Dankbaarheid

Mara

Re: Dankbaarheid

Bericht door Mara »

Mensen zijn van nature niet zo dankbaar. Of het is kortdurend. Denk maar eens aan de 10 melaatsen die genezen werden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Desiree

Bericht door Desiree »

Wat hoort of niet hoort... dat klinkt leuk, maar niet echt iets van de praktijk... Maar ik neem aan dat het in een verband stond.

Kijk eens naar het volk Israel... lekker dankbaar waren ze. Dat heeft God in Zijn Woord laten opnemen... tot leren en vertroosting voor de mensen nu. Hij heeft ook laten zien, hoe Hij was. Ongelooflijk, God is getrouw, Zijn plannen falen niet... Wij zijn ontrouw. Gisteren thuis een preek over gehoord.. ik heb genoten en geleerd. (Als je naar Haren kijkt, denk je, waardeloos dat internet, maar als je thuis een preek kan luisteren en zelfs zien, denk je: wat een zegen!)

Sommige mensen maken zich veel zorgen, en vergeten ze dankbaar te zijn omdat het niet lukt. De een is de ander niet.
Met afgelopen Kerst in een kerk waar zo'n goede sfeer was... werd gezongen door kinderstemmetjes,

Leer me u danken daarvoor..

Die regel nam ik mee.. Heere, net als die kinderen, ik kom niet verder, leer me U danken daarvoor...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:"God geeft ons alles, dus je hoort dankbaar te zijn, punt."
Uitspraak van een van de sprekers van de afgelopen dagen.
Zo, dat is wel heel andere taal dan de catechismus:
"Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen,"
Wat is het verschil? De HC roept ons op om dankbar te zijn. De spreker ook. De HC vertelt ons dat God ons alles geeft, de spreker ook.
Ze zeggen het alleen met andere woorden.
Zie je daar echt geen verschil tussen? :bobo
Het verschil is - gelukkig! - dat de HC geen punt zet na de uitleg over wat "hoort". Op de conferentie zal deze uitspraak, dat hoop ik tenminste wel, in een context gezegd zijn. Anders zouden degenen die zich zondaren weten mistroostig naar huis zijn gaan en de godsdienstige ijveraars - die het avenals de Farizeeën allemaal zo goed weten - gestijfd worden in hun opvattingen.
Laatst gewijzigd door WimA op 25 sep 2012, 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Ik snap het niet goed: Dankt God in alles, staat toch gewoon in de bijbel?
Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u. (1 Thessalonicenzen 5:18 SV1750)

Dat dit in de praktijk moeilijk is en dit zeker niet vanuit jezelf kan komen is evident.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie