Gedichten
Re: Gedichten
Het laatste lied zing ik nog wel eens.
Het is een prachtig lied in al zijn eenvoud. Het doet me altijd weer denken aan Jezus' opmerking over het worden als een kind.
Het is een prachtig lied in al zijn eenvoud. Het doet me altijd weer denken aan Jezus' opmerking over het worden als een kind.
Hoger dan de blauwe luchten,
en de sterretjes van goud.
Woont de Vader in de hemel,
Die van al Zijn kind’ren houdt.
Ook voor de zieke kind’ren zorgt Hij,
kent hun tranen en hun pijn.
Ja, voor de grote en voor de kleine,
wil de Heer’ een Helper zijn.
Daarom vragen wij eerbiedig,
vouwen wij de handjes saam’.
Heer’ die altijd naar ons luistert,
neem ook ons gebedje aan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De laatste zin van vers 1 is voor refo-doeleinden aangepast.-DIA- schreef:Hoger dan de blauwe luchten,
Toen ik op de basisschool zat hield de Vader nog van álle kinderen.
Gelukkig is daar ondanks de redactionele bewerking geen verandering in gekomen...
Zo leerden wij het ook, maar dat was een "lichte" christelijke school.refo schreef:De laatste zin van vers 1 is voor refo-doeleinden aangepast.-DIA- schreef:Hoger dan de blauwe luchten,
Zo ook Psalm 33:
Goedertieren Vader,
Milde Zegenader,
Stel Uw vriend'lijk hart,
Op wiens gunst wij hopen,
Eeuwig voor ons open;
Heilig alle smart
Of de Lofz. van Simeon:
Dus wordt des Heeren volk geleid,
Door 't licht dat nu ontstoken is,
Tot kennis van de zaligheid,
In hunne schuldvergiffenis;
Die nooit in schoner glans verscheen,
Dan nu, door Gods barmarhartigheên,
Die in Zichzelf bewogen....
Dat laatste lijkt me dan weer een onrechtzinnige aanpassing.
De tekst geeft immers duidelijk aan dat het innerlijke bewegingen van barmhartigheid betreft.
Het gaat dus om Gods om bewogenheid met mensen. Dat is nu juist de kern van het Evangelie. Dat mag dan onbegrijpelijk zijn, het moet wel blijven staan.
De tekst geeft immers duidelijk aan dat het innerlijke bewegingen van barmhartigheid betreft.
Het gaat dus om Gods om bewogenheid met mensen. Dat is nu juist de kern van het Evangelie. Dat mag dan onbegrijpelijk zijn, het moet wel blijven staan.
De tweede zin van het laatste vers moet ook nog aangepast worden, denk ik.Er staat nl in de Schrift dat wij met opgeheven handen dienen te bidden.refo schreef:De laatste zin van vers 1 is voor refo-doeleinden aangepast.-DIA- schreef:Hoger dan de blauwe luchten,
Samenvouwen is geen bidhouding , maar de houding van een luilak.Spr 6;10 en Spr 24;33
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Mag je dan wel bidden "met de pet op"?Simon schreef:De tweede zin van het laatste vers moet ook nog aangepast worden, denk ik.Er staat nl in de Schrift dat wij met opgeheven handen dienen te bidden.refo schreef:De laatste zin van vers 1 is voor refo-doeleinden aangepast.-DIA- schreef:Hoger dan de blauwe luchten,
Samenvouwen is geen bidhouding , maar de houding van een luilak.Spr 6;10 en Spr 24;33
Of achter het stuur van een auto?
Om maar wat te noemen.
Wat staat er in 1 Kor 11:4 ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Maar wat is de praktijk?Simon schreef:Wat staat er in 1 Kor 11:4 ?
Sinds wanneer is de praktijk het ijkpunt en niet de gehoorzaamheid aan de geschriften en God's geboden?-DIA- schreef:Maar wat is de praktijk?Simon schreef:Wat staat er in 1 Kor 11:4 ?
Sola Scripura toch?
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ja... Je hebt wel gelijk. Maar we moeten niet van alle regeljes een dwingende regel maken. Dan gaan we echt de kant van de farizeeën op. Die wisten het ook alleemaal zo goed. Waar is de geboren Koning der Joden? Ze kenden de Schriften op hun duimpje, maar van de praktijk der godzaligheid kenden ze niets... Laten we dat maar voor ogen houden.Simon schreef:Sinds wanneer is de praktijk het ijkpunt en niet de gehoorzaamheid aan de geschriften en God's geboden?-DIA- schreef:Maar wat is de praktijk?Simon schreef:Wat staat er in 1 Kor 11:4 ?
Sola Scripura toch?
-
-DIA- schreef:
Zo ook Psalm 33:
Goedertieren Vader,
Milde Zegenader,
Stel Uw vriend'lijk hart,
Op wiens gunst wij hopen,
Eeuwig voor ons open;
Heilig alle smart
Of de Lofz. van Simeon:
Dus wordt des Heeren volk geleid,
Door 't licht dat nu ontstoken is,
Tot kennis van de zaligheid,
In hunne schuldvergiffenis;
Die nooit in schoner glans verscheen,
Dan nu, door Gods barmarhartigheên,
Die in Zichzelf bewogen....
Wat een geluk dat er een nieuwe (nou....`nieuwe`....ook al van 1968) psalmberijming is en een `nieuw`Liedboek van 1973 . En wie weet wat er nog voor moois komt in het Liedboek 2013(?).
En de andere genoemde kinder- en zondagsschoolversjes: ook mij zijn ze vertrouwd, al `rammelt`de tekst van alle kanten.
En bij `Scheepje onder Jezus`hoede` zong ik steevast `Al staat de zee al hoog en droog`

Maar zo hebben wij allemaal wel van die herinneringen. En de Heer....Die glimlachte maar en begreep wat we als kind bedoelden.
Geen nieuwe psalmberijming in elk geval: de berijming van 1968 zal integraal deel uitmaken van het nieuwe liedboek dat op 25 mei 2013 wordt gepresenteerd.Eppo Gremdaat schreef: Wat een geluk dat er een nieuwe (nou....`nieuwe`....ook al van 1968) psalmberijming is en een `nieuw`Liedboek van 1973 . En wie weet wat er nog voor moois komt in het Liedboek 2013(?).
Maar nieuwe liederen zullen er genoeg bij komen, en er zullen ook oude verdwijnen. Er zijn al enkele avonden geweest waar voorproefjes werden geboden.
~~Soli Deo Gloria~~
Is dat niet Germaans, gesloten ogen en gevouwen handen als teken van overgave? Als dat zo is, vind ik het wel een mooie gedachte. In de Bijbel wordt de oosterse gebedshouding beschreven, wij hebben dan de westerse.Simon schreef:De tweede zin van het laatste vers moet ook nog aangepast worden, denk ik.Er staat nl in de Schrift dat wij met opgeheven handen dienen te bidden.
Dat is 'kerstenen', wanneer gewoonten en cultuur van een heidens land 'in gebruik' worden genomen voor het beleven van het geloof. Dan heb je geen heidendom meer, maar christendom.