Haamstede Conferentie

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bron: RD

Goede preken vruchteloos zonder gebed

ELSPEET - Predikanten die met minder gaven en talent bedeeld zijn, worden soms meer gezegend dan predikanten die ver boven hen uitsteken in bekwaamheden. „Niet omdat zij beter preken, maar omdat zij meer bidden. Veel op zichzelf goede preken blijven vruchteloos vanwege het gebrek aan het voortdurend gebed tijdens de voorbereiding.”

Prof. dr. A. Baars stelde dit dinsdag tijdens de Haamstede Conferentie in zijn lezing over ”(S)preken met gezag”. De gereformeerde opvatting is dat enerzijds het ambt van boven is en Christus representeert, en dat het anderzijds op allerlei manieren ingebed is in de gemeente en door deze gemeente is aanvaard.

De Apeldoornse hoogleraar benadrukte dat de preek primair uitleg en toepassing van het Woord en van de tekst moet zijn. „De vragen en verlangens van de mensen mogen wel meewegen, maar het is van levensbelang dat al die stemmen gaan zwijgen en die ene stem overblijft: de stem van de levende God Die spreekt in Zijn Woord. Wil de prediking werkelijk bediening van het Woord zijn en gezag krijgen over ons hart, dan moeten de Schriften opengaan. Dat vraagt van ons goed en grondig exegetiseren.”

Het gezag van de prediking is ook met de Heilige Geest verbonden. „De ambtelijke bediening en het gezag van de prediking staat onder de verheven koepel van de belofte van de Heilige Geest. Is die belofte werkelijk de pleitgrond bij al ons ambtelijk werk? Staan wij echt naar de bediening van de Geest in de bediening van het Woord?

Of is er zo veel ministeriële gewoontevorming gekomen, waarbij zelfs het gebed om de opening van het Woord en de leiding van de Heilige Geest alleen maar gebeden is omdat het nu eenmaal zo hoort? Dan is het niet verwonderlijk dat er zo’n kloof gekomen is tussen de Boodschap en de mens van vandaag.”

De hoogleraar sprak er ook over dat het voor een predikant noodzakelijk is om zelf een geestelijk mens te zijn. „De Engelse puritein Baxter benadrukte dat het koninkrijk alleen maar schade lijdt als predikanten ’s zondags een uur of twee met hun mond iets opbouwen, wat zij de hele week daarna met hun handen weer afbreken.”

Ook de vorm van de prediking is belangrijk. Er moet aandacht zijn voor een heldere structuur, en de woorden van de prediking moeten „helder en doorzichtig” zijn. „Een verwarde preek kweekt geestelijk verwarde hoorders.”

Ds. J. M. J. Kieviet, christelijk gereformeerd predikant in Rotterdam (Kralingen), hield een tweetal lezingen over Aäron. Hij behandelde enkele episoden uit diens leven en trok lijnen naar de praktijk. Aäron klom met Mozes op de berg Sinaï, waar zij zicht kregen op de hemelse heerlijkheid die van de heilige God afstraalt. „De monden van Mozes en Aäron waren gesnoerd, sprakeloos en sidderend. Hebben wij daar een indruk van? Beseffen we wat preken is: de gemeente voor de rechterstoel brengen? Te gronde gaan voor de heilige God, voor Wie we niet kunnen bestaan?

Het wonder is dat Aäron en de anderen gespaard werden. Er was al wat gebeurd voordat ze de berg opklommen. De Heere had met het volk het verbond vernieuwd. Er waren offers gebracht. En waar het bloed is, daar is geen verdoemenis.”

Aäron was een mens, tot hinken en tot zinken gereed. Hij struikelde in het toestaan van de wens van het volk Israël om een zichtbare god te hebben. „De les? Wee de gemeente die ambtsdragers heeft zoals Aäron nu is. Die toegeven en hun eigen naam hoger hebben dan de Naam van hun Heere. Wee de dienaar van het Woord die zwijgt als hij moet spreken en die toestemt als hij moet weigeren. Straks zullen er duizenden vallen door het oordeel van de Heere. Hun bloed wordt van de hand van Aäron geëist.”

Aäron is de voorafschaduwing van de grote Hogepriester. Hij werd Priester der gerechtigheid om te doen alle dingen die bij God te doen waren. Al is Aäron niet als hogepriester gestorven, Hij, die grote Hogepriester, wel. „Hij is wel in Zijn ambt gestorven. Het was zelfs Zijn ambt om te sterven. Hij stierf in zijn priesterlijke ambt. Dat was zijn bediening. Hij was Priester en Offer tegelijkertijd. Zijn priesterschap is een onvergankelijk priesterschap. Waarom Hij ook volkomen kan zalig maken degenen die door Hem tot God gaan.”

Ds. K. ten Klooster, predikant van de hersteld hervormde gemeente in Ridderkerk, vervolgde dinsdagavond zijn lezing over ”Christus en de kracht van Zijn opstanding”. De opstanding is een onuitputtelijk genadewonder, het centrale middelpunt van het leven der herschepping, zo zei hij. „We moeten ons niet laten inpalmen door de situatievragen, en ik ben nog steeds niet onder de indruk van allerlei cultuuromslagen: de mens van nu en van honderd jaar geleden heeft precies hetzelfde nodig. Het gaat om het oordeel van God over ons leven, opdat we zicht krijgen op de onverdiende vrijspraak.

De zaak van onze zaligheid is vast en zeker in de opstanding van Christus. Het gaat erom dat we door het geloof eigendom zijn van Christus, onze getrouwe Zaligmaker. Mag ik u vragen: waar zijn uw zonden, ook uw ambtelijke zonden? Of ze zijn op u óf ze zijn op het Lam.”

De opstanding is ook verbonden met het leven van heiliging en heerlijkmaking. Het gaat om de doorwerking van de kracht van de opgestane Christus. „Als die wordt ervaren, is het niet enkel vreugde, maar geeft het ook strijd, lijden en smart. Die strijd is geen spiegelgevecht, maar werkelijk en zwaar, het is altijd maar minder worden. Het is een overwinningsleven, maar het is niet altijd feest.

De gereformeerde religie spreekt echter met twee woorden: klacht en jubel. Al staan we bloot aan tal van rampspoeden, de vloek en prikkel zijn eruit weggenomen. De kracht van de opstanding zal tot volle ontplooiing komen in de heerlijkheid. Dit leven wordt niet afgebroken of afgekapt, maar zal worden opgewekt tot een nieuw leven. Broeders, wanneer hebt u voor het laatst naar huis verlangd?”

Dr. ir. H. Jochemsen sprak dinsdag over ”Nieuwe mensen maken? Ethische vragen bij biomedische ontwikkelingen”.

Ds. C. Harinck, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, verzorgde woensdagmorgen de sluiting van de conferentie.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Het is allemaal wel waar, maar vanwaar de negatieve teneur van de titel? een beter titel zou volgens mij zijn: Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.
36 En die maait, ontvangt loon, en vergadert vrucht ten eeuwigen leven; opdat zich te zamen verblijde, beide, die zaait en die maait.

[Aangepast op 31/8/05 door Miscanthus]
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim

Het is allemaal wel waar, maar vanwaar de negatieve teneur van de titel? een beter titel zou volgens mij zijn: Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.
36 En die maait, ontvangt loon, en vergadert vrucht ten eeuwigen leven; opdat zich te zamen verblijde, beide, die zaait en die maait.

[Aangepast op 31/8/05 door Miscanthus]
Of, om dichter bij deze titel te blijven: Slechte preken met gebed zijn niet vruchteloos.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De Haamstedeconferentie staat dit jaar gepland op 4, 5 en 6 september, opnieuw in Mennorode te Elspeet.

Ds. C.G. Vreugdenhil hoopt de opening te verrichten.
Ds. M. Goudriaan verzorgt een historische lezing over Hugo Binning.
Ds. G. van Wijk neemt een pastorale lezing voor zijn rekening, getiteld “Rouwdienst en tijdgeest”.
Ds. J. Westerink zal in twee ochtendlezingen de profeet Ezechiël, zijn persoon en zijn werk behandelen.
Ds. W. Visscher houdt een actuele lezing over “Heeft christelijk onderwijs nog toekomst in Nederland?”
Ds. P. den Butter zal een homiletische lezing verzorgen met als thema “Geen onzeker geluid”.
Ds. W. van Vlastuin hoopt de avondlezingen te verzorgen, getiteld “De hemelvaart van Christus”.
Ds. A.J. Mensink hoopt de conferentie af te sluiten.
De conferentie staat open voor predikanten, evangelisten, leraren godsdienst alsmede voor studenten die zich voorbereiden op het predikantschap.

Bron: De Waarheidsvriend.

Wat de Waarheidsvriend niet vermeldt, is dat de avondlezingen gewoonlijk ook toegankelijk zijn voor belangstellenden. Ik neem aan dat dat dit jaar ook weer zo is. Vorig jaar heb ik de eerste avondlezing meegemaakt; Pim bracht verslag uit van de tweede (zie hieronder).
Unionist

Bericht door Unionist »

Mooi programma!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Worden in uw gemeente nieuwelingen toegebracht? Als we over het laatste jaar niemand zouden weten, is er dan niet iets grondigs mis in onze bediening?” Ds. C. G. Vreugdenhil stelde deze vraag aan de ruim honderd bezoekers van de Haamstedeconferentie, die maandag van start ging.

Zie hier voor het hele artikel in het RD.
jakobmarin

Re: Haamstede Conferentie

Bericht door jakobmarin »

Beluister en download lezingen Haamstedeconferentie 2012

Programma:
Maandag:
Ds. C.M. Buijs (HHK, Elspeet) – Opening.
Dhr. T. van Es (amateurkerkhistoricus) – Kohlbrugge en de heiliging.
Ds. W. Visscher (GG, Amersfoort) – ”Leven uit de hoop”.
Ds. K. ten Klooster (HHK, emeritus) – ”Wet en Evangelie in verband met de christologie” (1).

Dinsdag:
Ds. J. Westerink (CGK, emeritus) – Johannes de Doper (1).
Ds. J.M.J. Kieviet (CGK, Dordrecht) – ”Prediking en Heilig Avondmaal”.
Dr. S.D. Post – De invloed van digitalisering in het pastoraat.
Ds. K. ten Klooster – ”Wet en Evangelie in verband met de christologie” (2).

Woensdag:
Ds. J. Westerink – Johannes de Doper (2).
Ds. J.P.J. Voets (PKN, Nijkerk) – Sluiting.
Ik ben van plan ze allemaal te gaan beluisteren, heerlijk tijdens autorijden :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Lourens

Bericht door Lourens »

ff de download aanzetten. Kan mooi op de Ipod voor tijdens het werk.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
vlinder

Bericht door vlinder »

De eerste lezingen waren erg mooi heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik vond de lezing van Ds. W. Visscher over het leven uit de hoop wel mooi.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Iemand al de lezing over Dr.H.F. Kohlbrugge en heiliging beluisterd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Iemand al de lezing over Dr.H.F. Kohlbrugge en heiliging beluisterd?
Ja.. Ik heb het beluisterd...
Maar zou het (voor een goed verstaan) nog eens moeten beluisteren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Lourens schreef:Ik vond de lezing van Ds. W. Visscher over het leven uit de hoop wel mooi.
Zeker mooi!
Vond de lezing over Kohlbrugge soms wat lastig te volgen.
Vanmiddag de lezing van Proos beluisterd, maar dat zet je ook wel aan het denken... !

Als ik zo de verslagen over de Haamstede Conferentie lees, dan doet het me toch goed. Zoveel herkenning over kerkmuren heen.
Eigenlijk zou elke predikant deze conferentie moeten bezoeken.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_670430
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilhelm schreef:
Lourens schreef:Ik vond de lezing van Ds. W. Visscher over het leven uit de hoop wel mooi.
Zeker mooi!
Vond de lezing over Kohlbrugge soms wat lastig te volgen.
Vanmiddag de lezing van Proos beluisterd, maar dat zet je ook wel aan het denken... !

Als ik zo de verslagen over de Haamstede Conferentie lees, dan doet het me toch goed. Zoveel herkenning over kerkmuren heen.
Eigenlijk zou elke predikant deze conferentie moeten bezoeken.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_670430
Kijk maar uit met dit soort uitspraken... inmiddels ben ik op het forum erachter gekomen dat er tussen de verschillende kerkverbanden verschillen moeten liggen. En als je dat niet meer ziet, ben je geen goed verstaander. Dus...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

JolandaOudshoorn schreef: Kijk maar uit met dit soort uitspraken... inmiddels ben ik op het forum erachter gekomen dat er tussen de verschillende kerkverbanden verschillen moeten liggen. En als je dat niet meer ziet, ben je geen goed verstaander. Dus...
Ach, Jolanda, degenen die zulks beweren zijn altijd overal `teuge`......... Helaas.
Maar de Haamstede-conferentie is altijd een hoogtepunt. En welke interkerkelijke conferentie niet? Je leert er altijd wel van!
Plaats reactie