensen hebben echt geen idee waar het over gaat, ambtsdragers eveneens.

Ik heb het meegemaakt dat een student die in een kerkdienst voorging niet eens wist wat mitsgaders betekende. En dat een dominee niet wist wat toevoorzicht betekende. Dan heb ik het nog niet eens over de rare dingen die ik van ouderlingen op verenigingen en catechisatie heb gehoord.

Het zou voor die mensen een grote verbetering zijn als ze zich zouden beperken tot de woorden die ze zelf normaal gesproken gebruiken. Dat voorkomt rare dingen. En bovendien begrijpen veel mensen dan ook iets meer van de preek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Cees schreef:
Afgewezen schreef:
Cees schreef:
Ik kom niet, want ik ben er al.

Het probleem zit er in dat standaard de riedel van Tiberius en WimA wordt afgedraaid. Van de kansel wordt gezegd: lees straks als u thuis komt het artikel maar van de DL onze vaderen hebben dat zo mooi neergezet. Verder is er vaak een stortvloed van termen, zoals die ene zin, maar waar geen enkele uitleg over gedaan wordt. En als op catechisatie een jongere er eens naar vraagd, dan kijken een paar ogen hem woedend aan, want ze willen dat de ouderling of predikant zijn verhaal afdraait en naar huis. De jongere laat het nog wel een keer na om eens een vraag te stellen. Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit. En schuif het niet af op huisgodsdienst, catechisatie, de school ............ ga maar eens in het voortgezet onderwijs bij de jeugd kijken. Die discussie heeft hier eerder plaats gevonden, waar Luther als ervaringsdeskundige wel eens wat zaken over heeft gepost.
Om met het laatste te beginnen: het voortgezet onderwijs is wel een stuk breder dan een kerkverband. Daar wordt verschillend over gedacht en gesproken. Die situatie veergelijken met catechisatie heeft net zoveel zin als appels met peren vergelijken.
Verder worden juist op catechisatie en jeugdverenigingen deze dingen uitvoerig besproken; mijn ervaring is, dat daar alle ruimte voor is. Woedende ogen is echt grote onzin; jongeren hebben liever dat je hun vragen bespreekt, dan dat de stof op schema afgehandeld wordt.

Het voorbeeld van die kast, dat ds Van Eckeveld gaf, is mi door een kind goed te begrijpen. En ook door ouders/opvoeders, omdat het in de lijn is van de DL.
Unionist

Bericht door Unionist »

Voor de prekenluisteraars die graag in de belangstelling staan: Het ND zoekt verhalen van mensen die preken downloaden en beluisteren. http://meedenken.nd.nl/?p=3897&hash=174 ... ec06fe8bbf
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev

Bericht door Kislev »

Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat die je de uitdrukking niet deugd. DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen. Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger.
Wel gingen er nieuwe mensen (ook dertigers) aan het Avondmaal maar dat was niks want toen de ds. afscheid nam zei hij 'dat hij niet had mogen merken dat de Heere gewerkt had in die jaren'.
Laatst gewijzigd door Kislev op 04 okt 2012, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:
Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat je de uitdrukking niet deugd. DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen. Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger.
Wel gingen er nieuwe mensen (ook dertigers) aan het Avondmaal maar dat was niks want toen de ds. afscheid nam zei hij 'dat hij niet had mogen merken dat de Heere gewerkt had in die jaren'.
Met het lezen van de DL of Bunyan bedoel ik niet, dat de jeugd dat moet doen, maar de opvoeders.
Wanneer ze geworteld zijn in Schrift en belijdenisgeschriften, kunnen ze dat ook wel aan kinderen uitleggen. Ok, niet iedereen zal die gave hebben, maar velen toch wel.
Kislev

Bericht door Kislev »

Tsja, vertel dat maar eens aan ouders op de Veluwe.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is het waar, weer iemand het, dat preken van de GGiN niet meer op cd, internet, etc. geplubliceerd mogen worden? Is dat een synodebsluit?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:Metafoor.
Ja, denkt de puber dan, da's leuk voor mensen die binnen zijn, voorlopig staat die kast er nog.
Die Kast is Christus, want alleen in Hem is de uitverkiezing. Hij staat er morgen wellicht nog wel, maar ben jij er nog?
Maakten we ons maar eens drukker om die vraag.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie