Verwachte boeken theologie

-DIA-

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Ik denk dat Erasmiaan dit boek wel zal willen hebben ;)

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Het gebed wordt wel de ademtocht der ziel genoemd. Het is het sterkste wapen in de geestelijke strijd. Daar zijn vele voorbeelden van in Gods Woord. Ook de uitleg van Gods Woord is als een ademtocht, als het - door de bearbeiding des Geestes- een ziel mag verkwikken en bemoedigen. In 53 overdenkingen worden aan de hand van onder andere het kerkelijke jaar zaken aan het hart gelegd die betrekking hebben op het persoonlijke, het gezins- en het geestelijke leven. Praktisch en pastoraal. Schriftuurlijk en bevindelijk. Voor elke week één.
Nee dank u, ik houd niet zo van meditatieboeken. Ze zijn mij te kort om echt tot de kern te komen.

Oké ga dan toch maar naar de boekhandel en de H.C. verklaring van ds C Harinck kopen :huhu
Nee dank u, ik houd niet zo van steken onder water. Ze kunnen wel een lang pijn doen en raken soms meteen de kern.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
caprice

Bericht door caprice »

Erasmiaan schreef:

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Het gebed wordt wel de ademtocht der ziel genoemd. Het is het sterkste wapen in de geestelijke strijd. Daar zijn vele voorbeelden van in Gods Woord. Ook de uitleg van Gods Woord is als een ademtocht, als het - door de bearbeiding des Geestes- een ziel mag verkwikken en bemoedigen. In 53 overdenkingen worden aan de hand van onder andere het kerkelijke jaar zaken aan het hart gelegd die betrekking hebben op het persoonlijke, het gezins- en het geestelijke leven. Praktisch en pastoraal. Schriftuurlijk en bevindelijk. Voor elke week één.
Nee dank u, ik houd niet zo van meditatieboeken. Ze zijn mij te kort om echt tot de kern te komen.
Dat zou kunnen. De titel doet het in elk geval wel vermoeden, maar het hoeft natuurlijk niet.
(Het best is nog altijd om een oudvader te pakken. :baille )
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Het beste is een goed voorbereide (niet: voorgelezen) op de bijbel gefundeerde preek te horen. Het gaat in het geloofsleven om het horen. Lezen geeft altijd een soort valse start. Je zoekt namelijk iets uit wat je zal bevallen.
Marieke

Bericht door Marieke »

Erasmiaan schreef:

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Ik lees er momenteel een van ds. Honkoop. Als jij die leest, heb je bovenstaande mening niet meer...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
Erasmiaan schreef:

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Ik lees er momenteel een van ds. Honkoop. Als jij die leest, heb je bovenstaande mening niet meer...
Die van ds. Honkoop kan ik ook aanbevelen.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

refo schreef:Het beste is een goed voorbereide (niet: voorgelezen) op de bijbel gefundeerde preek te horen. Het gaat in het geloofsleven om het horen. Lezen geeft altijd een soort valse start. Je zoekt namelijk iets uit wat je zal bevallen.
Ga je nu bij je zelf uit of spreek je voor een ander?
Ik ben van menig dat daar waar het Woord en de Geest samenkomen wonderen gebeuren of het dan voorgelezen is of door een predikant uitgesproken.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Het beste is een goed voorbereide (niet: voorgelezen) op de bijbel gefundeerde preek te horen. Het gaat in het geloofsleven om het horen. Lezen geeft altijd een soort valse start. Je zoekt namelijk iets uit wat je zal bevallen.
Daar heb je gelijk in. Als ik een prekenboek pak, kijk ik eerst naar welke preken er in staan. Een tekst die 'aanspreekt', ga ik als eerste lezen. En een valse start is vruchteloos.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het valt mij op dat er heel wat nieuwe boeken van Puriteinen zijn, 3 boeken van Boston, boek van Henry, Boek van Erskine,
en een boek van Flavel en nog een bundeltje preken van Manton.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Johann Gottfried Walther schreef:Het valt mij op dat er heel wat nieuwe boeken van Puriteinen zijn, 3 boeken van Boston, boek van Henry, Boek van Erskine,
Dat viel mij ook her en der op. Ik was op diverse sites op zoek naar een geschikt kadoboek en zag een enorme keuze van nieuwe of heruitgaven van allerlei predikanten. Je zou door de bomen het bos niet meer zien.
Wat is nu een boeiend en vlot geschreven boek voor een jong volwassene?
Zeg pakweg 20 jaar. Het is of te kinderachtig, (vanaf 16) of veel te ouwelijk en te dogmatisch.
Welkom in de strijd van ds. van Kooten hebben we al.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het valt mij op dat er heel wat nieuwe boeken van Puriteinen zijn, 3 boeken van Boston, boek van Henry, Boek van Erskine,
Dat viel mij ook her en der op. Ik was op diverse sites op zoek naar een geschikt kadoboek en zag een enorme keuze van nieuwe of heruitgaven van allerlei predikanten. Je zou door de bomen het bos niet meer zien.
Zeg pakweg 20 jaar. Het is of te kinderachtig, (vanaf 16) of veel te ouwelijk en te dogmatisch.
Deze is misschien wat: http://www.debanier.nl/theologie/geloof ... ht-geloof/
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:

Er is genoeg b.v. uit mijn eigen kerkverband

Egas, ds. A.A. - Hoe spreekt God tot mij ?
Westerink, ds. J. - Leer mij volgen
Kempeneers, ds. M.A. - Ik ben de Opstanding en het Leven
Butter, ds. P. den - Driemaal gezalfd
Korving, ds. H. - U komt de belofte toe en uw kinderen
Kater, ds. M.J. - Geloof je dat nu echt ?
Kater, ds. M.J. - Klopt het wel...?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Van de moderne theologen zouden Keller of Packer ook wel wat kunnen zijn. Tja, 't is net wat je zoekt. Boeiend en vlot geschreven kadoboek is een beetje breed ;-)
edmund

Bericht door edmund »

[/quote]

Ik vind idd dat ds Moerkerken verder gaat (te ver) dan Dr Comrie maar ds Moerkerken zelf vind dat hij in het voetspoor van Comrie blijft. Wie heeft er dan gelijk? Over de positie van ds Kersten t.o.v. deze theologie durf ik niet veel te zeggen omdat ik niet zoveel "Kerstenletters" gegeten heb.
Ik zou graag een Bijbelse onderbouwing zien die zou rechtvaardigen dat je van een embryonale fase kunt spreken in het stuk van de wedergeboorte. Voorlopig vind ik het een buitenbijbels doorredeneren over de wedergeboorte .[/quote]

Wedergeboorte of schijngeboorte.
Bijbelse bloedtheologie of filosofische embryotheologie.

Ds. A. Kort beschrijft de wedergeboorte aan de hand van de Schrift, de grondtaal, de kanttekeningen, de belijdenisgeschriften en vooraanstaande godgeleerden. In deel 2 van dit boek behandelt hij de scholastieke theologie, zoals ook geleerd door dr. A. Comrie en diens navolgers. In deel 3 schetst hij de heilsorde en worden lijnen getrokken naar het heden.

Ernstig en pastoraal dringt ds. Kort er onophoudelijk op aan om terug te keren tot de leer van Schrift en Belijdenis. 206 pag.
edmund

Bericht door edmund »

Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Dat is, door de kracht des Heiligen Geestes niet gereinigd wordt van de zonde, gelijk de uiterlijke onreinigheden door water afgewassen worden. Het water ziet dus op het bloed.

Een mens moet dus worden bekeerd door het Bloed en de Geest.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er is een herdruk van de 9-delige Bijbelverklaring van Matthew Henry.
Ik heb de vorige druk. Het is voor mij de beste bijbelverklaring.
Eenvoudig en bevindelijk.
Plaats reactie