Bijbel: Leesboek of Studieboek?
Bijbel: Leesboek of Studieboek?
De hele discussie over SV - HSV heb ik van een afstand gevolgd. Mijn ervaring was in ieder geval wel dat de HSV makkelijker leest en voor de kinderen begrijpelijker is dan de SV. Maar nu kreeg ik van iemand een SV met kanttekeningen kado, die we nu gebruiken bij het lezen na etenstijd. En wat leert de praktijk? Wat moeilijk is zoeken we op in de kanttekening. En we steken nu veel en veel meer op van het bijbellezen dan vroeger toen we de HSV of daarvoor nog de SV lazen. Dat bracht mij tot de vraag: is de Bijbel leesboek of studieboek? Persoonlijk kan ik met de HSV niets als studieboek, ook met de SV zonder kanttekening niet. Hoe denken jullie daarover?
- SecorDabar
Re: Bijbel: Leesboek of Studieboek?
Beste Jan,Jan schreef:De hele discussie over SV - HSV heb ik van een afstand gevolgd. Mijn ervaring was in ieder geval wel dat de HSV makkelijker leest en voor de kinderen begrijpelijker is dan de SV. Maar nu kreeg ik van iemand een SV met kanttekeningen kado, die we nu gebruiken bij het lezen na etenstijd. En wat leert de praktijk? Wat moeilijk is zoeken we op in de kanttekening. En we steken nu veel en veel meer op van het bijbellezen dan vroeger toen we de HSV of daarvoor nog de SV lazen. Dat bracht mij tot de vraag: is de Bijbel leesboek of studieboek? Persoonlijk kan ik met de HSV niets als studieboek, ook met de SV zonder kanttekening niet. Hoe denken jullie daarover?
De bijbel leesboek of studieboek?
Onmisbaar is de Heilige Geest nodig om Gods Woord werkelijk te verstaan.
Zonder de Heilige Geest blijft volgens mij de bijbel een gesloten boek.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- jakobmarin
Een uitlegger (kanttekeningen, of anderszins) kan altijd verduidelijking geven ja, maar blijft uitleg, het is niet de bijbel zelf en daarom van veel mindere waarde en het is ook goed om meerdere uitleggers erop na te slaan. En m.i. moet je ook kiezen voor een verstaanbare, hedendaagse vertaling (dus niet de SV). Toen ik de HSV begon te lezen, ging er voor mij een wereld open die met de SV (+ kanttek) gesloten bleef.Jan schreef:De hele discussie over SV - HSV heb ik van een afstand gevolgd. Mijn ervaring was in ieder geval wel dat de HSV makkelijker leest en voor de kinderen begrijpelijker is dan de SV. Maar nu kreeg ik van iemand een SV met kanttekeningen kado, die we nu gebruiken bij het lezen na etenstijd. En wat leert de praktijk? Wat moeilijk is zoeken we op in de kanttekening. En we steken nu veel en veel meer op van het bijbellezen dan vroeger toen we de HSV of daarvoor nog de SV lazen.
De bijbel is het allebei, zowel leesboek als studieboek. Je hoeft niet supergeleerd te zijn om (delen van) de bijbel te verstaan, en voor de grootste studiebol blijft er altijd wat studeren, omdat het een Schat is die nooit uitgeput raakt.Jan schreef:Dat bracht mij tot de vraag: is de Bijbel leesboek of studieboek? Persoonlijk kan ik met de HSV niets als studieboek, ook met de SV zonder kanttekening niet. Hoe denken jullie daarover?
Je kunt de bijbel lezen, verwijzingen opzoeken, vergelijken, etc. Studie genoeg!
In dit alles is Gods Geest onmisbaar, daarom is gebed voor je de bijbel gaat lezen/bestuderen ook nodig.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
De Bijbel moeten we bestuderen, maar dat kan alleen met een bede om licht.
We zijn zo blind, dat we niets van Gods Woord meer verstaan.
Natuurlijk zijn de kanttekeningen goed om te lezen. De Statenvertalers
hebben de Bijbel ook zo vertaald om de Kanttekeningen erbij te lezen.
Zonder de kanttekeningen is de Statenvertaling als het ware niet compleet.
Dan zie ik boven mij een opmerking dat bij het lezen van de HSV een wereld
voor hem open ging. Dat is een wat vreemde uitdrukking.
Als de hemel nu eens was opengegaan...
En bovendien moeten we altijd wel bedenken of we het met ons verstand
kunnen beredeneren, of dat wij dat door Gods Geest hebben mogen leren.
Al studeren wij nog zoveel, wat vanzelf onze dure plicht is, zonder Licht
van Boven blijft de Bijbel voor ons een Boek, gesloten met zeven zegelen.
Dan zie ik boven mij een opmerking dat bij het lezen van de HSV een wereld
En bovendien moeten we altijd wel bedenken of we het met ons verstand
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Eens met bovenstaande. Ik zou wel willen dat er meer benadrukt werd dat het studeren in Gods Woord onze dure plicht is (en dat ik het zelf meer ter harte zou nemen...)-DIA- schreef:De Bijbel moeten we bestuderen, maar dat kan alleen met een bede om licht.
Bijbel lezen kunnen we namelijk wel, en bidden om Gods Geest kunnen we ook. Maar we doen het (vaak) niet. Want we zijn bezig met andere dingen.
De bijbel is gelukkig geen boek dat gesloten is met 7 zegelen.
Dat is een heel ander boek.
De bijbel is zelf 'licht van boven'.
Dat laatste is waar, maar ons verstand is zo verdorven en verduisterd dat werefo schreef:De bijbel is gelukkig geen boek dat gesloten is met 7 zegelen.
van Gods Woord geen woord geestelijk verstaan.
Ons verstand moet verlicht, onze zielsogen geopend.
Anders lezen we het als een meselijk boek, en interpreteren we geestelijke
zaken op een menselijk manier.
Maar daarmee is niet alles gezegd, refo. Want dat zou betekenen dat iedereen die het Woord van God hoort of leest, dat ook direct gelooft. Het werk van Gods Geest is dus zeer nodig.refo schreef:De bijbel is gelukkig geen boek dat gesloten is met 7 zegelen.
Hoewel het óók waar is als je zegt dat de Bijbel zelf voldoende zou moeten zijn.
- jakobmarin
Beetje flauwe opmerking, het is gewoon een staande uitdrukking die betekent dat je veel nieuwe inzichten opdoet.-DIA- schreef:Dan zie ik boven mij een opmerking dat bij het lezen van de HSV een wereld
soort introspectie dus?-DIA- schreef:En bovendien moeten we altijd wel bedenken of we het met ons verstand

Gods Geest werkt meestal niet buitenom je verstand, dus hoeven deze elkaar helemaal niet uit te sluiten. Dus niet of-of, maar juist en-en.
Nou ja, zo 'vanzelf' is dat niet. Zelf gebruik je de term 'zeven zegelen' als mogelijkheid om de Bijbel gesloten te houden,-DIA- schreef:Al studeren wij nog zoveel, wat vanzelf onze dure plicht is, zonder Licht
terwijl die uitdrukking op een hele andere manier wordt gebruikt in Openbaring 5, als het 'Boek der toekomende dingen' verzegeld is met 'zeven zegelen'.

-
Ik heb nu een zgn. Parallelbijbel. Dit is een bijbel waarin in twee kolommen de SV en de NBV zijn opgenomen. De NBV vind ik eigenlijk niet brontekstgetrouw, dus ik lees die minder als het Woord; ik lees de NBV als een uitlegging van het Woord (uit de SV in dit geval, al beweer ik absoluut niet dat de SV Goddelijk geinspireerd is of veel beter dan andere vertalingen o.i.d.).
Ik weet niet of er dergelijke uitgaves bestaan met HSV ipv NBV, maar wellicht kan het een optie zijn. Je kunt natuurlijk ook gewoon twee Bijbels naast elkaar openslaan, maar dat leest vaak wat moeilijker (en is lastig als je steeds dingen wil opzoeken). Natuurlijk kun je ook altijd alles opzoeken op Biblija.net (allerlei vertalingen naast elkaar), maar van een scherm lezen is minder prettig.
Ik weet niet of er dergelijke uitgaves bestaan met HSV ipv NBV, maar wellicht kan het een optie zijn. Je kunt natuurlijk ook gewoon twee Bijbels naast elkaar openslaan, maar dat leest vaak wat moeilijker (en is lastig als je steeds dingen wil opzoeken). Natuurlijk kun je ook altijd alles opzoeken op Biblija.net (allerlei vertalingen naast elkaar), maar van een scherm lezen is minder prettig.
Jazeker is die er: http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789065393586
Of hier online: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=ge ... t=10&pos=0
Of hier online: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=ge ... t=10&pos=0
- jakobmarin
En een HSV Jongerenbijbel komt eraan, en men onderzoekt ook een mogelijkheid van HSV met kanttekeningen.sirdanilot schreef:Ik weet niet of er dergelijke uitgaves bestaan met HSV ipv NBV, maar wellicht kan het een optie zijn.
Nee, je gaat teveel met de 'rede' te werk.jakobmarin schreef:Beetje flauwe opmerking, het is gewoon een staande uitdrukking die betekent dat je veel nieuwe inzichten opdoet.-DIA- schreef:Dan zie ik boven mij een opmerking dat bij het lezen van de HSV een wereld
soort introspectie dus?-DIA- schreef:En bovendien moeten we altijd wel bedenken of we het met ons verstand
kunnen beredeneren, of dat wij dat door Gods Geest hebben mogen leren.![]()
Gods Geest werkt meestal niet buitenom je verstand, dus hoeven deze elkaar helemaal niet uit te sluiten. Dus niet of-of, maar juist en-en.
Nou ja, zo 'vanzelf' is dat niet. Zelf gebruik je de term 'zeven zegelen' als mogelijkheid om de Bijbel gesloten te houden,-DIA- schreef:Al studeren wij nog zoveel, wat vanzelf onze dure plicht is, zonder Licht
terwijl die uitdrukking op een hele andere manier wordt gebruikt in Openbaring 5, als het 'Boek der toekomende dingen' verzegeld is met 'zeven zegelen'.
Niet dat we ons verstand terzijde moeten leggen,
maar anderzijds zou onze dominee zeggen:
Ik wou dat we allemaal ons verstand eens verloren!
Dat verstand staat ons zovaak in de weg,
als het niet goed gebruikt wordt.
Wij denken en redeneren menselijk.
En de mens van nature begrijpt niet de dingen die
des Geestes zijn, die zijn hem een dwaasheid.
Hij kan die niet verstaan met zijn menselijke
verstand.
Waar is de bijbel dan voor?-DIA- schreef:Nee, je gaat teveel met de 'rede' te werk.jakobmarin schreef:Beetje flauwe opmerking, het is gewoon een staande uitdrukking die betekent dat je veel nieuwe inzichten opdoet.-DIA- schreef:Dan zie ik boven mij een opmerking dat bij het lezen van de HSV een wereld
kunnen beredeneren, of dat wij dat door Gods Geest hebben mogen leren.![]()
verstand.
- jakobmarin
Toch ben ik het niet met jullie dominee eens.-DIA- schreef:Nee, je gaat teveel met de 'rede' te werk.
verstand.
Je gevoel zit ook wel eens in de weg, die kun je toch ook niet wegpoetsen (gelukkig niet).
Je lichaam zit ook wel eens in de weg, die kun je toch ook niet even uitschakelen?
Je hart zit je ook wel eens dwars, die dan ook maar weglaten?
het 1e grote gebod luidt:
u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
Het gaat juist om het evenwicht, en God doet een beroep op de HELE mens (inc. je hart, je ziel, je gevoel, je verstand, je kracht, je geest, je alles) en niet maar een (vroom) gedeelte.