Daar heb je precies te pakken waarom de somberheid niet goed is: we hebben nl. Zijn Woord als fundament.Mara schreef:Wel als het fundament ontbreekt!jakobmarin schreef:
En een beetje tegenwind is helemaal niet slecht voor de kerk, dit werkt alleen maar zuiverend..
Gelezen, gedacht, gehoord... [1]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dat is juist de zuivering! Als je op zand bouwt, stort je huis in. De huizen die op de rots staan, blijven overeind bij tegenwind.Mara schreef:Wel als het fundament ontbreekt!jakobmarin schreef:
En een beetje tegenwind is helemaal niet slecht voor de kerk, dit werkt alleen maar zuiverend..
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Is dat dan niet wat DIA bedoelt? Dat er veel schijnvroomheid gevonden wordt?jakobmarin schreef:Dat is juist de zuivering! Als je op zand bouwt, stort je huis in. De huizen die op de rots staan, blijven overeind bij tegenwind.Mara schreef:Wel als het fundament ontbreekt!jakobmarin schreef:
En een beetje tegenwind is helemaal niet slecht voor de kerk, dit werkt alleen maar zuiverend..
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ja, dat zou inderdaad kunnen, maar hoeft nog geen reden te zijn voor somberheid.Mara schreef:Is dat dan niet wat DIA bedoelt? Dat er veel schijnvroomheid gevonden wordt?jakobmarin schreef:Dat is juist de zuivering! Als je op zand bouwt, stort je huis in. De huizen die op de rots staan, blijven overeind bij tegenwind.Mara schreef:Wel als het fundament ontbreekt!jakobmarin schreef:
En een beetje tegenwind is helemaal niet slecht voor de kerk, dit werkt alleen maar zuiverend..
Ik reageerde met 2 dingen op DIA's opmerking: sombere tijd: God werkt niet (veel) meer:
- als je iets verder kijkt dan je eigen refo-omgeving en verder dan Nederland, dan zie je God overal aan het werk
- een beetje tegenwind voor de kerk is niet slecht (we worden een randverschijnsel), het zuivert zich dan vanzelf.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dit had ik nog niet gezien, vandaar misschien een wat late reactie.eilander schreef:DIA, wil je hier ook op reageren?-DIA- schreef: Ik ken ook heden ten dage nog enkele door God bekeerde mensen. En wat we ook niet moeten vergeten is dat de kerk onder een oordeel ligt. Dat God nog wel werkt maar dat het schier niet meer aan de oppervlakte komt.
Die zullen er zeker zijn, en misschien nog wel meer als we denken.
eilander schreef:DIA, wat je hier schrijft klopt niet helemaal. Elia was een kind en knecht van God. Maar hij zag echt die 7000 mensen niet. Er staat niet in de Bijbel dat hij dat later wel gezien heeft. Hij was op dat moment zo somber dat hij dacht dat hij het enige kind van God op aarde was.-DIA- schreef: Ik zou graag nog mensen ontmoeten die door God tot God bekeerd zijn.
Als jij er daar nog zoveel van kent in onze woonplaats, vreemd, want ik hoor ze niet. En het is toch ook zo: Een stad op een berg KAN niet verborgen blijven. Toch? In de dagen vann Elia waren er nog 7000 die de knie voor Baäl niet gebogen hadden, maar ook die konden uiteindelijk niet verborgen blijven.
Als God werkt zal dat ook openbaar komen. God werkt dat tot Zijn Eigen eer, en zou het dan ook verborgen kunnen blijven! Nee, want God heeft Zich een volk verkoren, die zullen Zijn lof vertkondigen. En eer deze zouden zwijgen, zouden de stenen spreken.
Dat is absoluut een les voor ons.
Bovendien vraag ik me (een beetje in lijn met Hendrikus) af: waar heeft onze jeugd méér aan? Iets te horen over de Heere Die ook in deze tijd nog werken kan, want Hij is Dezelfde? Of te horen dat er nog maar zo weinig is?
We hoeven over onszelf of over een ander helemaal niet te spreken. We mogen wel goed van de Heere en Zijn daden spreken. De moedeloze uitspraken van Elia deed hij niet op de Karmel, maar in het verborgen tegen de Heere.
Punt 1.
Dat het doorbrekende werk van genade wordt ingehouden kan ik niet anders
duiden als een oordeel over de kerk. Omdat wij als volk en kerk ons niet hebben bekeerd terwijl wij zulk een grote wolk der getuigen rond om ons hadden. Ze zijn thuis, en we moeten toch contateren wat ik elders aanhaalde: God haalt zijn beste huisraad in, en wat overblijft is min. (Niet om ook maar het kleinste werk van God min te achten, wat dat is eeuuwig groot, maar om het verschil aan te duiden)
Punt 2.
We lezen in de tijd van Eliza over profeten, die waarschinlijk de profeten zijn geweest die Obadja verborgen had.
Wat betreft onze jeugd: Ze leven in een zeer donkere tijd met zeer veel verleidingen. Wat ze zo node missen zijn de identificatiefiguren waar ze zich aan kunnen optrekken. In mijn jeugd waren er nog mensen die zo'n grote achting afdwonen, dat zelf de kinderen stil werden als ze passeerden. Niet uit angst, maar omdat ze voelden: Dat is een kind van God.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
We mogen onze ogen zeker niet sluiten voor het werk van de Heere, want Hij gaat door!
Maar opzich begrijp ik Dia's punt wel. Want is er een grote lauwheid. Dat is waar.
Laat dan dit onze houding zijn: http://www.youtube.com/watch?v=HD9HboBlqgs
[youtube]HD9HboBlqgs[/youtube]
Maar opzich begrijp ik Dia's punt wel. Want is er een grote lauwheid. Dat is waar.
Laat dan dit onze houding zijn: http://www.youtube.com/watch?v=HD9HboBlqgs
[youtube]HD9HboBlqgs[/youtube]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik vind het allemaal nogal verwarrend hoor, want is deze houding niet de houding van onze leraars dan? Behoudens dan mischien de onderscheidene spreek/preekgaven? Ook dit is allemaal zo gevoelsmatig! en stemmingmakend. Een gemeente laten huilen is voor een prediker - met kennis van zaken - niet zo moeilijk. Het licht een beetje dimmen en een bloemetje erbij werkt daar verder ook prima aan mee.Wilhelm schreef:Laat dan dit onze houding zijn: http://www.youtube.com/watch?v=HD9HboBlqgs
[youtube]HD9HboBlqgs[/youtube]
- J.C. Philpot
- Berichten: 10212
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik denk dat je dan hetzelfde gedacht zou hebben als je Spurgeon, Whitefield, Jonathan Edwards en meer dergelijke predikanten "live" had meegemaakt.WimA schreef:Ik vind het allemaal nogal verwarrend hoor, want is deze houding niet de houding van onze leraars dan? Behoudens dan mischien de onderscheidene spreek/preekgaven? Ook dit is allemaal zo gevoelsmatig! en stemmingmakend. Een gemeente laten huilen is voor een prediker - met kennis van zaken - niet zo moeilijk. Het licht een beetje dimmen en een bloemetje erbij werkt daar verder ook prima aan mee.
En hoe "stemmingmakend" onze vaderlandse ds. Smytegeld. Ik citeer de Treffer (JBGG) van mei 2010 over Smytegeld: Hij had een stem als een bazuin. Dat moet ook wel, want er was in die tijd geen microfoon! Daarom hing er ook een klankbord boven de kansel. Maar soms schreeuwde Smijtegelt boven zijn vermogen en men zegt dat hij zijn woorden ook kracht bijzette door op de kansel te slaan en met de voeten te stampen. Van een andere bron: hij had een stem ‘als eene klok, die het kerkgebouw tot in de hoeken vervulde’. En zijn woorden ondersteunde hij met grootse en theatrale gebaren, zozeer zelfs dat hij er een hernia aan overhield.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dit soort "gedachten" zijn vanuit hun aard suggestief. Ik heb deze predikers niet live meegemaakt dus kan er verder niet over oordelen. Deze predikers zijn bekend geworden om hun geschriften, dat weet ik dan weer wel.J.C. Philpot schreef:Ik denk dat je dan hetzelfde gedacht zou hebben als je Spurgeon, Whitefield, Jonathan Edwards en meer dergelijke predikanten "live" had meegemaakt.WimA schreef:Ik vind het allemaal nogal verwarrend hoor, want is deze houding niet de houding van onze leraars dan? Behoudens dan mischien de onderscheidene spreek/preekgaven? Ook dit is allemaal zo gevoelsmatig! en stemmingmakend. Een gemeente laten huilen is voor een prediker - met kennis van zaken - niet zo moeilijk. Het licht een beetje dimmen en een bloemetje erbij werkt daar verder ook prima aan mee.
ds. Smijtegeld is bekend vanwege zijn geschriften. Niet vanwege b.v. youtube filmpjes.J.C. Philpot schreef:En hoe "stemmingmakend" onze vaderlandse ds. Smytegeld. Ik citeer de Treffer (JBGG) van mei 2010 over Smytegeld: Hij had een stem als een bazuin. Dat moet ook wel, want er was in die tijd geen microfoon! Daarom hing er ook een klankbord boven de kansel. Maar soms schreeuwde Smijtegelt boven zijn vermogen en men zegt dat hij zijn woorden ook kracht bijzette door op de kansel te slaan en met de voeten te stampen. Van een andere bron: hij had een stem ‘als eene klok, die het kerkgebouw tot in de hoeken vervulde’. En zijn woorden ondersteunde hij met grootse en theatrale gebaren, zozeer zelfs dat hij er een hernia aan overhield.
Overigens beweer ik nergens dat spreek- of preekvaardigheden niet aangewend mogen worden om de boodschap over te brengen. Ik beweer wel dat het bespelen van emoties iets anders is dan met lichaamstaal de boodschap benadrukken.
Ik vraag me af wat deze spreker nu inhoudelijk anders zegt dan dat de huidige predikanten doen. Want dat is toch wel wat Wilhelm - op z'n minst - suggereert als hij deze video aanbeveelt.
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het wederom een "vage" aanval is zonder verdere onderbouwing. Wegwijzers die menen heenwijzers te zijn doen meer kwaad dan goed.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Je kan het ook lezen voor wat hij zegt: laat onze houding ook zo zijn. Niet de houding van de predikant, maar laten wij liefde hebben voor zondaars en de Heere smekend bidden om genade voor zondaars.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Maar ja... er zijn op deze wereld ook nog mensen die tot hun smart moeten inleven geen greintje liefde te bezitten... Ik denk, als een mens wordt ontdekt aan eigen liefdeloosheid dat hij danGeduld schreef:Je kan het ook lezen voor wat hij zegt: laat onze houding ook zo zijn. Niet de houding van de predikant, maar laten wij liefde hebben voor zondaars en de Heere smekend bidden om genade voor zondaars.
wonderlijk genoeg, juist wel eens het zielenheil van zijn/haar naaste opgebonden
krijgt. Begrijp je dat?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Voor het grootste deel ben ik het met DIA eens.
1. Het is ontzaglijk ver weg naar mijn overtuiging;
2. Ik hoor weinig mensen die met hun hart weten, verloren te zijn (denk aan Potappel: Verloren, verloren, voor eeuwig verloren); want door de Wet is de kennis der zonde;
3. Naar mijn overtuiging is het met de zuivere bediening van Wet én Evangelie ver weg; er is meestentijds een vermenging van Wet en Evangelie; deze dwaling geeft een grote duisternis op het erf der kerk; we zijn ver afgeweken van de in de bloeitijd van de reformatie zuiver gestelde leerstukken als krachtdadige roeping, geloof, rechtvaardigmaking en bekering (van links tot rechts);
4. Eilander: we hebben Zijn Woord, maar missen Zijn Geest! Als Hij komt te spreken door Woord en Geest, dan spreekt Hij als machthebbende, eerst dan zal er kracht van uitgaan. Dat zal je weten (kennis) en voelen/ervaren in je hart. Dat kan in een weg van overtuiging zijn. Een mens zal eerst moeten sterven aan de wet om in Christus te kunnen worden ingeent. Achter de dood ligt Het Leven, achter het verlies, ligt De Winst.
5. Het loopt God niet uit de hand, ook al staat de wereld in ‘brand’: het is overal chaos en verwarring, moord en doodslag, haat en nijd, twist en wrevel: en nog is het einde niet …
6. Het is van alle tijden: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren;
7. Mara: ik lees bij een oudvader: bij Jes. 65:1: De tekst spreekt van de grootste verborgenheid, waarvan wij ooit gehoord hebben. Is het geen verborgenheid, dat wij uitgenodigd te zien op iemand, die onzichtbaar is? Wie kan dat verklaren? Maar o, te zien op Hem en Hem aan te raken, Die ons roept tot dit innemend gezicht, die ons nodigt tot Hem te komen, hoe zielverrukkend zal dat zijn! Ik denk, dat, indien wij eens zulk een zielverzadigende blik op Christus mochten slaan, wij tevreden zouden zijn te vertrekken en niet meer te zijn. Gelovigen en verwachters van de kroon, verlangt gij niet te vertrekken en te hebben dit dierbaar, onmiddellijk en ongestoord gezicht van Christus? Zoudt gij niet, indien het mogelijk ware, de zandloper van uw tijd in de hand nemen en schudden hem en zoudt gij niet uitroepen: O, tijd vlied weg?
8. Wanneer er in je woonplaats een mens in zijn ongeluk wordt gezet, dan zou je dat kunnen horen of niet, maar wanneer er een mens is waaraan Christus wordt geopenbaard, dan weet iedereen het!! Dat blijft niet verborgen naar mijn volste overtuiging. Die geuren naar Christus en van Zijn liefde!
9. Wij weten niet wat en waar God werkt, dat is verborgen. Maar als wij (of ik) om mij heen kijk, in de kerk of er buiten dan heeft iedereen zich afgekeerd en zijn wij allen stinkende geworden en dienen onze eigen afgod.
10. we hebben nog kerken, grote en mooie, soms met veel mensen (dat lijkt mij ook geen goed teken!), we hebben Zijn Woord, maar Zijn Geest wordt node gemist en meestentijds struikelt de Waarheid op de straten.
11. God komt altijd aan Zijn eer! Zowel boven de hel, als de hemel staat Ter ere Gods. Hier blinken Zijn deugden van Rechtvaardigheid en Barmhartigheid.
12. Ik las eens over een jongeman die een ds. tegenkwam die vroeg hem waarom hij over eeuwige dingen sprak. Waarop hij zei: Omdat er niets is dat meer belangrijk is, en omdat in Christus alles gevonden wordt. Ds vroeg wat heeft men als men die weg inslaat. Hij antwoordde vrede. Ds vroeg: wat dacht u dan dat de weg tot vrede was? Antwoord: Het geloof in Christus. Vraag: wat moet men doen om te geloven? Moet men tot Christus gaan om te geloven? Bent u tot Hem gegaan? Of is Hij tot u gekomen? Hierop liet hij volgen: Christus is tot mij gekomen. Ik vroeg hem: Wat zijn dat voor mensen die dat zo ondervinden? Zijn antwoord: Dat zijn mensen die zeggen: Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben. Zondaren zijn het. Als hij ze gevoelt en werkelijk zondaar voor God is geworden, dan heeft hij Christus nodig. Dat is hét, dat is hét!
13. En DIA als reactie op je vraag eerst rechtvaardigmaking als eerste trap van de wedergeboorte: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Geen wedergeborenen! Wij moet eerst sterven aan de Wet en daarna kunnen we pas leven in Christus (lees Rom. 7). Wij moeten zwart van de zonden in het Bloed (Rechtvaardigmaking of toerekening van de Gerechtigheid Christi) van Christus ondergaan (sterven) en komen daar blank weer uit om met Hem te leven en Hij in die mens (heiligmaking, wederbaring) Lees ook Rom. 6 met kanttekeningen over de trappen van de wedergeboorte (eerst afwassing/rechtvaardiging van de zonde = eerste trap van de wedergeboorte) en tweede trap is de volharding en toeneming van de doding van de zonde in die mens en de derde trap is in de weg van heiligmaking en ten laatste de volkomenheid van de wedergeboorte in de verheerlijking (bij/na het afsterven van het lichaam van de zonden).
1. Het is ontzaglijk ver weg naar mijn overtuiging;
2. Ik hoor weinig mensen die met hun hart weten, verloren te zijn (denk aan Potappel: Verloren, verloren, voor eeuwig verloren); want door de Wet is de kennis der zonde;
3. Naar mijn overtuiging is het met de zuivere bediening van Wet én Evangelie ver weg; er is meestentijds een vermenging van Wet en Evangelie; deze dwaling geeft een grote duisternis op het erf der kerk; we zijn ver afgeweken van de in de bloeitijd van de reformatie zuiver gestelde leerstukken als krachtdadige roeping, geloof, rechtvaardigmaking en bekering (van links tot rechts);
4. Eilander: we hebben Zijn Woord, maar missen Zijn Geest! Als Hij komt te spreken door Woord en Geest, dan spreekt Hij als machthebbende, eerst dan zal er kracht van uitgaan. Dat zal je weten (kennis) en voelen/ervaren in je hart. Dat kan in een weg van overtuiging zijn. Een mens zal eerst moeten sterven aan de wet om in Christus te kunnen worden ingeent. Achter de dood ligt Het Leven, achter het verlies, ligt De Winst.
5. Het loopt God niet uit de hand, ook al staat de wereld in ‘brand’: het is overal chaos en verwarring, moord en doodslag, haat en nijd, twist en wrevel: en nog is het einde niet …
6. Het is van alle tijden: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren;
7. Mara: ik lees bij een oudvader: bij Jes. 65:1: De tekst spreekt van de grootste verborgenheid, waarvan wij ooit gehoord hebben. Is het geen verborgenheid, dat wij uitgenodigd te zien op iemand, die onzichtbaar is? Wie kan dat verklaren? Maar o, te zien op Hem en Hem aan te raken, Die ons roept tot dit innemend gezicht, die ons nodigt tot Hem te komen, hoe zielverrukkend zal dat zijn! Ik denk, dat, indien wij eens zulk een zielverzadigende blik op Christus mochten slaan, wij tevreden zouden zijn te vertrekken en niet meer te zijn. Gelovigen en verwachters van de kroon, verlangt gij niet te vertrekken en te hebben dit dierbaar, onmiddellijk en ongestoord gezicht van Christus? Zoudt gij niet, indien het mogelijk ware, de zandloper van uw tijd in de hand nemen en schudden hem en zoudt gij niet uitroepen: O, tijd vlied weg?
8. Wanneer er in je woonplaats een mens in zijn ongeluk wordt gezet, dan zou je dat kunnen horen of niet, maar wanneer er een mens is waaraan Christus wordt geopenbaard, dan weet iedereen het!! Dat blijft niet verborgen naar mijn volste overtuiging. Die geuren naar Christus en van Zijn liefde!
9. Wij weten niet wat en waar God werkt, dat is verborgen. Maar als wij (of ik) om mij heen kijk, in de kerk of er buiten dan heeft iedereen zich afgekeerd en zijn wij allen stinkende geworden en dienen onze eigen afgod.
10. we hebben nog kerken, grote en mooie, soms met veel mensen (dat lijkt mij ook geen goed teken!), we hebben Zijn Woord, maar Zijn Geest wordt node gemist en meestentijds struikelt de Waarheid op de straten.
11. God komt altijd aan Zijn eer! Zowel boven de hel, als de hemel staat Ter ere Gods. Hier blinken Zijn deugden van Rechtvaardigheid en Barmhartigheid.
12. Ik las eens over een jongeman die een ds. tegenkwam die vroeg hem waarom hij over eeuwige dingen sprak. Waarop hij zei: Omdat er niets is dat meer belangrijk is, en omdat in Christus alles gevonden wordt. Ds vroeg wat heeft men als men die weg inslaat. Hij antwoordde vrede. Ds vroeg: wat dacht u dan dat de weg tot vrede was? Antwoord: Het geloof in Christus. Vraag: wat moet men doen om te geloven? Moet men tot Christus gaan om te geloven? Bent u tot Hem gegaan? Of is Hij tot u gekomen? Hierop liet hij volgen: Christus is tot mij gekomen. Ik vroeg hem: Wat zijn dat voor mensen die dat zo ondervinden? Zijn antwoord: Dat zijn mensen die zeggen: Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben. Zondaren zijn het. Als hij ze gevoelt en werkelijk zondaar voor God is geworden, dan heeft hij Christus nodig. Dat is hét, dat is hét!
13. En DIA als reactie op je vraag eerst rechtvaardigmaking als eerste trap van de wedergeboorte: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Geen wedergeborenen! Wij moet eerst sterven aan de Wet en daarna kunnen we pas leven in Christus (lees Rom. 7). Wij moeten zwart van de zonden in het Bloed (Rechtvaardigmaking of toerekening van de Gerechtigheid Christi) van Christus ondergaan (sterven) en komen daar blank weer uit om met Hem te leven en Hij in die mens (heiligmaking, wederbaring) Lees ook Rom. 6 met kanttekeningen over de trappen van de wedergeboorte (eerst afwassing/rechtvaardiging van de zonde = eerste trap van de wedergeboorte) en tweede trap is de volharding en toeneming van de doding van de zonde in die mens en de derde trap is in de weg van heiligmaking en ten laatste de volkomenheid van de wedergeboorte in de verheerlijking (bij/na het afsterven van het lichaam van de zonden).
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Hartelijk dank voor deze post. Het trof me, en was verwonderd dit te lezen.edmund schreef:Voor het grootste deel ben ik het met DIA eens.
1. Het is ontzaglijk ver weg naar mijn overtuiging;
2. Ik hoor weinig mensen die met hun hart weten, verloren te zijn (denk aan Potappel: Verloren, verloren, voor eeuwig verloren); want door de Wet is de kennis der zonde;
3. Naar mijn overtuiging is het met de zuivere bediening van Wet én Evangelie ver weg; er is meestentijds een vermenging van Wet en Evangelie; deze dwaling geeft een grote duisternis op het erf der kerk; we zijn ver afgeweken van de in de bloeitijd van de reformatie zuiver gestelde leerstukken als krachtdadige roeping, geloof, rechtvaardigmaking en bekering (van links tot rechts);
4. Eilander: we hebben Zijn Woord, maar missen Zijn Geest! Als Hij komt te spreken door Woord en Geest, dan spreekt Hij als machthebbende, eerst dan zal er kracht van uitgaan. Dat zal je weten (kennis) en voelen/ervaren in je hart. Dat kan in een weg van overtuiging zijn. Een mens zal eerst moeten sterven aan de wet om in Christus te kunnen worden ingeent. Achter de dood ligt Het Leven, achter het verlies, ligt De Winst.
5. Het loopt God niet uit de hand, ook al staat de wereld in ‘brand’: het is overal chaos en verwarring, moord en doodslag, haat en nijd, twist en wrevel: en nog is het einde niet …
6. Het is van alle tijden: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren;
7. Mara: ik lees bij een oudvader: bij Jes. 65:1: De tekst spreekt van de grootste verborgenheid, waarvan wij ooit gehoord hebben. Is het geen verborgenheid, dat wij uitgenodigd te zien op iemand, die onzichtbaar is? Wie kan dat verklaren? Maar o, te zien op Hem en Hem aan te raken, Die ons roept tot dit innemend gezicht, die ons nodigt tot Hem te komen, hoe zielverrukkend zal dat zijn! Ik denk, dat, indien wij eens zulk een zielverzadigende blik op Christus mochten slaan, wij tevreden zouden zijn te vertrekken en niet meer te zijn. Gelovigen en verwachters van de kroon, verlangt gij niet te vertrekken en te hebben dit dierbaar, onmiddellijk en ongestoord gezicht van Christus? Zoudt gij niet, indien het mogelijk ware, de zandloper van uw tijd in de hand nemen en schudden hem en zoudt gij niet uitroepen: O, tijd vlied weg?
8. Wanneer er in je woonplaats een mens in zijn ongeluk wordt gezet, dan zou je dat kunnen horen of niet, maar wanneer er een mens is waaraan Christus wordt geopenbaard, dan weet iedereen het!! Dat blijft niet verborgen naar mijn volste overtuiging. Die geuren naar Christus en van Zijn liefde!
9. Wij weten niet wat en waar God werkt, dat is verborgen. Maar als wij (of ik) om mij heen kijk, in de kerk of er buiten dan heeft iedereen zich afgekeerd en zijn wij allen stinkende geworden en dienen onze eigen afgod.
10. we hebben nog kerken, grote en mooie, soms met veel mensen (dat lijkt mij ook geen goed teken!), we hebben Zijn Woord, maar Zijn Geest wordt node gemist en meestentijds struikelt de Waarheid op de straten.
11. God komt altijd aan Zijn eer! Zowel boven de hel, als de hemel staat Ter ere Gods. Hier blinken Zijn deugden van Rechtvaardigheid en Barmhartigheid.
12. Ik las eens over een jongeman die een ds. tegenkwam die vroeg hem waarom hij over eeuwige dingen sprak. Waarop hij zei: Omdat er niets is dat meer belangrijk is, en omdat in Christus alles gevonden wordt. Ds vroeg wat heeft men als men die weg inslaat. Hij antwoordde vrede. Ds vroeg: wat dacht u dan dat de weg tot vrede was? Antwoord: Het geloof in Christus. Vraag: wat moet men doen om te geloven? Moet men tot Christus gaan om te geloven? Bent u tot Hem gegaan? Of is Hij tot u gekomen? Hierop liet hij volgen: Christus is tot mij gekomen. Ik vroeg hem: Wat zijn dat voor mensen die dat zo ondervinden? Zijn antwoord: Dat zijn mensen die zeggen: Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben. Zondaren zijn het. Als hij ze gevoelt en werkelijk zondaar voor God is geworden, dan heeft hij Christus nodig. Dat is hét, dat is hét!
13. En DIA als reactie op je vraag eerst rechtvaardigmaking als eerste trap van de wedergeboorte: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Geen wedergeborenen! Wij moet eerst sterven aan de Wet en daarna kunnen we pas leven in Christus (lees Rom. 7). Wij moeten zwart van de zonden in het Bloed (Rechtvaardigmaking of toerekening van de Gerechtigheid Christi) van Christus ondergaan (sterven) en komen daar blank weer uit om met Hem te leven en Hij in die mens (heiligmaking, wederbaring) Lees ook Rom. 6 met kanttekeningen over de trappen van de wedergeboorte (eerst afwassing/rechtvaardiging van de zonde = eerste trap van de wedergeboorte) en tweede trap is de volharding en toeneming van de doding van de zonde in die mens en de derde trap is in de weg van heiligmaking en ten laatste de volkomenheid van de wedergeboorte in de verheerlijking (bij/na het afsterven van het lichaam van de zonden).
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
"Onze houding" zegt wilhelm. Ik zie geen enkele reden om daarin een beschuldiging aan predikanten te lezen.WimA schreef:Ik vraag me af wat deze spreker nu inhoudelijk anders zegt dan dat de huidige predikanten doen. Want dat is toch wel wat Wilhelm - op z'n minst - suggereert als hij deze video aanbeveelt.
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het wederom een "vage" aanval is zonder verdere onderbouwing. Wegwijzers die menen heenwijzers te zijn doen meer kwaad dan goed.
En ik denk dat we moeilijk kunnen ontkennen dat de houding die deze predikant tekent (volgens mij gaat het daar namelijk om - al straalt hij zelf de getekende houding uit) vaak ontbreekt. Dan hoeft het niet over anderen te gaan, toch? Laat onze houding er één zijn van liefde voor zondaren - want er is zoveel lauwheid.
Dat licht en dat bloemetje - zulke opmerkingen vind ik nou niet zo nodig.